Alles gebaseerd op Windows PE 1.x geeft een BSOD :-(

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Mijn vraag
...
Ik heb hier een Dell Optiplex FX160 mini-PC staan. Er zit geen harde schijf in, is eruit gehaald.

Nu wilde ik er Windows XP Embedded op installeren en laten booten van een USB-stick. Maar ik loop tegen een BSOD aan ;(

En dan blijkt het probleem niet aan mijn XPe build te liggen, maar leveren ook universele boot-CD's als BartPE, UBCD4WIN en zelfs de opstart-CD van XPe zelf ook dezelfde BSOD op :'( Toevallig zijn al deze boot-CD's gebaseerd op Windows PE 1.x (uit Windows XP). Deze CD's werken wel op andere PC's...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WgAAMYHl.jpg

Een CD met Gandalf's Windows 10PE is tot nu toe het enige wat wel start, maar dat is niet op Windows XP/PE 1.x gebaseerd. Ook Ubuntu 16.04 wil erop starten, hetzij met lichte graphics issues.

Wat is er mis met deze PC waardoor hij niks kan starten wat op Windows XP/PE 1.x gebaseerd is? :-( De hardware moet compatible zijn... hij is namelijk ooit geleverd met Windows XP Pro...

De harde schijf heb ik verwijderd, omdat de vorige eigenaar de montagebracket ervan heeft weggelaten en de schijf los op het moederbord had gelegd... is dus geen plek meer voor zonder bracket.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Dell Optiplex FX160 (Intel Atom 230 1,6GHz, 2GB RAM, SiS 968 chipset).
- Windows XP Embedded met Feature Pack 2007.
- Getest met de boot-CD's BartPE, UBCD4WIN 2.6 en XPe's eigen boot-CD.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
- Getest met andere op PE 1.x gebaseerde boot-CD's => hetzelfde resultaat => BSOD.
- Andere USB CD-drive geprobeerd => hetzelfde probleem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
Zijn al die PE 1.x boot CD's niet zo minimaal mogelijk qua drivers? Sowieso XP (standaard vanaf installatie) heeft enkel de nodige drivers voor die tijd.

MIsschien handig om eens de nodige drivers te slipstreamen met nLite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat zou goed moeten zitten. En bovendien zit er geen harde schijf in, want er wordt geboot vanaf USB. En die drivers zitten er wel in...

Verder ook gel dat dan die universele PE 1.x bootdisks het ook niet doen... daar zit alles standaard al in...
codeclap schreef op zondag 29 januari 2017 @ 09:33:
Zijn al die PE 1.x boot CD's niet zo minimaal mogelijk qua drivers? Sowieso XP (standaard vanaf installatie) heeft enkel de nodige drivers voor die tijd.

MIsschien handig om eens de nodige drivers te slipstreamen met nLite?
Maar die boot-cd's zijn normaal wel dusdanig universeel dat ze op alle systemen geboot kunnen worden.

Er wordt in dit geval Windows XP Embedded geïnstalleerd, geen normale XP. Dus er kan niks geslipstreamd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Vele dell Systemen hebben speciale drivers nodig. Zeker onder xp voor hun massa storage. Booten vanop cd zou denk ik wel lukken maar van zodra die botst op je usbstick gaat die BSOD-en

Hier kan je een uitleg vinden hoe je een winpe maakt voor een dell systeem.

http://en.community.dell....-applications/w/wiki/2558

Bij de driver packages voor bepaalde systemen staat er je fx160 ook tussen met een driver package. Ben op mijn werk vaak in contact gekomen met die dell toestanden die niet werkten en zonder problemen op de hp systemen.

