Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:08
Dag tweakers,
Ik heb een vraag over:
Hoe het met een interne PCIe (met M.2 slot) VS een M.2 slot intern in het moederbord. Denk dan aan snelheid, prijs, reliability...

Wat is je budget?
Dat is niet zo zeer het probleem, ben eerst gewoon even informatie aan het opdoen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst gewoon een A merk, maar ik sta voor alles open :P

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb de Gigabite G1. Sniper B5 (1150 een al wat ouder mobo'tje. Maar ik wil toch een M.2 ssd. vandaar dit topic.
Graag hoor ik van jullie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 14:32

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Als het gaat over de snelheid
Het grootste punt is het protocol (of aantal banen? hoe het precies heet...tja) wat het slot gebruikt.

Veel m2 slots die op budget borden zitten maken nog altijd gebruik van Sata-600. wat je hier ook instopt het zal niet zomaar sneller zijn als een "externe" ssd op sata-600

Het wordt pas interessant als het m2 slot op een pci-e 3.0 x4 manier werkt.(dit zijn NVMe ssd's geloof ik)

Zit dit niet standaard op je mobo dan heb je een adapter nodig die je bijv in een PCi-e slot van je mobo duwt.

(Uit mijn hoofd........mag me verbeteren maar dit is ongeveer de kern)

[ Voor 12% gewijzigd door PaRaDoX4 op 30-01-2017 14:01 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:20
Plus dan krijg je nog ,kan het betreffende moederbord booten vanaf een pci expres slot

Dat gaat ook niet bij lange na alle moederborden.
Peroonlijk zou ik in dit geval zeggen,neem een S-ATA ssd, je zal bijna of geen verschil merken met een m2 ssd, plus je hebt geen gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
PaRaDoX4 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:59:
Als het gaat over de snelheid
Het grootste punt is het protocol (of aantal banen? hoe het precies heet...tja) wat het slot gebruikt.

Veel m2 slots die op budget borden zitten maken nog altijd gebruik van Sata-600. wat je hier ook instopt het zal niet zomaar sneller zijn als een "externe" ssd op sata-600

Het wordt pas interessant als het m2 slot op een pci-e 3.0 x4 manier werkt.(dit zijn NVMe ssd's geloof ik)

Zit dit niet standaard op je mobo dan heb je een adapter nodig die je bijv in een PCi-e slot van je mobo duwt.

(Uit mijn hoofd........mag me verbeteren maar dit is ongeveer de kern)
Ja en het gaat om die 1na laatste zin, werkt dat goed?? is dat snel?? (Het wordt pas interessant als het m2 slot op een pci-e 3.0 x4 manier werkt.(dit zijn NVMe ssd's geloof ik))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
freaky35 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:02:
Plus dan krijg je nog ,kan het betreffende moederbord booten vanaf een pci expres slot

Dat gaat ook niet bij lange na alle moederborden.
Peroonlijk zou ik in dit geval zeggen,neem een S-ATA ssd, je zal bijna of geen verschil merken met een m2 ssd, plus je hebt geen gedoe.
Mmm oke.. vanwege het gedoe, of meer de kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Melchuzz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:07:
[...]

Ja en het gaat om die 1na laatste zin, werkt dat goed?? is dat snel?? (Het wordt pas interessant als het m2 slot op een pci-e 3.0 x4 manier werkt.(dit zijn NVMe ssd's geloof ik))
Het is sneller als sata SSD ja.

De metafoor die ik gebruik voor SSD HDD:

Een HDD vervangen voor een SSD is alsof je een fiets inruilt voor een auto. Relatief weinig kosten voor een enorme snelheid winst
Een SSD inruilen voor een snellere SSD. Auto inruilen voor een wat sneller model. Sneller is het wel maar het verschil met die fiets ga je niet meer merken. kortom Veel geld neerleggen om het verschil met die fiets nog eens te evenaren.

Een metafoor van niks natuurlijk maar het is wel een dingetje om rekening mee te houden.
Maar ja sneller is ie wel. Ga je er iets van merken in alledaags gebruik......ik zeg van niet

+

De bijkomstigheid dat niet elk mobo kan starten vanuit de pci sloten

Mocht je nu toch voor een m2 NVMe ssd gaan--> koop een koel setje voor een R-PI 3. Voor zover ik reviews gelezen heb hebben al die m2 schijven koel problemen. een heatsink plaatsen doet wonderen en die van de R-PI doet het schijnbaar goed genoeg en is goedkoop

[ Voor 11% gewijzigd door PaRaDoX4 op 30-01-2017 14:22 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

De B5 sniper heeft toch geen m.2 slot...
B6 wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 14:59
Volgens mij bedoelt de TS van die verloopkaartjes die je in een PCIe slot steekt en waar je dan een of twee M2 SSD's in steekt.

