PS3 zonder blu-ray geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 23:42
Hallo allemaal,

Ik heb een PS3 Phat 80gb (CECHL004) van iemand overgenomen die had gezegt dat de blu-ray speler geen disks meer pakt. Maar ik wou hem toch als media speler gaan gebruiken dus dat maakt niet, dacht ik... tot dat de PS3 deze middag aankwam in ik erachter kwam dat er helemaal geen blu-ray speler in zit. Deze is er waarschijnlijk uitgehaald omdat ie kapot was, logisch natuurlijk. Het blijkt nu echter dat een PS3 zonder blu-ray speler (of driverboard) wel opstart maar alleen geen beeld geeft das heb ik er nog niks aan. Nu is mijn vraag of iemand hier weet of ik op één of andere manier toch beeld kan krijgen zonder blu-ray speler. Ik heb nog wel 2 blu-ray spelers liggen alleen die zijn afkomstig uit PS3 Phat 40gb CECHH004 modellen en die passen niet in CECHL004 80gb modellen omdat die een 2x zo dunne ribbon kabel nodig hebben. Dus weet iemand hier raad mee?

Alvast hartelijk bedankt,

Mvg,

Hydragon1

Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E | MSI RTX 3080 Gaming Z | 64GB RAM @ 3600C16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ken nog een met een defecte Ps3 waarvan de bluray het nog wel goed moet doen, kan hem eventueel vragen

Weet dat het een phat 80 gb is. Maar speciefieke serie e.d. weet even niet.

Zal hem morgen of maandag wel even vragen of hij hem nog heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Psyonara schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:52:
Ken nog een met een defecte Ps3 waarvan de bluray het nog wel goed moet doen, kan hem eventueel vragen

Weet dat het een phat 80 gb is. Maar speciefieke serie e.d. weet even niet.

Zal hem morgen of maandag wel even vragen of hij hem nog heeft.
Als het een 80gb phat model is met aan het eind van het serienummer "CECHL004" dan zou dat top zijn maar als het een ander model is, is het niet zeker of de blu ray speler de juists aansluiting heeft.

[ Voor 47% gewijzigd door Hydragon1 op 28-01-2017 21:58 ]

Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E | MSI RTX 3080 Gaming Z | 64GB RAM @ 3600C16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Dat vat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotman
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Schopje SPV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

Nemesizz

Untouchable

Degene waar je de PS3 van hebt heeft de drive niet meer?

Want je kan niet zomaar een andere drive in een PS3 hangen (zelfs niet van dezelfde serie) omdat de drive en het moederbord 'married' zijn. Andere drive (of moederbord) word niet geaccepteerd door het systeem.

Nu durf ik niet met zekerheid te zeggen hoe erg die beperkingen zijn (dat die alleen geen discs wil lezen en/of software wil starten, maar nog wel beeld wil geven, of dat die net als je geen drive hebt, helemaal niks doet).
Wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Nemesizz schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:10:
Degene waar je de PS3 van hebt heeft de drive niet meer?

Want je kan niet zomaar een andere drive in een PS3 hangen (zelfs niet van dezelfde serie) omdat de drive en het moederbord 'married' zijn. Andere drive (of moederbord) word niet geaccepteerd door het systeem.

Nu durf ik niet met zekerheid te zeggen hoe erg die beperkingen zijn (dat die alleen geen discs wil lezen en/of software wil starten, maar nog wel beeld wil geven, of dat die net als je geen drive hebt, helemaal niks doet).
Wel iets om rekening mee te houden.
Nee dat had ik al nagevraagd, helaas heeft de verkoper de schijf niet meer. Ik had ook al een beetje rond gezocht en ik heb alleen gevonden dat de ps3 een 'driver board' of een complete blu ray schijf nodig heeft om van op te starten. Maar ik heb niets gezien over blu-rays en moederborden die married zijn, en het lijkt mij wel dat zoiets vervangbaar moet zijn op een of andere manier. Natuurlijk weet ik het niet zeker maar dat zou dus betekenen dat ik hier niks meer aan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Hydragon1 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:20:
[...]

Nee dat had ik al nagevraagd, helaas heeft de verkoper de schijf niet meer. Ik had ook al een beetje rond gezocht en ik heb alleen gevonden dat de ps3 een 'driver board' of een complete blu ray schijf nodig heeft om van op te starten. Maar ik heb niets gezien over blu-rays en moederborden die married zijn, en het lijkt mij wel dat zoiets vervangbaar moet zijn op een of andere manier. Natuurlijk weet ik het niet zeker maar dat zou dus betekenen dat ik hier niks meer aan heb?
Die kans zit er dik in ja.