Voor windows embedded voor op die dingen, heb je speciale custom versie van dell nodig.
De iso kan je hier vinden. (Wel maar sp2, ik denk niet dat ze ooit officieel sp3 hebben uitgebracht)

www.dell.com/support/home...sDetails?driverid=R282040

Ik spreek van ondervinding, heb die dingen genoeg gezien :D 8) :+

Veel plezier ermee :p

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Josefien schreef op zondag 29 januari 2017 @ 02:28:
Een CD met Gandalf's Windows 10PE is tot nu toe het enige wat wel start, maar dat is niet op Windows XP/PE 1.x gebaseerd. Ook Ubuntu 16.04 wil erop starten, hetzij met lichte graphics issues.
Win PE 1.x is zeker niet op Windows XP gebaseerd. Windows XP werkt niet met WIM bestanden native. Win PE 1.x is uitgebracht met Windows Vista, de eerste versie van Windows die via WIM bestanden installeerde.

Microsoft heeft overigens een stappenplan op hun site hoe je Windows XPe kan draaien vanaf een USB stick: MSDN: Booting XPe from USB

Ook zijn er bepaalde minimum vereisten waar je aan moet voldoen: MSDN: Requirements for USB Boot

Houdt er wel rekening mee dat de support voor Windows XPe in 2016 ten einde is gekomen. Je kan beter overstappen naar een recentere versie van Windows Embedded of Linux gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
azz_kikr schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:04:
Vele dell Systemen hebben speciale drivers nodig. Zeker onder xp voor hun massa storage. Booten vanop cd zou denk ik wel lukken maar van zodra die botst op je usbstick gaat die BSOD-en

Hier kan je een uitleg vinden hoe je een winpe maakt voor een dell systeem.

http://en.community.dell....-applications/w/wiki/2558

Bij de driver packages voor bepaalde systemen staat er je fx160 ook tussen met een driver package. Ben op mijn werk vaak in contact gekomen met die dell toestanden die niet werkten en zonder problemen op de hp systemen.

Voor windows embedded voor op die dingen, heb je speciale custom versie van dell nodig.
De iso kan je hier vinden. (Wel maar sp2, ik denk niet dat ze ooit officieel sp3 hebben uitgebracht)

www.dell.com/support/home...sDetails?driverid=R282040

Ik spreek van ondervinding, heb die dingen genoeg gezien :D 8) :+

Veel plezier ermee :p
Deze start ook niet vanaf USB-CD... en een interne CD-drive kan er simpelweg niet in ;(

Ik heb die ISO gezien... dat is eigenlijk een recovery-CD met een pre-build image. Die is niet geschikt om vanaf USB te booten. Sowieso zat in SP2 de USB-boot package er nog niet in.

Ik ga eens even naar die driver packs kijken... waarom moeten die Dell dingen weer afwijkend zijn... ;(
CMD-Snake schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:34:
[...]

Win PE 1.x is zeker niet op Windows XP gebaseerd. Windows XP werkt niet met WIM bestanden native. Win PE 1.x is uitgebracht met Windows Vista, de eerste versie van Windows die via WIM bestanden installeerde.

Microsoft heeft overigens een stappenplan op hun site hoe je Windows XPe kan draaien vanaf een USB stick: MSDN: Booting XPe from USB

Ook zijn er bepaalde minimum vereisten waar je aan moet voldoen: MSDN: Requirements for USB Boot

Houdt er wel rekening mee dat de support voor Windows XPe in 2016 ten einde is gekomen. Je kan beter overstappen naar een recentere versie van Windows Embedded of Linux gaan gebruiken.
Windows PE 1.x zat wel degelijk bij Windows XP. Bij Windows Vista zat PE 2.x:

Wikipedia: Windows Preinstallation Environment

Ik heb die stappen gevolgd, maar i.p.v. TAP.EXE om een hardwarprofiel te maken heb ik de DOS-versie TA.EXE gebruikt. Omdat ik op de target device geen volwaardige XP kan installeren wegens gebrek aan een HDD en Windows PE 1.x dus niet kan starten door deze BSOD.

Met de "Gandalf's Windows 10PE" boot-CD die wel start, werkt TAP.EXE niet... omdat het te nieuw is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Hij boot inderdaad standaard niet vanop externe CD, maar als je het in de bios van AHCI naar ATA zet, doet die dat wel. Mss als je het op ATA zet, is die 7B error ook weg? Nooit gestest.

