Toon posts:

Lekkage in recent aangekochte woning

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag hebben we ontdekt dat de ondervloer in de garage behoorlijk nat is. Dit ontdekten we toevallig omdat mijn schoonmoeder benieuwd was of het zeil in de garage los lag of vastgelijmd was omdat ze een patroon door het zeil zag komen en benieuwd was wat er onder lag. Het zachtboard onder de zeil vloer is nat en vertoont duidelijk sporen van lekkage. De foto's zeggen voldoende denk ik:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2roq99k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/24fmbo0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/oje89j.jpg

In de garage zitten een aantal mogelijke boosdoeners:
- vloerverwarming installatie: deze lijkt uitgesloten te zijn omdat de druk op de CV-ketel niet terugloopt, dat zou ik namelijk verwachten bij een lek in de CV-installatie
- pompinstallatie sproeisysteem tuin: de leidingen hiervan gaan niet door de garagevloer maar direct via de buitenmuur naar buiten. De pomp is afgesloten vanwege de winter dus deze zou dan in de zomer periode moeten zijn gaan lekken
- buitenkraan: is eveneens afgesloten vanwege de winter

Het komt er dus eigenlijk op neer dat het logischerwijs alleen de pompinstallatie zou kunnen zijn geweest maar dan moet het water er al een paar maanden zitten. Dat zou denk ik wel kunnen omdat het zachtboard veel water opneemt en het zeil wat erboven ligt niet ademt dus het water kan niet verdampen. Ons beeld is dat deze lekkage/waterschade al aanwezig was voor de overdracht omdat het patroon op het zeil (wat dus uiteindelijk de ondervloer bleek te zijn die er doorheen duwt vanwege de lekkage) ook bij de bezichtigingen al aanwezig was. Toevallig weet ik dit omdat het me toen al opviel.

Ik heb niet het beeld dat de verkoper hiervan op de hoogte is geweest maar het is wel vervelend. We weten momenteel niet of het een bestaand lek is of een probleem vanuit de zomer met de pomp waardoor er feitelijk niks lekt maar de vloer in de garage wel vervangen moet worden. Wat ik wel jammer vind is dat er vanuit de bouwkundige keuring niets is gekomen al weet ik ook niet of ik dit had mogen verwachten.

Ik dacht zelf om onze verzekeringsmaatschappij (opstal/inboedel) maandag te bellen en het probleem voor te leggen. Zij zullen vermoedelijk een expert sturen die dan aangeeft hoe en wat. Is het dan slim om hieraan voorafgaand al een bedrijf in te schakelen om te onderzoeken of er daadwerkelijk een lekkage is of moet ik daar op wachten? Ik heb geen idee in hoeverre de verkoper nog aansprakelijk gesteld kan worden, voor zover ik weet moet ik dan aantonen dat hij het gebrek bewust verzwegen heeft, wat ik niet echt kan bewijzen. In het koopcontract is in elk geval de ’15 jaar en ouder’ clausule opgenomen. Rechtsbijstandsverzekering hebben we niet.

Wat is nu handig voor ons om te doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2020 08:36 ]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Die pompinstallatie ziet er wel heel erg creatief uit. Ik gok dat dat de boosdoener is.

Verder gewoon je verzekeringsmaatschappij afwachtten, het ziet er niet naar uit dat de schade groter wordt in de tussentijd..

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40
Heb je echt een zachtboard vloer? Zo ja, WTF.

En in plaats van meteen naar anderen te kijken, doe eerst eens wat onderzoek waar het vocht vandaan komt.

Dit hoort niet onder de verzekering te vallen dat het onheil zich niet tijdens de periode heeft voorgedaan waar de dekking voor gold. Dit is bestaand.

Overigens is de schade aan de vloer vrijwel nul. Dat is namelijk de waarde van een oud zeilvloertje in een garage :+

Het is een kwestie van de oorzaak vinden. De vervolgvraag is of het aantoonbaar een verborgen gebrek betreft. Meestal is dat niet het geval.

Ik zou het eerst eens droogstoken en ventileren. Vervolgens kijken of het terugkomt.

[ Voor 64% gewijzigd door Rukapul op 28-01-2017 20:17 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:29
1 keer de aftapkraan vergeten bij vullen radiator en je krijgt dit beeld.
@Rukapul, denk dat het een beetje voor egaliserende en isolerende werking is gebruikt.

Duwtje naar WVB overigens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:16:

Rechtsbijstandsverzekering hebben we niet.

Wat is nu handig voor ons om te doen?
Sluit een rechtsbijstandsverzekering af. Dat had je voor het kopen van de woning al moeten doen. Het zal je voor deze situatie niet meer helpen maar het is in mijn ogen een verkeerde bezuiniging om veel geld voor een woning neer te leggen en dan niet een paar tientjes per jaar voor rechtsbijstand af te tikken.

