SSD niet meer zichtbaar via SATA, wel via USB?

Pagina: 1
Acties:

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Sinds gisteren boot mijn PC opeens niet meer. Het blijkt dat de SSD (Samsung EVO 840, 250GB) niet meer wordt herkend. GRUB klaagt over een missend device en ook de BIOS laat de schijf niet meer zien. Ook als ik de SSD in een laptop steek krijg ik hetzelfde probleem.

Maar als ik de schijf aansluit als externe USB schijf, dan wordt hij wel herkend. De data is leesbaar (althans, het stuk dat ik heb geprobeerd). Booten gaat in eerste instantie ook goed (Windows 10 logo, zandlopertje) maar eindigt in een blauw scherm met een QR-code en een link naar een stopcode-pagina van Windows.

Ik krijg niet echt een beeld bij wat hier mis is. Zo'n USB to SATA bruggetje doet volgens mij niet veel bijzonders, en als er aan de controller van de SSD iets niet werkt zou de data niet meer leesbaar zijn. Dus waarom werkt het via SATA dan niet en via USB gedeeltelijk wel?

Is deze schijf nog te redden, zodat ik 'm weer als SATA disk kan gebruiken? Zo ja, hoe pak ik dat aan?

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:47

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Voor dat je ook maar iets met de ssd gaat doen, maak een clone naar een andere schijf (of in elk geval de usermap e.d.).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• TechSmurf
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:23:
Voor dat je ook maar iets met de ssd gaat doen, maak een clone naar een andere schijf (of in elk geval de usermap e.d.).
Dat stuk is gelukkig achter de rug. Alles wat niet in DropBox of SVN staat (het is mijn ontwikkel-PC) is gekopieerd naar een andere schijf, voor zover ik kan vaststellen zonder verlies van data. Dus verder is het min of meer een luxe-probleem ;)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
TechSmurf schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:20:
Zo'n USB to SATA bruggetje doet volgens mij niet veel bijzonders, en als er aan de controller van de SSD iets niet werkt zou de data niet meer leesbaar zijn. Dus waarom werkt het via SATA dan niet en via USB gedeeltelijk wel?
Ik zou me kunnen voorstellen dat die USB naar SATA brug hem forceert naar SATA2 of SATA1, omdat hij toch niet meer door USB kan krijgen.
Mogelijk doet hij het wel als je je SATA poort naar SATA1 kunt forceren?

Overigens lijkt het me niet verstandig om hem dan nog te gebruiken. Als hij de SATA3 frequenties niet meer aankan is er duidelijk iets aan het degraderen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Bios van je pc goed controleren tav harde schijf controller, misschien staat deze uit.
Controleer de stroom kabel ook goed, data kabel.

• TechSmurf
Mijzelf schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:04:
Ik zou me kunnen voorstellen dat die USB naar SATA brug hem forceert naar SATA2 of SATA1, omdat hij toch niet meer door USB kan krijgen.
Mogelijk doet hij het wel als je je SATA poort naar SATA1 kunt forceren?
Ja, dat is een insteek waar ik zelf niet aan gedacht heb. Ik denk dat de laptop een SATA2 is, maar als die USB een SATA1 is kon je wel eens gelijk hebben. Ik ga dat maar eens uitzoeken.
Overigens lijkt het me niet verstandig om hem dan nog te gebruiken. Als hij de SATA3 frequenties niet meer aankan is er duidelijk iets aan het degraderen.
Ja, eens. Ik denk dat het nog wel binnen de garantie valt, dus al te veel mee klooien wil ik er ook niet mee.
jan99999 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:33:
Bios van je pc goed controleren tav harde schijf controller, misschien staat deze uit.
Er hangt nog een tweede HDD aan dezelfde controller, die wordt wel goed herkend.
Controleer de stroom kabel ook goed, data kabel.
Dat zal toch allemaal wel geen issue zijn als ik de SSD in een laptop heb geprikt en 'm daar ook niet aan de praat krijg?

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:47

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als er nog garantie op zit, gewoon daar gebruik van maken. Je sloopt waarschijnlijk meer dan dat het er beter van wordt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• TechSmurf
En wat denk je: drie jaar en twee maanden oud ...
Pagina: 1