UTP kabel werkt met tester werkt maar niet aan de laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Ik heb deze kabel https://www.klusspullen.n...p-datakabel-cat-6-8xawg23 met connectors geknepen en met een tester is er op alle 8 aders signaal echter als ik het op een laptop of ip camera aansluit gebeurd er niets.
Wat doe ik verkeerd?

Daarnaast vond ik het erg lastig om er connectors op te zetten vooral vanwege de rubberen kern draad die er in zit. Hoe kan ik die makkelijk ook een stukje uit de draad weg krijgen zodat het wat makkelijk in de connector gaat?
Het stuk waar de aders bloot liggen is natuurlijk makkelijk wegknippen, maar er gaat ook altijd een stukje wat niet bloot ligt de connector in, en dat gaat nu dus erg lastig.

UPDATE/ANTWOORD:
Meerderen hebben meegedacht en goeie ideeen gegeven.
Uiteindelijk bleek dat ik de connector in mijn switch helemaal door moet drukken, zelf verder dan het punt dat je de klik hoort. Ik vermoed dat het een cheapass connector is waardoor die dus niet helemaal goed connectie maakt, of misschien is het geen connector voor het type aders wat ik in de draad heb.
Maar kort gezegd was het goed aandrukken dus de oplossing.

Betreft de rubberen kern was de best tip die ik kreeg om die nog onafgeknipt met een tang vast te pakken en er een stuk uit te trekken.
Ik probeerde dat eerder ook maar dat was nadat ik al tot en met het omhulsel had afgeknipt, en dat ging best lastig.

[ Voor 33% gewijzigd door PuckStar op 29-01-2017 20:10 ]

[My Home Automations]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:35

EnnaN

Toys in the attic

Heb je ook gekeken of het juiste draadje aan de ene kant overeenkomt met het juiste draadje aan de andere kant?

Als je alleen met een tester kijkt of er een lampje gaat branden dan kan het nog steeds zo zijn dat je een of meer draadjes omgedraaid hebt, en dan gaat je verbinding natuurlijk niet werken. Kijk even in de handleiding van de tester hoe ze moeten knipperen (ik kan me voorstellen dat een 'goede' draad tegelijk lampje 1 op de twee onderdelen van de tester heeft, maar het kan ook juist precies omgekeerd moeten, dat weet ik neit)

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:46
Die kabeltester kijkt alleen maar of hij 8x verbinding meet. Hij zal de kabel vrolijk goedkeuren met een verkeerde adervolgorde (zolang je het aan twee kanten hetzelfde fout doet), met een slechte (maar wel meetbare) verbinding, met aders die te ver ont-twist zijn, etc... Als je echt garantie wilt hebben dat de kabel ook goed werkt dan moet je met dit soort meetapparatuur aan de gang:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AzG9V7gmBVr6Q6Squedck8sW/full.jpg
Die heb je waarschijnlijk niet. ;) Dus dan wordt het dingen uitsluiten. Heb je de volgorde wel goed aan beide kanten? Zijn je connectors geschikt voor stugge aders? Zijn het connectors voor Cat6?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
EnnaN schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:22:
Heb je ook gekeken of het juiste draadje aan de ene kant overeenkomt met het juiste draadje aan de andere kant?

Als je alleen met een tester kijkt of er een lampje gaat branden dan kan het nog steeds zo zijn dat je een of meer draadjes omgedraaid hebt, en dan gaat je verbinding natuurlijk niet werken. Kijk even in de handleiding van de tester hoe ze moeten knipperen (ik kan me voorstellen dat een 'goede' draad tegelijk lampje 1 op de twee onderdelen van de tester heeft, maar het kan ook juist precies omgekeerd moeten, dat weet ik neit)
Ok, deze connectors zijn misschien erg gevoelig maar ik heb die nu zo diep mogelijk (zelfs dieper dan dat hij dus zelf klikt, want ik had gedacht dat dat voldoende is) in de aansluiting gedrukt en nu werkt het wel!
Volgorde aders was goed, het is een tester die ze alle 8 = evt GND doortest en dat kun je dan aan beide kanten zien.

