Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelgvanGent
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-07-2022
Bij de renovatie van mijn huis wil ik via domoticz op een raspberry pi de verwarming aansturen (naast andere dingen). Nu vroeg ik me enkele zaken af:
1/ Zijn de fibaro multisensoren betrouwbaar om de tempertuur te meten of is het toch nog beter om voor een thermostaat te gaan?
2/ Ik wil via opentherm werken om energie te besparen. Dit kan met de gateway, maar ik zie dat die ook een thermostaatpoort heeft, moet deze dan worden aangesloten of kan je gewoon een relais zetten die deze aanstuurt of kan de aansturing volledig over USB gebeuren?
3/ wat zijn de draadloze mogelijkheden om dit te doen?

De bedoeling die ik heb is om via fibaro in iedere kamer de tempertuur te meten, deze via z-wave naar de rapsberry pi te sturen en daar dan de lc-13 kranen te laten open- en uitzetten. En dan de rapsberry pi met een opentherm gateway te verbinden om zo ook de ketel aan te sturen.

Een andere mogelijkheid was om toch een thermostaat te kopen, die direct opentherm of ebus is, en deze moet dan ook gestuurd kunnen worden door de raspberry pi. Iemand die hier 1 weet en of dit mogelijk is?

De gebruikte boiler is trouwens een bulex t25/30, ik vermoed niet dat die standaard over ebus beschikt, aangezien er staat in de handleiding in optie. kan de opentherm gateway ook met ebus overweg of heb ik daarvoor ook een extra kaartje nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp