Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

aanschaf laptop studie

Pagina: 1
Acties:

• RobbinNL046
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-11 15:34
Hallo medetweakers,

Aangezien ik 20 februari ga starten aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda, ben ik op zoek naar een laptop die ik ga gebruiken om voornamelijk mee te kunnen studeren. Daarnaast zal ik hem onderweg (OV) gaan gebruiken om een film/serie te kijken.

Ik ga hem in ieder geval niet aanschaffen om er mee te kunnen gamen, video's te bewerken en andere zware programma's te gaan draaien. Hij moet compact zijn en een lange accuduur hebben. (Een paar films achter elkaar kijken zonder de laptop aan de stroom te hoeven hangen zou fijn zijn).

Daarnaast denk ik een SSD van 256gb nodig te hebben (extra opslag heb ik eventueel in de vorm van een externe harde schijf), werkgeheugen van ongeveer 6-8gb en is de videokaart van ondergeschikt belang. Of ik een I3/I5 processor nodig heb, durf ik niet zeker te zeggen. Ik denk dat ik met een I3 voldoende heb maar ik hoor graag van jullie als jullie er anders over denken.

Ik hoop ongeveer rond de 500 euro uit te hoeven geven. Mocht het iets meer worden, dan is dat geen probleem. Ik ben hier vrij flexibel in. Echter merk ik dat ik met bepaalde eisen al in een (te) hoge prijsklasse zit.
Wellicht dat jullie mij alternatieven kunnen laten zien die ook aan mijn eisen voldoen!

Ik heb verder geen merkvoorkeuren en sta voor alles open.

categorie: Laptops

Ik hoor graag van julllie!

Met vriendelijke groet,

Robbin

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:14
Heb je zelf al wat rondgezocht?

• RobbinNL046
Als je op de link had geklikt dan had je gezien dat daar een zestal laptops staan die aan de eisen voldoen zoals ik ze beschreven heb. Deze heb ik dan uiteraard ook bekeken. De een een stuk duurder dan de ander, echter zie ik verschil zo snel niet. Behalve dat de Lenovo Yoga 510-14ISK 80S700H9MH een IPS-scherm heeft en de anderen een TN paneel.

Ik hoop dat jullie me hier meer over kunnen vertellen!

• CryRaven
Ik heb op de link geklikt, maar ik was benieuwd of je zelf een voorkeur had uit dat lijstje. Dat was me niet helemaal duidelijk. Ik probeer je alleen te helpen.

Een ips scherm heeft betere kleurweergaven en betere kijkhoeken dan een tn scherm.
Dat is misschien wel handig als je onderweg een film of serie kijkt.

• RobbinNL046
Bedankt voor je reactie.

De ASUS (eerste) is degene die mij op de een of andere manier wel aansprak. Het 'probleem' van de Lenovo met IPS scherm is dat hij bijna 200 euro duurder is dan ik eigenlijk zou willen uitgeven.

• CryRaven

• RobbinNL046
Ik bedoelde eigenlijk deze:
pricewatch: Lenovo Yoga 510-14ISK 80S700H9MH

Bij de pricewatch: Lenovo Ideapad 500S-14 80Q300CBMH kan ik nergens vinden of het een IPS of TN paneel is.

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-11 09:54
Of je zou eens kunnen kijken naar een Chromebook

• CryRaven
Die laptop die ik aangaf heeft een ips paneel, staat wel bij de specs bij de webshop. Is die prijs nog wat aan de hoge kant?

• RobbinNL046
Hier https://www.bol.com/nl/p/...GS#product_specifications staat namelijk dat de laptop over een TN-paneel beschikt. Daarnaast staat er bij dat de laptop 'geen bijzondere accuduur biedt'.
Wat kan ik me hier bij voorstellen?

Met vriendelijke groet!

• RobbinNL046
pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR0089MH

Door nog wat verder te zoeken en de opslag van de SSD te wijzigen naar 128gb, kwam ik bij bovenstaande laptop uit. Deze valt precies binnen mijn budget en lijkt voor mij op het eerste oog best wel wat waar voor z'n geld te bieden.

Ik wil wel nog graag weten hoe het zit met de bouwkwaliteit en de accuduur van deze laptop! Iemand die mij daar meer over kan vertellen?