Ik heb zelf niet zo'n kaartje, maar wel meerdere keren naar gekeken. Als ik me niet vergis werkt het als volgt;

Zo'n insteekkaart, met daarop een M2 SSD is precies even snel als een M2 slot op een moederbord. Die kaarten zijn meestal passief (d.w.z. de pinnetjes van je M2 SSD zijn 1-op-1 doorverbonden met je PCIe slot, zonder verdere electronica).

Een M2 slot op een moederbord is in principe gewoon een PCIe slot in een kleiner jasje, met extra pinnetjes voor SATA. Met een M2 naar PCIe verloop zijn SATA pinnen doorgaans niet verbonden. Je moet dus een M2 PCIE SSD gebruiken.

Verder moet je goed kijken naar hoeveel PCIe lanes er doorverbonden zijn. Oude M2 slots willen nog weleens maar twee lanes hebben/doorverbinden met het slot, terwijl moderne SSDs 4 lanes gebruiken.
Ook moet je opletten dat het slot waar je die PCIe naar M2 verloop inprikt, wel voldoende lanes heeft (dus PCIe x4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
UltiemePCNerd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:32:
De B5 sniper heeft toch geen m.2 slot...
B6 wel ;)
Zag het ook laatst.. alleen beetje te laat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
PaRaDoX4 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:20:
[...]

Het is sneller als sata SSD ja.

De metafoor die ik gebruik voor SSD HDD:

Een HDD vervangen voor een SSD is alsof je een fiets inruilt voor een auto. Relatief weinig kosten voor een enorme snelheid winst
Een SSD inruilen voor een snellere SSD. Auto inruilen voor een wat sneller model. Sneller is het wel maar het verschil met die fiets ga je niet meer merken. kortom Veel geld neerleggen om het verschil met die fiets nog eens te evenaren.

Een metafoor van niks natuurlijk maar het is wel een dingetje om rekening mee te houden.
Maar ja sneller is ie wel. Ga je er iets van merken in alledaags gebruik......ik zeg van niet

+

De bijkomstigheid dat niet elk mobo kan starten vanuit de pci sloten

Mocht je nu toch voor een m2 NVMe ssd gaan--> koop een koel setje voor een R-PI 3. Voor zover ik reviews gelezen heb hebben al die m2 schijven koel problemen. een heatsink plaatsen doet wonderen en die van de R-PI doet het schijnbaar goed genoeg en is goedkoop
Oke bedankt voor de uitleg over hoe je kan kijken naar de verschillen, maar wat bedoel je precies met dat R-PI verhaal? :? (want ik heb al een pc. het kan zijn dat ik wat over het hoofd zie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Melchuzz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:48:
[...]

Oke bedankt voor de uitleg over hoe je kan kijken naar de verschillen, maar wat bedoel je precies met dat R-PI verhaal? :?
Die M2 SSD's (om ze zo even te noemen) gaan bij een bepaalde temperatuur in snelheid terug schalen. Omdat 9/10 slecht gekoeld worden is het geen overbodige luxe om een heatsink te plaatsen. Kunnen kleintjes zijn, bijv die eigenlijk voor een rpi zijn gemaakt.

Ik baseer dit op een review die ik ooit heb gelezen over een samsung NVMe SSD (schijnbaar hebben meerdere snelle m2 ssd's hier last van) Ik ga proberen die blog/review terug te vinden

[ Voor 10% gewijzigd door PaRaDoX4 op 30-01-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
Bjornski schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:39:
Volgens mij bedoelt de TS van die verloopkaartjes die je in een PCIe slot steekt en waar je dan een of twee M2 SSD's in steekt.

Ik heb zelf niet zo'n kaartje, maar wel meerdere keren naar gekeken. Als ik me niet vergis werkt het als volgt;

Zo'n insteekkaart, met daarop een M2 SSD is precies even snel als een M2 slot op een moederbord. Die kaarten zijn meestal passief (d.w.z. de pinnetjes van je M2 SSD zijn 1-op-1 doorverbonden met je PCIe slot, zonder verdere electronica).

Een M2 slot op een moederbord is in principe gewoon een PCIe slot in een kleiner jasje, met extra pinnetjes voor SATA. Met een M2 naar PCIe verloop zijn SATA pinnen doorgaans niet verbonden. Je moet dus een M2 PCIE SSD gebruiken.