Drive en moederbord zijn aan elkaar gemarried. Ze zijn dus niet uitwisselbaar met een andere PS3.
Tenzij je de printplaat van de bluray overzet van de ene drive naar de ander (op de printplaat van de drive zit immers die 'marriage' chip).

Er zijn wel filmpjes van te vinden hoe met de chip (is een 64-pin BGA chip) van de ene drive overzet naar een andere drive (omdat de printplaat van de ene beschadigd was), maar dan moet je wel de juiste soldeer tools hebben (hete lucht desoldeerstation, reball, enz).

Dus al vind je een drive die past, zit je nog steeds mee dat de PS3 de drive niet accepteerd, en gezien de oude drive (met die marriage chip) er niet meer is, denk ik niet dat je het geheel werkend gaat krijgen.

Maar eerlijk gezegd, had ik verwacht dat de machine nog wel beeld zou geven zonder drive, maar dat alleen software (games/aps) niet meer wilden starten.
Je krijgt geen rode of gele led te zien als je de machine probeert te starten?

*EDIT*
Na wat Googlen , heb ik kunnen vinden dat de console inderdaad wel zou moeten starten en beeld geven, maar dat programma's draaien (aps/games) niet gaat werken zonder die drive (dus ook gedownloade software uit de PS Store niet).

Al geprobeerd om in recovery modus te starten?
Kan me herinneren dat de PS3 van ons geen beeld wilde geven als je van SD (CRT TV) naar een HD (digitaal via HDMI) ging of vice versa (dus van HD terug naar SD). Oplossing was dan om de videosettings te resetten via het recovery menu.

[ Voor 14% gewijzigd door Nemesizz op 30-01-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Nemesizz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:39:
[...]

Die kans zit er dik in ja.

Drive en moederbord zijn aan elkaar gemarried. Ze zijn dus niet uitwisselbaar met een andere PS3.
Tenzij je de printplaat van de bluray overzet van de ene drive naar de ander (op de printplaat van de drive zit immers die 'marriage' chip).

Er zijn wel filmpjes van te vinden hoe met de chip (is een 64-pin BGA chip) van de ene drive overzet naar een andere drive (omdat de printplaat van de ene beschadigd was), maar dan moet je wel de juiste soldeer tools hebben (hete lucht desoldeerstation, reball, enz).

Dus al vind je een drive die past, zit je nog steeds mee dat de PS3 de drive niet accepteerd, en gezien de oude drive (met die marriage chip) er niet meer is, denk ik niet dat je het geheel werkend gaat krijgen.

Maar eerlijk gezegd, had ik verwacht dat de machine nog wel beeld zou geven zonder drive, maar dat alleen software (games/aps) niet meer wilden starten.
Je krijgt geen rode of gele led te zien als je de machine probeert te starten?

*EDIT*
Na wat Googlen , heb ik kunnen vinden dat de console inderdaad wel zou moeten starten en beeld geven, maar dat programma's draaien (aps/games) niet gaat werken zonder die drive (dus ook gedownloade software uit de PS Store niet).

Al geprobeerd om in recovery modus te starten?
Kan me herinneren dat de PS3 van ons geen beeld wilde geven als je van SD (CRT TV) naar een HD (digitaal via HDMI) ging of vice versa (dus van HD terug naar SD). Oplossing was dan om de videosettings te resetten via het recovery menu.
De PS3 start gewoon op en geeft alleen een groen lichtje, de hdd is wel leeg maar ik had al opgezocht of dat de reden kan zijn voor het geen beeld geven van de ps3 maar alles wat ik had gevonden zei dat ie dan een foutmelding moet geven dat er iets met de hdd. hij zou wel gewoon op moeten starten en dus beeld moeten geven. Ik wil de ps3 voornamelijk gebruiken voor youtube en niet zo zeer gamen wat dat doe ik toch op de pc. ik heb ook een tip gezien dat je de aan/uit knop vast moet houden tijdens het opstarten van de ps3 tot dat je een tweede piep hoort, hiermee schijn je de videosettings te resetten maar dat heeft ook geen verschil gemaakt. over recovery mode heb ik sowieso nooit wat gehoord, kan je daar uberhaupt inkomen als je geen beeld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Als het recovery menu niet werkt is er mogelijk wat meer aan de hand.

Moet ook even weer opzoeken hoe dat werkte, is inmiddels ook 8 of 9 jaar geleden dat ik dat moest gebruiken :P .

PS3 moet uitzijn (standby), powerknop indrukken (ingedrukt houden), systeem start op en gaat weer uit.
Als het systeem weer uit is, powerknop even los, dan weer indrukken (ingedrukt houden) totdat je 2 piepjes hoort (na piepjes loslaten).
Als het goed is moet je dan een controller (via de USB kabel) aansluiten en zou je in het recoverymenu moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Nemesizz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:34:
Als het recovery menu niet werkt is er mogelijk wat meer aan de hand.

