Dilemma: iMac of Macbook Pro voor school/studie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 22:53
Op dit moment gebruik ik een iMac (2011, 12gb RAM, 500gb HDD) als desktop voor thuis, en gebruikte ik een Macbook Air (2011, 2gb RAM, 64GB SSD) voor school. Op dit moment ga ik even niet meer naar school maar naar verwachting ga ik in september weer een studie volgen, de macbook gebruik ik dus niet nu. Verder gebruik ik nog een iPad. Deze gebruik ik vooral voor internet en mail enz. De iMac gebruik ik voor internet, mail, netflix, iTunes en foto's.app gebruik en keynote gebruik en soms gamen via parallels. De Macbook Air gebruikte ik voor school, aantekeningen en presentaties maken en afspelen. Niks bijzonders dus.

M'n Macbook air merk ik aan dat deze trager wordt, vaak strandballen. mac os is al opnieuw geïnstalleerd. Ook wordt de accu echt een stuk minder. De iMac wordt ook wat traag, ook zit er een blauwe lijn in het scherm.

Dus ben ik is aan het nadenken over een upgrade:

Optie 1: Nieuwe iMac, dit zal dan een BTO iMac 4K worden, 5K heeft een betere GPU maar 27'' vind ik erg groot, heb ik ook nergens voor nodig. Daarbij dan m'n iPad (air 2) met toetsenbord voor school. Op den duur een iPad Pro (aantekeningen maken, verslagen en presentaties maken en afspelen). Iemand ervaring met hoe dit werkt?

Optie 2: Een BTO Macbook Pro 13 of 15''.Hierbij dan een monitor (liefste die LG met USB-C). De Macbook zou dan dus een desktop vervanger worden. Ik twijfel nog tussen de 13 en 15 inch, vooral vanwege de betere GPU van de 15'', vooral omdat ik soms nog wel is game via parallels. Ik zou de iPad dan houden voor gewoon internetten op de bank enz.

Ik twijfel nogal. Ik heb niet echt een krachtige macbook nodig voor m'n studie ofzo, dat is vooral pages en keynote werk. Het is vooral het gemak van maar 1 mac hebben.

wat vinden jullie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-405
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:12
MacBook Pro 13" met een monitor. Heb je alles op één plek en lekker snel en portabel. Voor jou gebruik is een 4k iMac nergens voor nodig en 15" reist niet zo gemakkelijk kan ik je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tim-405 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:32:
MacBook Pro 13" met een monitor. Heb je alles op één plek en lekker snel en portabel. Voor jou gebruik is een 4k iMac nergens voor nodig en 15" reist niet zo gemakkelijk kan ik je zeggen.
Niet helemaal mee eens. De huidige 15" pro is relatief klein/licht voor een 15" laptop.
Neemt niet weg dat de 13" in alle opzichten makkelijker is om mee te nemen natuurlijk.

Als je de MBP 13" i.c.m. een monitor gaat gebruiken om wellicht in een virtuele omgeving te gamen, zou ik toch liever voor een 15" gaan, met sterkere graphics en een quad-core cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Gamen kan je inderdaad vergeten op alle MacBooks behalve de Pro 15". Maar ik zou wel een ander beeldscherm nemen dan die veel te dure LG 5K. Er zijn genoeg alternatieven, zelfs LG heeft ze, die goedkoper zijn en voldoende features bieden. Die games ga je toch niet op 5K krijgen en perfecte schaling bestaat nagenoeg niet.

Om in te haken op de iPad Pro suggestie, daar zou ik niet aan beginnen zonder degelijk extern toetsenbord. Nadeel is dat je dan al flink veel geld neertelt voor een tablet. Een Mac is een duurzamere investering, mede door de vrijheid van software en daarnaast hardware (met name processor) die minder onderhevig is aan veroudering.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Ik zou voor de 13" Macbook gaan. Ik ga zelf ook van 15" naar 13" voor het gemak van meenemen. Dat je dan genoeg overhoud voor zo'n mooi USB-C scherm is alleen maar tof!

Je zou altijd je iMac nog kunnen laten staan voor dat gamen, maar je kunt ook kiezen voor wat lagere kwaliteit (ik weet niet wat je speelt) op de Macbook of op den duur een budget gaming PC'tje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-10 16:34

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Wil je gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annoyingmouse
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-03 11:37
Wat JimN zei, Macbook Pro 15" 2016 model is lichter en kleiner dan zijn voorganger.
Als je echt perse MacOS willen, kan je wel 15 inch overwegen. Maar ik vind het beetje zonde van het geld als je voor 15 inch gaat om op te gamen.

Bouw zelf een budget game pc voor game en andere dingen, hoef niet veel te kosten (kijk ook op V&A voor onderdelen). En koop een Macbook voor school. Je zei zelf al dat je niet veel eisend ben, misschien is een Macbook Air 13 uit 2016 wel goed idee? Daarnaast hou je nog geld over voor leuk video kaart.

Het verschil voor jou tussen een air en pro, is het scherm en gewicht. Wil je retina? neem pro. Wil je lichtere Macbook? neem Air. Een Pro kan wel langer mee en oogt professionele uit, maar betaal je ook meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
En om nog bij te springen op Yibsel;

Vanaf 2016 hebben de Retina pro's een standaard geschaalde resolutie op 1440x900; je hebt dus evenveel werkruimte als op je Macbook Air zonder dat je de instellingen inhoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Ik wil wel heel graag een retina scherm. Ik heb dit op mn iPad en iPhone ook en mis dit echt op m'n macs. Hoe draait parallels op een macbook pro 13''?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27
sjaak81 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:37:
Ik wil wel heel graag een retina scherm. Ik heb dit op mn iPad en iPhone ook en mis dit echt op m'n macs. Hoe draait parallels op een macbook pro 13''?
Nooit gaan gamen via Parallels, dat gaat zoveel sneller via Bootcamp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

En sowieso niet gaan gamen op de 13". Ik zal het blijven onderstrepen. De 6750 en 6770M in de 2011 iMac zijn nog altijd veeeeel sneller dan de net voldoende Iris non-Pro.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Maar als ik dan toch een externe monitor koop, is een ps3 ofzo ook geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:54
Ik zou eerder een spelcomputer naast je mac kopen als je wilt gamen (of die games moeten exclusief pc zijn). Scheelt een hoop geld.
Pagina: 1