Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Eerste keer dat ik me verdiep in dit soort zaken omdat het mij ook betreft... laatste tijd zie ik steeds meer artikelen over volwasseneloon geleidelijk naar 21 jaar.. wat klopt hier van? is er al iets zeker? dit zijn vragen die mij momenteel erg bezig houden.. zijn er mensen die hier meer van af weten? ben erg benieuwd hoe het er voor staat.. geruchten gaan vanaf juli misschien zelfs al maar weet dus niet meer wat ik moet geloven.
Ik hoor graag jullie kennis/geruchten en wat jullie hier vanaf weten. Zie hieronder de artikelen waarnaar ik verwijs.

http://www.nu.nl/politiek...loon-als-volwassenen.html
http://nos.nl/artikel/215...ingaan-volwassenloon.html
https://www.youngandunite...n-v-a-21-jaar-afgeschaft/

Vriendelijke bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maar wat wil je dan weten? Wat is je vraag?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-wat klopt hier van?
-is er al iets zeker?
-zijn er mensen die hier meer van af weten?
-Ik hoor graag jullie kennis/geruchten en wat jullie hier vanaf weten.

Excuses, dacht dat ik best duidelijk was :P
gambieter schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:38:
Maar wat wil je dan weten? Wat is je vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:41:
-wat klopt hier van?
-is er al iets zeker?
-zijn er mensen die hier meer van af weten?
-Ik hoor graag jullie kennis/geruchten en wat jullie hier vanaf weten.

Excuses, dacht dat ik best duidelijk was :P

[...]
Is ook duidelijk hoor :P

Dit zal (als het al gaat gebeuren) geleidelijk aan gaan. Zelf houd ik mijn hart vast, als ze mij opeens een paar euro meer per uur moeten gaan betalen is het natuurlijk al snel financieel niet meer te trekken voor een bedrijf waar een hoop jongeren tot 21 werken. Met andere woorden: heb ik mijn baan straks nog? En dan denk ik voor een hoop jongeren van niet (pun intended :+).

Zou natuurlijk wel leuk zijn hoor, als het een beetje gelijk werd getrokken. Het is eigenlijk compleet van de zotte dat iemand van 18 exact hetzelfde werk doet als iemand die 2 jaar ouder is, maar wel 30% minder betaald krijgt 8)7 c.q. mijn situatie

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 23:33

job

Jouw tweede en derde link zijn toch duidelijk genoeg?
Ze verlagen de leeftijd (23 naar 21) per 1 juli. Het is besloten door de eerste kamer, dus het wetsvoorstel gaat straks in.

Wat zijn nou de concrete vragen die je beantwoord wil hebben en jouw links niet beantwoorden?

[ Voor 27% gewijzigd door job op 29-01-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben het steeds over 'als als' maar er is dus nog niks zeker?
job schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:50:
Jouw tweede en derde link zijn toch duidelijk genoeg?
Ze verlagen de leeftijd (23 naar 21) per 1 juli. Het is besloten door de eerste kamer, dus het wetsvoorstel gaat straks in.

Wat zijn nou de concrete vragen die je beantwoord wil hebben en jouw links niet beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 23:33

job

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:55:
Ze hebben het steeds over 'als als' maar er is dus nog niks zeker?
waar staat dit dan?

De nos link is erg duidelijk.
Hier de aangenomen wetswijziging: https://www.rijksoverheid...tsvoorstel-herziening-wml
Leg daar de huidge wet naast en je weet wat er straks gaat gebeuren.

Of hier nog meer informatie. Een bron die misschien wel vertrouwd? https://www.rijksoverheid...4/minimumjeugdloon-omhoog

[ Voor 14% gewijzigd door job op 29-01-2017 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 09:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Move > PFSL

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:15
kuusj98 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:48:
[...] Het is eigenlijk compleet van de zotte dat iemand van 18 exact hetzelfde werk doet als iemand die 2 jaar ouder is, maar wel 30% minder betaald krijgt 8)7 c.q. mijn situatie
Ik doe ook hetzelfde als mijn 20 jaar oudere collega's, maar krijg ook minder betaald.... En als er morgen een zij-indtromer komt met minder ervaring en kennis dsn krijgt die ook meer betaald, alhoewel die minder weet, omdat hij in zijn vorige baan veel verdiende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:15
tweakerdennis schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:09:
[...]