Zit de onboard flash er feitelijk nog op? Onze systeempjes hadden allemaal onboard 2GB flash zitten. Had je hier nu paar jaar eerder mee afgekomen, hebben er kleine duizend van deze de vuilbak in gesmeten :D blij dat ik ervanaf was. Die 230 was niet vooruit te krijgen, de 330 versies vielen wel mee :D

Makkelijkste is in ieder geval een klein SATA schijfje in hangen met plakband als je de bracket mist.....de fan heb je dan wel maar is niet echt nodig.( Of een NVram bordje scoren maar dan kan je beter gewoon andere fx160 kopen, die dingen vind je al voor weinig met ssd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De SATA-instelling staat al op ATA... geen verschil :/

Er zit geen onboard flash op dit exemplaar. Volgens mij was het destijds de keuze tussen flash en een embedded OS of een HDD met volwaardige Windows XP :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Zal ik schijfje en wat plakband opsturen? Van beide heb ik wel nog wat liggen :D Ben je ineens klaar

Spaart je hoop ergernis met dat exotisch materiaal van dell soms :P

[ Voor 26% gewijzigd door SadisticPanda op 30-01-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Koop gewoon een kleine SSD en duw die erin. Kost je hooguit 3-4 tientjes en je kan dan normaal Windows XPe installeren.

Iets als deze bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair Force LS V2 60GB

SSD's zijn ook vlotter om een OS op te draaien dan USB sticks, die zijn daar toch minder voor geschikt.

[ Voor 55% gewijzigd door CMD-Snake op 30-01-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Wordt deze BSOD daadwerkelijk veroorzaakt doordat er geen HDD in zit? :/ Ik heb hier geen 2,5" SATA schijf liggen om te testen. En de machine mist de montagebracket ervoor :/
azz_kikr schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:52:
Zal ik schijfje en wat plakband opsturen? Van beide heb ik wel nog wat liggen :D Ben je ineens klaar

Spaart je hoop ergernis met dat exotisch materiaal van dell soms :P
:D :D
Ik heb geen schijfje liggen, maar wel plakband en duct-tape :P Maar ehmm... dit is de binnenkant v/d mini-PC... ik kan zowat nergens plakken zonder dat de schijf het moederbord gaat raken :o

Hoe/waar zou ik 'm volgens jou kunnen plakken? :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1QW6Wl8l.jpg
CMD-Snake schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:02:
Koop gewoon een kleine SSD en duw die erin. Kost je hooguit 3-4 tientjes en je kan dan normaal Windows XPe installeren.

Iets als deze bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair Force LS V2 60GB

SSD's zijn ook vlotter om een OS op te draaien dan USB sticks, die zijn daar toch minder voor geschikt.
Dat is veel te veel geld :o Deze mini-PC zelf was maar €25,- of zo en toen zat er nog een 120GB HDD in zonder bracket :P Dat schijfje is helaas naar een webserver gegaan... :/ Oplossing mag niet meer dan een tientje of zo kosten :D

Snelheid maakt niks uit... het enige wat 'ie uiteindelijk hoeft te doen is een Windows-programma'tje aanhouden en wat uit de seriële poort sturen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Josefien schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 00:44:
Wordt deze BSOD daadwerkelijk veroorzaakt doordat er geen HDD in zit? :/ Ik heb hier geen 2,5" SATA schijf liggen om te testen. En de machine mist de montagebracket ervoor :/
Hang er 3.5 inch aan en laat de case open liggen. Het is toch maar voor te testen. Kan je direct volwaardige xp installeren en normale versie van tap gebruiken.
Windows BSOD omdat de Mass Storage Drivers van Dell er niet inzitten, of toch in ieder geval niet de goede.