Graag hoor ik ook nog of er kwalitatief goede alternatieven zijn!

Met vriendelijke groet,

Robbin

• RobbinNL046
Ik twijfel nog tussen deze twee laptops:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/584553;666677/

Mijn voorkeur gaat uit naar de laptop met het IPS scherm. Deze heeft een iets 'mindere' SSD en geen dvd drive maar is ook weer 50 euro goedkoper.

Is het mogelijk om er nog een harde schijf bij te plaatsen, mocht ik er achter komen dat 128gb toch te weinig is?

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Nee, dat denk ik niet. Wat wél natuurlijk kan is gewoon een grotere SSD erin plaatsen voor die kleinere; Dat kan denk ik wel. Kan ze ook niet direct terug vinden op de website van Lenovo zelf. Enkel de nieuwere (Ideapad 510) Deze hebben wel plaats voor extra HDD. Echter zijn ze ook weer bijna 800 Euro :/

Ze ontlopen elkaar inderdaad bijna niet, enkel de opslag. Als je echt films etc erop wilt zetten dan kan dat snel te klein worden. Als je die echter op een externe schijf zet is er niks aan de hand.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
RobbinNL046 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:22:
Ik twijfel nog tussen deze twee laptops:

Mijn voorkeur gaat uit naar de laptop met het IPS scherm. Deze heeft een iets 'mindere' SSD en geen dvd drive maar is ook weer 50 euro goedkoper.

Is het mogelijk om er nog een harde schijf bij te plaatsen, mocht ik er achter komen dat 128gb toch te weinig is?
De 310 heeft een optische speler, met een caddy zou je daar een ssd in bij kunnen plaatsen. Ik heb zo snel niet kunnen ontdekken of de 310/510 een vrije M.2 slot heeft.
De 510 in je vergelijking heeft geen optische speler, maar vond wel wat versies met optische speler. Mogelijk dat er dus wel ruimte voor een optische speler is, dus ook een ruimte voor een hdd caddy, maar het is dan de vraag of het benodigde stekkertje ook is gemonteerd.

Star Citizen Referral Code

• RobbinNL046
Bedankt voor jullie reacties!

Dan ga ik voor de 510. Films en series zal ik, nadat ik ze gezien heb, er af halen zodat er voldoende ruimte is en anders zet ik er zoals 'Daniel_Elessar' zegt, een vervangende SSD in van 256gb. Het IPS-scherm geeft dan toch de doorslag.

Dan heb ik nog één laatste vraag:

bij de specificaties (Lenovo 510) staat dat er 1 HDD in zit en géén SSD. Ik neem aan dat dit een foutje is?

• Metaalhoofd
RobbinNL046 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:26:

bij de specificaties (Lenovo 510) staat dat er 1 HDD in zit en géén SSD. Ik neem aan dat dit een foutje is?

Er zijn verschillende uitvoeringen van de 510, er zijn versies met SSD en versies met HDD, versies met 14" scherm en versies met 15", zie: categorie: Laptops

. Uiteindelijk is de advertentie van de verkopende partij leidend voor wat je zou kunnen verwachten.

Bij de advertentie zal ook een volledig modelnummer moeten staan

[ Voor 23% gewijzigd door Metaalhoofd op 08-02-2017 16:08 ]

• RobbinNL046
Bedankt Metaalhoofd!

Het gaat mij echt om deze laptop pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR0089MH

Ik wil hem graag bij 4Launch bestellen en daar staat aangegeven dat het om een SSD gaat.
https://www.4launch.nl/pr...-i3-6100U--128GB/tweakers

Wanneer ik op de website van de fabrikant kijk, kom ik bij een duurder model uit dus dat schiet ook niet op.

• Metaalhoofd
RobbinNL046 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:12:
Bedankt Metaalhoofd!

Het gaat mij echt om deze laptop pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR0089MH

Ik wil hem graag bij 4Launch bestellen en daar staat aangegeven dat het om een SSD gaat.
https://www.4launch.nl/pr...-i3-6100U--128GB/tweakers

Wanneer ik op de website van de fabrikant kijk, kom ik bij een duurder model uit dus dat schiet ook niet op.
In de pricewatch zie ik:
Opslagtype Solid State Disk
Opslagcapaciteit 128GB
Totale opslagcapaciteit 128GB
Aantal HDD 1x

Waarschijnlijk vind je de laatste omschrijving verwarrend, maar ook volgens pricewatch zit er een SSD in.

