Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC en NAS COmbo

Pagina: 1
Acties:

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-11 17:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel een PC die hier te zien is. Nu ga ik alleen wonen en ben ik aan het kijken om een 4k tv te kopen. Hier wil ik graag content vanop mijn pc op afspelen. De pc zal echter niet naast de tv staan, die staat op een ander verdiep. Daarom was ik aan het kijken naar de beste manier om video te streamen naar de tv. Een intel NUC leek me wel iets, waar ik dan stream vanaf mijn pc. De pc verbruikt echter aardig wat stroom, dus dacht ik waarom de 2 3tb harde schijven niet naast de TV zetten, en uit mijn pc halen. Vandaar dus het volgende idee: een NAS die ook capabel is om 4k content af te spelen op de tv. Deze zou dan minder stroom verbruiken dan mijn desktop. Deze kan dan nog altijd video en muziek vanaf de nas streamen. Het wordt dus eenzelfbouw NAS die de power heeft om vloeiend 4k af te spelen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst niet te heel duur, alhoewel ik wel bereid ben geld te geven aan waardevolle upgrades. Rond de 5-600 euro (zonder schijven, die heb ik al)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Denk er enkel aan mijn 2 3tb schijven te verhuizen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een intel cpu met integrated graphics, een raid card, een case waar veel harde schijven in kunnen ( moesten er op termijn bijkomen)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Cpu liefst Intel

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet relatief stil zijn en best futureproof indien mogelijk.

Ga je overklokken?
Neen (wegens stilte, systeem staat in de woonkamer)

Wat verwacht je van ons?
Wat vind je van deze configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100T Boxed€ 130,-€ 130,-
1MSI H110M ECO€ 53,95€ 53,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 80,95€ 80,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 36,95€ 36,95
1Crucial 8GB (2 x 4GB) DDR4-2666 RDIMM----
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 45,50€ 45,50
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,30

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
1, je dimmsticks hebben geen prijskaartje en non k cpu's kunnen toch alleen 2400mhz en lager aan.

2, Op idle verbruikt die tower van je daar een goeie 20-50 watt(films afspelen noem ik ook idle). Als je 15 minuutjes stofzuigt zal je pc een goeie 40 uur aan moeten staan om dat kwartiertje stofzuigen in te halen qua stroomverbruik.
Ik snap echter wel dat je die midtower liever niet naast je tv hebt.

Een h110 bordje gaat het niet doen met een kaby lake cpu. Wat je dan moet doen is die i7 van je in dat h110 moederbord stoppen en een bios update doen zodat de support voor kaby erop komt. Daarentegen kun je ook een bordje kopen wat kaby lake uit de doos support en een raid card ingebouwd heeft
pricewatch: ASRock H270M-ITX/ac

[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 31-01-2017 21:56 ]

• Houbie
Hey,

Bedankt! Ziet er goed uit. Het probleem is vooral ook dat ik mijn desktop niet naast mn TV wil zetten, en die niet altijd aan wil hebben staan.
Dus tenzij er andere goede ideeen zouden zijn, zou ik voor deze aanpak gaan.

Moet me sowieso nog eens inlezen over de RAID, en de voordelen van hardware raid tov windows storage spaces.

Dus zoiets ongeveer?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 121,50€ 121,50
1ASRock Z270M-ITX/ac€ 145,50€ 145,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 80,90€ 80,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 36,95€ 36,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C16€ 53,60€ 53,60
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 45,50€ 45,50
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,90

[ Voor 76% gewijzigd door Houbie op 01-02-2017 22:30 ]

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 10:42
Heb je al een idee welke software je gaat gebruiken?

• lolliggasje
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-11 07:00
dit is mischien ook iets dat je kunt bekijken een iets goedkoper moederbordje en cpu maar de cpu is op de klok snelheid hetzelfde als de i3-7100.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,80€ 58,80
1MSI B250I Pro€ 97,93€ 97,93
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 78,50€ 78,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 35,99€ 35,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 53,95€ 53,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 50,83€ 50,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,95

