• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-01 09:10
Al een tijdje merk ik dat mijn raspberry pi 2 en mijn NAS niet echt meer aan mijn eisen voldoen voor hun functies. Vooral het feit dat ik geen x265 video's kan afspelen vind ik nogal irritant. Het gaat hier voorlopig puur om 1080p content.
Nou was ik bezig om te kijken of ik een combi kan maken tussen mijn NAS en HTPC. Ik heb hiervoor een aantal mogelijkheden gezien, zoals Asrock bordjes met onboard CPU's. Ik kan hier wel een lijstje neerzetten, maar dat is het punt uiteindelijk niet.

Het idee is dat het een download server wordt, waar andere mensen ook eventueel vanaf kunnen streamen. En waar ik zelf gewoon kodi op draai met bijvoorbeeld windows zodat ik remote ook downloads erop aan en uit kan zetten. Ik gebruik thuis een gigabit connectie, dus zou ook deze wel graag willen kunnen gebruiken.

Op dit moment zit ik met een enorm beperkt budget van max €100. Ik weet dat ik wel een eindje kan komen met een moederbord met onboard cpu en bijvoorbeeld een picopsu. Maar ik ben eigenlijk benieuwd of ik mijn 2500k met 2hdd's en 1 ssd naar ongeveer 30 watt idle zou kunnen krijgen. Ik vind het namelijk belangrijk dat de setup zo min mogelijk stroom trekt als hij niet gebruikt wordt. Heb zelf wel redelijk wat gekeken naar undervolten van een 2500k, maar krijg een beetje het idee dat ik teveel verwacht van de 2500k op gebied van energie zuinig gebruik. Hier nog mensen met ideeën?

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:43

DarkSide

theres no place like ::1

Die 2500k gaat geen x265 films spelen.
Voor x265 (HEVC) heb je wat meer nodig. Voor hardwarematige ondersteuning heb je een Kaby Lake processor nodig. Zeker als dat 10bits 140mbps Hevc's zijn.

Mijn n3700 (brasswel) Nuc kan deels 4k aan. Maar max 8 bit en geen hoge bitrate.
De films die je nu ziet zijn te zwaar. En mijn i5 6500 trekt dat ook niet.
Dus met kodi ga je niet ver komen als je die gaat draaien op je 2500k NAS.

Voor een NAS en download station zou je hem wel in kunnen zetten. Misschien met undervolten dat je hem zuiniger krijgt.Maar hoeveel? Geen idee. Doe dat zelf nooit.
Draai zelf gewoon een Synology NAS die prima MKV's kan serveren naar mijn NUC.
En als er straks een 4k TV komt. Wordt de NUC vervangen door een nieuwe Kaby Lake (of Apollo lake).
Of een nvidia shield.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Jeru
DarkSide schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:33:
Die 2500k gaat geen x265 films spelen.
Voor x265 (HEVC) heb je wat meer nodig. Voor hardwarematige ondersteuning heb je een Kaby Lake processor nodig. Zeker als dat 10bits 140mbps Hevc's zijn.

Mijn n3700 (brasswel) Nuc kan deels 4k aan. Maar max 8 bit en geen hoge bitrate.
De films die je nu ziet zijn te zwaar. En mijn i5 6500 trekt dat ook niet.
Dus met kodi ga je niet ver komen als je die gaat draaien op je 2500k NAS.

Voor een NAS en download station zou je hem wel in kunnen zetten. Misschien met undervolten dat je hem zuiniger krijgt.Maar hoeveel? Geen idee. Doe dat zelf nooit.
Draai zelf gewoon een Synology NAS die prima MKV's kan serveren naar mijn NUC.
En als er straks een 4k TV komt. Wordt de NUC vervangen door een nieuwe Kaby Lake (of Apollo lake).
Of een nvidia shield.
Dus eigenlijk zeg je voor wat ik ermee wil doen is hij eigenlijk niet echt geschikt. Wel vreemd ik meen mijn te herinneren dat ik gewoon x265 content afspeelde toen ik de 2500k nog gebruikte. Ik zoek het ook echt als een alles in een optie. Als dat niet te doen is met dit budget dan is dat zo. Ik had alleen het idee dat ik met undervolten misschien nog wel een eindje zou kunnen komen. En dat ik dan nog x265 content zou kunnen afspelen.