Ik doe ook hetzelfde als mijn 20 jaar oudere collega's, maar krijg ook minder betaald.... En als er morgen een zij-indtromer komt met minder ervaring en kennis dsn krijgt die ook meer betaald, alhoewel die minder weet, omdat hij in zijn vorige baan veel verdiende...
Ja goed, daar speelt de ervaring ook wel ietsje meer mee dan Jan de student die doet vakkenvullen net als zijn broer die 2 jaar ouder is beide bij de Albert Heijn om de hoek. Misschien dat ervaring ook daar wat doet in de snelheid van het vakkenvullen, maar uit ervaring heb ik meer het idee dat dat meer door wilskracht kwam dan wat anders.

Ik ben inmiddels 25 jaar maar als ik dan terugkijk in mijn tijd van 15-18 jaar ik voor minder dan 5 euro per uur zat te werken, dan vraag ik me af en toe wel eens af waarom ik in godsnaam ooit uit mijn bed gekomen ben.

Ja tuurlijk is de ervaring goed, wil je wat centen hebben en vult het je CV mooi, maar werken voor 3,50 of 4 euro per uur is echt kansloos in feite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:09
kuusj98 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:48:
Met andere woorden: heb ik mijn baan straks nog?
In geval van supermarkten en andere organisaties waar ze dan 16-20 jarigen voor kunnen nemen: nee, dan heb jij vanaf je 21e je baan niet meer.

Al zal dat voor het merendeel gelden, een supermarkt heeft er ook altijd wel een paar in dienst die wat ouder zijn. Ik denk dus dat het voordelig is voor MBO'ers die van school af komen en aan hun eerste baan beginnen, maar nadelig voor het tijdelijk werk/bijbaantjes.

[ Voor 15% gewijzigd door TheBrut3 op 30-01-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Laatst online: 23-09 10:08

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

De wetswijziging is pas door de eerste kamer gegaan dus deze wijziging gaat er zeker komen.
Ik vind het zelf ook erg interessant, met name omdat ook de lonen van de rest van de jongeren omhoog gaan. (Ik ben zelf pas zeventien)
Ik doe ook mijn profielwerkstuk over het minimumjeugdloon, dus ik heb me er al behoorlijk in verdiept.

Enkele belangrijke voordelen van deze wijziging:
  • Jongeren gaan meer verdienen
  • HBO/WO Afgestudeerden komen makkelijker aan een baan
  • a.g.v. punt 1: Jongeren kunnen nu beter rondkomen (voorheen lastiger)
Maar er kleven ook nadelen aan:
  • Jongeren zullen sneller kiezen voor werken in plaats van studeren
  • MBO afgestudeerden (jonger) komen iets minder makkelijk aan een baan
  • Jongeren komen minder makkelijk aan een baan doordat ze minder aantrekkelijk zijn voor bedrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:36
TheAncientDovah schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:40:
• Jongeren komen minder makkelijk aan een baan doordat ze minder aantrekkelijk zijn voor bedrijven
[/list]
Maar het is niet alsof het werk er spontaan niet meer is (al zullen de bedrijven die het laat van hebben hun personeel gewoon haar laten lopen zodat er minder personeel nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:09
TheAncientDovah schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:40:
HBO/WO Afgestudeerden komen makkelijker aan een baan
Waaorm?
Ik denk juist dat de impact op deze groep vrij klein is. HBO/WO'ers zijn vaak al 23 tegen dat ze beginnen te werken, dus het lijkt mij dat de aanpassing van de leeftijd daar minimale impact op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Laatst online: 23-09 10:08

TheAncientDovah

Transportman schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 06:33:
[...]

Maar het is niet alsof het werk er spontaan niet meer is (al zullen de bedrijven die het laat van hebben hun personeel gewoon haar laten lopen zodat er minder personeel nodig is).
Nee, dit is inderdaad zeker niet het geval. In theorie creëer je zelfs banen doordat je de conjunctuur stimuleert. Maar een groot deel van de banen komt niet bij jongeren terecht.
TheBrut3 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 07:53:
[...]

Waaorm?
Ik denk juist dat de impact op deze groep vrij klein is. HBO/WO'ers zijn vaak al 23 tegen dat ze beginnen te werken, dus het lijkt mij dat de aanpassing van de leeftijd daar minimale impact op heeft.
Juist omdat ze al wat ouder zijn hebben zij er wel baat bij. Namelijk doordat ze minder snel geneigd zijn nog jongere mensen aan te nemen.

Maar de economie is even onvoorspelbaar als de doorsnee vrouw helaas.....Niks is met zekerheid gegeven |:(

Pagina: 1