Gigabyte GA-Z77X-D3H met Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het (her)installeren van mijn PC die ik rond 2012 heb gebouwd.

Enkele relevante specs:
  • Windows 10 x64
  • Gigabyte GA-Z77X-D3H
  • 4x4GB DDR3 @1600MHz
  • I7 3770K
  • Geforce GTX 770
Ik heb een herinstallatie van mijn PC gedaan; direct naar Windows 10 x64.

Op dit moment heb ik behalve de GPU driver van Nvidia geen drivers geïnstalleerd en ik heb gewoon internet (LAN), USB 3.0 werkt prima en ik merk verder niets van problemen. Het lijkt mij echter normaal dat ik drivers moet installeren voor een optimale prestatie van de soft/hardware.

Het probleem is echter dat ik geen volledige drivers kan vinden voor mijn moederbord.
Voor Windows 7 zijn alle drivers (USB 3.0, LAN, audio, chipset en VGA) beschikbaar. Echter zijn er voor Windows 10 alleen audio drivers (die niet werken), intel MEI en intel IMF alsmede RAID drivers beschikbaar. Geen LAN, 3.0 of andere drivers die er normaal wel zijn.

Ik heb op Google niet veel kunnen vinden waarom en zelfs de mensen van Gigabyte Nederland, UK en Duitsland weten het niet (ik heb gebeld). De Z77X is al bijna 5 jaar oud dus ik kan me voorstellen dat er geen 100% support meer is voor deze chipset.

Is het normaal dat er dus geen drivers beschikbaar zijn? Of moet ik van de ontbrekende drivers de Windows 7 versie dan downloaden? Ik las iets over "modded" drivers maar dit klinkt niet bepaald goed.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Processorkoeler op 30-01-2017 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 14:50
Laat eens windows update naar drivers zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Windows kan zelf ook automatisch drivers zoeken en downloaden. Die drivers komen gewoon direct van de fabrikanten van die chips. Grote kans dat dat al gedaan is zelfs! Kijk eens bij je apparaatbeheer of er nog apparaten zijn waar Windows zelf geen driver voor heeft geïnstalleerd (geel gevarendriehoekje bij het icoon)

En anders is het het beste om de drivers direct te zoeken bij de fabrikant van de chips ipv via je moederbord!

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 30-01-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Mijn advies met Windows 10, zolang alles werkt, doe vooral geen moeite om nog extra drivers te installeren. Dit levert in mijn ervaring vooral problemen op. Alleen tenzij er echte problemen zijn met een specifiek onderdeel dat niet werkt zou ik met het zelf installeren van drivers aan de gang gaan.

Voorbeeld, mijn Samsung laptop, met veel te veel driver problemen in Windows 7 doet het perfect met een verse installatie. Alleen Bluetooth audio werkt niet goed, daar heb ik de Intel driver software voor moeten installeren.

Ga ik echter de Samsung tool gebruiken om de officele drivers te installeren, dan gaat alles fout, lan werkt niet meer, auto brightness kapot, touchpad errors etc etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Flaat op 30-01-2017 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Heb je hier gekeken?:
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4719#dl

Ik heb dit moederbord ook en gebruik eigenlijk alleen de audio drivers die je via bovenstaande link kunt downloaden en die werken gewoon bij mij (toen WIndows 10 net uitkwam werkte het geluid niet goed met de W10 default drivers). Voor de rest werken de drivers die Windows 10 al aan boord heeft prima. Toen ik het syteem destijds kocht was het nog nodig extra drivers (b.v. voor de USB3 controller) te installeren (Windows 7). Bij Windows 10 werkt alles 'out of the box'. :)

[ Voor 8% gewijzigd door PatrickC op 30-01-2017 12:28 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
badluckboy schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:16:
Laat eens windows update naar drivers zoeken?
Ik krijg de ontbrekende drivers niet via de Windows Updates.
PatrickC schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:26:
Heb je hier gekeken?:
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4719#dl

Ik heb dit moederbord ook en gebruik eigenlijk alleen de audio drivers die je via bovenstaande link kunt downloaden en die werken gewoon bij mij (toen WIndows 10 net uitkwam werkte het geluid niet goed met de W10 default drivers). Voor de rest werken de drivers die Windows 10 al aan boord heeft prima. Toen ik het syteem destijds kocht was het nog nodig extra drivers (b.v. voor de USB3 controller) te installeren (Windows 7). Bij Windows 10 werkt alles 'out of the box'. :)
Ja, hier heb ik gekeken. De VIA driver kan ik installeren, maar dan krijg ik de rare meldinge dat mijn OS 64 bits is en dat ik de 64 bits.exe moet gebruiken terwijl ik de 64bits versie heb geïnstalleerd. Rare driver dus).
Verder werkt alle audio en dergelijke gewoon, alleen heb ik niet zo'n fancy Realtek programma'tje net zoals op Windows 7. Maakt niet echt uit, maar ik neem aan dat dit wel enigszins nut had tbv de audiokwaliteit, anders was er geen driver voor.
Flaat schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:23:
Mijn advies met Windows 10, zolang alles werkt, doe vooral geen moeite om nog extra drivers te installeren. Dit levert in mijn ervaring vooral problemen op. Alleen tenzij er echte problemen zijn met een specifiek onderdeel dat niet werkt zou ik met het zelf installeren van drivers aan de gang gaan.

