Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Standaard filesystems outdated? Alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

• AeroDawn
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-10 12:17
Ik ben een tijdlang opzoek geweest naar een manier om al mijn onderzoeksdata op een handige manier te structureren, dit zonder al te veel succes. Ik heb een hele collectie aan ebooks, papers, notities, lateX-documenten, code-repositories, ingescande cursussen, noem maar op.

Op dit moment is deze data opgeslagen in mappen op een cloud over webDAV, en gebruik ik een sync client om toegang te krijgen tot deze data over verschillende computers (werk, thuis, laptop, ..).

Het wordt echter steeds onhandiger om informatie terug te vinden. Nu heb ik onlangs Zotero ontdekt, wat gebruik maakt van tags en categorieen om bestanden terug te vinden. Het kan bovendien gesynced worden over een webDAV-ondersteunde cloud. Helaas is het enkel mogelijk om individuele bestanden toe te voegen die elk een eigen identifier krijgen en in een individuele map geplaatst worden. Het groeperen van bestanden kan dan enkel nog door ze in een zip-archief te plaatsen, wat onhandig is indien het over sets van bestanden gaat.

In het kort: zijn er alternatieven op Zotero, die een volgend scenario zouden ondersteunen:
- Een map die gesynchroniseerd wordt over verschillende computers, waarin items geplaatst worden die beheerd worden via tags en collecties (dus zoals in Zotero), maar waarin de items dus niet enkel individuele bestanden zijn, maar kunnen bestaan uit een reeks bestanden op zich?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wil je echt syncen, waarom niet 1 'waarheid' ergens op een webserver? Je zoekt m.i. geen filesysteem, maar bijvoorbeeld een documentbeheersysteem.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• AeroDawn
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-10 12:17
Wel, die 'waarheid' bestaat momenteel uit de inhoud op de webDAV server (STACK - TransIP). De moeilijkheid bestaat er echter in om een degelijk beheersysteem voor al die bestanden te vinden :)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:03

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Vijf jaar geleden ben ik ook bij Zotero uitgekomen als de beste benadering van wat ik wil. Ik heb me laten vertellen dat OneNote goed is maar daar is geen Linux-versie van. Ik heb het zelf nooit gezien en weet dus niet of het waar is.

Je kunt zoals F_J_K aangeeft beter naar document management systemen kijken al vind ik dat ergens een grote fail, wat is je filesystem anders dan een systeem om documenten te beheren?

Ik ben het dus wel met je eens dat standaard filesystems outdated zijn.

KDE heeft ooit een poging gedaan om tags en metadata toe te voegen maar dat is volgens mij een beetje geflopt, ik kan het nu niet meer vinden.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het gaat inderdaad vooral om de metadata er om heen - incl. de mogelijkheid om de structuur van die metadata zelf in te richten en laten afdwingen (en processen en rechten). Dan kom je toch al snel bij een losse schil 'over' de opslag, de opslag hoeft niet in een DB maar kan nog prima op een gewoon filesysteem.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jaeder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ook ik heb al eens gekeken. Je hebt niet echt handige systemen voor thuisgebruik die over meerdere OSen heen werken.

In Windows 10 kun je tags op bepaalde typen zetten. Dan heb je nog iets wat Tagspaces heet, maar dat werkt op basis van filenaam of met speciale files die niet goed bijwerken bij handmatige acties. Ik kwam nog Elyse tegen, wat alleen Win/Mac is. Voor Linux kwam ik nog een Tagsistant tegen, wat ook nogal machine-gebonden lijkt.

Je komt dan al snel op Sharepoint-achtige systemen. Wat toch weer een beetje te veel is voor het originele doel.
Pagina: 1