Het zijn trouwens niet speciale connectors voor cat6. Is dat perse noodzakelijk?

Ik ga denk ik toch maar effe nieuwe connectors er op zetten want ik vind dit niet erg betrouwbaar, en dat is voor een beveiligingscamera wel van belang :).

Blijft mijn vraag over die rubberen kern nog open staan.

[ Voor 3% gewijzigd door PuckStar op 29-01-2017 12:26 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
PuckStar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:25:
[...]
Blijft mijn vraag over die rubberen kern nog open staan.
Zijn je RJ45 stekkers wel voor Cat6 bedoeld? Cat5E heeft niet zo'n plasticen kruis in het midden. Ik kan me zo voorstellen dat het beter past als je de juiste connectors gebrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Xander schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:27:
[...]

Zijn je RJ45 stekkers wel voor Cat6 bedoeld? Cat5E heeft niet zo'n plasticen kruis in het midden. Ik kan me zo voorstellen dat het beter past als je de juiste connectors gebrukt.
Ik heb maar een paar cat6 connectors, maar omdat ik in de de draad toch geen folie of ground ader zag dacht ik, dan kan ik net zo goed de veel goedkopere cat5 connectors gebruiken.
Die cat6 connectors zijn 2,40 per stuk en met die cat5 moet ik het al een paar keer overnieuw doen omdat het dan toch niet goed is gegaan. Van die cat5 heb ik er genoeg maar de cat6 dus niet.

Op het oog lijken de cat6 iets groter dus dan zou het kruis er misschien beter inpassen ja. Het liefst heb ik daar van te voren uitsluitsel over want dat scheelt me misschien weer tijd/geld als het toch niet uitmaakt.

Edit: Of misschien is de switch er wel gewoon heel gevoelig voor en moet ik die cat5 connectors sowieso altijd wat meer er in drukken. Heb nog geen andere zelfgeknepen cat5 connectors in deze switch zitten dus niet eerder meegemaakt.

bedankt ook voor jullie snelle reacties!

[ Voor 13% gewijzigd door PuckStar op 29-01-2017 12:43 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
PuckStar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:37:
[...]

Ik heb maar een paar cat6 connectors, maar omdat ik in de de draad toch geen folie of ground ader zag dacht ik, dan kan ik net zo goed de veel goedkopere cat5 connectors gebruiken.
Je haalt denk ik even twee dingen door elkaar.

Allereerst heb je verschillende categorieën van twisted pair kabels: Cat3, Cat5, Cat5E, Cat6, Cat6A enz.
Daarnaast heb je verschillende soorten twisted pair kabels: U/UTP, S/UTP, F/UTP, S/FTP, SF/UTP enz

De eerste kreet zegt iets over de bandbreedte, de tweede zegt iets over de afscherming.

Jij lijkt onder de indruk dat afgeschermd = Cat6 en niet afgeschermd = Cat5 maar dat klopt dus niet. Er zijn net zo goed afgeschermde Cat5E connectors te koop, of niet afgeschermde Cat6 connectors. Die laatste heb jij nodig. Die bieden dus inderdaad geen voorzieningen om een folie of ground wire te verbinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Xander schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:43:
[...]

Je haalt denk ik even twee dingen door elkaar.

Allereerst heb je verschillende categorieën van twisted pair kabels: Cat3, Cat5, Cat5E, Cat6, Cat6A enz.
Daarnaast heb je verschillende soorten twisted pair kabels: U/UTP, S/UTP, F/UTP, S/FTP, SF/UTP enz

De eerste kreet zegt iets over de bandbreedte, de tweede zegt iets over de afscherming.

Jij lijkt onder de indruk dat afgeschermd = Cat6 en niet afgeschermd = Cat5 maar dat klopt dus niet. Er zijn net zo goed afgeschermde Cat5E connectors te koop, of niet afgeschermde Cat6 connectors. Die laatste heb jij nodig. Die bieden dus inderdaad geen voorzieningen om een folie of ground wire te verbinden. :)
Ik wist toevallig wel dat cat5 ook afgeschermd kan zijn, en cat6 niet. Maar die webwinkel zei dat deze connector wel bij deze kabel past en dat ik er zeker voordeel aan heb. Nou geloof ik dat eigenlijk niet omdat er in de kabel zelf dus geen folie of ground ader zit. Daar heb ik toch gelijk in?
Dat ik wellicht wel een andere soort cat6 connector nodig heb kan ik me wel voorstellen, maar kan niet zo gauw vinden welke. Het is volgens mij nu vooral die rubberen kern die wat in de weg zit.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
PuckStar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:48:
[...]