• Houbie
NLMaca schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 01:07:
Heb je al een idee welke software je gaat gebruiken?
Dacht aan te beginnen met een Linux distro, en daarmee te zoeken naar iets makkelijk. Moest dit niet werken zou ik eventueel een Windows licentie ervoor kopen.
Heb best wel wat ervaring met Linux, dus een fileserver opzetten kan niet zo moeilijk zijn lijkt me.
lolliggasje schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:50:
dit is mischien ook iets dat je kunt bekijken een iets goedkoper moederbordje en cpu maar de cpu is op de klok snelheid hetzelfde als de i3-7100.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,80€ 58,80
1MSI B250I Pro€ 97,93€ 97,93
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 78,50€ 78,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 35,99€ 35,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 53,95€ 53,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 50,83€ 50,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,95
Ziet er op zich ook zeer mooi uit! Ga eens kijken wat de verschillen qua video playback zijn

Verwijderd

Dat ECO boardje kan je makkelijk doen. Je moet alleen wel even een winkel zoeken die hem gratis flasht. Afuture doet dat bijvoorbeeld gratis. Scheelt wel aardig wat, een mobo van 53 of van 98 euro...

• Houbie
Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:57:
Dat ECO boardje kan je makkelijk doen. Je moet alleen wel even een winkel zoeken die hem gratis flasht. Afuture doet dat bijvoorbeeld gratis. Scheelt wel aardig wat, een mobo van 53 of van 98 euro...
Goed punt. Moet dan wel eens opzoeken of ik dan liever een externe RAID-card wil, of een duurder moederbord met RAID functionaliteit op.

Verwijderd

In de Node 304 past een towerkoeler. De pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim koelt beter en stiller dan een Big Shuriken en is een stuk goedkoper.

B250/H270 en Kabylake cpu's ondersteunen 2400 MHz ram pricewatch: Crucial CT8G4DFD824A

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
Gebruik beter software RAID, dat is veiliger en flexibeler dan hardware RAID. Je hoeft bv niet dezelfde schijven te gebruiken en je kunt je data makkelijker migreren naar een ander systeem Er zijn meerdere opties:
- Je kunt een ZFS pool maken (ZFS wordt vooral gebruikt met BSD of Solaris, maar wordt ook ondersteund door Ubuntu. ZFS is wel redelijk resource intensief.
- Je kunt je schijven als JBOD (just a bunch of disks) koppelen en beveiliging doen met bv SnapRaid (waarbij de parity sync op vaste tijden gebeurt, bv dagelijks). Voor een homeserver volstaat dit meestal omdat je data niet heel vaak verandert, een dag verliezen door een falende schijf is dan geen ramp. SnapRaid bestaat voor Linux en Windows, hoe je dan je schijven poolt hangt van het platform af (bv DrivePool op Windows of FUSE op Linux, heb zelf goede ervaring met MergerFS om te poolen).
- unRAID, biedt ook een vorm van RAID5 en maakt de installatie van VM's eenvoudig. Bv LibreELEC als HTPC VM (maar hoe dat dan zit met GPU passthrough weet ik ook niet helemaal).

Ik zou eerlijk gezegd je HTPC en NAS gescheiden houden, en liefst fysiek omdat de vereisten een beetje tegengesteld zijn. Een HTPC staat niet continu aan, moet zo stil mogelijk zijn en heeft een voor afstandsbediening vriendelijke bediening. Een NAS/homeserver staat constant aan, heeft draaiende harde schijven die geluid maken, ook wanneer je de NAS niet actief gebruikt (bv tijdens een download) en wordt meestal op afstand geconfigureerd. Als je met Linux werkt, zou je de NAS als VM kunnen houden en de pc onmiddellijk Kodi laten starten.

Geen enkel hier vermeld moederbord ondersteunt trouwens 4K 60Hz. Je hebt een HDMI 2.0 uitgang of DisplayPort 1.2 (met deze adapter naar HDMI 2.0 pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter nodig voor 4K 60Hz op een 4K tv. Met HDMI 1.4 uitgang heb je maximum 4K 30Hz. Voor films volstaat 30Hz misschien wel, maar je interface zit daar dan ook op gelimiteerd en dat oogt niet mooi. Daarbovenop past de pricewatch: MSI H110M ECO niet in de Node 304.

Goedkoopste moederbord met Displayport is dan pricewatch: Asus H170I-PLUS D3, en enige moederbord met HDMI 2.0 is pricewatch: ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac. Maar dan kun je eigenlijk bijna beter een losse GPU kopen (bv GTX 1050) en wat meer besparen op moederbord en processor.

• Houbie
Bedankt voor de input!
Was zelf ook al aan het denken hoe ik het raid-gebeuren zou aanpakken als ik bijvoorbeeld een schijf zou willen bijplaatsen. Hiervoor is hardware raid inderdaad niet flexible genoeg.