• Rukapul
  • Laatst online: 22:40
Señor Sjon schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:14:
1 keer de aftapkraan vergeten bij vullen radiator en je krijgt dit beeld.
Ik herinner me bij oplevering van de woning ook een kamer met vocht/schimmelplekken onder het zeil op het beton. De verklaring was dat eenvoudig dat men de schuifpui open had laten staan bij nat weer en vervolgens wordt het dus een zootje onder het zeil omdat het vocht niet weg kan. Even reinigen, nieuw vloertje erover en klaar.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:41

BoAC

Memento mori

Rukapul schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:27:
[...]

Ik herinner me bij oplevering van de woning ook een kamer met vocht/schimmelplekken onder het zeil op het beton. De verklaring was dat eenvoudig dat men de schuifpui open had laten staan bij nat weer en vervolgens wordt het dus een zootje onder het zeil omdat het vocht niet weg kan. Even reinigen, nieuw vloertje erover en klaar.
Mee eens, dat heb ik ook in een hoek bij een draai-kiepraam, loslatend spachtelpoets. Goed bloot leggen dat het kan drogen en een paar weken aankijken. Het zelf oplossen is eenvoudig en kan met weinig middelen. Als er verder geen problemen zijn na het drogen zou ik er geen probleem van maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Rukapul schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:08:

En in plaats van meteen naar anderen te kijken, doe eerst eens wat onderzoek waar het vocht vandaan komt.

Dit hoort niet onder de verzekering te vallen dat het onheil zich niet tijdens de periode heeft voorgedaan waar de dekking voor gold. Dit is bestaand.

Overigens is de schade aan de vloer vrijwel nul. Dat is namelijk de waarde van een oud zeilvloertje in een garage :+

Het is een kwestie van de oorzaak vinden. De vervolgvraag is of het aantoonbaar een verborgen gebrek betreft. Meestal is dat niet het geval.

Ik zou het eerst eens droogstoken en ventileren. Vervolgens kijken of het terugkomt.
Ik denk dat die zachtboard dient voor isolatie want eronder ligt een betonnen vloer. De vloer is nu in elk geval totaal niet koud dus het lijkt wel te helpen. Is jouw beeld dat het mogelijk is vocht onder een vloer maanden lang kan blijven liggen zonder te verdampen? Het lijkt me nogal een lange periode al klinkt het best aannemelijk gezien het feit dat er zeil bovenop ligt wat niet ademt en het zachtboard het vocht opzuigt.

Je opmerking over naar anderen kijken snap ik niet. Zelf heb ik de pompinstallatie, vloerverwarming en vloer niet aangelegd/geïnstalleerd en ik ben er in de 4 weken dat ik er woon ook niet aan geweest. Zelf kan ik er in elk geval niks aan doen, behalve dat ik voorafgaand aan de aankoop blijkbaar onder het zeil had moeten kijken :+ . Het gaat me ook niet om het verhalen van kosten (zeker niet als alleen de vloer vernieuwd moet worden) maar wel om de volgorde van handelen.

Wat ik belangrijker vind is er achter komen of dit probleem zeer recent is veroorzaakt want dat kan betekenen dat er nu een bestaande lekkage is. Het leek me daarom slim met de verzekering te overleggen alvorens ik bijvoorbeeld een bedrijf inschakel. Dat kan echter ook door eerst zelf het hardboard op te ruimen en goed te ventileren om te kijken of het water verdwijnt maar als er echt een flink lek is ben ik bang voor extra schade in de tussentijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2017 20:46 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:29
Als bv een glaslat geen beluchting heeft, droogt beglazingskit ook nooit op. Zelfde geldt voor zoiets waarbij het zeil het water opsluit en het maar erg langzaam opdroogt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Palomar
  • Niet online
Vind dit niet heel schokkend. Ten eerste is het 'slechts' de garage en daarnaast gaat zulk hardboard er al direct erg dramatisch uitzien bij een beetje vocht. Als het nu niet kletsnat is dan is het vast een oude lekkage of ongelukje. Zou de boel er allemaal uit halen, even kijken of het droog blijft en dan nieuw vloertje erin.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12 09:44

ATS

Rukapul schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:08:
De WTF is meer dat hij dan op een vloer met vloerverwarming ligt. In een garage :?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-12 21:32
Een PVC-mofje wat niet helemaal goed is gelijmd of niet 100% waterdicht is en slechts druppelt kan dit al veroorzaken. Ik zou in de zomer (of nu) controleren of de pomp helemaal in orde is. Zelfs een minieme druppel die langs de leidingen verschijnt kan in de loop der jaren gaan oplopen. Misschien dat de pomp ook een keer flink moest persen en iets teveel tegendruk heeft gehad en er daardoor e.e.a. is gaan lekken.

Gezien de mooie afsluiter op de radiator is een foutje ook snel gemaakt, als daar iets mis gaat kun je inderdaad wel snel een soortgelijke vlek verwachten.

[ Voor 16% gewijzigd door Divak op 31-01-2017 14:58 ]

Pagina: 1