Wisselende resultaten uit tests (meerdere testen tegelijk)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 10:56
Hallo,

Aangezien mijn i5-3570 het een beetje lijkt te laten afweten.
(laatste weken bij games die prima liepen steeds meer haperingen en 90% cpu usage)
Zit ik een beetje met de keus: of nieuwe cpu en mobo (+/- €350) of kijken of ik via overclocking nog wat extra prestaties er uit kan halen. (en zien hoe lang ik er dan nog plezier van heb)

Met de standaard benchmarks van 'UserBenchmark' en de CPU benchmark van 'passmark' zie ik duidelijk dat mijn CPU ondermaats presteerd. bijna 20% lager dan gemiddeld.

Na wat tweaken (o.a. de boost naar 4,2 Ghz) loop ik tegen iets vreemds aan.
Bij het testen liet ik per ongeluk de 'prime95' test (waarmee ik de temp aan het checken was) lopen.

Resultaat: beide tests wijzen ineens 20% bovengemiddeld aan.
Wanneer ik de tests herhaal zonder 'prime95' kom ik op 12% lager dan gemiddeld, en bij elke herhaling mét 'prime95' kom ik op + 20% uit.

Wanneer ik echter niet enkel de boost frequentie omhoog haal, maar ook de base-frequentie van de CPU, dan geeft 'UserBenmark' ook zonder 'prime95' een hogere score, maar 'passmark' blijft enkel hoog als 'prime95' tegelijk loopt??

Hoe moet ik dit nu interpreteren?

Thanks.
Michiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Jammer, dat niemand hier meer over kan zeggen.
Vreemd is dat zelfs de game-prestaties van mijn PC baat lijken te hebben bij Prime95 op de achtergrond....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik ga uit van een 3570k neem ik aan? Verder begrijp ik los van prime95 over welke testen je spreekt? Uiteindelijk zou ik eens een verse win install adviseren

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

En als je via het energie beheer de pc in de "power" stand zet, zijn alle tests dan kwa uitkomst het zelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Welke "test" word hier gebruikt?

Sommige benchmarks, Naja eigenlijk elke benchmark wel tot op zekere hoogte, ram latencies en frequentie hebben ook invloed op de score.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Hallo heren,

Bedankt voor de reacties.
Ik had op de achtergrond Prime95.
En de losse benchmark programmas die ik gebruikte waren: UserBenchMark & Passmark Performance Test.

Gelukkig zijn de problemen wat betreft de prestatie van mijn pc ondertussen wel opgelost.
't blijkt dat bij het verplaatsen van mijn Steam-games, Steam ook de instellingen gereset heeft.
Deze was ik wel doorgelopen, maar het feit dat V-Sync van uit naar aan was gegaan had ik niet opgemerkt.

Maar ik leer nu wel steeds meer dat benchmarks dus van veel factoren af kunnen hangen en daardoor betrekkelijk zijn, en niet altijd in overeenstemming met real-life-gebruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Benchmarks zijn precies wat ze zijn, een performance test op bepaalde instellingen. Vsync is een instelling die je per game/benchmark instelt en heeft niets te maken met benchmarkscores tenzij je in de driver van je gpu dit instelt maar dat lijkt me niet?

Als je gamed kan je dan ook beter 3dmark of unigene tests draaien ipv cpu of systemtests. Deze tests draaien terwijl je gamed raad ik helemaal af..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1