Hoe dit ASRock System Panel Header pluggen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 462832

Topicstarter
Dag mensen,

Ik heb al een tijdje deze Tweakers best buy computer uit 2012. Nu doet al een tijdje de power knop op de front case het niet meer. Ik wil nu graag de reset knop met de powerknop omruilen, zodat ik niet steeds mijn computer hoef open te schroeven om hem op te starten vanaf het moederboard. Nu keek ik bij de system panel header en die zag er als volgt uit: http://imgur.com/a/gEw5O

PLED PWRBTN
HDLED RESET

Ik heb gelezen dat polarity niet uitmaakt bij PWRBTN en RESET, dus dat ik ze op 2 manieren erin kan pluggen (beiden bestaan uit 2 plugs aan elkaar). Bij HDLED zit ook aan elkaar maar ik heb vernomen dat + links moet en - rechts. Ten slotte bestaan de PLED plugs als enige uit 2 individuele plugs, ook een + en een -. De plus deed ik weer links op de foto en de min rechts.

Nu gebeurt er niks. Ik zie geen lampje als mijn HDD aan het werk is en ik zie enkel kort een groen lampje als ik mijn pc opstart. De power en reset knop doen het niet. De system panel header op het moederboord bestaat uit 9 plus, terwijl ik maar 8 pinnen heb. Hoe los ik dit op?

Ik heb de ASRock handleiding erbij gepakt en die zegt het volgende: http://imgur.com/a/jHSvg

Met de onderste en bovenste linkerpinnen wordt niks gedaan? Ik heb echt geen idee hoe ik hier nu uit moet komen. Ik neem aan dat ik 1 van de pinnen moet overhouden op het moederboord en niet 2 zoals de handleiding doet vermoeden. Het betreft een ASRock Z77 Extreme 4. Is het een drukfout in de handleiding of is er een bepaalde logica die ik hier niet heb gezien?

Vriendelijke groet,

N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

beschrijf eens hoe je stekker van je case eruit ziet?

Als het goed is zit er voor de leds een markering voor de polariteit. Voor de switch maakt het niet uit, als er eentje maar met gnd verbonden is en de andere met de desbetreffende pin.

zoals ik nu kan zien:

mobo:

power + | power - | pw switch | gnd

hdd + | hdd - | gnd | rst switch | not used

switch werkt door de desbetreffende pin met ground (gnd) te verbinden. Polariteit maakt daarbij niet uit.

De laatste pin (rechts) op de onderste regel is niet in gebruik.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 29-01-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Tja volgens mij kan er weinig fout gaan met testen, dus ik zou eerst je reset-header op alle pinnetjes proberen zodat deze de computer start. (de powerbutton-kabel of knop is dus stuk en sluit je niet gewoon meer aan) en vervolgens de hdd led terwijl de PC aanstaat (niks anders aanraken met de vingers), meer heb je niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 29-01-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat ga ik dan maar proberen ja. Hebben jullie een idee waarom het in die manual zo vermeld staat? Dat lijkt me een foutje, toch? En waarom daar in de manual POWERBUTTON links van GRND, maar RESET rechts van GRND?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 462832 op 29-01-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 462832 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:14:
Dat ga ik dan maar proberen ja. Hebben jullie een idee waarom het in die manual zo vermeld staat? Dat lijkt me een foutje, toch?
De handleiding is toch ontzettend duidelijk? Misschien ontbreekt er een lijntje voor de plus, maar als je de overige pins nagaat klopt het.

Met aansluiten wat prutsen kan je niet veel fout doen hoor (gaat niks van stuk), maar die pinout lijkt mij toch niet erg ingewikkeld. :?

GND omgedraaid: geen idee, zal ongetwijfeld wel een reden hebben hoor. Heb het wel eens vaker gezien. Geloof zelfs dat het standaard is.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 29-01-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Anoniem: 674295 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:16:
[...]

De handleiding is toch ontzettend duidelijk? Misschien ontbreekt er een lijntje voor de plus, maar als je de overige pins nagaat klopt het.

Met aansluiten wat prutsen kan je niet veel fout doen hoor (gaat niks van stuk), maar die pinout lijkt mij toch niet erg ingewikkeld. :?
Ik begrijp wel waarom men dit vaak lastig vind. De pinnetjes lijken verticaal (fysiek) bij elkaar te horen, terwijl je ze naast elkaar (horizontaal) installeert per functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ToFast schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:20:
[...]

Ik begrijp wel waarom men dit vaak lastig vind. De pinnetjes lijken verticaal (fysiek) bij elkaar te horen, terwijl je ze naast elkaar (horizontaal) installeert per functie.
Voor iemand die er niet veel mee in aanraking komt kan ik mij dat idd voorstellen. Wel is is het een ongeschreven regel dat er bij dit soort verbindingen altijd genummerd word in rijen. Jammer dan weer dat bv de Pi daar zich dan weer niet aan houd. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 29-01-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 674295 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:16:
[...]

GND omgedraaid: geen idee, zal ongetwijfeld wel een reden hebben hoor. Heb het wel eens vaker gezien. Geloof zelfs dat het standaard is.
Wat is er duidelijk aan?

Je ziet dat de pinnen linksboven en linksonder geen benaming hebben. Moet ik die leeglaten? Vervolgens staat de power button op 1 pin, omdat PLED plus en min de overige 2 pinnen van de bovenste rij in beslag hebben genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 462832 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:09:
[...]

Wat is er duidelijk aan?

Je ziet dat de pinnen linksboven en linksonder geen benaming hebben. Moet ik die leeglaten? Vervolgens staat de power button op 1 pin, omdat PLED plus en min de overige 2 pinnen van de bovenste rij in beslag hebben genomen?
Als je nu van rechts naar links die afbeelding in de manual bekijkt en vanaf die richting kijkt welke pinnen welke functie hebben.

Dan zul je zien dat de pinlayout op je mobo en in het boekje overeenkomen. Er zit een klein drukfoutje in het boekje met twee lijntjes die ze zijn vergeten. Al in mijn 1e post heb ik aangegeven wat de pinlayout dan word.
Pagina: 1