Advies waterkoelings componenten nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschoonh
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-09 14:18
Mijn vraag:
Hallo allemaal!

Een paar dagen geleden is de koeler van mijn Gigabyte GTX 980 ti windforce stuk gegaan.
Nu sta ik voor de keuze om een nieuwe kaar te kopen, wat waarschijnlijk een 1070 of 1080 word, of mijn 980ti door middel van waterkoeling van een nieuwe koeler te voorzien.
Ik wil al een hele tijd een pc waterkoelen, maar het is vrij prijzig. In dit geval ben ik zoeizo rond de 500 of meer kwijt als ik een nieuwe kaart koop dus dacht ik dat het mischien dan net zo mooi zou zijn deze kaart te gaan waterkoelen, maar ik heb hier nog geen ervaring mee.
Ik ben niet bang dat ik de installatie zal verknoeien, maar de selectie van componenten is een ander verhaal.
Ik heb een lijstje gemaakt en hier een screenshot van gemaakt (zie einde van deze post).
Graag zou ik weten wat hier wel of niet werkt en wat eventueel gewijzigd moet worden.

Bij voorbaat hartelijk dank :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Case: Corsair Spec Alpha (hdd cage zal er in geval van waterkoeling uit gaan)
GPU: Gigabyte GTX 980ti Windforce
CPU: intel I7 6700k
Moederbord: Asus maximus VIII Ranger

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het volgende had ik zelf al opgezocht. Er zit nog geen rode dye bye of andere vloeistof want ik heb geen idee hoeveel ik nodig zou hebben van bijde.
Hier de screenshot van de winkelwagen: http://i.imgur.com/t2kDpi0.png
(tweakers vond de afbeelding te groot daarom een linkje)

Beste antwoord (via fschoonh op 02-02-2017 16:24)

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Qua vloeistof kom je met een liter een heel eind. Mijn systeem heeft een iets kleiner reservoir maar grotere radiator en ik heb 0.5 ltr gebruikt... voor de rest heb je alle basis componenten. Mocht je de fans / pomp niet op 1 stand willen houden maar bijvoorbeeld met aquaero of speedfan willen regelen is een inline temperatuur sensor nog wel een goede toevoeging :)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wil je per sé de harde acryl buis? Je zou ook slang kunnen gebruiken, wat in montage natuurlijk wat makkelijker is, maar wellicht minder esthetisch ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Qua vloeistof kom je met een liter een heel eind. Mijn systeem heeft een iets kleiner reservoir maar grotere radiator en ik heb 0.5 ltr gebruikt... voor de rest heb je alle basis componenten. Mocht je de fans / pomp niet op 1 stand willen houden maar bijvoorbeeld met aquaero of speedfan willen regelen is een inline temperatuur sensor nog wel een goede toevoeging :)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschoonh
_ferry_ schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:17:
Wil je per sé de harde acryl buis? Je zou ook slang kunnen gebruiken, wat in montage natuurlijk wat makkelijker is, maar wellicht minder esthetisch ;)
Ja voornamelijk vanwege de esthetische waarde, wat voor mij een aardig deel van mijn motivatie voor waterkoeling is :) Daarbij heb ik nog wat andere ideeën en plannen die ik misschien wil toepassen, maar dat hangt nog even af van of het te betalen is en of het lukt en die worden weer makkelijker met hardline.
Mr-E schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 07:47:
Bedank voor de aanvulling op de vloeistof, dit vond ik best lastig in te schatten :) en ik zal eens kijken naar een sensor want dat kan waarschijnlijk wel handig zijn aangezien ik het fijn zou vinden de fans zo te hebben staan dat ze zo min mogelijk geluid maken tijdens hun werk.

Dit allemaal stelt me in elk geval gerust dat ik qua basis componenten op het goede pad zit, super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Water als vloeistof werkt ook gewoon, dus mocht je tekort komen...

Je fans kun je doorgaans ook aansturen met het moederbord, op basis van CPU of moederbord temperatuur. Scheelt in dat geval een losse controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschoonh
_ferry_ schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:43:
Je fans kun je doorgaans ook aansturen met het moederbord, op basis van CPU of moederbord temperatuur. Scheelt in dat geval een losse controller.
Dan zou je dus met software in principe een custom fan curve kunnen instellen op basis van de cpu headers, dat zou een controller overbodig maken :)

Ik dacht dat al maar ik zag ook inderdaad allemaal controllers etc maar dat maakt niet uit dan toch? Of je de vloeistof of de processor temperatuur neemt, want zolang die koel draait moet met hoe hitte in een waterloop verspreid wordt de gpu ook koel genoeg draaien zover ik begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 23:01

PuijkeN

euhm ?

Als je PWM gebruikt via je moederbord zal je meestal werken op basis van CPU temperatuur. Bij korte belasting zal daarom je CPU snelheid omhoog schieten en er voor zorgen dat je fans enkele seconden sneller gaan draaien. Dit zorgt voor een vreemd geluid, vergelijkbaar met een mannetje op een scooter aan het stoplicht welke niet van zijn gas kan blijven. Ik gebruik het zelf ook via het moederbord maar soms klinkt het wel wat raar dus..

Als je PWM configureert aan de hand van watertemperatuur zal dit veel constanter blijven en zal het pas sneller beginnen draaien wanneer je water warmer wordt. Daar voor heb je wel iets extra nodig zoals bijvoorbeeld een aquaero lt 6.

Tenzij je een PWM curve kan instellen aan de hand van je temperatuursensor in je loop via je moederbord.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschoonh
PuijkeN schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:17:
Als je PWM gebruikt via je moederbord zal je meestal werken op basis van CPU temperatuur. Bij korte belasting zal daarom je CPU snelheid omhoog schieten en er voor zorgen dat je fans enkele seconden sneller gaan draaien. Dit zorgt voor een vreemd geluid, vergelijkbaar met een mannetje op een scooter aan het stoplicht welke niet van zijn gas kan blijven. Ik gebruik het zelf ook via het moederbord maar soms klinkt het wel wat raar dus..

Als je PWM configureert aan de hand van watertemperatuur zal dit veel constanter blijven en zal het pas sneller beginnen draaien wanneer je water warmer wordt. Daar voor heb je wel iets extra nodig zoals bijvoorbeeld een aquaero lt 6.

Tenzij je een PWM curve kan instellen aan de hand van je temperatuursensor in je loop via je moederbord.
Ik kan er eens naar kijken. Waarschijnlijk krijg ik toch een nieuw moederbord dus ik zal zo'n connectie in de gaten houden
Pagina: 1