Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de Sony FDR X3000 (actioncam)

Die is in staat 4k te filmen in het XAVCS formaat met een bitrate van 100Mbps

Nu ben ik op zoek naar een micro SDXC kaartje me een hoge writespeed

Nu vraag ik mij af. Is een kaartje met 90MB/s voldoende of moet ik boven de 100 gaan zitten

En Mbps is toch niet hetzelfde als MB/s ?

Beste antwoord (via Verwijderd op 29-01-2017 02:16)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 01:42:
Ja je hebt altijd baas boven baas.
Owww, ongetwijfeld.
Mijn punt is echter puur om aan te geven dat zoeken op "benodigde snelheid 4k filmen" weinig reëel is daar dit voornamelijk afhangt van de gewenste kwaliteit (compressie).

Als in jouw geval de maximale bitrate 100Mb/s bedraagt zal in theorie elk >15MB/s kaartje volstaan.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:44
90MB/s = +- 720Mbps .. Ruim voldoende dus

[ Voor 30% gewijzigd door stfn345 op 29-01-2017 00:43 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:40:
En Mbps is toch niet hetzelfde als MB/s ?
Goede conclusie maar grappig dat je ze vervolgens zelf door elkaar haalt ;)

Zou in dit geval op zoek gaan naar reviews van specifieke kaartjes. Opgegeven snelheden zijn in praktijk zelden reëel dus zou me in deze zoektocht niet blindstaren op hippe marketingkreten op de verpakking.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

100Mbps = +- 12,5MB/s

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik snap er nog niet veel van. Maar met een kaartje met een schrijfsnelheid van 245 MB/s zit ik sowieso goed. Maar dat is een 64Gb kaartje. Ik wil die in 128Gb maar dan daalt de schrijfsnelheid gelijk naar 100 MB/s en is de prijs ook een stuk hoger

Maar als ik gewoon een kaartje van 90 MB/s schrijfsnelheid kan gebruiken, dan haal ik voor datzelfde geld zowat een 256Gb kaartje

Dus hoe zit het nou?

"Als u meer dan 100 Mbps wilt opnemen, is UHS-snelheidsklasse 3"

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-11 14:56

NielsNL

DigiCow

De kleine b = bit
De grote B = Byte
Er gaan 8 bits in 1 Byte
Dus: 100 Mbps ~ 12.5MBps

M'n Oma is een site aan het haken.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom zeggen ze dan dat je een UHS3 kaartje nodig hebt, want een simpel micro sd kaartje met 20MB/s writespeed voldoet dan toch ook gewoon

Verwijderd

Topicstarter
Of is MB/s niet hetzelfde als MBps

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

Van de productpagina van Sony: XAVC S 3840 x 2160 30p / 25p / 24p: Circa 100 Mbps / 60 Mbps
Dat is hetzelfde.
En wie is "ze"?

[ Voor 57% gewijzigd door NielsNL op 29-01-2017 01:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sony (de fabrikant van de camera)

Maar ik lees nu dit:

"You seem a little bit confused - 100Mbit/s is not 100MB/s. 100Mbit/s equals ~13MB/s.

So a card which writes 60MB/s should be plenty.

Though it should be a SDXC UHS-1 U3 card.

I have a PNY card, too which writes 60MB/s and it works. I sadly only can provide the German amazon link so you can see if its the same card."

Had ik bijna een rete duur kaartje gekocht met super snelheden..

Maar ik haal liever wel een kaartje met iets van 270MB/s readspeed, want dat is lekker snel overzetten naar mn sdd

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 19:20

Twarp

just grin...

Liever ruim bemeten dan dat je gaat klagen dat het niet werkt.

Meh ...

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

Houd wel in de gaten dat de schrijfsnelheid niet gelijk is aan de leessnelheid. Leessnelheid is bijna altijd hoger.