In een ideale situatie wil je inderdaad de NAS en de htpc gescheiden hebben.

Het ding is ook dat ik momenteel 1 systeem heb, en de htpc/nas een uitbreiding zou zijn. Om plots twee systemen bij te kopen, dat is me wat te gek momenteel. De bedoeling is vooral dat ik mijn videocontent op tv kan kijken, het idee om er een NAS voor te gebruiken is er pas later bij gekomen. Maar een NAS die continu staat te ratelen naast mijn TV is inderdaad ook niet gewenst. Stof tot nadenken ;)

Dus stel dat ik momenteel prioriteit leg bij de content op mijn tv afspelen. Ik laat de 2 3tb schijven zitten in mijn pc, en stel de aankoop van een NAS nog even uit. Dan volstaat het om een compact system te bouwen met een grafische kaart die 4k 60hz kan outputten, en dit te streamen van mijn desktop (ervanuit gaande dat die toch meestal aanstaat als ik thuis ben).

Ik kijk vanavond om een systeempje hiervoor te bouwen

[ Voor 28% gewijzigd door Houbie op 03-02-2017 13:38 ]

• Houbie
Laatste update:
Dit is dus enkel nog HTPC, geen NAS meer. Videooutput kan 4k 60hz over de displayport 1.2 -> hdmi 2.0 (kan sinds kaby lake)

Opmerkingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 121,30€ 121,30
1Gigabyte GA-H270M-DS3H€ 99,-€ 99,-
1Cooler Master Elite 110€ 41,95€ 41,95
1Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter€ 29,45€ 29,45
1Crucial CT8G4DFS824A€ 58,50€ 58,50
1be quiet! System Power B8 300W€ 33,50€ 33,50
1Sandisk X400 M.2 128GB€ 56,93€ 56,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,63

• Tyramisu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:02
Voor hetzelfde geld heb je een gloednieuwe Intel NUC die vele malen zuiniger, stiller én kleiner is.

Daarbij heb je aan G4560 zeker al genoeg, mocht je toch willen gaan voor zelfbouw

• Houbie
pricewatch: Intel NUC NUC7i3BNH

Dit is de goedkoopste kaby lake, waar ik dan zelf nog een ssd en geheugen moet insteken. Komt al bij al maar 30 euro goedkoper uit, heeft een zwakkere cpu en staat me niet toe om het later uit te breiden indien nodig. Maar ik overweeg het ook.

• Tyramisu
Klopt, uitbreiding is alleen mogelijk als je het werkgeheugen of de SSD wil gaan upgraden. Daarbij zal de i3-7100U zal sterk genoeg zijn voor het afspelen van video's, en met Kaby Lake is x265 encoding ook ondersteunt. Als laatste heeft de NUC ook een IR sensor ingebouwd, waarmee een afstandsbediening gelinkt kan worden.

Persoonlijk zou ik liever een low-profile apparaatje onder m'n TV hebben hangen of een Thin Mini-ITX behuizing als de Akasa Euler, welke passief gekoeld is, dan een grote ITX doos. Ik zou voor de i3BNK uitvoering gaan als een 2.5 SSD geen noodzaak is. De prijzen zullen binnenkort gaan dalen richting de 300 euro.

Iets totaal anders: je kan de NAS wat krachtiger maken en hier Plex Media Server op installeren, waarna je films via Plex al kan afspelen op een nieuwe Apple TV, die vele malen goedkoper is dan een heuze HTPC.

[ Voor 14% gewijzigd door Tyramisu op 05-02-2017 19:39 ]

• Houbie
Tyramisu schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:35:
Iets totaal anders: je kan de NAS wat krachtiger maken en hier Plex Media Server op installeren, waarna je films via Plex al kan afspelen op een nieuwe Apple TV, die vele malen goedkoper is dan een heuze HTPC.
Dat is inderdaad iets waar ik eens moet over nadenken. Bedankt voor de input.
Sorry dat dit topic nogal vaak vak aanpak verandert, maar vind het interessant om over na te denken hoe dit het beste aangepakt wordt.

