Underclocking 2500k voor HTPC/NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-09 15:16
Ik ben bezig met wat oude pc onderdelen een nieuw doel te geven. Ik wilde al een tijdje een eigen NAS/HTPC bouwen. Nou heb ik zelf een 2500k liggen met wat ram en een Asrock Pro3 Gen3 moederbord.
Nou had ik als idee, omdat de 2500k zelf vrij veel vebruikt ook in idle, om de cpu te gaan underclocken.
Ik zou het liefst hebben dat het hele systeem richting 30-40watt idle zou draaien, minder mag altijd natuurlijk. Er komen 2 HDD's in en 1 SSD.

Wat kan ik het beste doen om dit te halen? Ik lees namelijk verschillende verhalen over de 2500k ik lees mensen die het lukt om hem goed te underclocken, terwijl anderen zeggen dat dit minimaal impact heeft op het verbruik van de 2500k.

Maakt bijvoorbeeld het OS ook nog veel uit? Kan ik het beste een linux based OS kiezen of juist een specifieke versie van Windows?

Alle input is welkom!

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 23:01

PuijkeN

euhm ?

Ik zou hem niet underclocken maar wel je voltages naar beneden doen. De 2500k zal indien goed ingesteld in de BIOS bij idle of lage load zichzelf al downclocken naar 1.6Ghz en een zo laag mogelijk voltage. Als je dit nog naar beneden krijgt zal je de grootste winst halen. Tijdens CPU intensieve taken heb je dan nog gewoon de volle kracht van de 2500k, maar voor HTPC/NAS zaken zal dit amper zijn. Combineer dit met het verlagen van andere voltages en je zal de grootste winst halen.

Ik heb zelf in mijn server/nas een i5 4760 zitten B75-Pro3M met weinig instellingsmogelijkheden in de BIOS. Voor mij was het dus kinderspel en ik heb alle voltages op de laagst mogelijke instellingen gezet. Afhankelijk van hoe geavanceerd jou BIOS is, kan je hetzelfde doen. De CPU heeft hierdoor slechts 0.8v nodig op 1.6 Ghz en 1.05v op 3.4Ghz turboclock. Ik weet niet precies hoeveel lager dit is dan standaard en en kan het niet eenvoudig controleren omdat er geen scherm aan hangt.

Dan is het een kwestie van stabiliteit wat in de gaten te houden en tweaken waar nodig (of je pakt het beter aan en verlaagt stap voor stap de voltages tot je problemen krijgt).

Naar mijn weten is een Windows OS het zuinigste.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Thanks, sorry had geen melding gehad dat er weer gereageerd was op dit topic. Ik heb hem inderdaad niet underclocked. Hij doet dit zelf helemaal prima. Undervolting weet ik nog niet precies waar ik moet kijken, ook bij overclocken nooit mee geklooid nog.
Op dit moment draait alles best prima, ben alleen nog aan het kijken hoe ik ervoor kan zorgen dat als de PC op sleep gaat, de HDD's wel stroom blijven krijgen en blijven draaien. Naar mijn idee is het goed om die zoveel mogelijk aan de stroom te laten. Kan hier echter niets over vinden of dit kan en of hier nadelen aan zijn.
En ik merk dat mijn CPU nog niet echt snel naar hogere snelheden gaat terwijl ik soms wel het idee heb dat het nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeru op 08-02-2017 11:35 ]

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Je kunt ook nog bepaalde functies van het moederbord uit zetten, zet bepaalde sata-poorten uit

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:57
De buren hebben zoiets ook ooit gedaan:
https://nl.hardware.info/...-je-pc-zo-zuinig-mogelijk

[ Voor 7% gewijzigd door TheBrones op 10-02-2017 22:56 ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-09 19:10
Lijkt me nogal een hoop werk voor weinig winst. Kun je niet het best het setje van de hand doen en low power CPU en ram halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
NLBUURMAN schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:46:
Je kunt ook nog bepaalde functies van het moederbord uit zetten, zet bepaalde sata-poorten uit
Heb ik inderdaad ook al gedaan.
Thanks voor de tip, zal er eens naar kijken!
mrgnex schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:00:
Lijkt me nogal een hoop werk voor weinig winst. Kun je niet het best het setje van de hand doen en low power CPU en ram halen?
Tot op zekere hoogte heb je gelijk, maar het voordeel is dat ik op deze manier wel power heb als ik het nodig heb. Als ik de hardware monitor mag geloven gaat de cpu zelfs naar 100mhz na verloop van tijd. Op dit moment draait hij tussen de 40 en 50watt idle met 2 extra fans erin om alles mooi koel te houden en 2 hdd's en 1 ssd. En dan heb ik op dit moment een goedkope voeding erin zitten die waarschijnlijk niet super efficiënt is.
Het is zoeken naar wat redelijk is om te verwachten van deze set. En snap dat hij absoluut niet de zuinigste zal zijn. Maar ik begin al best tevreden ermee te zijn zo.

Op dit moment draait de server ook gewoon 24/7, ik dacht eraan om hem in sleep te gooien 's nachts, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan vanwege de schijven. Naar mijn idee is het toch het beste om de schijven zoveel mogelijk aan te hebben.

Pagina: 1