Bij booten van BartPE via externe USB hadden wij geen probleem op de 330 versie, maar de interne NVRAM moest wel afgekoppeld worden. Anders BSOD die ook -_-
Josefien schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 00:44:
:D :D
Ik heb geen schijfje liggen, maar wel plakband en duct-tape :P Maar ehmm... dit is de binnenkant v/d mini-PC... ik kan zowat nergens plakken zonder dat de schijf het moederbord gaat raken :o

Hoe/waar zou ik 'm volgens jou kunnen plakken? :D
Tegen het deksel :p Kabel is normaal lang genoeg om het deksel open te klikken/schuiven.

Ik heb nog een 40GB Seagate (geen ssd) liggen die je mag hebben. Ligt hier toch maar te vergaan, anders gaat die vuilbak in :D

Kom maar halen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door SadisticPanda op 31-01-2017 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
azz_kikr schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 01:32:
[...]

Hang er 3.5 inch aan en laat de case open liggen. Het is toch maar voor te testen. Kan je direct volwaardige xp installeren en normale versie van tap gebruiken.
Windows BSOD omdat de Mass Storage Drivers van Dell er niet inzitten, of toch in ieder geval niet de goede.

Bij booten van BartPE via externe USB hadden wij geen probleem op de 330 versie, maar de interne NVRAM moest wel afgekoppeld worden. Anders BSOD die ook -_-
Net even getest... een 3,5" schijf werkt niet... de schijf spint niet op :/ Twee stuks geprobeerd die in een andere PC wel opspinnen. Zou het kunnen dat de S-ATA aansluiting simpelweg geen 12v aanbiedt? :/ Meten met een multimeter gaat niet in zo'n smalle S-ATA connector.

Deze kan niet eens BartPE booten van externe CD-drive zonder interne NVRAM ;(
azz_kikr schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 01:32:
[...]

Tegen het deksel :p Kabel is normaal lang genoeg om het deksel open te klikken/schuiven.

Ik heb nog een 40GB Seagate (geen ssd) liggen die je mag hebben. Ligt hier toch maar te vergaan, anders gaat die vuilbak in :D

Kom maar halen. :+
Als het loslaat heb ik wel kortsluiting hé... als het op de behuizing zou kunnen is misschien 4 gaatjes boren en de schijf op z'n kop erin schroeven veiliger mits er voldoende lange schroefjes te vinden zijn :D

Halen... is het in de buurt van regio Rotterdam? :P

Edit:

Ik vind net dit:
http://www.dell.com/suppo...l/nl/nlbsdt1/SLN147575/EN

Het lijkt erop dat de stekker waar nu bij mij een gecombineerde S-ATA/voedingskabel op zit, eigenlijk het slot voor de NVRAM is en daarom geen 12v biedt :o Een HDD zou volgens deze link op de losse blauwe S-ATA poort moeten met een speciale voedingskabel vanaf dat witte stekkertje.

Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de kabel die er nu op zit ergens anders vandaan gehaald en is hij niet origineel? :/ En mis ik dus een voedingskabel met die speciale witte stekker? :/

Edit2:
http://www.stuartconnecti...-Heatsink-F259F-G151G.jpg
Inderdaad, zo hoort 'ie er eigenlijk uit te zien :/ ;( :'( :-( :(

Bij de mijne zit zo'n zielig kort kabeltje aan de poort wat voor de NVRAM bedoeld was... :'(

[ Voor 21% gewijzigd door Josefien op 31-01-2017 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Josefien schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 02:22:

Als het loslaat heb ik wel kortsluiting hé... als het op de behuizing zou kunnen is misschien 4 gaatjes boren en de schijf op z'n kop erin schroeven veiliger mits er voldoende lange schroefjes te vinden zijn :D

Halen... is het in de buurt van regio Rotterdam? :P
Je moet niet loslaten, je moet het vastplakken tegen het deksel met plakband. (Desnoods met wat plastiek of plakband eerst tussen deksel als je bang bent voor contact met metalen behuizing. Werkt perfect...heb zo ook mijn ouders hun pc van een 2.5 disk voorzien. (ghetto upgrades :+ )

Je hebt geluk, net in de buurt! :+ Ik ben van tegen Brussel :D Kan je er dagje van maken :+ Haha, nee, als je het aandurft, wil ik hem wel in een bubbelenveloppe steken hoor.
5V is genoeg voor een laptopschijf/ssd.