Verwijderd

Topicstarter
Twarp schreef op zondag 29 januari 2017 @ 01:09:
Liever ruim bemeten dan dat je gaat klagen dat het niet werkt.
Ja oke..
NielsNL schreef op zondag 29 januari 2017 @ 01:10:
Houd wel in de gaten dat de schrijfsnelheid niet gelijk is aan de leessnelheid. Leessnelheid is bijna altijd hoger.
Ja dat weet ik. Maar met een 80MB/s writespeed lexar kaartje zit ik wel goed denk ik

Ik heb al een Lexar 1000x 128Gb kaartje en die heb ik uitgeprobeerd en die doet het in principe goed. Dus misschien haal ik wel dezelfde

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:58:
Maar waarom zeggen ze dan dat je een UHS3 kaartje nodig hebt, want een simpel micro sd kaartje met 20MB/s writespeed voldoet dan toch ook gewoon
4k zegt puur iets over resolutie, niets over de details, kwaliteit etc van de inhoud.
4k filmen met ranzige compressie of in raw zou zomaar eens een factor 10 kunnen schelen qua bitrate.
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 01:05:
Maar ik haal liever wel een kaartje met iets van 270MB/s readspeed, want dat is lekker snel overzetten naar mn sdd
Kanttekening:
1. Die 270MB/s is theoretisch onder meest gunstige omstandigheden. Kans is reëel dat je dit in praktijk niet gaat halen
2. Tussen de sd-card en sdsd zitten nog wat stapjes/onderdelen die wellicht niet de gewenste snelheid aankunnen

Verwijderd

Topicstarter
Oke maar deze camera heeft dus een stand waarbij de bitrate 100Mbps is voor 4k.. dat is best veel.

"Sony requires a UHS II U3 (micro SDXC)"

Dus dan ligt de bottleneck niet in de camera lijkt me

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 01:21:
Oke maar deze camera heeft dus een stand waarbij de bitrate 100Mbps is voor 4k.. dat is best veel.

"Sony requires a UHS II U3 (micro SDXC)"

Dus dan ligt de bottleneck niet in de camera lijkt me
Wat versta je onder bottleneck?
Zodra een component meer capaciteit heeft dan een ander onderdeel kan leveren is laatstgenoemde imho een bottleneck.
Ergo, kan de sd-kaart hogere snelheden aan dan de camera ondersteunt dan zou de camera in theorie een bottleneck zijn.

Overigens even een quote om te onderschrijven dat de ene 4k niet de andere is:
Today, Apple released a new video codec into the filmmaking post production world. It’s called ProRes 4444 XQ and it’s a mother-scratching beast.
At 4K (4096 x 2160) it registers 1697 Mbps which equals 764 GB/hour of 4K video footage.

Verwijderd

Topicstarter

Acties:
  • Beste antwoord

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 01:42:
Owww, ongetwijfeld.
Mijn punt is echter puur om aan te geven dat zoeken op "benodigde snelheid 4k filmen" weinig reëel is daar dit voornamelijk afhangt van de gewenste kwaliteit (compressie).

Als in jouw geval de maximale bitrate 100Mb/s bedraagt zal in theorie elk >15MB/s kaartje volstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik toch iets hoger mikken, maar ik hoef me dus niet druk te maken. Bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Wat wel vervelend is, is dat het kaartje die ik vorig jaar kocht voor €75 nu €100 kost.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
NielsNL schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:55:
De kleine b = bit
De grote B = Byte
Er gaan 8 bits in 1 Byte
Dus: 100 Mbps ~ 12.5MBps
Zonder enig overhead wel ja. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-11 18:58
Ik heb een aantal maanden geleden de pricewatch: Kingston SDHC UHS-I U3 Card 32GB aangeschaft, welke zijn beloftes waar maakte. 80 MB/s schrijven is geen uitzondering bijvoorbeeld. ;) Is een SD kaart (ook in 64GB verkrijgbaar) gericht op 'professionals' die in 2K en 4K schieten, voor nog geen 20 euro.

Hier een review over de 64GB variant.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
Switchie schreef op zondag 29 januari 2017 @ 02:08:
[...]

In theorie wel, alleen in de praktijk zal een kaartje die 15MB/s doet dat niet constant doen. En dat is wel nodig. Dus het is wel verstandig om wat hoger dan 15MB/s te gaan zitten (of tests/reviews te bekijken, kan nooit kwaad).

The devil is in the details.

