Verwijderd

Topicstarter
Onlangs deze TV gekocht (PANASONIC TX-50DXW704):
http://www.mediamarkt.nl/...-tx-50dxw704-1441003.html

TV heeft 4k UltraHD kwaliteit met 100Hz.

Wanneer ik tv kijk via mijn XS4ALL mediabox krijg ik echter via de tv zelf te zien in het infopaneel dat ik tv aan het kijken ben in 720p met 50Hz.

Ik ben de handleiding en instellingen nagelopen van de tv, maar ik kan niet vinden hoe ik dit kan veranderen naar hetgeen waarvoor ik de tv gekocht heb.

Ligt het aan de mediabox van XS4ALL die eventueel geen UltraHD ondersteunt via ADSL verbinding? Of ligt het aan de HDMI kabel tussen de tv en de mediabox? Het is de standaard gratis HDMI kabel die je bij het tv pakket ontvangt van XS4ALL; wellicht is deze te ouderwets om dit te ondersteunen? Zelf zou ik zo een nieuwe HDMI kabel kopen, maar op internet lees ik dat de benamingen 'HDMI UltraHD' e.d. slechts marketing stempels zijn en geen toegevoegde waarde hebben over de oudere HDMI kabels.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2017 20:29 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:24
Je kunt/moet in de instellingen van de 'mediabox' aangeven welke resolutie je via de HDMI-poort uit wilt sturen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Daarnaast is het afhankelijk van het type 'media box' welke resolutie mogelijk is: https://www.xs4all.nl/ser...ficaties-tv-ontvanger.htm Niet alle modellen vereisen overigens handmatige configuratie. 4K wordt overigens door geen van allen ondersteund, max. is 1080P@50Hz.

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 29-01-2017 20:37 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:59
Denk dat je bij de instellingen van je mediabox de HDMI uitgang op 1080i kunt zetten of op automatisch.
Je mediabox zelf geeft geen ultra hd uit, deze is daar niet geschikt voor.
Wil je 4K k tv kijken kun je behalve Netflix, YouTube en Amazon in 4K streamen, of via een 4K externe Player bijvoorbeeld een ultra hd blu ray kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Top. Inhoudelijk de instellingen opnieuw nalopen van mijn mediabox was mij even ontschoten :F
De input op mijn tv is nu 1080p in 50hz. Scheelt weer wat.

Kan het zijn dat de output nog steeds in UltraHD kwaliteit is? In de zin van dat de TV de input enigszins zelf weet te ''verbeteren''?

Uiteraard verwacht ik hiervan niet dezelfde kwaliteit ten opzichte van een input in UltraHD. Maar wil graag weten of de aanschaf van een UltraHD ook echt toegevoegde waarde heeft gehad, als de mediabox zelf geen UltraHD weet te fabriceren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2017 20:45 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:43

DarkSide

theres no place like ::1

voor TV zenders zal het nog even duren voordat die op 4k uit gaan zenden.
Je TV zelf zal het wel upscalen. Maar dat maakt het nog geen 4k.
sterker nog een 480p input zal de tv upscalen naar 4k.

Of het voor jouw toegevoegde waarde heeft? Geen id. Een 4k TV koop je omdat je Netflix 4k wilt kijken.
Of een Ultra BR speler hebt. Niet om GTST etc te kijken.

Of je oude TV moet stuk zijn, en je zoekt een TV waarvan het paneel (contrast, kleur en eventueel HDR) beter zijn dan een full HD tv. Dan neem je een 4k TV.
Anders had je op zich nog prima met een Full HD uit de voeten gekund.

Maar het allerbelangrijkste is. Ben jij blij. Hoe het beeld ook afgesteld is. Wat je TV ook meld op welke resolutie hij iets weergeeft. Als jij blij bent is er toch niets aan de hand?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 14:31
Misschien is het handig om even google te gebruiken om wat achtergrond over UltraHD op te zoeken.
Ik vond dit: https://www.consumentenbond.nl/tv/4k-ultra-hd
Dat geeft weer wat DarkSide ook al vermeldde.