Dan blijft alsnog wel een beetje de vraag als ik dan x265 niet ga doen, is 30 watt een reëel doel? Met een 2500k.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

• DarkSide

DarkSide

x265 zegt op zich niet zoveel. Is je kan prima een 720p filmpje met x265 coderen.
En dat op een lage bitrate en slechts 8 bits.

Meestal wordt x265 echter gekoppeld aan 4k.
Dat betekend een stuk meer pixels om te renderen. En als je dan ook nog van 10mbs naar 100 (of meer) gaat en 10bits toepast. Dan zal dat niet gaan op een 2500k.
Je kan kijken op jellyfish. Naar 10bits HEVC test bestanden om e.e.a. te verifieren.
Over je andere wens kan ik je niet helpen. Je kan kijken hoever je komt denk ik.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Jeru
DarkSide schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:19:
x265 zegt op zich niet zoveel. Is je kan prima een 720p filmpje met x265 coderen.
En dat op een lage bitrate en slechts 8 bits.

Meestal wordt x265 echter gekoppeld aan 4k.
Dat betekend een stuk meer pixels om te renderen. En als je dan ook nog van 10mbs naar 100 (of meer) gaat en 10bits toepast. Dan zal dat niet gaan op een 2500k.
Je kan kijken op jellyfish. Naar 10bits HEVC test bestanden om e.e.a. te verifieren.
Over je andere wens kan ik je niet helpen. Je kan kijken hoever je komt denk ik.
Gaat mij voorlopig om x265 en 1080p. Heb geen 4k tv, gaat mij puur om bestandsformaten eigenlijk in verhouding met kwaliteit.

• DarkSide

DarkSide

ook die staan op de site die ik noemde.
Dus gewoon kijken wat wel werkt. Maar x264 zit tegenwoordig al lang ingebakken als hardwarematige decodering in CPU's. Waardoor zelfs een n3700 totaal geen moeite heeft met "zware" x264 bestanden.

x265 zal door de CPU gedaan moeten worden. En daar hangt het af van al wat ik hierboven noem.
Mijn laptop kan best een aantal x265 4k 8 bits lage bitrates aan.
Dat is een i7 m4600. Dus jouw 2500k zal waarschijnlijk ook wel 1080p x265 materiaal aan moeten kunnen.
maar dat kan je prima testen.

• Jeru
DarkSide schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:26:
ook die staan op de site die ik noemde.
Dus gewoon kijken wat wel werkt. Maar x264 zit tegenwoordig al lang ingebakken als hardwarematige decodering in CPU's. Waardoor zelfs een n3700 totaal geen moeite heeft met "zware" x264 bestanden.

x265 zal door de CPU gedaan moeten worden. En daar hangt het af van al wat ik hierboven noem.
Mijn laptop kan best een aantal x265 4k 8 bits lage bitrates aan.
Dat is een i7 m4600. Dus jouw 2500k zal waarschijnlijk ook wel 1080p x265 materiaal aan moeten kunnen.
maar dat kan je prima testen.
Ik ben er zelf niet zo bang voor dat mijn 2500k geen x265 1080p content trekt. Het gaat mij puur om het verbruik hoe ver ik die omlaag kan krijgen in idle.

• DarkSide

DarkSide

Ah ja was in de war met je RP, Die kon geen x265 afspelen.
Suc6 verder met het afconfigureren van je systeem. Daar kan ik je niet mee helpen

• Jeru
DarkSide schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:45:
Ah ja was in de war met je RP, Die kon geen x265 afspelen.
Suc6 verder met het afconfigureren van je systeem. Daar kan ik je niet mee helpen
Geen probleem, bedankt voor je input! Misschien moet ik ook in een ander onderdeel even vragen. Is misschien te specifiek aan het worden. Maar ben wel benieuwd of andere mensen nog andere ideeën hebben :)

Pagina: 1