• Universal Creations
  • Laatst online: 03-11 21:43
Het punt is dat de camera gewoon checkt of het een U3 kaartje is of niet. Heel simpel. Het is enorm flauw, want veel goedkopere U1 kaartjes kunnen ook prima 4k wegschrijven, maar werken niet.
Het stomme is dat dit ook zo bij fotocamera's geldt, terwijl raw foto's in burst wegschrijven een veel hogere datarate nodig heeft dan 100Mbit/s 4k.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38

SomerenV

It's something!

Universal Creations schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:35:
Het punt is dat de camera gewoon checkt of het een U3 kaartje is of niet. Heel simpel. Het is enorm flauw, want veel goedkopere U1 kaartjes kunnen ook prima 4k wegschrijven, maar werken niet.
Het stomme is dat dit ook zo bij fotocamera's geldt, terwijl raw foto's in burst wegschrijven een veel hogere datarate nodig heeft dan 100Mbit/s 4k.
Daar heb ik serieus nog nooit van gehoord :/ Een camera kan niet checken of een kaartje U3 is want U3 is puur een classificatie op de buitenkant die aangeeft wat de minimale schrijfsnelheid is. Normaal wordt er een maximale schrijfsnelheid aangeduid met de Speed Class en UHS richt zich op professonials en vermeldt juist de minimale snelheid. Dus zelfs een Class 4 SD kaartje zou het moeten doen, maar die kapt de opname af zodra er niet snel genoeg weggeschreven kan worden.

Dus voor die Sony wordt een U3 aangeraden, maar met een goedkoper kaartje zal het ook prima werken.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Universal Creations
Nou het is dus wel zo. Sony camera's checken hierop, dus er zal blijkbaar ergens intern op het kaartje die classificatie staan.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38

SomerenV

It's something!

Misschien dat ze dan de minimaal snelheid meten, maar de classificatie kunnen ze niet meten omdat dat simpelweg niet hardwarematig aangegeven is in het kaartje zelf.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

SomerenV schreef op maandag 30 januari 2017 @ 00:09:
Misschien dat ze dan de minimaal snelheid meten, maar de classificatie kunnen ze niet meten omdat dat simpelweg niet hardwarematig aangegeven is in het kaartje zelf.
De controller zit in het kaartje, vergeet dat niet ;) Er zal dus best wat communicatie plaatsvinden bij het herkennen. Ik heb er zelf nooit onderzoek naar gedaan (zo veel vrije tijd heb ik nou ook weer niet) maar het zou dus best kunnen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Het is trouwens de Lexar® Professional 1800x 128GB microSDHC™/microSDXC™ UHS-II card 270MB/s read, 110MB/s write geworden.

Een write overkill, maar als ik de veelal grote bestanden vervolgens op mn ssd overzet, heb ik met die 270MB/s (of iets minder) flinke snelheidswinst. Tijd = geld, dus op de langere termijn is dit een voordeligere koop.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2017 01:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
En bedankt nogmaals voor jullie hulp d:)b

• pettawatta
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-10-2022
Kan die sony fdr-x3000 UHS-ii aan dan? Of alleen UHS-i? Kan het nergens vinden...

• Universal Creations
Ik zie geen enkele reden voor een UHS-II SD slot voor 12,5MB/s.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kaart nu een tijdje in gebruik en ik heb een gemiddelde read snelheid van 250MB/s icm de bijgeleverde cardreader.

Heerlijk snel.

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:42:
Ik heb de kaart nu een tijdje in gebruik en ik heb een gemiddelde read snelheid van 250MB/s icm de bijgeleverde cardreader.

Heerlijk snel.
Was te verwachten natuurlijk van een 270MB/s kaartje ;)
Haalt ie de schrijfsnelheid van 110MB/s?

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 30-03-2017 15:04 ]

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-10 17:39
Universal Creations schreef op maandag 30 januari 2017 @ 00:01:
Nou het is dus wel zo. Sony camera's checken hierop, dus er zal blijkbaar ergens intern op het kaartje die classificatie staan.
Had UHS 2 en hoger niet eigen extra pinnetjes/contactvlakken op de kaart?

[edit]
Ah, volgens wikipedia doen die kaartjes dus inderdaad zelf melden dat ze UHS I, II of III zijn, dan wordt o.a. ook het voltage naar beneden gezet.

[ Voor 19% gewijzigd door Xiphalon op 30-03-2017 16:31 ]

Pagina: 1