Grrrrr, vaag computer probleem. PC boot niet :'(

Pagina: 1
Acties:

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo, ik dacht net ff win2k opnieuw te installeren. Dus ik start op met die 4 opstartdiskettes + drivers voor mijn HPT370 Raid controller. Heeft hij van mijn D-schijf ineens mijn C-schijf gemaakt :( Dus ik dacht: OK, ruk ik gewoon mijn D-schijf eruit en dan is mijn andere (systeemschijf) schijf dus automatisch C.

Ik ruk de powerkabel en de IDE kabel los, uiteraard na de stroomstekker van de voeding los te hebben gehaald, steek die stekker daarna weer terug en druk op de powerknop. PC start op (CDROM spint op en fan van cpu en voeding komen op toeren)... Maar mijn HD's (ik draai dus raid0 met 2 IBM DTLA 307015's) spinnen niet op. Het blijft angstvallig stil.

Nu ken ik dit probleem opzich wel: je haalt wat los of zet er wat geheugen bij en ineens is een of ander contactje een beetje verbroken. Dus ik haal _alles_ van mijn mobo af (PCI/AGP kaarten, geheugen, cpu, IDE en SCSI spul), stop alles weer terug (stevig aandrukken), maar weer niks. Geen beeld, geen gepiep, alleen 2 fans die gaan draaien en een plextor 40x SCSI die opspint.

Haal ik nu de ATA100-HD's los, dan wil mijn D-schijf wel opspinnen, maar nog steeds geen beeld of geluid (PC-speaker beep zeg maar)...

Dus ik denk: da's al wat... Ik vervang gewoon mijn CPU door mijn oude trouwe celeron400... Maar nee hoor, weer niks.

Idee nummer zoveel: ik hang er een oud PCI-videokaartje in, misschien is mijn videokaart kapot. Ook dit helpt niks. Voor de duidelijkheid: ik trok iedere keer de stekker van de voeding netjes los en heb geen statische kleding aan ofzo, netjes ff de verwarming gebruikt om die lading kwijt te raken...

Weet iemand nog iets wat ik kan doen? Alleen met D-schijf, videokaart (PCI of AGP) start de PC al niet eens op. Mijn mobo _kan_ toch niet kapot zijn gegaan? Ik heb NIKS verkeerd gedaan in mijn ogen...

Ik weet zeker dat ik nog wat vergeet wat ik gedaan heb, ja: ik heb ook de 2 geheugendimms verwisseld. 1 erin, dan de ander, dan allebei (maar dan omgedraaid)... Nee hoor, werkt niet :(

Iemand nog suggesties? Please help? Ik heb geen logische verklaring meer voor dit probleem. Er is misschien iets kapot, maar wat dat is? Geeeeen idee :( :?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Exact hetzelfde probleem hier momenteel.. (toevallig btw) Heb alles al zo ongeveer getest, en het lijkt er sterk op dat m'n moederbord kapot is... :'( (hopelijk is dat bij jou niet 't geval dan..) Echt zwaar frustrerend :(

#

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
probeer is je cmos te resetten

ide kabel zit toch niet verkeer om ofzo? (dan wil die ook wel is niet starten)

of misschien de voeding?

• Grrrrrene
  • Niet online
Op maandag 02 juli 2001 21:10 schreef Larry4 het volgende:
probeer is je cmos te resetten

ide kabel zit toch niet verkeer om ofzo? (dan wil die ook wel is niet starten)

of misschien de voeding?
CMOS heb ik al gereset (met dat jumpertje toch?)...

IDE kabel zit goed, rode draad aan de goede kant enzo, ook bij HD zittie goed.

Voeding is een 300W AOpen... Ik neem aan dat hij niet spontaan overleden is, maar ik zal het 's proberen... Blijf verder aub oplossingen posten, want ik baal echt _enorm_

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Je kan de ouderwetse maar simpele manier van langzaam uitvinden wat er stuk is gebruiken. Sloop je mobo uit je PC, leg het op zo'n antistatisch geval, stop er geheugen en CPU en videokaart in en kijk of hij iets doet. If not => CPU verwisselen met een vervanger. Enz enz enz. Gewoon alle combinaties proberen. Vroeg of laat kom je toch op het defecte onderdeel uit. Hoop maar dat het laat is, dan is het iig niet je mobo, cpu, video, geheugen :D

Succes dan maar!