Moet ook even weer opzoeken hoe dat werkte, is inmiddels ook 8 of 9 jaar geleden dat ik dat moest gebruiken :P .

PS3 moet uitzijn (standby), powerknop indrukken (ingedrukt houden), systeem start op en gaat weer uit.
Als het systeem weer uit is, powerknop even los, dan weer indrukken (ingedrukt houden) totdat je 2 piepjes hoort (na piepjes loslaten).
Als het goed is moet je dan een controller (via de USB kabel) aansluiten en zou je in het recoverymenu moeten zitten.
oke hartelijk bedankt hiervoor, ik ga dat meteen uitproberen zodra ik thuis ben! nog even een klein vraagje over het niet hebben van een blu ray, kan ik de ps3 wel gewoon gebruiken voor youtube of kan je echt alleen naar het home screen staren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 09:46
Met het geld en moeite dat het kost om die ps3 werkend te krijgen zou je ook een Android boxje kunnen kopen die niet 100 watt verbruikt voor wat YouTube;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
TereZz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:59:
Met het geld en moeite dat het kost om die ps3 werkend te krijgen zou je ook een Android boxje kunnen kopen die niet 100 watt verbruikt voor wat YouTube;)
weet ik, ik ben ook niet van plan om er nog meer geld aan uit te geven maar ik ben gewoon dingen aan het uitsluiten omdat ik niet dat ding wil verkopen om er later achter te komen dat er een hele simpele oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Je kunt proberen om de PS3 op te starten met de aan/uit knop op de console zelf, en deze vast te houden totdat je een tweede piep krijgt. Hierna gaat deze de video settings resetten en zou je in ieder geval iets moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Xudonax schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:14:
Je kunt proberen om de PS3 op te starten met de aan/uit knop op de console zelf, en deze vast te houden totdat je een tweede piep krijgt. Hierna gaat deze de video settings resetten en zou je in ieder geval iets moeten kunnen zien.
heb ik al geprobeerd, als ik dat doe gaat het lampje knipperen na de piep en gaat de ps3 uit dacht ik, en als ik hem weer opstart lijkt er niks verandert. ik zal het straks nog een keer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Hydragon1 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:17:
[...]

heb ik al geprobeerd, als ik dat doe gaat het lampje knipperen na de piep en gaat de ps3 uit dacht ik, en als ik hem weer opstart lijkt er niks verandert. ik zal het straks nog een keer proberen
De truc is dat je de aan/uit knop dus niet los laat. Als de PS3 uit staat druk je de knop in, *piep* ... *piep* en dan pas los laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Xudonax schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:19:
[...]

De truc is dat je de aan/uit knop dus niet los laat. Als de PS3 uit staat druk je de knop in, *piep* ... *piep* en dan pas los laten :)
en daarna moet er iets in beeld komen? ik zal het straks bij thuiskomst proberen en dan laat ik het je weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Oke, ik heb meerdere keren geprobeerd om een videoreset te doen, dat maakt geen verschil, scherm blijft zwart. ook heb ik recovery mode geprobeerd maar ook daar blijft het scherm zwart bij, ook al krijg ik de juiste piepjes feedback. ik zit nu met 2 dingen in mijn hooft, nummer 1 is dat het misschien komt omdat de hdd VOLLEDIG leeg is (staat wel in FAT32). en nummer 2 is dat mijn gpu misschien dood is maar aan de andere kant lijkt het me dat ik dan ylod moet krijgen. enig idee? ik begin een beetje radeloos te worden.

p.s ik zie ook alleen tijdens de eerste seconde van het opstarten de hdd activity light (echt heel kort), daarna blijft deze helemaal uit.

Oke, ik heb de hdd eruit gehaald en zonder videoreset of whatever gewoon de ps3 aangezet en dit was het scherm: https://www.dropbox.com/s...vu/image1%281%29.JPG?dl=0

ik vind dit erg verontrustend, zal ik de gpu proberen te reflowen door middel van een heatgun?

[ Voor 28% gewijzigd door Hydragon1 op 30-01-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Bij de 80GB versie staat een deel van de firmware op de HDD en een deel op een stukje geheugen in de console zelf. Zelfs zonder HDD zou de console moeten starten (anders gaan dingen zoals HDD upgrades zo moeilijk :P ).

Ik kan de afbeelding van je niet bekijken (blijft laden, doet niks hier).

Maar als de GPU kapot/stervende is, zou je inderdaad een YLOD verwachten.
Overigens als je moet reflowen kun je het net zo goed laten voor wat het is, ding is dan binnen no-time weer kapot (heb zat GPU's gereflowed, maar is altijd maar een tijdelijke oplossing, vroeg of laat gaat het weer kapot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zonder married board/PS3 zal er niets gebeuren. Je kunt met wat omwegen dit omzeilen maar dat is dermate veel (technische) rompslomp dat ik je eerder zou adviseren om voor 20 Euro, meer hoeft het niet te kosten, een PS3 met defecte laser te kopen op Marktplaats.

