Simpele schakeling met behoud van vaste schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-04-2023
Ik ben al een tijdje aan het knutselen met kaku. Nu is er in mijn keuken door een vorige eigenaar keurig netjes een houtje/touwtje oplossing wegegewerkt om spots in de keuken aan te sturen.

Er loopt een dubbeladerig snoer met stekker vanaf een stopcontact naar een simpele schakelaar (zeg maar als een knippertje op een bureaulamp) keurig ingefreesd in de onderzijde van de bovenkasten, dit snoer loopt vervolgens door naar een trafo die weer 4 LED spots aanstuurt.

Nu wil ik graag deze spots met kaku kunnen schakelen met behoud van de schakelaar. (ik wil de spots makkelijk en snel even aan en uit kunnen klikken als ik in de keuken sta, geen gedoe met de afstandsbediening zoeken). Ik kan natuurlijk gewoon een kaku schakelaar in het stopcontact duwen of een opbouw schakelaar tussen bouwen, maar dan verlies ik de functie van mn handmatige schakelaar als ik de spots met kaku heb uitgeschakeld (of andersom). Geen spanning eerder in het circuit is geen stroom verderop...

Het zit grotendeels helemaal achter de keuken ingefreesd dus de complete opbouw veranderen is geen (wenselijke/haalbare/moeite waard) optie. Dus de vraag is of het mogelijk is om bijv. een wanddoosschakelaar te gebruiken om de handmatige schakelaar te behouden?(bijv. AWMR-300) Ik weet eerlijk gezegd niet of het gebrek aan een blauwe draad te omzeilen/op te lossen is. Ik heb natuurlijk een blauwe draad in het stopcontact zitten.

Vallion

Beste antwoord (via Vallion op 29-01-2017 11:41)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:47

orf

sypie schreef op zondag 29 januari 2017 @ 01:17:
Op het moment dat je 2 schakeldraden hebt, 1 van de schakelaar en 1 van de KiKa kun je die prima beide op de lamp aansluiten. Omdat er geen spanningsverschil is, als het goed is(!) gaat er geen vreemde stroom tussen de schakelaar en de KiKa lopen, de lamp gaat dus gewoon aan wanneer je 1 of beide schakelaars aan hebt staan.

In principe kun je het vergelijken met de werking van een "OF-poort", alleen dan met 230V.
De lamp aanzetten is hierbij één van beide schakelaars aanzetten. Om de lamp uit te zetten moeten beide schakelaars uitstaan. Twee schakeldraden naar de lamp lijkt me geen oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ben geen expert op Kaku gebied dus even puur op boerenverstand.
Een schakelaar grijpt fysiek in. Contact = er loopt stroom, geen contact = stroomkring doorbroken.
Wat een Kaku module ook wil, als de stroomkring fysiek doorbroken is gaan de lampen niet branden. Ergo, een "off-state" van de schakelaar overrulen met een Kaku commando is onmogelijk

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Ik denk dat het met deze module wel gaat lukken. Deze moet je dan wel bij de schakelaar plaatsen, om geen extra kange kabels te hoeven trekken.

[ Voor 24% gewijzigd door NielsNL op 29-01-2017 00:51 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Switchie schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:37:
Ben geen expert op Kaku gebied dus even puur op boerenverstand.
Een schakelaar grijpt fysiek in. Contact = er loopt stroom, geen contact = stroomkring doorbroken.
Wat een Kaku module ook wil, als de stroomkring fysiek doorbroken is gaan de lampen niet branden. Ergo, een "off-state" van de schakelaar overrulen met een Kaku commando is onmogelijk
Volgens mij is het de bedoeling van zo'n Kaku inbouwschakelaar, dat de schakelaar verbonden wordt met de Kaku. Daarvoor heeft de Kaku twee witte draden. De lamp wordt vervolgens geschakeld door de Kaku. De mechanische schakelaar maakt alleen maar sluiting met tussen de twee witte draden van de Kaku, waarop de Kaku schakelt.

Je hebt inderdaad een blauwe 0-draad nodig voor de Kaku.

[ Voor 37% gewijzigd door orf op 29-01-2017 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is heel simpel: je kunt én een KiKa gebruiken én een normale schakelaar. Je moet alleen zorgen dat de schakeldraden bij elkaar op komen.

Op het moment dat je 2 schakeldraden hebt, 1 van de schakelaar en 1 van de KiKa kun je die prima beide op de lamp aansluiten. Omdat er geen spanningsverschil is, als het goed is(!) gaat er geen vreemde stroom tussen de schakelaar en de KiKa lopen, de lamp gaat dus gewoon aan wanneer je 1 of beide schakelaars aan hebt staan.

In principe kun je het vergelijken met de werking van een "OF-poort", alleen dan met 230V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:30
De extra schakelaar daarvan kun je toch een extra kaku schakelaar maken? Die dingen plak je zo overal op. En de schakelaar die er nu zit laat je vervallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
@ Sypie

Dus als ik een schakelaar uitzoek die geen blauwe draad nodig heeft (die bestaan volgens mij bv de AILS-3500) zou het er als volgt uit komen te zien naar jouw idee:

-Vanaf het stopcontact loopt het snoer
- Het snoer splits ik in twee bruine en twee blauwe draden
- de ene set loopt langs de handschakelaar en de andere set langs de kaku schakelaar
- na de schakelaars komen ze weer samen richting de trafo.

De vraag die ik nog overhoud is de volgende: in de gebruiksaanwijzimg van bijv. de AILS-3500 wordt een lamp als voorbeeld genomen. Op de uitgang van de schakelaar wordt dus een schakel en een nul aangesloten. Bij mij zou dat een fase en een nul zijn. Kan dat zomaar?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

sypie schreef op zondag 29 januari 2017 @ 01:17:

De lamp aanzetten is hierbij één van beide schakelaars aanzetten. Om de lamp uit te zetten moeten beide schakelaars uitstaan. Twee schakeldraden naar de lamp lijkt me geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
Hmm dat schiet dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
NielsNL schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:47:
Ik denk dat het met deze module wel gaat lukken. Deze moet je dan wel bij de schakelaar plaatsen, om geen extra kange kabels te hoeven trekken.
Of deze, https://www.klikaanklikui...ni-inbouw-schakelaar.html

De 2 losse draadjes gaan op de bestaande schakelaar en de huidige bedrading op de L & N aansluitingen. Daarna kun je elk type afstandbediening van KAKU leren op de AWMR300

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hotelschakeling maken met de vaste en een kaku schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
Steefph schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:48:
[...]

Of deze, https://www.klikaanklikui...ni-inbouw-schakelaar.html

De 2 losse draadjes gaan op de bestaande schakelaar en de huidige bedrading op de L & N aansluitingen. Daarna kun je elk type afstandbediening van KAKU leren op de AWMR300
Dus dan krijg ik bijv. de snoer vanaf het stekker in de rechtse aansluitingen en richting de trafo in de linkse twee. De losse draadjes in ofwel de ingang ofwel de uitgang van de handmatige schakelaar. Dat zou dan moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Zo zou het moeten werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6NNhvFDGmzFwY81dSkWA0qrN/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
Waarbij de schakeldraad in driehoeksvorm dus bestaat uit de witte draden van de kaku schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

ja, die witte draden kunnen rechtstreeks in de schakelaar.
In de tekening kon dat niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallion
Ik ga het proberen!
Pagina: 1