Vervanger voor Busch dimmer 2247

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hallo,

Ik heb hier in de muur een Busch-dimmer 2247. Deze valt soms uit (lampen vallen uit) dus een vervanger is dan toch vanzelfsprekend. Alleen ik vind op het Internet alleen de 2247U.

Weet iemand of ik deze U-type ook de niet-U 2247 kan vervangen? Zonder de behuizing te moeten vervangen?

En weet iemand misschien of ik deze met een ander merk/type dimmer kan vervangen, met behoud van eventuele raamwerk en draaiknop? In de muur zitten twee van die dimmers maar de behuizing aan de buitenkant is van een kleur die ik wil behouden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

2247 of 2247U?
Weet je zeker dat je de 2247 zoekt? Want de 2247U is de inbouwuitvoering ('U' van 'Unterputz')

Documentatie is vrij duidelijk:
http://www.busch-jaeger-k..._OA_2012-12-17_DE_R01.pdf

2247 voor DIN rail montage
2247U voor inbouw in een reguliere inbouwdoos. (DIN 49073)

BTW: niet echt geschikt om LED spots aan te sturen i.v.m. de minimale belasting van 20VA.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Het is inbouw. Deze heb ik hier in de muur:
https://goo.gl/photos/iZwz2wmqaM3zoCvy6
En dan zit er een draaiknop op.

Alleen je ziet dat het typenr zonder 'U' is. En als ik zoek op het Internet naar de 2247, krijg ik alleen met 'u'. Vandaar mijn vraag. Maar ik begrijp nu dat ik de U-variant dus kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Dimmers zijn sowieso redelijk universeel qua maatvoering intern, en een met een U erachter zal ook zeker werken.
Heb al vaak zat de frontjes van dimmers gewisselt, gaat prima, ook tussen totaal andere merken.

Maar het punt van ehtweak is erg valide, het is best een goed idee om direct ook de lampen door led te vervangen en een led-dimmer te plaatsen.
Vaak zijn die dimmers goedkoper (want minder vermogen) en de led lampen zelf verdienen zichzelf snel terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel, dat de LED lampen dimbaar moeten zijn. Anders krijg je een ongecontroleerde disco licht (misschien dat je tieners dat leuk vinden.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Even inhaken op een wat ouder topic :)
Ik heb zelf ook de 2247 dimmer ingebouwd zitten.
Welke heb je nu geplaatst ivm je led-lampen ?

Ik heb inderdaad ook de 2247U gevonden, maar vind ze toch wel wat prijzig :X
Niet een heel erg probleem, maar als je led-lampen ivm de zuinigheid en je moet de dimmer ook vervangen dan is de terug verdientijd toch wel weer een stuk langer :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MdO82 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 12:51:
Even inhaken op een wat ouder topic :)
Ik heb zelf ook de 2247 dimmer ingebouwd zitten.
Welke heb je nu geplaatst ivm je led-lampen ?

Ik heb inderdaad ook de 2247U gevonden, maar vind ze toch wel wat prijzig :X
Niet een heel erg probleem, maar als je led-lampen ivm de zuinigheid en je moet de dimmer ook vervangen dan is de terug verdientijd toch wel weer een stuk langer :)
Die 2247 aldannietU moet je dus ook niet hebben voor LED lampen, want het minimaal aan te sluiten vermogen is 20 Watt. Dus ik begrijp niet waar je die terugverdientijd vandaan haalt.

Bovendien, als je een goedkope dimmer zoekt, ga je gewoon naar de Gamma/Praxis/Hubo

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:19:
[...]

Die 2247 aldannietU moet je dus ook niet hebben voor LED lampen, want het minimaal aan te sluiten vermogen is 20 Watt. Dus ik begrijp niet waar je die terugverdientijd vandaan haalt.

Bovendien, als je een goedkope dimmer zoekt, ga je gewoon naar de Gamma/Praxis/Hubo
De reden dat ik die tijd naar voren haalde was dat ik de prijzen opgezocht had van de 2247U :)
Aangezien er nu busch-jaeger 2247 inzit zat ik nog even te twijfelen of het front zal passen, maar het gaat uiteraard meer om het interne werk :)

Maar de goedkope varianten moeten dus ook geen probleem zijn

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 11-03-2017 13:22 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Hi, Ik heb nog niks aan gedaan. Die originele 2247U zijn best prijzig inderdaad. Maar ik wil in het voorjaar alle lampen met LED vervangen en dus komt er een nieuwe dimmer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyConNalis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-02 22:45

SpeedyConNalis

editing

Hallo, heb je inmiddels de oude dimmer door een nieuwe LED dimmer vervangen? En zo ja met welke? En kon je alleen het binnenwerk vervangen en in combinatie met je oude front gebruiken? Ik zit er ook aan te denken LED verlichting te nemen en mijn 2247U te vervangen door een LED dimmer maar wil eigenlijk niet het gehele front vervangen (is namelijk een eenheid inclusief 2 stopcontacten links van de dimmer). Dus wat meer info hoe het uiteindelijk is gaan werken bij je zou leuk zijn! :)

SCN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
SpeedyConNalis schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:15:
Hallo, heb je inmiddels de oude dimmer door een nieuwe LED dimmer vervangen? En zo ja met welke? En kon je alleen het binnenwerk vervangen en in combinatie met je oude front gebruiken? Ik zit er ook aan te denken LED verlichting te nemen en mijn 2247U te vervangen door een LED dimmer maar wil eigenlijk niet het gehele front vervangen (is namelijk een eenheid inclusief 2 stopcontacten links van de dimmer). Dus wat meer info hoe het uiteindelijk is gaan werken bij je zou leuk zijn! :)
Ja hij is vervangen met de Busch-Jaeger 2247 U Draaidimmer Inbouw, RL, 20-500W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:21

sapphire

Die-hard pruts0r

SpeedyConNalis schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:15:
Front vervangen? Hooguit een nieuwe druk-draaiknop als die niet op de oude dimmer zit.
Heb laatst mijn 'oude' dimmer vervangen voor 6523 u-102's en heb 2 knoppen kunnen houden en 1 draaiknop moeten vervangen voor een draai-druk variant.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Wonen & Verbouwen, dat is ondertussen de plek voor dergelijke topics.
Pagina: 1