Zonder HDD of een HDD zonder correct OS voor de PS3 zou je PS3 alsnog beeld moeten geven. Het kan zijn dat de HDMI port niet goed meer is, dan zou je met composiet of component e.e.a. kunnen proberen. Reflowen lijkt me zinloos en eveneens onevenredig veel moeite; ik heb een boel PS3's thuis, ook deels met dit soort issues, en begin er vaak niet eensm eer aan; nogmaals, een defecte (laser) PS3 koop je echt voor een prikkie, wellicht dat je zelfs deze nog kwijt kunt voor ongeveer hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Nemesizz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:13:
Bij de 80GB versie staat een deel van de firmware op de HDD en een deel op een stukje geheugen in de console zelf. Zelfs zonder HDD zou de console moeten starten (anders gaan dingen zoals HDD upgrades zo moeilijk :P ).

Ik kan de afbeelding van je niet bekijken (blijft laden, doet niks hier).

Maar als de GPU kapot/stervende is, zou je inderdaad een YLOD verwachten.
Overigens als je moet reflowen kun je het net zo goed laten voor wat het is, ding is dan binnen no-time weer kapot (heb zat GPU's gereflowed, maar is altijd maar een tijdelijke oplossing, vroeg of laat gaat het weer kapot).
Exorcist schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:15:
Zonder married board/PS3 zal er niets gebeuren. Je kunt met wat omwegen dit omzeilen maar dat is dermate veel (technische) rompslomp dat ik je eerder zou adviseren om voor 20 Euro, meer hoeft het niet te kosten, een PS3 met defecte laser te kopen op Marktplaats.

Zonder HDD of een HDD zonder correct OS voor de PS3 zou je PS3 alsnog beeld moeten geven. Het kan zijn dat de HDMI port niet goed meer is, dan zou je met composiet of component e.e.a. kunnen proberen. Reflowen lijkt me zinloos en eveneens onevenredig veel moeite; ik heb een boel PS3's thuis, ook deels met dit soort issues, en begin er vaak niet eensm eer aan; nogmaals, een defecte (laser) PS3 koop je echt voor een prikkie, wellicht dat je zelfs deze nog kwijt kunt voor ongeveer hetzelfde geld.
aangezien de link raar genoeg niet werkt zal ik even zeggen wat er te zien is, het is een zwart scherm met aan de linkerkant van het scherm een verticale lichtpaarse streep van boven tot beneden van een halve cm of zoiets.

NVM, ik heb het probleem gevonden (echt stom dat ik hier niet eerder naar heb gekeken) maar de rechterhelft van de hdmi aansluiting zijn alle pins naar onder gedrukt (zal de vorige eigenaar onbewust hebben gedaan)

[ Voor 5% gewijzigd door Hydragon1 op 30-01-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Oke de HDMI port is dus onherstelbaar kapot, en de ethernet port is ook beschadigt maar is misschien nog herstelbaar maar dat heeft nu niet de prioriteit. Ik wil dus de HDMI port van deze ps3 de-solderen en de HDMI port uit een andere ps3 halen die toch al kapot is en hierin solderen. Ik heb de kapotte HDMI port geprobeert te de-solderen met een wat goedkoper 30W soldeerijzer maar die word niet heet genoeg. Dus ik heb even rondgekeken en ik heb een soldeerijzer gevonden die max 48W kan zijn (instelbaar met een draaiknop), zou dit voldoende zijn of heb ik meer watts nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Dingen mooi/makkelijk los solderen gebruik ik de heatgun voor. Ding (wat ik heb dan) op 300 of 600ºC en onderdeel zo is los.

Wel eens gebruikt om de DC plug van een laptop vervangen (met succes, paar laptops mee gefixed op die manier).

Soldeerbout die ik thuis heb is leuk om dingen vast te bakken, maar connectors loshalen wilde vaak ook niet lukken, met zo'n heatgun wel.

(ja ik weet het, een hete lucht desoldeerstation is beter, maar die heb ik niet en ook niet voldoende werk voor, dan is zo'n goedkope heatgun the next best thing >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Dan ga ik het nu met de heatgun proberen, maar is zo'n analoog soldeerstation van 48W iets voor de volgende keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Er zit nu een andere HDMI aansluiting in de PS3 en ik heb weer beeld, nu moet ik het systeem updaten omdat de HDD volledig leeg is natuurlijk, het controleren van opslagmedia voor het update bestand duurt wel lang maar dat hoeft niet iets geks te zijn

Pagina: 1