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, zoiets heb ik dus al gedaan: alleen PCI videokaart + CPU + mem erin. Ik heb dus alle combinaties tussen die PCI videokaart, een P3-800 en Cel400 en 2 geheugendimms geprobeerd

Edit: laat ik er ff duidelijk bij vertellen dat ik _nergens_ aan heb gezeten toen het gezeik begon: alleen de powerkabel van mijn voeding en die molexconnector naar mijn HD

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Maar heb je ook de rest allemaal losgehaald dan? Ik heb ooit zoiets bij een klant gehad. Die had de floppykabel 1 pinnetje verschoven in de floppydrive gestopt. Mooi dat de boel niet opstartte. Waarschijnlijk was toen de voeding kortgesloten ofzo :? Maar daar kwam ik dus pas achter toen ik het hele feest los had gehaald. En opnieuw begonnen was met de basic componenten.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb het geprobeerd met de volgende dingen aangesloten:

1. PCI/AGP videokaart (beiden geprobeerd)
2. CPU (celeron 400 en een P3-800, beiden geprobeerd)
3. Geheugen (128MB kingston PC133 en 128MB naamloos PC133)
4. HD IBM DJNA 5400rpm, 20GB aangesloten samen met/los van de raid config: 2*DTLA 307015... Ook heb ik die raid config geprobeerd zonder D-schijf, dus zonder die 20GB IBM...

Dat zou toch moeten werken? Bovendien snap ik niet dat het ineens niet meer zou werken. Ik weet zeker dat ik geen kortsluiting heb veroorzaakt, ik heb nml alleen het volgende gedaan waardoor de problemen zijn veroorzaakt:

1. Sluit setup win2k af
2. Zet PC uit (powerbutton)
3. Trek voedingstekker los
4. Trek de molexconnector uit mijn 20GB D-schijf
5. Sluit de voeding weer aan
6. Druk op powerbutton --> Gezeik met pc

Ter verduidelijking:

IBM 20GB HD (D-schijf) zit op mijn ATA33 controller, mijn 2 15GB Raid HD's zitten op mijn ATA100 Raid controller...

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Tsjah, dan zal toch wel je mobo kapot zijn. Vooral het ontbreken van een beepcode is verdacht. Je kan nog proberen om de beepcodes te testen, dwz zonder geheugen of proc of video booten. Geeft je mobo dan geen beepcodes, dan kun je het afschrijven. :'(

edit:

Nog een idee, heb ik ook eens gehad. Mijn broertjes PC wilde niet booten (ik schelden :D ), hij deed dus _echt_niks_ meer. Ook geen piep, beeld ofzo. Ik heb toen ook de hele PC uit elkaar gesloopt en alle jumpers op default gezet. Wat bleek achteraf waarschijnlijk het probleem? Een aardingsfoutje. Toen ik alles weer in elkaar had geschroefd, bootte de PC weer zonder problemen.

• Grrrrrene
  • Niet online
ze zien me bij funprice al aankomen :D Dit is mijn 3e Abit mobo al :D

• Grrrrrene
  • Niet online
Op maandag 02 juli 2001 21:40 schreef scorpionv het volgende:

edit:

Nog een idee, heb ik ook eens gehad. Mijn broertjes PC wilde niet booten (ik schelden :D ), hij deed dus _echt_niks_ meer. Ook geen piep, beeld ofzo. Ik heb toen ook de hele PC uit elkaar gesloopt en alle jumpers op default gezet. Wat bleek achteraf waarschijnlijk het probleem? Een aardingsfoutje. Toen ik alles weer in elkaar had geschroefd, bootte de PC weer zonder problemen.
Daarom heb ik ook de complete PC uit elkaar gehaald, maar dat werkte dus ook niet. Ik hoop echt dat het niet aan het mobo ligt, ik durf al bijna niet meer naar funprice ;) Ze zien me al aankomen, die stuntel die al 3 Abit BX133's heeft verneukt komt na een half jaartje nog 's zijn mobo omwisselen

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Ik denk dat het meer iets zegt over Abit dan over jou. Dit is niet echt een probleem wat je zelf hebt veroorzaakt. Tenzij je PC op hoogpolig tapijt staat ofzo natuurlijk :P

Tip: stuur iemand anders, heb je geen broertje of een goedgebekte pa? >:)

• Grrrrrene
  • Niet online
Op maandag 02 juli 2001 22:07 schreef scorpionv het volgende:
Ik denk dat het meer iets zegt over Abit dan over jou. Dit is niet echt een probleem wat je zelf hebt veroorzaakt. Tenzij je PC op hoogpolig tapijt staat ofzo natuurlijk :P

Tip: stuur iemand anders, heb je geen broertje of een goedgebekte pa? >:)
Neuh, alleen 3 huisgenoten waarvan er 2 wel verstand van hebben ;) Maar of die willen :?