BTW je kan tijdelijk een 3.5schijf gebruiken, gewone SATA naar de fx160, sata power naar een andere voeding. (uit andere pc), dan zal die wel opstarten en bruikbaar zijn. Ben je weer stapje dichter

Kvind het wel een geweldig projectje. Alles met een SisChipset erop, is altijd zoeken en klooien. Beter vermijden volgende keer :D

Ik heb straks niks te doen, zal eens kijken of ik iets kan fixen van bootable windows met de drivers erin

[ Voor 8% gewijzigd door SadisticPanda op 31-01-2017 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
azz_kikr schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:00:
[...]

Je moet niet loslaten, je moet het vastplakken tegen het deksel met plakband. (Desnoods met wat plastiek of plakband eerst tussen deksel als je bang bent voor contact met metalen behuizing. Werkt perfect...heb zo ook mijn ouders hun pc van een 2.5 disk voorzien. (ghetto upgrades :+ )
Ik bedoelde dat tape kan loslaten :P Mijn ervaring met tape is dat de lijm ervan na verloop van tijd veranderd in een zachte smerige substantie waardoor de tape niet meer plakt en zelfs kan schuiven over de "gesmolten" lijm :D

Gaatjes+schroefjes zijn veiliger, vooral omdat de schijf in dit geval "opgehangen" wordt :D
[...]

Je hebt geluk, net in de buurt! :+ Ik ben van tegen Brussel :D Kan je er dagje van maken :+ Haha, nee, als je het aandurft, wil ik hem wel in een bubbelenveloppe steken hoor
Hihihi, Brussel is niet bepaald om de hoek :+ Afgelopen zomer kwam ik wel met enig regelmaat in Brussel, nu helaas niet meer :P

In een bubbelenvelop overleven ze meestal wel :D Ik zal m'n adres wel DM'en. Ik kan de verzendkosten ook overmaken :D
[...]

Kvind het wel een geweldig projectje. Alles met een SisChipset erop, is altijd zoeken en klooien. Beter vermijden volgende keer :D
Ik kwam er pas heel laat achter dat er een SiS chipset in zit :$ Namelijk toen ik Ubuntu ging booten en hij problemen met de graphics had... een "lspci" vertelde toen dat er SiS in zat :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
[...]

BTW je kan tijdelijk een 3.5schijf gebruiken, gewone SATA naar de fx160, sata power naar een andere voeding. (uit andere pc), dan zal die wel opstarten en bruikbaar zijn. Ben je weer stapje dichter
Ik heb dit even net geprobeerd... heb een oude S-ATA 3,5" schijf gevonden die ook nog een "ouderwetse" molex-voedingsplug had. En gevoed met zo'n adapter die bij een USB=>P-ATA setje zat :D De schijf heb ik overigens op de losse blauwe S-ATA poort aangesloten. Kan niet testen op die NVRAM-poort, omdat dat een vrouwtjes-stekker is... past geen standaard S-ATA kabel op.

En ik kom tot een verrassend resultaat: Windows XP kan normaal geïnstalleerd worden, zonder extra drivers te laden. De storage controller staat op "ATA" (XP ondersteunt volgens mij geen AHCI zonder extra drivers) en voor Windows is het een "Standaard Dual Channel PCI IDE Controller".

En nu komt de echte verrassing: BartPE vanaf USB-CDROM kan plots booten omdat er een harde schijf is aangesloten :o :o Het is dus geen driver-probleem. Maar op de een of andere manier geeft hij een BSOD zodra er geen HDD is aangesloten... terwijl hij 'm niet nodig heeft. Wel vreemd... :?
Pagina: 1