Voorbeeld, mijn Samsung laptop, met veel te veel driver problemen in Windows 7 doet het perfect met een verse installatie. Alleen Bluetooth audio werkt niet goed, daar heb ik de Intel driver software voor moeten installeren.

Ga ik echter de Samsung tool gebruiken om de officele drivers te installeren, dan gaat alles fout, lan werkt niet meer, auto brightness kapot, touchpad errors etc etc.
Klopt inderdaad, heb dit ook met Medion drivers gehad!
GENETX schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:16:
Windows kan zelf ook automatisch drivers zoeken en downloaden. Die drivers komen gewoon direct van de fabrikanten van die chips. Grote kans dat dat al gedaan is zelfs! Kijk eens bij je apparaatbeheer of er nog apparaten zijn waar Windows zelf geen driver voor heeft geïnstalleerd (geel gevarendriehoekje bij het icoon)

En anders is het het beste om de drivers direct te zoeken bij de fabrikant van de chips ipv via je moederbord!
Waar kan ik zien wie de manufacturer is van de chipset? Die man aan de telefoon zei dat Intel het niet was.
De audiochip is "VIA VT2021" dus de manufacturer hiervan is VIA neem ik aan. De netwerkcontroller is Atheros AR8151 dus Atheros is hier de manufacturer?

Ik vind alleen niets over de manufacturer van de Z77 chipset, volgens mij was dat Intel maar blijkbaar hoor ik dus van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Wat zegt apparaatbeheer? Want mis je ook daadwerkelijk drivers? Dat lees ik namelijk nergens terug...

Ik heb namelijk hetzelfde moederbord en volgens mij op de 'Intel Trusted Platform Module' driver na heb ik nooit andere drivers hoeven installeren omdat Windows dat verder allemaal heeft geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
Processorkoeler schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:45:
[...]

Ja, hier heb ik gekeken. De VIA driver kan ik installeren, maar dan krijg ik de rare meldinge dat mijn OS 64 bits is en dat ik de 64 bits.exe moet gebruiken terwijl ik de 64bits versie heb geïnstalleerd. Rare driver dus).
Verder werkt alle audio en dergelijke gewoon, alleen heb ik niet zo'n fancy Realtek programma'tje net zoals op Windows 7. Maakt niet echt uit, maar ik neem aan dat dit wel enigszins nut had tbv de audiokwaliteit, anders was er geen driver voor.
Met de standaard VIA audio drivers van W10 kreeg ik 5.1 surround niet werkend (gaf foutmelding). Ik kon de setup.exe in eerder genoemde link gewoon draaien. Geen rare 64 bits error melding. Weet je zeker dat je het correct OS gekozen hebt bij de download? En ik heb nu ook weer de Via Audio Deck om alles in te stellen. Bedoel je dat met 'Realtek programma'tje'? Realtek is het namelijk niet, maar gewoon VIA.:)

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
MicGlou schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:01:
Wat zegt apparaatbeheer? Want mis je ook daadwerkelijk drivers? Dat lees ik namelijk nergens terug...

Ik heb namelijk hetzelfde moederbord en volgens mij op de 'Intel Trusted Platform Module' driver na heb ik nooit andere drivers hoeven installeren omdat Windows dat verder allemaal heeft geregeld.
Sorry, vergeten te melden. Geen driehoekjes:
http://i.imgur.com/23zZv1w.png

Ik zie nu wel VIA USB 3.0 staan, blijkbaar heeft Windows dit zelf geregeld, zelfs via updates heb ik geen VIA langs zien komen.
PatrickC schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:14:
[...]

Met de standaard VIA audio drivers van W10 kreeg ik 5.1 surround niet werkend (gaf foutmelding). Ik kon de setup.exe in eerder genoemde link gewoon draaien. Geen rare 64 bits error melding. Weet je zeker dat je het correct OS gekozen hebt bij de download? En ik heb nu ook weer de Via Audio Deck om alles in te stellen. Bedoel je dat met 'Realtek programma'tje'? Realtek is het namelijk niet, maar gewoon VIA.:)
Nu heb ik geen 5.1 surround dus dat is opzich geen probleem. Ik weet 100% zeker dat ik de goede opties heb geselecteerd. Op de VIA website zelf heb ik nu drivers voor de VT2021 gevonden maar ik heb geen VIA Audio Deck gekregen. Dat bedoelde ik inderdaad met Realtek programma'tje, volgens mij had ik vroeger altijd audiosoftware/drivers van Realtek.

