Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Ik gebruik al bijna 3 jaar, tot volle tevredenheid, een Steelseries Wireless Mouse met bijbehorende base(voet), dat als oplaadstation dienst doet.

Mijn vraag
Van de ene op de andere dag ('s-avonds PC uitgezet) en de volgende ochtend kreeg ik ineens de melding "USB Device not recognized"
En idd, hij wordt niet meer herkend... :-(
Maar als ik de USB kabel rechtstreeks in de muis zelf stop, dan werkt de muis nog prima en wordt ook herkend door de software. Maar ja, dan is het geen draadloze muis meer... en daar ging het nou juist om...
Zodra de USB kabel in de base zit, dan is de muis out-of-order.

Voorlopige conclusie: muis op zich is prima, basisstation overleden. (?)

Relevante software en hardware die ik gebruik
De laatste drivers van Steelseries (3.9.10), maar ook voorgaande versies maken geen verschil.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse USB poorten, (zowel USB 2 als USB 3), andere kabels. Een PC met Windows 10 (m'n huidige werkstation), een laptop met Win10, een laptop met XP, allemaal geven ze dezelfde foutmelding als ik het basisstation aansluit "USB Device not recognized".

Is 'ie nou definitief overleden? Iemand ervaring hier mee?
Want als ik internet zo afstruin, zie ik wel allerlei issues met firmware updates of de muis zelf (maar daar heb ik nou juist GEEN last van), maar niks te vinden over het basisstation.

Als ik USBDeview gebruik om de USB activiteit te bekijken, dan zie ik het basisstation wel binnenkomen, maar blijft 'Unknown' geven.

Port_#0001.Hub_#0006 Unknown USB Device (Device Descriptor Request Failed) Unknown Yes No No No 28-1-2017 23:16:36 28-1-2017 23:16:36 0000 0002 0.00 00 00 00 Hub 3, Port 1 (Standard USB Host Controller) Unknown USB Device (Device Descriptor Request Failed) 10.0.14393.0 BADDEVICE.Dev.NT USB\VID_0000&PID_0002\5&16e221c7&0&1 Removable, RawDeviceOK

Kijkende in de USB ID Database zou 'ie ook eigenlijk met de juiste VendorID en ProductID van Steelseries moeten binnenkomen.
Als ik de muis rechtstreeks met een USB kabel aansluit, dan komt 'ie idd keurig met de juiste VendorID binnen (1038 137c, 'Steelseries Sensei Wireless') Alleen is 'ie dan NIET wireless... :(

Zou 'ie nog te fixen zijn, want om nou een complete nieuwe set van meer dan 100 euro te moeten kopen, omdat het basisstation overleden is. :?

Heb intussen de voet al opengemaakt, kijken of er iets te vinden is.
(de schroefjes zaten, zoals gewoonlijk, goed verstopt onder een dikke, gelijmde rubberen laag)
Printplaat met allerlei SMD componenten en een micro USB chassisdeel.
De wat grotere soldeerplekken heb ik allemaal opnieuw al eens een keertje doorgesoldeerd, maar dat maakte helaas geen verschil.
Het basisstation blijft dood. De LEDs in de voet gaan niet eens aan.

Mooie Plaatjes   

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:20
Ik gok op een hardware defect. (Redding is bijna altijd mogelijk, maar soms de investering niet waard)

Door op 2 pc''s te testen heb je een software issue z.g.a. uitgesloten.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
Kijk of de USB connector nog netjes vast zit aan de printplaat.
De LEDs in de voet gaan niet eens aan.
Zitten er aluminium condensatoren op? Kan zijn dat er gewoon geen spanning meer is omdat ze stuk zijn.
Meten is weten, is er nog spanning voor de chip?

[ Voor 62% gewijzigd door jeroen3 op 29-01-2017 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Grenco schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:44:

Door op 2 pc''s te testen heb je een software issue z.g.a. uitgesloten.
Inmiddels al op 5 systemen... :-( Win7, WinXP, Win10. Noppes, nada; iedere keer dezelfde USB foutmeldingen...
jeroen3 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:51:
Kijk of de USB connector nog netjes vast zit aan de printplaat.
Dat ziet en zag er degelijk bevestigd uit. Totaal geen speling, maakt keurig contact en het chassisdeel zit onwrikbaar vastgesoldeerd.
Voor de zekerheid toch nog ff alle puntjes van de connector opnieuw met de soldeerbout aangetipt; geen verschil.
jeroen3 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:51:

Zitten er aluminium condensatoren op? Kan zijn dat er gewoon geen spanning meer is omdat ze stuk zijn.
Meten is weten, is er nog spanning voor de chip?
Nope, geen 'gewone' elco's o.i.d. alles miniatuur SMD blokkies.
Op de printplaat staan een paar testpunten (?) gemarkeerd met o.a. D+, D-, 5V en GND. Op de 5V meet ik keurig de 5V van de USB voeding.
Maar ik heb geen logic analyser o.i.d. om de datastroom te kunnen zien. Ik meet op D- zowat GND niveau en op de D+ ca. 3V DC (als de USB kabel is aangesloten)

Verder kom ik ook niet... :/

Mooie Plaatjes