• Tyramisu
Ik heb hier een Dell T20 draaien met een extra reepje 8GB en een extra 4TB WD Red schijf, met als OS FreeNAS 10. Ik heb alle privédata op de meegeleverde 1TB schijf staan en de media op de 4TB schijf. Verder draai ik op FreeNAS zelf Plex en nog een VPN server. De Apple TV leest de bestanden van de Plex server zonder problerm, en ik kan nu overal ter wereld mijn films en series bekijken, op telefoon, tablet én TV's! Werkt perfect voor mijn doeleinden.

Verwijderd

Zelf heb ik 2x een NUC gehad, maar stil zijn ze niet. Ik hoorde ze vanaf de gang in de woonkamer onder de tv aan staan. De ene heb ik retour gedaan, voor de andere een fanless case gekocht van Tranquil, net zoiets als de Akasa, maar dan speciaal voor de NUC. Was wel 150 pond, haha. Maar ook die is weg. Altijd gelazer met het netwerk en Intel software/firmware problemen, ik kreeg het niet goed. Voor mij geen NUC's meer, liever losse onderdelen, dan alleen heb je alle vrijheid en het is makkelijk te vervangen. En met een Akasa of Streacom helemaal passief.

• Houbie
Tyramisu schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:53:
Ik heb hier een Dell T20 draaien met een extra reepje 8GB en een extra 4TB WD Red schijf, met als OS FreeNAS 10. Ik heb alle privédata op de meegeleverde 1TB schijf staan en de media op de 4TB schijf. Verder draai ik op FreeNAS zelf Plex en nog een VPN server. De Apple TV leest de bestanden van de Plex server zonder problerm, en ik kan nu overal ter wereld mijn films en series bekijken, op telefoon, tablet én TV's! Werkt perfect voor mijn doeleinden.
Je gebruikt de betalende versie van Plex dan? Heb zojuist gemerkt dat onze tv hier thuis ook plex ondersteunt (goedkope samsung smarttv).
Eens getest en werkt goed. Doet eigenlijk volledig wat ik wil, geen reden tot een aparte machine hiervoor te gebruiken.

Waarom gebruik je dan een apple tv, omdat je tv het niet ondersteunt of omdat het sneller gaat?

• Tyramisu
Ik gebruik vooralsnog gewoon de gratis versie van Plex, die doet alles wat ik nodig heb. Ik heb een Apple TV in gebruik omdat die in de woonkamer is aangesloten op een oudere, 'domme' TV. Tevens gebruik ik de Apple TV voor Netflix. Als dat allebei werkt op jouw smart TV heb je inderdaad niet per se een Apple TV nodig. Daarbij komt wel dat het wat sneller en soepeler werkt dan de UI van menig smart TV.

• Houbie
Tyramisu schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:57:
Ik gebruik vooralsnog gewoon de gratis versie van Plex, die doet alles wat ik nodig heb. Ik heb een Apple TV in gebruik omdat die in de woonkamer is aangesloten op een oudere, 'domme' TV. Tevens gebruik ik de Apple TV voor Netflix. Als dat allebei werkt op jouw smart TV heb je inderdaad niet per se een Apple TV nodig. Daarbij komt wel dat het wat sneller en soepeler werkt dan de UI van menig smart TV.
Bedankt voor de input! Ben blij dat deze zoektocht me dit heeft opgeleverd.

• Tyramisu
Je zal je dus vooral moeten focussen op een DIY computer of prebuilt server die het aankan om als NAS én Plex server te dienen, een vraagstuk wat ik heb opgelost door Plex als een VM in FreeNAS te draaien.

Een andere, makkelijkere optie is misschien om Windows 8.1/10 Pro of Windows Server te verkrijgen op welke manier dan ook en hierop Windows Storage Spaces te draaien. Dat is voor jou waarschijnlijk een bekende omgeving.

Ik heb FreeNAS vooral gekozen omdat ik toch al ECC geheugen had en graag de voordelen van ZFS wilde.

Als laatste raad ik je sowieso aan, wat je ook kiest, om je echt goed in te lezen! Het is en blijft een NAS, en als je niet goed oplet kan het gebeuren dat je data verloren gaat.

Maak daarom ook altijd offline backups van je belangrijkste gegevens, vaak is een 1 of 2TB USB-HDD voldoende.

• Houbie
Voorlopig ga ik alles op mijn desktop laten draaien, en mij inderdaad eerst eens goed informeren naar het gebruik van een zelfgebouwde NAS. De vereiste dat ik mijn series op tv kan kijken is alvast vervult, dus dringend is het momenteel niet.
Pagina: 1