Dat verhaal van de consumentenbond zegt nog niet heel duidelijk dat op dit moment
alle tv-aanbieders nog niet standaard UltraHD aanbieden. Ze zijn wel bezig met Pilots.
In ieder geval heb je dan een nieuwe Ontvanger / SetTopBox nodig.
En de 'Content' (UltraHD kwaliteit 'uitzendingen') dat zal voorlopig dus wel
beperkt worden tot bijv. films, en sporadisch eens wat anders.
Bijv. de volgende olympische spelen.

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:08
DarkSide schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:50:
voor TV zenders zal het nog even duren voordat die op 4k uit gaan zenden.
Je TV zelf zal het wel upscalen. Maar dat maakt het nog geen 4k.
sterker nog een 480p input zal de tv upscalen naar 4k.

Of het voor jouw toegevoegde waarde heeft? Geen id. Een 4k TV koop je omdat je Netflix 4k wilt kijken.
Of een Ultra BR speler hebt. Niet om GTST etc te kijken.

Of je oude TV moet stuk zijn, en je zoekt een TV waarvan het paneel (contrast, kleur en eventueel HDR) beter zijn dan een full HD tv. Dan neem je een 4k TV.
Anders had je op zich nog prima met een Full HD uit de voeten gekund.

Maar het allerbelangrijkste is. Ben jij blij. Hoe het beeld ook afgesteld is. Wat je TV ook meld op welke resolutie hij iets weergeeft. Als jij blij bent is er toch niets aan de hand?
Tot nu toe is KPN de enige die 4K tv heeft. Het gaat enkel nog om 2 zenders maar het begin is er.
Ik doe al een tijdje mee aan de pilot maar de kwaliteit is erg mooi! Kost je wel 25mbit..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Zojuist ook de oude gratis 1.4 HDMI kabel van XS4ALL vervangen met:
http://www.mediamarkt.nl/...-m-1317386.html#meer-info
Deze kabel ondersteunt 4k. Verwacht dat het verschil minimaal of helemaal niet aanwezig zou zijn. Maar moet zeggen dat de kabel zeer zeker de kwaliteit van het beeld naar boven heeft getrokken. Het verschil was zeker aanwezig.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:45:
Bedankt voor de reacties.

Zojuist ook de oude gratis 1.4 HDMI kabel van XS4ALL vervangen met:
http://www.mediamarkt.nl/...-m-1317386.html#meer-info
Deze kabel ondersteunt 4k. Verwacht dat het verschil minimaal of helemaal niet aanwezig zou zijn. Maar moet zeggen dat de kabel zeer zeker de kwaliteit van het beeld naar boven heeft getrokken. Het verschil was zeker aanwezig.
Dit is een grapje toch? Een HDMI kabel is digitaal dus hij doet het of hij doet het niet :*)

Verwijderd

Topicstarter
Wat exact het verschil is in technologie in deze kabel t.o.v. de "oudere" HDMI kabel die ik eerst gebruikte weet ik niet (misschien niet aanwezig, als ik jouw reactie zo lees).

De nieuwe HDMI kabel had ik in eerste instantie aangeschaft voor het gebruik van een soundbar. Deze kabel ondersteunt o.a. ARC en 4K. Aangezien ik de kabel vandaag binnen kreeg en de soundbar nog niet binnen heb, besloot ik mijn oude kabel even om te wisselen.

Mijn oude kabel zorgde voor een grijze laag over het beeld heen, terwijl dat bij deze kabel totaal niet zichtbaar was en juist voor veel meer intense kleur zorgde. Het verschil was meteen merkbaar. Zelfs mijn moeder zag het direct zonder dat ze wist welke kabel nu de nieuwste / duurdere was.

Dat kan toch geen toeval zijn? En dat terwijl de oude kabel ook een "high speed ethernet" kabel was.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2017 20:59 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:58:
Wat exact het verschil is in technologie in deze kabel t.o.v. de "oudere" HDMI kabel die ik eerst gebruikte weet ik niet (misschien niet aanwezig, als ik jouw reactie zo lees).

