Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goede avond tweakers!

Een vraag ik heb glasvezel van KPN. Als ik een kabel direct aansluit op mijn laptop heb ik een up en down van 500mbs via speedtest.

Als ik deze kabel aansluit op mijn switch/router, Netgear R7000, en dan via lan1 doorschakel naar mijn laptop. Heb ik op speedtest een resultaat van 380mbs down en 400mbs up.

Ik heb nog een andere router de Fritzbox 4040 deze haalt maar 350mbs down and 80 up.

Als ik een Netgear gigabit switch gebruik, dan haal ik wel de 500mbs up and down.

Het ligt dus echt aan de Netgear R7000 en de Fritzbox 4040. Maar ik kan de reden niet vinden.

Ze staan beide ingesteld als accespoint. Aangesloten op WAN. DHCP en alle andere mikmak kan ik niet eens aanvinken dus ze lijken mij niet ingeschakeld. Beide routers zijn gigabit routers, dus daar ligt het ook niet aan.

Iemand een idee?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Te trage router waardoor hij geen 500Mbit wan/lan kan routeren?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gigabit zijn de poorten. Maar heeft de router genoeg processor power om die 500 Mbit te routeren / NAT te doen?

En trouwens, is 380 Mbps ook "slecht"? Welk programma heeft 380 Mbps nodig? OK, NZB download, maar je bent afhankelijk van de "andere kant, die ook 380 Mbps moet leveren. En 380 Mbps is HEEL erg snel.... Dat betekent een film van 1 Gbyte in theorie rond e 25 seconden binnen. Hoe lang zal de NAS of PC erover doen, om deze uit te pakken? Ik denk langer dan 25 seconden.

Ander advies: Zet de NAS rechtstreeks op de switch / glasmodem. Dan haalt hij met download gewoon die 500 Mbps. De PC heeft het niet nodig. Zelfs een Full HD film haalt 20-60 Mbps.....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:01:
Ze staan beide ingesteld als accespoint. Aangesloten op WAN. DHCP en alle andere mikmak kan ik niet eens aanvinken dus ze lijken mij niet ingeschakeld.
Van veel routers heeft de SoC 2 echte netwerkpoorten, waarvan 1 naar een switch met de LAN poorten gaat, en 1 naar de WAN. Als je zo'n ding als accespoint inricht worden die 2 netwerkpoorten gebridged, zodat ze in hetzelfde netwerk zitten. Maar aangezien dat softwarematig is, moet wel alle verkeer van de WAN naar de LAN via de CPU.

Dus het lijkt me in jouw geval aan te raden om de uplink ook in een LAN poort te prikken. In dat geval wordt de throughput hardwarematig afgehandeld door de switch-chip.

Moet er trouwens geen NAT router tussen? Ik kan me niet voorstellen dat jij op je glasvezel een grote hoeveelheid IP adressen kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Tsurany schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:04:
Te trage router waardoor hij geen 500Mbit wan/lan kan routeren?
De R7000 zou, volgens o.a. SmallNetBuilder, 930-940Mbit/s kunnen routeren (WAN<->LAN, zonder SPI, QoS en met DMZ richting de client)
Maar dat geldt overigens niet als je custom firmware gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Hoe sluit je het exact aan? De kabel van de NTU in de WAN van de Netgear?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reactie!

@xh3adshotx Van de NTU is het aangesloten op een ZTE H368N (glasvezelmodem van KPN). Vanaf daar lopen er 2 kabels. 1 naar de Fritzbox 4040 en 1 naar de Netgear R7000. Als ik de Fritzbox of de Netgear eruit haal en direct aansluit op een pc of lapopt haal ik de maximale up en down van 500mbs. Maar met die dingen er tussen dus niet. Maar met een simpele switch unmanagent wel.

@Mijzelf Ik heb net ook geprobeerd om vanaf de KPN modem in de Lan te prikken van de routers. Maar resultaat is alleen maar slechter. Down en up van 100mbs

@Haik01 Het klopt ook meer een luxe probleem. Het is meer dat ik zoveel betaal en er ook optimaal gebruik van wil maken.

@RobinF ik gebruik de originele firmware. Dus snap het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Firewall in je router? dit kan vertragen.
Loop eens door alle instellingen va je router.

Router/switch, misschien lopen deze te warm, koel deze eens extra.
Misschien intern het afvloeien van warmte niet goed, misschien koelpasta niet goed.

[ Voor 46% gewijzigd door jan99999 op 29-01-2017 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:28:
Bedankt voor jullie snelle reactie!

@xh3adshotx Van de NTU is het aangesloten op een ZTE H368N (glasvezelmodem van KPN). Vanaf daar lopen er 2 kabels. 1 naar de Fritzbox 4040 en 1 naar de Netgear R7000. Als ik de Fritzbox of de Netgear eruit haal en direct aansluit op een pc of lapopt haal ik de maximale up en down van 500mbs. Maar met die dingen er tussen dus niet. Maar met een simpele switch unmanagent wel.

@Mijzelf Ik heb net ook geprobeerd om vanaf de KPN modem in de Lan te prikken van de routers. Maar resultaat is alleen maar slechter. Down en up van 100mbs

@Haik01 Het klopt ook meer een luxe probleem. Het is meer dat ik zoveel betaal en er ook optimaal gebruik van wil maken.

@RobinF ik gebruik de originele firmware. Dus snap het ook niet.
Heb je de Netgear in access point mode of router mode met DHCP uit etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02
Waarom de WAN poort gebruiken? Je moet DHCP uitschakelen, de router in AP mode instellen. Dit is nu dus niet het geval aangezien normaal gesproken je WAN poort dan niet eens werkt (dwz je krijgt geen IP op de LAN kant als je de kabel aansluit op de WAN port). Dus zowel op de Fritz als de R7000 DHCP uit en eventueel IP aanpassen naar een IP in de range van de ZTE. (Dus stel de ZTE is 192.168.1.1 dan maak je de R7000 192.168.1.2 en de Fritz 192.168.1.3) ZTE verbinden met LAN1 van de Fritz en LAN1 van de R7000. WAN poort niks aansluiten, LAN2,3,4 kun je gebruiken voor apparatuur aan te sluiten. Dan moet het goed draaien lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 29-01-2017 15:24 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, er zat inderdaad problemen in de IP nummers en WAN inderdaad niet gebruiken.

Gebruik nu volop de snelheid!

Bedankt allemaal!
Pagina: 1