• RobbinNL046
Klopt, heb je gelijk in.

Het gaat me inderdaad om dat 'Aantal HDD 1x'. Dat brengt me aan het twijfelen.
Aangezien bij andere laptops staat:

Aantal HDD: - Aantal SSD: 1x

• Metaalhoofd
RobbinNL046 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:38:
Klopt, heb je gelijk in.

Het gaat me inderdaad om dat 'Aantal HDD 1x'. Dat brengt me aan het twijfelen.
Aangezien bij andere laptops staat:

Aantal HDD: - Aantal SSD: 1x
ik zou uitgaan van de specs zoals de verkoper ze aangeeft (maak een screenshot). Als er minder in zit dan zij vermelden, kan je hun erop aanspreken, als er meer in zit (zoals een nieuwe generatie processor (die verhalen kwam ik afgelopen weken wel tegen)) dan de verkoper aangeeft, dan is dat mooi meegenomen.

• RobbinNL046
Ik heb de laptop vandaag binnen gekregen. Echter valt me op dat de SSD geen 128gb aan ruimte heeft maar slechts 97,6. Ik begrijp dat het in de praktijk nooit 128gb is maar 97,6 vind ik persoonlijk wel erg weinig...

Klopt dit?

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-11 19:37
Ik zou even Disk Management erbij pakken en kijken wat voor verborgen partities erop staan, miss heb je er een back-up partitie nog bij

• Daniel_Elessar
genesis1650 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:53:
Ik zou even Disk Management erbij pakken en kijken wat voor verborgen partities erop staan, miss heb je er een back-up partitie nog bij
Dat zou inderdaad prima kunnen. Anders download je van micorosft media creation? software en installeer je windows opnieuw. Heb je een schone installatie zonder allerhande software die je toch niet gebruikt.

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-11 19:37
Daniel_Elessar schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:23:
Dat zou inderdaad prima kunnen. Anders download je van micorosft media creation? software en installeer je windows opnieuw. Heb je een schone installatie zonder allerhande software die je toch niet gebruikt.
dat doe ik zelf ook altijd inderdaad, ben je in ieder geval van de bloat af ;)

• Daniel_Elessar
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Hier de link naar de software. Je moet een USB hebben van minimaal 4GB. Dan maak je een opostart usb. Hiermee kun je een schone installatie van Win10 doen.

Windows neemt inderdaad wel wat ruimte in. Veelal zal het inderdaad een GB of 20-24 innemen. 98GB lijkt klein maar dat hangt er echt van af wat je er allemaal mee doet. Ik heb bijvoorbeeld op mijn laptop veel zooi staan en 120GB vrij van een 240GB SSD. Nu heb ik ernaast een 250GB SSD dus ik heb ruimte zat. Nu heb ik een aantal Vm's staan welke best groot zijn. Dan nog wat foto's en muziek.

Als ik dat er allemaal zou afgooien op de vm's na zou ik ook meer ruimte overhouden.

• RobbinNL046
Bedankt voor het meedenken allemaal, ik zal er morgen even goed naar kijken als ik de tijd heb!

Wellicht begrijpen jullie me verkeerd of ik jullie maar het gaat me er voornamelijk om dat de totale capaciteit van de schijf maar 97,6 Gb is en niet 'rond' de 128. Van die 97,6 Gb gaat dus nog ongeveer 20 Gb af vanwege voor Windows. Op de laptop staat verder nog geen software geinstalleerd.

Of kan ik via de methode die jullie me aanreiken ervoor zorgen dat de totale capaciteit ineens verhoogd wordt?

Ik ben hier erg onervaren in dus ik hoor het graag als ik het verkeerd heb begrepen.

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 21:21
Er staat waarschijnlijk een verborgen partitie met een recovery op. Wanneer je die Windows installatie opnieuw uitvoert, zoals hiervoor aangegeven, kan je alle partities verwijderen en er 1 grote van maken. Dan zal je meer richting de 128 GB gaan :) .
Pagina: 1