Ik wist toevallig wel dat cat5 ook afgeschermd kan zijn, en cat6 niet. Maar die webwinkel zei dat deze connector wel bij deze kabel past en dat ik er zeker voordeel aan heb. Nou geloof ik dat eigenlijk niet omdat er in de kabel zelf dus geen folie of ground ader zit. Daar heb ik toch gelijk in?
Het monteren van afgeschermde connectors heeft inderdaad helemaal geen zin als je geen afgeschermde kabel gebruikt.

Nadelen kan ik ook niet verzinnen, dus als je ze toch hebt liggen zou ik ze gewoon gebruiken. Mits ze inderdaad geschikt zijn voor massieve aders, dat is wel iets belangrijks om op te blijven letten.
Dat ik wellicht wel een andere soort cat6 connector nodig heb kan ik me wel voorstellen, maar kan niet zo gauw vinden welke. Het is volgens mij nu vooral die rubberen kern die wat in de weg zit.
https://www.klusspullen.n...lug-(steker)-cat-6-rj45-8

Die bijvoorbeeld? Om even bij de leverancier die je zelf al linkt te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:21

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

PuckStar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:25:
[...]

Ok, deze connectors zijn misschien erg gevoelig maar ik heb die nu zo diep mogelijk (zelfs dieper dan dat hij dus zelf klikt, want ik had gedacht dat dat voldoende is) in de aansluiting gedrukt en nu werkt het wel!
Volgorde aders was goed, het is een tester die ze alle 8 = evt GND doortest en dat kun je dan aan beide kanten zien.
In mijn ervaring moet je sommige connectoren soms een aantal keer extra aanknijpen. Ik weet niet precies of ik destijds slechte kwaliteit connectors had of dat het aan de tang lag, maar jouw opmerking herinnerde me daar opeens aan.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:48
AdoraBelle schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:03:
[...]

In mijn ervaring moet je sommige connectoren soms een aantal keer extra aanknijpen. Ik weet niet precies of ik destijds slechte kwaliteit connectors had of dat het aan de tang lag, maar jouw opmerking herinnerde me daar opeens aan.
Je hebt verschillende soorten tangen. Je hebt deze met het scharnierpunt vooraan, en bijv. deze die een andere constructie heeft.

Mijn ervaring is dat die laatste veel beter is, die eerste lijkt de pennetjes dichter bij het scharnierpunt harder aan te knijpen dan de pennen meer naar het handvat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
AdoraBelle schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:03:
[...]

Volgens mij moet je normaalgesproken 1 keer knijpen totdat de tang zelf weer terug wil veren. Juist niet meerdere keren knijpen, maar wellicht doen sommigen dat omdat inderdaad of de connector niet helemaal goed is, of de tang.
Van de tangen die Thinkpad noemt heb ik de tweede.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je zult me wel een zeikerd vinden, maar volges mijn doe je het sowieso verkeerd als je RJ45 stekkers aan stugge kabel gaat knijpen. Stugge kabel is gemaakt om afgemonteerd te worden in een WCD. Stekkers gaan aan stranded kabel