Zal er wel zelf langs moeten... Vind ik wel zo netjes opzich

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, ik heb _alles_ uitgebouwd. Echt alles, hele kast was leeg (op voeding na)... Alles weer terug gezet, kabels netjes aangedrukt, spanning weer op de voeding. Powerbutton ingedrukt... Nee hoor, weer niks. Ik ga zo maar 's met Funprice bellen, want ik heb er geen hoop meer op dat het nog goed gaat komen met dit mobo.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van het defect zou kunnen zijn? Ik heb het mobo niet eens aangeraakt :?

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je al gecheckt of ie zonder proc en zonder geheugen wel een foutmeldings 'beep' geeft als toch nog enig teken van leven?

Zo niet, dan is denk ik echt je mobo dood...

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, heb ik gecheckt. Geeft geen foutmelding. Ik heb net funprice gebeld, ze hebben dit mobo niet meer op voorraad en moeten dus via de leverancier gaan omruilen (duur: 5-7 weken). Ik heb dus zelf maar Abit gebeld en krijg NU een RMA formulier opgestuurd. Die vent lachte zich slap omdat ik hem steeds 1 stap voor was met wat ik geprobeerd had :D

Nou ja, het is dus geregeld, maar het zal wel ff gaan duren vrees ik :(

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-07 18:40

beerns

it is I, Leclerc

misschien is het wel nix. maar tog maar ff posten. Ik heb zelf een onwennige p2b-s die zo af-en-toe wazig doet. Dan gaan alle lampies op m'n tobo branden als ik de stroom erop zet. Ik ben er na veel zoeken achter gekomen dat, als ik alle kabeltjes (je weet wel, die van pc speaker,lampies,aan/uit knop)
eraf haal. En dan alleen het kabeltje van de power-on erop zet. Dan doet ie het ineens weer. Erg wazig,maar misschien voor jou om eens te proberen in ieder geval.

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
suc6 met wachten dan... maar je hebt gelukkig nog een reserve machine getuige de posts die je wel blijft doen 8-)

• Grrrrrene
  • Niet online
Op dinsdag 03 juli 2001 15:38 schreef leuf het volgende:
suc6 met wachten dan... maar je hebt gelukkig nog een reserve machine getuige de posts die je wel blijft doen 8-)
Die posts doe ik vanachter mijn huisgenoot z'n pc :) Huisgenoten... je kunt er niet genoeg hebben :D

Nu nog een celeron400 en ik kan mijn server afbouwen. Dan ga ik daar wel op werken. Maar ja, als ik de pricewatch zo bekijk willen ze hem of voor veel te veel kwijt, of ze willen niet opsturen :(

*hint hint* :P ;)

• Grrrrrene
  • Niet online
Op dinsdag 03 juli 2001 14:44 schreef beerns het volgende:
misschien is het wel nix. maar tog maar ff posten. Ik heb zelf een onwennige p2b-s die zo af-en-toe wazig doet. Dan gaan alle lampies op m'n tobo branden als ik de stroom erop zet. Ik ben er na veel zoeken achter gekomen dat, als ik alle kabeltjes (je weet wel, die van pc speaker,lampies,aan/uit knop)
eraf haal. En dan alleen het kabeltje van de power-on erop zet. Dan doet ie het ineens weer. Erg wazig,maar misschien voor jou om eens te proberen in ieder geval.
Ik heb het 's uitgeprobeerd, maar het resultaat is hetzelfde... Ik zie na de vakantie wel wat ik doe. Of ik met de BE6-II Raid + P3-800 door ga, of dat ik toch liever op AMD overstap. Voorlopig ga ik eerst gratis RMA doen. Ik heb toch geen geld voor een nieuw mobo. IK heb nog een DFI dual P3 mobo liggen (BX), ik heb nog 1 celeron400 en 1 celeron 333 (die gaan niet samen gok ik), dus ik zoek nog 1 cel400 (of evt cel333)... Advertentie staat al maanden in de V&A maar er is blijkbaar niemand die zo'n proc kwijt wil :(

• duderuud
  • Laatst online: 19:16

duderuud

Sliden is koel

Succes!