De nieuwe HDMI kabel had ik in eerste instantie aangeschaft voor het gebruik van een soundbar. Deze kabel ondersteunt o.a. ARC en 4K. Aangezien ik de kabel vandaag binnen kreeg en de soundbar nog niet binnen heb, besloot ik mijn oude kabel even om te wisselen.

Mijn oude kabel zorgde voor een grijze laag over het beeld heen, terwijl dat bij deze kabel totaal niet zichtbaar was en juist voor veel meer intense kleur zorgde. Het verschil was meteen merkbaar. Zelfs mijn moeder zag het direct zonder dat ze wist welke kabel nu de nieuwste / duurdere was.

Dat kan toch geen toeval zijn? En dat terwijl de oude kabel ook een "high speed ethernet" kabel was.
Verschil in beeld kan niet, aangezien het een digitaal signaal betreft. Ik denk dat het inderdaad wellicht te maken heeft met ondersteuning voor nieuwe technologie waardoor de TV denkt "hey, daar ga ik eens een HDR beeldje van toveren" of iets in die richting.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
Na wat gegoogle gisteren leek het mij ook niet dat ik hierdoor beter beeld zou krijgen. Iedere test die ik tegenkom lijkt mij volledig tegen te spreken met mijn bewering. De kabel heb ik meerdere malen omgewisseld, maar het is toch echt "beter" beeld.

Het zal dan inderdaad de ondersteuning voor nieuwere technologie zijn die het 'm doet. Maar ook op diverse websites wordt dat afgeschilderd als een marketing trucje en zou je evengoed uit de voeten moeten kunnen met een High Speed 1.4 HDMI van een euro.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 15:31

Major_ton

Shoot!

Brilsmurfffje schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:50:
[...]

Dit is een grapje toch? Een HDMI kabel is digitaal dus hij doet het of hij doet het niet :*)
Uuhhhhmmm, er is werkelijk helemaal niks digitaal aan welke kabel dan ook.

Some infinities are bigger than others.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:49
Major_ton schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:25:
[...]

Uuhhhhmmm, er is werkelijk helemaal niks digitaal aan welke kabel dan ook.
Wel aan het signaal wat er overheen gaat (of iig de verwerking van het signaal) en bij HDMI is het echt een geval van of hij doet het goed of je ziet gelijk duidelijk dat hij het niet goed doet, Het is niet zo dat je plotseling helderder beeld kunt krijgen bij een 'betere' kabel.
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:58:

Dat kan dus echt niet aan de kabel liggen, als de kabel niet goed genoeg is krijg je of geen beeld of van die gekleurde blokken.

[ Voor 40% gewijzigd door redwing op 30-01-2017 21:33 ]

[removed]

Verwijderd

Topicstarter
redwing schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:32:
[...]

Wel aan het signaal wat er overheen gaat (of iig de verwerking van het signaal) en bij HDMI is het echt een geval van of hij doet het goed of je ziet gelijk duidelijk dat hij het niet goed doet, Het is niet zo dat je plotseling helderder beeld kunt krijgen bij een 'betere' kabel.

[...]

Dat kan dus echt niet aan de kabel liggen, als de kabel niet goed genoeg is krijg je of geen beeld of van die gekleurde blokken.
Dus dat van die ARC en 4K ondersteuning bij een HDMI kabel is dus volledige onzin?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:49
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:50:
[...]
Dus dat van die ARC en 4K ondersteuning bij een HDMI kabel is dus volledige onzin?
Inderdaad, als je een 5 euro kabel pakt en je krijgt beeld is dat precies hetzelfde beeld als dat je een 500 euro kabel pakt. Mocht een kabel niet werken zie je dat heel duidelijk door geen beeld, blokken of vonkjes.

[removed]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:50:
[...]

Nee,
Je moet wel een HDMI 1.4 kabel hebben voor ARC en 4K.
Maar er is geen verschil tussen een HDMI kabel van een euro die werkt, en een van €100.
HDMI kabels lagen eind 2009 pas in de winkel. Dus zeker bij een wat ouder model set-top box kun je best een 1.3 kabel gekregen hebben.

Overigens is dit misschien een verklaring voor je betere beeld:
http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/content_type.aspx

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 31-01-2017 10:13 ]

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1