Verder moet je goed kijken naar hoeveel PCIe lanes er doorverbonden zijn. Oude M2 slots willen nog weleens maar twee lanes hebben/doorverbinden met het slot, terwijl moderne SSDs 4 lanes gebruiken.
Ook moet je opletten dat het slot waar je die PCIe naar M2 verloop inprikt, wel voldoende lanes heeft (dus PCIe x4).
Ohhhh oke super bedankt voor je uitleg! ja dat bedoel ik idd. Overigens ziet dat laatste stukje er wel lastig uit.. Mijn doel is namelijk om een samsung 950 pro of 960 als boot ssd te maken, hoe en met wat zou ik dit het beste kunnen behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
PaRaDoX4 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:50:
[...]

Die M2 SSD's (om ze zo even te noemen) gaan bij een bepaalde temperatuur in snelheid terug schalen. Omdat 9/10 slecht gekoeld worden is het geen overbodige luxe om een heatsink te plaatsen. Kunnen kleintjes zijn, bijv die eigenlijk voor een rpi zijn gemaakt.

Ik baseer dit op een review die ik ooit heb gelezen over een samsung NVMe SSD (schijnbaar hebben meerdere snelle m2 ssd's hier last van) Ik ga proberen die blog/review terug te vinden
Oh oke erg interressant, dit had ik zelf nooit kunnen bedenken maar als je er zo over na denkt.. Make's sense. Ik ga daar zeker nog even in kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Ook om het verhaal even duidelijker te maken M2 PCi-e verloop

Dus aan de ene kant van dit verloopje heb je 2x sata 600 ssd m2 (foto 1), dit is dus de langzamere variant en aan de andere kant NVMe pci-e 3.0 4x dit is dus de snellere variant. (foto 5)

NVMe kaartjes zijn niet compatible met sata 600

Maar of je op deze manier windows kan draaien weet ik niet. (dus vanaf het "verloopje")

[ Voor 13% gewijzigd door PaRaDoX4 op 30-01-2017 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En in de praktijk blijkt,
de M2 nvme SSD is ongeveer net zo snel als een sata SSD. En dat is dan op de borden die ervoor gemaakt zijn met de laatste intel chipset en de laatste cpu.

Wat jij dus gaat doen, pure geldverspilling.

Kijk hoe snel ze zijn vergeleken met sata

http://techreport.com/rev...60-pro-2tb-ssd-reviewed/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
Reepje schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:35:
En in de praktijk blijkt,
de M2 nvme SSD is ongeveer net zo snel als een sata SSD. En dat is dan op de borden die ervoor gemaakt zijn met de laatste intel chipset en de laatste cpu.

Wat jij dus gaat doen, pure geldverspilling.

Kijk hoe snel ze zijn vergeleken met sata

http://techreport.com/rev...60-pro-2tb-ssd-reviewed/5
Oke, bedankt voor je advies, dan is mijn volgende vraag: How about 2x Samsung evo 850 in raid 0 als boot schijf maken? heeft dat veel effect, is het slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Nee, ook niet slim. Dat is zowaar nog duurder dan 1 M2 SSD.

SSD werken intern al met raid, het scheelt soms ietsiepietsie, maar je krijgt er een in theorie minder stabiel systeem door, plus een hoop gedoe met dat raid.

Snel booten, snel systeem? Jawel. Daar kan een hoop gebeuren:
Door niet te veel te op de achtergrond te laden bij startup,
windows zo schoon mogelijk houden,
niet allerlij programmas te draaien die zogenaamd beweren de boel te versnellen,
zo weinig mogelijk apparatuur aan te koppelen,
geen harde schijf gebruken, ook niet als 2e D schijf. Met dit laatste kan je al van 5 tot 20 seconden boot tijd besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
Reepje schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:22:
Nee, ook niet slim. Dat is zowaar nog duurder dan 1 M2 SSD.

SSD werken intern al met raid, het scheelt soms ietsiepietsie, maar je krijgt er een in theorie minder stabiel systeem door, plus een hoop gedoe met dat raid.

Snel booten, snel systeem? Jawel. Daar kan een hoop gebeuren:
Door niet te veel te op de achtergrond te laden bij startup,
windows zo schoon mogelijk houden,
niet allerlij programmas te draaien die zogenaamd beweren de boel te versnellen,
zo weinig mogelijk apparatuur aan te koppelen,
geen harde schijf gebruken, ook niet als 2e D schijf. Met dit laatste kan je al van 5 tot 20 seconden boot tijd besparen.
Oke bedankt voor de informatie, wist niet dat dat niet helemaal optimaal werkt.. Wel wist ik dat je zo weinig mogelijk programma's op moest starten enzovoort, maar waarom geen hdd voor alleen data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Je zit ter zoeken naar sneller. Juist een HDD vertraagd. Dus die kan je er dan beter uitlaten. Zeker als je bedenkt dat je wel 100 euro extra wil uitgeven aan een nvme SSD om eventueel 0,3 seconden sneller te starten.
Gewoon de HDD eruit laten en je wint minstens het tienvoudige.
Pagina: 1