Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rolluiken draadloos bedienen, via ….protocol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-11 10:29
Ik ben van plan om kortelings enkele elektrisch bedienbare rolluiken te laten plaatsen en wil deze graag via een tijdprogramma en handmatig kunnen bedienen en deze tevens op toekomst voor bereiden.

Aangezien de meeste rolluik-plaasters enkel maar het Somfy systeem kennen, vroeg ik me af of dit enerzijds een protocol is waar ik in de toekomst verder mee kan uitbouwen of er beter alternatieven zijn?

Momenteel heb ik in het bezit een Logitech Harmony Companion met smart Hub, ATV4, Philips Hue en een Light manager mini met Klikaan / klikkuit die ik zelden nog gebruik.

Alle reacties

• Niki-nl
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-06-2024
Somfy RTS heeft net als bij zonneschermen de mogelijkheid om op afstand te bedienen, maar is vrij prijzig ten opzichte van een normale handbediende motor. Ons huis had al een zonnescherm met een handbediende motor. Deze stuur ik aan met een Fibaro Roller Shutter https://www.robbshop.nl/f...schakelaar-v2?sqr=roller&

De Fibaro Roller Shutter kun je ook inzetten voor het bedienen van rolluiken en deze is geregistreerd op ons huisdomotica systeem Homey. https://www.athom.com/nl/

Op die Homey kun je ook je Hue en Klik aan Klik uit registreren zodat je alles met één app kunt bedienen.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
met een ASUN 650 per rolluik kun je je JB Pro/Mini, KAKU en Logitech allen gewoon naast elkaar blijven gebruiken.
Met je logitech AB is de JB Mini aan te sturen per rolluik, ruimte of allen gelijktijdig.
JB heeft zon op en ondergang ingebouwd dus geen omkijken meer naar.
Wel even rekening houden met het feit dat het geheel openen of sluiten prima werkt maar het halverwege laten stoppen waarschijnlijk niet zal werken .
Werkt hier al jaren prima i.c.m. gordijnen. (oplossing van Niki-nl is ook wel ok. :) )

[ Voor 15% gewijzigd door BenEco op 29-01-2017 15:14 ]

• Moris
Niki-nl schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:40:
Somfy RTS heeft net als bij zonneschermen de mogelijkheid om op afstand te bedienen, maar is vrij prijzig ten opzichte van een normale handbediende motor. Ons huis had al een zonnescherm met een handbediende motor. Deze stuur ik aan met een Fibaro Roller Shutter https://www.robbshop.nl/f...schakelaar-v2?sqr=roller&

De Fibaro Roller Shutter kun je ook inzetten voor het bedienen van rolluiken en deze is geregistreerd op ons huisdomotica systeem Homey. https://www.athom.com/nl/

Op die Homey kun je ook je Hue en Klik aan Klik uit registreren zodat je alles met één app kunt bedienen.
Klopt, als ik de prijzen zo even bekijk is een Somfy RTS motor per rolluik best wel zeer prijzig te noemen.
Ook Homey is aan de dure kant en is bovendien als ik de recente gebruikerservaringen mag geloven nog vol met kinderziektes?
BenEco schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:57:
met een ASUN 650 per rolluik kun je je JB Pro/Mini, KAKU en Logitech allen gewoon naast elkaar blijven gebruiken.
Met je logitech AB is de JB Mini aan te sturen per rolluik, ruimte of allen gelijktijdig.
JB heeft zon op en ondergang ingebouwd dus geen omkijken meer naar.
Wel even rekening houden met het feit dat het geheel openen of sluiten prima werkt maar het halverwege laten stoppen waarschijnlijk niet zal werken .
Werkt hier al jaren prima i.c.m. gordijnen. (oplossing van Niki-nl is ook wel ok. :) )
Hmm, de ASUN 650 ziet er best interessant uit, zeker gezien je hiervoor geen dure Somfy RTS motor voor hoeft aan te kopen. Enig nadeel.. je kan je rolluiken niet op verluchting zetten.

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 19:03
Je kunt met de ASUN wel prima het rolluik half openen. Je moet gewoon nogmaals dezelfde richting indrukken, dan stopt 'ie waar 'ie is. Heb hier 3 rolluiken en een screen allen op ASUN's zitten.

Enig nadeel, KAKU is natuurlijk niet echt beveiligd, waar somfy dat een stuk beter is. Maargoed, ik heb de rolluiken primair niet voor de veiligheid.

prutsert

• Moris
--WaaZaa-- schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:19:
Je kunt met de ASUN wel prima het rolluik half openen. Je moet gewoon nogmaals dezelfde richting indrukken, dan stopt 'ie waar 'ie is. Heb hier 3 rolluiken en een screen allen op ASUN's zitten.
Is de Light manager Air tov de standaard mini hiervoor niets beter geschikt of eventueel een ICS-2000 Internet Control Station :?

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 19:03
Geen idee, daar kan ik je niet mee helpen. Ik gebruik zelf pilight op een raspberry pi met een simpele transceiver. Als die lightmanager KAKU spreekt, zal het vast wel goed komen...

prutsert

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50
Je kunt ook denken aan Z-wave. Bijvoorbeeld de rolluik schakelaars van Fibaro (bijvoorbeeld ic.m. de Fibaro HomeCenter.) Deze "leren" je rolluik in waarna je hem zelfs een percentage open kunt sturen, Zo kun je dus ook verluchting e.d. regelen.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/light-manager-mini.html

Hier is te vinden wat wel of niet aan te sturen is met jou Light manager mini, ook rolluiken. :)

Ten opzichte van de Light Manager Pro is de tijdschakelprogrammatuur komen te vervallen, wat u in de prijs terugziet.

Voor 60 euro kun je echter hiermee https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/uitverkoop.html ook timers en app mobiel gebruiken: :)

[ Voor 45% gewijzigd door BenEco op 03-02-2017 00:04 ]

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 07:34
of de RFXcomE? dit wel icm een controller, naar keuze

werkt hier al goed sinds ondersteuning van Somfy protocol in de RFXcom.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1