Motor-Forum.nl

Verwijderd

had precies hetzelfde probleem, alleen ff geheugen eruit en weer erin gedaan, en daar ging mobo...heb hem inmiddels ingeruild voor een nieuwe...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 03 juli 2001 15:49 schreef Grrrrrene het volgende:

[..]
IK heb nog een DFI dual P3 mobo liggen (BX), ik heb nog 1 celeron400 en 1 celeron 333 (die gaan niet samen gok ik)
Die gaan wel samen, alleen zul je misschien problemen met overclocken ondervinden (bijvoorbeeld: de 333 kan op FSB100 lopen, terwijl de 400 dat niet trekt).

Stop de snelste CPU in de 2e socket, in ieder geval in die ene socket, zodat die CPU door Win2K (en WinMe) als primaire CPU wordt gebruikt. Bij mun BP6 was dat de 2e socket en ik weet niet zeker of dat ook voor jouw DFI geldt. Als je de FSB op 66Mhz instelt, dan zullen ze gewoon op 400 en 333 lopen (multiplier is nochtans gelocked, dus dat maakt totaal niet uit).

Verwijderd

Mag ik iets vragen???

Waar is die C-schijf eigenlijk gebleven? Daar begon het probleem toch mee??? :?
RCtjuh

• Grrrrrene
  • Niet online
Op woensdag 04 juli 2001 12:46 schreef RCy2k het volgende:
Mag ik iets vragen???

Waar is die C-schijf eigenlijk gebleven? Daar begon het probleem toch mee??? :?
RCtjuh
C-schijf (was eigenlijk D-schijf) zit momenteel in mijn server waar ik nu vanaf internet... Ik kan alleen niet bij mijn raid partitie komen omdat dit mobo geen raid heeft...

Ik heb wel de cel400 in het eerste slot gedaan en de cel333 in het tweede, het werkt prima, maar resetten lukt niet, dan moettie eerst uit en weer aan. Na de memorytest krijg ik ook 2 fouten: toerental van de fan van CPU 1 is te hoog, CPU 2 loopt niet op zijn nominale snelheid :?

Naja, het werkt, ik kan gelukkig goedkoop een cel400 overkopen, dus die foutmeldingen ben ik zo vanaf

• Metalium-220
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

Op maandag 02 juli 2001 21:43 schreef Grrrrrene het volgende:
ze zien me bij funprice al aankomen :D Dit is mijn 3e Abit mobo al :D
geen Abit meer dus ;)

Verwijderd

Aaargh!!! Ik zit nu met 't zelfde probleem.
Ik heb een Epox 8kta3. Normaal moet 't mobo allemaal cijfertjes aangeven, zodat je kan zien hoever ie met booten is (kun je zien wat er mis is omdat ie bij een bepaald nummertje kapt), maar hij blijft dus gewoon vanaf 't begin op FF (booting) staan. Kaarten d'r uit (ook video) en ide kabels los helpt allemaal niet, kijkt ie niet eens naar. Hij boot, fan's gaan draaien, geen beeld en dan niks... :( :( :(

edit: hmmmmm.. ik heb ff een cmos reset gedaan en zonder ethernetkaart in 't systeem doet ie 't nu.. heeeeel vaag.. :?

edit2: bij mij was het m'n netwerkkaart, deed 't namelijk ook niet in een ander systeem. 't andere systeem wilde ook niet booten.. ne2000 naar de eeuwige rustvelden..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 04 juli 2001 18:03 schreef Grrrrrene het volgende:

[..]

Ik heb wel de cel400 in het eerste slot gedaan en de cel333 in het tweede, het werkt prima, maar resetten lukt niet, dan moettie eerst uit en weer aan. Na de memorytest krijg ik ook 2 fouten: toerental van de fan van CPU 1 is te hoog, CPU 2 loopt niet op zijn nominale snelheid :?
Heeft die mobo ook zo'n CPU Soft Menu zoals Abit die heeft? Daarin kun je ook zoiets als "CPU Speed Error Check" disablen. Zo wordt voorkomen dat mobo controleert of de ingestelde multiplier/FSB overeenkomen met die van de CPU. Ook zou je het maximum toerental erin kunnen instellen (hoger zetten).

Maarja, je krijgt toch een andere 400'tje :)

Ff ontopic: start die computer ook niet op met alleen maar een videokaartje erin? Dus geen SCSI troep, schijfjes, niks, nada... Als ie het nog niet doet, dan zou het de mobo of de voeding kunnen zijn. Misschien een molex connector te hard eraf gerukt ofzo :? Ze kunnen namelijk nogal moervast zitten in van die IBM schijfjes...
Pagina: 1