Toon posts:

Waterblok doolhof solderen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het falen van mijn peltierelement experimentje door een koelrib die 50+ graden werd heb ik vanmiddag maar weer eens inkopen gedaan bij de metaalboer.

Ik heb nu een mooi plakje koper van 60 x 130 x 10 mm voor mijn neus liggen en strip van een meter of 2 van 30 x 3 mm

Nu leek me het wel een goed plan om in de dikke lap een doolhof vormige gleuf te slijpen waar de strip inkomt en dan het zaakje in zijn geheel vast te solderen.

Nu vraag ik me ineens af wat gemakkelijker is... de strip in zijn geheel erin solderen, of in kleine rechte stukjes.

Dat is nou net zo'n probleem waar je aleen achter komt als het te laat is :)

plz help O+

Tips over hardsolderen zijn erg welkom, dit heb ik nl. ook nog nooit gedaan.

Verwijderd

Als je het makkelijk wilt maken dan maak je kleine stukjes die je in de gleuf soldeert.

Maar voor de warmteoverdracht kan je beter de strip eerst buigen en dan erin solderen.
Dit is weer bijna niet uit te voeren, dus ik denk dat je een tussenweg moet zoeken.

Wat kosten die spullen die je gehaald hebt, en waar heb je die gehaald?

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
Ik heb ook eens zo'n koperblokje gemaakt van een lap koper. Ik heb toen een doosje gevouwd en daarin 3 opstaande schotjes die zo een doolhofje vormen.
Ik heb ze ook gesoldeerd, maar ik had er geen groef voor nodig, het was gewoon een kwestie van rechthouden solderen en weer loslaten. Daarna heb ik de deksel eropgesoldeerd, dat was heel moeilijk, vooral omdat het koper zo dun was...

Verwijderd

Topicstarter
ik was 20 piek kwijt voor dat koper.

een redelijk prijsje voor ongeveer een kilo van die prut.

Die groef wil ik erin maken om een groter oppervlak te krijgen tussen bodemplaat en schotjes. Het leek me ook wel makkelijk dat de schotjes vanzelf overeind blijven staan tijdens het solderen.

Die groeven netjes maken kost behoorlijk wat tijd, maar ik kan die proxxon ook niet voor altijd in de kast bewaren. strax wordt hij boos en ontsnapt :)

Btw, hoe heb je dat gesoldeert?

Ik denk dat als ik wil solderen dat die bodemplaat eerst behoorlijk verwarmt moet worden (300 C ?)... of heb ik dat mis?
Hij is namelijk wel een vette centimeter dik.

Verwijderd

20 piek per kg is best goedkoop, vooral in kleine hoeveelheden.

Als je ene pelt wilt gaan koelen dan kan je beter een wat dunnere bodemplaats gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
De dikste die ik dan heb is slechts 3 mm.

Lijkt me een beetje dun voor een bodemplaat waar ik ook nog gleufjes in wil slijpen

Verwijderd

Ik heb mijn spiraal in m'n waterblok er gewoon aan 1 stuk ingezet. Koper op de buigplek even inkepen met de dremel/proxxon, goed klem zetten, en buigen. (voor een 90 graden hoek).

Hardsolderen: Met dat koper-achtige hardsoldeer (ook wel eens ooit koper-las genoemd) is er geen kunst aan (mits je een fatsoenlijke brander hebt). Opstoken totdat het hele werkstuk tussen rood en oranjegleoeind in zit, dan de te solderen verbindingen aantippen met de staaf hardsoldeer. Dat soldeer vloeit mooi tussen de naden in, en de verbinding is zeer goed warmtegeleidend, en zeer sterk.

Met zilversoldeer moet je voor dat je gaat verhitten eerst nog flux aanbrengen; dit is een wit poeder dat je met wat water of spiritus aan moet maken tot een stijf papje. Dat papje smeer je niet te zuinig op de verbindingen. Ik gebruikte gewoon borax als flux (natriumtetraboraat).

Verwijderd

Topicstarter
Dat inkepen is een erg goede tip.
Ik ga de spiraal lekker in een stuk maken :)

Geen geklooi met losse plaatjes die niet recht zitten lijkt me wel wat.

Dat hardsolderen lijkt wel makkelijk zoals je dat vertelt.

Kan dat verwarmen gewoon met een brandertje van de doe-het-zelf-zaak waar je zo'n camping gaz blikje onderschroeft?
Kan ik meteen koper-las meenemen.
Pagina: 1