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Brahiewahiewa schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:48:
Je zult me wel een zeikerd vinden, maar volges mijn doe je het sowieso verkeerd als je RJ45 stekkers aan stugge kabel gaat knijpen. Stugge kabel is gemaakt om afgemonteerd te worden in een WCD. Stekkers gaan aan stranded kabel
Ik vind je geen zeikerd :).
En de ene kant (dat gaat dan weer over een andere kabel dan waar ik het topic over maakte trouwens) komt aan een WCD, maar de andere kant moet in de switch dus daar moet sowieso een connector op komen.
Of had ik dan een andere kabel moeten kopen denk je?
Ik heb niet zo op stug/niet stug gelet moet ik zeggen.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Xander schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:24:
Die kabeltester kijkt alleen maar of hij 8x verbinding meet. Hij zal de kabel vrolijk goedkeuren met een verkeerde adervolgorde (zolang je het aan twee kanten hetzelfde fout doet), met een slechte (maar wel meetbare) verbinding, met aders die te ver ont-twist zijn, etc... Als je echt garantie wilt hebben dat de kabel ook goed werkt dan moet je met dit soort meetapparatuur aan de gang:
[afbeelding]
Die heb je waarschijnlijk niet. ;) Dus dan wordt het dingen uitsluiten. Heb je de volgorde wel goed aan beide kanten? Zijn je connectors geschikt voor stugge aders? Zijn het connectors voor Cat6?
Die fluke zoals op de afbeelding gebruik ik op mijn werk. Weet je wat die dingen kosten?16.000 euro. En niet iedere installateur heeft zo'n ding en een particulier al helemaal biet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Aan de andere kant moet ook een WCD komen en het laatste stukje doe je dan met stranded kabel met 2 RJ45 stekkertjes er aan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door vincedd op 29-01-2017 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
PuckStar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:51:
de andere kant moet in de switch dus daar moet sowieso een connector op komen.
Daar hebben ze patchpanelen voor uitgevonden. ;)
vincedd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:53:
[...]

Die fluke zoals op de afbeelding gebruik ik op mijn werk. Weet je wat die dingen kosten?16.000 euro. En niet iedere installateur heeft zo'n ding
Vandaar ook mijn conclusie dat TS zo'n ding waarschijnlijk niet heeft. :P

Maar met simpelere meetapparatuur moet je jezelf dus realiseren dat goedkeur volgens de meter niet per sé betekent dat de kabel goed is. Daar kunnen nog 1001 dingen aan mankeren. 1 daarvan kan prima de oorzaak zijn voor "kabel werkt met tester werkt maar niet aan de laptop".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:01

Nox

Noxiuz

Brahiewahiewa schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:48:
Maar het kan prima, je hebt connectors die ook voor stugge kabel geschikt zijn :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Daar heb je helemaal gelijk in. OTOH: Haarlemmerolie wordt ook nog steeds verkocht.
't Issue met stugge kabel is dat het kwetsbaar is. 't Is eigenlijk niet geschikt om te gebruiken op plaatsen waar het kan bewegen. In een kabelgoot of een 5/8 pijpje heeft-ie het prima naar z'n zin, maar los over de grond wat minder. En die stekkertjes zitten er niet voor niets aan - anders had je 'm wel vastgesoldeerd - dus stekkertje d'r in, stekkertje d'r uit vindt-ie ook niet leuk.

Het zal niet meteen stuk gaan, maar als de TS over een half jaar ineens merkt dat-ie nog maar 100Mb/s heeft... you catch my drift

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
TS had het over een beveiligingscamera. Juist met dergelijke vast opgestelde apparatuur (camera's, accesspoints) valt er naar mijn idee iets voor een stekkertje te zeggen, dat is doorgaans heel wat makkelijker weg te werken dan een outletje en een patchsnoertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Klopt. En zo'n beveiligingscamera trekt nog niet eens de 100Mb/s vol, dus waar zeur ik eigenlijk over?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 10:59
Opzich kan solid core Cat6 kabel met kunststof kern prima in een Cat5e connector geknepen worden. Dat heb ik hier zelf ook met enkele tientallen kabels gedaan. Ik kon of een hele zwik patch kabels kopen (€5-7 p/stuk) of zelf 24 kabels maken van de 80 meter die ik nog had liggen. Dus maar lekker zelf gemaakt allemaal. Je moet ze er alleen wel goed opzetten en de juist knips zetten. je moet eerst de kabel strippen en dan daar met een platbektang de kunststof core vastpakken. Vervolgens trek je aan dat stuk kunststof. Hierdoor trek je het er een stuk uit en wordt het dunner op dat punt. Vervolgens untwist je de paren en leg je ze netjes in de gewenste volgorde (centimeter of 3 heb je daar dan wel voor nodig om ze ook goed recht te krijgen), daarna kun je ze op lengte knippen voor de connector. Altijd ietsje langer laten dan nodig want je duwt ze toch weer een klein beetje naar binnen.

