Videokaart zit in de weg

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een lastig probleem.

Voor het aansturen van een Phantom (=soort 3D muis/handschoen met forcefeedback) maak ik gebruik van een Dell 420 precision workstation.

De interface-kaart die nodig is voor het aansturen van de stroomversterkers van de Phantom werkt alleen correct als deze in het 1e PCI slot is geplaats (bus mastering).
Het probleem is alleen dat de koeling van de videokaart (FGL Graphics Fire GL2) in de weg zit, waardoor het 1e PCI slot onbruikbaar lijkt. :'(

Heeft iemand een idee hoe ik dat op kan lossen?

Het verlengen van de sloten lijkt me geen opties ivm de hoge frequenties en de aanwezigheid van stoorsignalen. Ook het vervangen van de videokaart zou een dure aangelegenheid zijn (deze kostte al ruim 3000,-)

• Crazyhorse
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:25
Kijken of je de koeling van de kaart kan vervangen door een wat dunnere koelmethode?

Bijv een kleinere heatsink en een losse fan erboven ofzo?

• Crazyhorse
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:25
Foutje

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

een wat ruimer MOBO ? lijkt me goedkoper iig

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

een beetje zagen? :)
Is het actieve of passieve koeling? als het passieve koeling is (dus alleen een heatsink) kun je het misshcien met een beetje zagen oplossen, met een actieve wordt dat natuurlijk al een stuk moeilijker..
je zou ook kunnen denken aan een ander koelertje op je grafische kaart, maar dan moet je er misschien wel rekening mee houden dat je garantie vervalt (als je die al had)

Zijn er niet nog andere PCI sloten vrij waar je hem in kunt prikken?
Is er niet iets dat in een PCI slot zit wat je eigenlijk toch wel kunt missen of waarvan je nog een ISA variant hebt liggen die (ongeveer) even goed werkt?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Moet die kaart per se in PCI 1 :? Er zitten toch wel meer busmastered PCI sloten op?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• AFR
  • Niet online
Het frustrerende is dat er nog 4 vrije PCI sloten zijn, maar de Phantom Interface alleen in het eerste slot werkt (ivm bus-mastering).

Misschien is het inderdaad het beste om de koeling vand e videokaart te vervangen door een actieve koeling, maar dan nog twijfel ik of het past. De videokaart is als ik me niet vergis dubbelzijdig van IC's voorzien: de bovenzijde is gekoeld met een fan, de onderkant met koelvinnen. Bedankt voor de tip!

Ook vraag ik me af hoe het met de garantie zit als ik her (3 dagen oude) systeem ga modificeren. (Zeker niet als je bedenkt hoeveel cijfertjes er voor de komma stonden op het prijskaarje :()

• AFR
  • Niet online
PS. Er zitten inderdaad meerdere sloten emt busmastering op het moederbord, maar de interface-kaart werkt daar niet op. Er bestaan geen plannen om de software zodanig aan te passen dat het wel gaat werken.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op maandag 02 juli 2001 21:27 schreef freddifish het volgende:
een wat ruimer MOBO ? lijkt me goedkoper iig
Dat kan dus zeker niet, de pci bussen zitten altijd even ver uit elkaar...

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Misschien de afstand tussen PCI1 & AGP niet...

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

tuurlijk wel anders kan je hem toch nooit in een standaard kast bouwen....
Die afstand tussen die gaten in de kast is toch universeel, dus het zelfde...

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• AFR
  • Niet online
Hmmm....

Nieuw moederbord lijkt de enige optie te zijn als ik zo naar de reakties kijk (Het laten maken van een andere koeling duurt waarschijnlijk te lang). Denk alleen dat mn baas vreemd op kijkt als hij ziet dat het door hem gekochte workstation 0 dagen operationeel is geweest :o)

Och ja... het apparaat was in ieder geval uitermate geschikt om te internetten en te ICQ-en. :o)

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met het verlengen van PCI sloten ofzo?
Zou het veel storen als je een PCB-tje etst dat het mogelijk maakt om de kaart bijvoorbeeld onder een hoek van 90 graden te plaatsen?

Verwijderd

nieuw mobo..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom eigenlijk een nieuw mobo? Dat busmastering gedoe begrijp ik ook niet helemaal. Elke PCI slot is wel busmastered, wat zou een nieuw mobo dan eigenlijk moeten oplossen? Vereist dat interface kaartje gedeelde busmastering samen met AGP?

Het enige overeenkomst tussen AGP en PCI1 is dat ze over het algemeen dezelfde IRQ en meestal ook nog dezelfde busmastering delen. Dat geldt dus voor praktisch elke mobo...

Zou je dat niet via de BIOS kunnen aanpassen?

[PS]
Op dinsdag 03 juli 2001 03:34 schreef [STG]Negotiator het volgende:
nieuw mobo..
Wat zit je hier eigenlijk te doen? Je zit hier in bijna elke topic in een paar woorden samen te vatten wat de rest al heeft gezegd??? Lekker onderbouwd!
[/PS]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02
Op dinsdag 03 juli 2001 03:34 schreef [STG]Negotiator het volgende:
nieuw mobo..
Denk je nou echt dat je op deze manier de huiskamer in komt? |:(
Op dinsdag 03 juli 2001 08:29 schreef BalusC het volgende:
Wat zit je hier eigenlijk te doen? Je zit hier in bijna elke topic in een paar woorden samen te vatten wat de rest al heeft gezegd??? Lekker onderbouwd!
Hij wil graag in de huiskamer :r

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-08 11:47
Als je geen risico wil lopen ivm garantie kan je hem beter naar de sysop of leverancier brenger, dan hebben zij de verantwoordelijkheid! :-) Okee, jij zal er dan misschien meer verstand van hebben, maar als je je videokaart molt ben je nog niet jarig. In principe zou een component die je voor je systeem koopt gewoon moeten werken, en hoe de sysop dat oplost boeit jou niet!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Elk mobo heeft dezelfde afstanden tussen de AGP/PCI sloten. Maar op een nieuw mobo kan die kaart die je hebt misschien wel in een ander PCI slot werken. Maar dat weet je niet zeker. Dus breng hem terug naar die winkel ofzo.

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Ik zou toch nog ff die kaart in een ander pci slot proberen en daar ff mee klooien. Misschien heb je geluk... Ander idd een koeling zoeken voor je videokaart of die gast van je pci kaart bellen of ze het probleem vaker zijn tegengekomen (je bent tenslotte niet de enige met zo'n videokaart). En wat de oplossing is geweest.

Veel suc6 iig :)
Pagina: 1