In ieder geval heb ik nu geen audiosoftware om het e.e.a te configureren, wat vroeger wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
Processorkoeler schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:28:
[...]

Nu heb ik geen 5.1 surround dus dat is opzich geen probleem. Ik weet 100% zeker dat ik de goede opties heb geselecteerd. Op de VIA website zelf heb ik nu drivers voor de VT2021 gevonden maar ik heb geen VIA Audio Deck gekregen. Dat bedoelde ik inderdaad met Realtek programma'tje, volgens mij had ik vroeger altijd audiosoftware/drivers van Realtek.

In ieder geval heb ik nu geen audiosoftware om het e.e.a te configureren, wat vroeger wel het geval is.
Weet je zeker dat je dit moederbord hebt dan? Volgens mij zit er niets van Realtek op namelijk. Audio is VIA, network is Atheros, USB3 (voor een aantal van de USB3 poorten) is Marvell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ja, dat weet ik zeker. Misschien een verwarring met een andere PC, ik meen me Realtek te herinneren.
In ieder geval is het de bedoeling dat ik nu dan VIA Audio Deck krijg. De driver van Gigabyte's pagina werkt niet, maar ik heb wel een "HD deck" shortcut die dus niet werkt omdat ik de "64 bit moet gebruiken" terwijl ik dat dus al doe.

Ik zal 'm eens opnieuw installeren en dan de foutmelding screenshotten.

Edit:

Hier screenshots van het installatieproces (voor versievergelijking misschien?)
http://imgur.com/a/WxIxQ

Dan hier de foutmelding die ik krijg. Na installatie geen enkel probleem, maar bij elke restart erna krijg ik dus deze foutmelding:
http://i.imgur.com/FNObOEK.png

En hier een screen van het hele mapje. De andere .exe's werken ook niet, er is geen andere ".exe" die ik kan runnen.
http://i.imgur.com/FNObOEK.png

Er is dus iets niet goed aan die VIA driver op die site lijkt mij. Heb Windows al 5x opnieuw geïnstalleerd (gaat snel zat) en elke keer krijg ik deze error.

[ Voor 42% gewijzigd door Processorkoeler op 30-01-2017 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Topper! Bedankt voor de duw in de goede richting.
Ik heb het kunnen fixen door middel van deze youtube video: YouTube: VIA Audio Drivers 64bit Fix - Windows-10 Aniversary Update

Gewoon via Gigabyte de VIA driver installeren, vervolgens in
"Win10x64\mb_driver_audio_via_w10\VIAHDAud_v11_1000b-beta\VIAHDAud\Present\VDeck64" alles in VDeck64 kopieren en plakken in "C:\Program Files (x86)\VIA\VIAudioi\VDeck"

VIA audio is gefixt, de netwerkdriver (Atheros 8151) bestaat niet, ook niet via de manufacturer website, er is dus geen driver voor gemaakt na Windows 7.

Weet iemand hoe het nu met de chipset en USB 3.0 drivers zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:36
als er zich geen gele 3 hoekjes meer voordoen heb je er geen drivers meer voor nodig. In win7 moest je de lan installeren wilde je uberhaubt lan werkend krijgen. VIA zat idd sinds de anniversary update te klooien, heb ik zelf ook mee zitten worstelen. Usb 3.0 en chipset heb je sinds win8 niet meer nodig zitten of al in de installatie van windows zelf of je krijgt deze met de windows update mee.

source: ik heb zelf 2 pc's met dit moederbord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Processorkoeler schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:48:
VIA audio is gefixt, de netwerkdriver (Atheros 8151) bestaat niet, ook niet via de manufacturer website, er is dus geen driver voor gemaakt na Windows 7.
Je bedoelt de Atheros 8161 neem ik aan? Die doet het dus al, zie ook je apparaatbeheer ;) . Nogmaals, heel vaak zijn losse drivers niet meer nodig aangezien ze gewoon met Windows mee komen (al dan niet via het internet) op de achtergrond. Idem voor de VIA USB 3.0 chip, ook die staat gewoon in je apparaatbeheer als correct functionerend (dus: werkt + driver is geïnstalleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
GENETX schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:35:
[...]

Je bedoelt de Atheros 8161 neem ik aan? Die doet het dus al, zie ook je apparaatbeheer ;) . Nogmaals, heel vaak zijn losse drivers niet meer nodig aangezien ze gewoon met Windows mee komen (al dan niet via het internet) op de achtergrond. Idem voor de VIA USB 3.0 chip, ook die staat gewoon in je apparaatbeheer als correct functionerend (dus: werkt + driver is geïnstalleerd).
Ik heb gezocht op Atheros AR8151, zie de productpagina van Tweakers.
Je hebt gelijk trouwens, ze staan er nu in.

Iedereen bedankt, alles is opgelost!
Pagina: 1