Dan de connector er goed opzetten en volgorde nog een keer controleren. Daarna de knijperd erop en gaan met die banaan. Dit gaat goed met normale "Stranded" pluggen alsook "solid core" plugjes. Maakt elkaar niet zo heel veel. De tweede is makkelijker te zetten, maar qua kwaliteit is het hetzelfde als ze eenmaal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:39
Je geeft aan dat de volgorde goed is, maar welke volgorde heb je nou gebruikt?
Dit is de juiste volgorde:
Afbeeldingslocatie: https://bin.snmmd.nl/m/m1dy5u9wupw2.png

[ Voor 3% gewijzigd door Jimster op 29-01-2017 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
supersnathan94 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:13:
Opzich kan solid core Cat6 kabel met kunststof kern prima in een Cat5e connector geknepen worden. Dat heb ik hier zelf ook met enkele tientallen kabels gedaan. Ik kon of een hele zwik patch kabels kopen (€5-7 p/stuk) of zelf 24 kabels maken van de 80 meter die ik nog had liggen. Dus maar lekker zelf gemaakt allemaal. Je moet ze er alleen wel goed opzetten en de juist knips zetten. je moet eerst de kabel strippen en dan daar met een platbektang de kunststof core vastpakken. Vervolgens trek je aan dat stuk kunststof. Hierdoor trek je het er een stuk uit en wordt het dunner op dat punt. Vervolgens untwist je de paren en leg je ze netjes in de gewenste volgorde (centimeter of 3 heb je daar dan wel voor nodig om ze ook goed recht te krijgen), daarna kun je ze op lengte knippen voor de connector. Altijd ietsje langer laten dan nodig want je duwt ze toch weer een klein beetje naar binnen.

Dan de connector er goed opzetten en volgorde nog een keer controleren. Daarna de knijperd erop en gaan met die banaan. Dit gaat goed met normale "Stranded" pluggen alsook "solid core" plugjes. Maakt elkaar niet zo heel veel. De tweede is makkelijker te zetten, maar qua kwaliteit is het hetzelfde als ze eenmaal zitten.
Goeie tip betreft die kern! En goed om te weten dat het niet veel uitmaakt betreft connectors.
Jimster schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:10:
Je geeft aan dat de volgorde goed is, maar welke volgorde heb je nou gebruikt?
Dit is de juiste volgorde:
[afbeelding]
Ik heb de T-568B gedaan.
Wat ik me nog wel zat af te vragen is of het uitmaakt als je ze gewoon makkelijk naast elkaar laat, als je dat dan ook maar aan de andere kant zo doet.
Maar ik denk zelf dat het antwoord is dat je dan inductie kunt krijgen, geen idee of dat de reden is :).
Anyway ik heb me wel netjes aan die standaard gehouden dus.
Ik had het ook goed gedaan echter moet ik blijkbaar de connector goed doordrukken in mijn switch (verder dan dat je een klikje hoort.
Dat is uiteindelijk dus de oplossing geweest.
Omdat meerderen hebben meegedacht en ideeen hebben gegeven kan ik niet echt 1 juist antwoord kiezen dus ik zal de conclusie gewoon in de opening post zetten.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 10:59
In theorie kan dat heel goed, maar het probleem is dan dat je dus snel storingen krijgt. Het idee vn de tiwsted pairs is dat ze ruis cancelen zodat er een mooi digitaal signaaltje aan de andere kant aankomt. In de praktijk haal je met cat 6 sftp ook gewoon netjes 1gbit als je wit blauw en wit groen omwisselt. Je kunt door packet loss echter wel een hogere latency krijgen en iets minder bandbreedte, maar dat is ook afhankelijk van het strippen van connectoren.

Ik zou het gewoon volgens de standaarden doen (A of B maakt niet zoveel uit zolang je maar hetzelfde aanhoud per kabel. Verschillende typen kabels kan ook zolang je beide connectoren maar op hetzelfde type hebt zitten).
Pagina: 1