Toon posts:

Stres/stabiliteits test uitvoeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn vraag is heel simpel. Moet ik een stres/stabiliteit test uitvoeren op een nieuw gebouwt niet overclockt pc.

Met vriendelijke groet

Beste antwoord (via Verwijderd op 29-01-2017 00:20)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:07:
Beste tweakers,

Mijn vraag is heel simpel. Moet ik een stres/stabiliteit test uitvoeren op een nieuw gebouwt niet overclockt pc.

Met vriendelijke groet
Wat als we deze simpele vraag omdraaien?Wat zou voor jou een reden zijn om dergelijke testen los te laten op een nieuw systeem?
Als je deze invult heb je direct een antwoord op je eigen vraag ;)

Persoonlijk vind ik het onzinnig.
Je koopt/bouwt een systeem op basis van bepaalde behoeften. Gamen, Office, Netflixen, wat dan ook. Zolang het systeem onder deze bezigheden naar behoren functioneert, voldoet het aan jouw eisen en is iedereen tevreden.

Met stresstests e.d. creëer je een kunstmatige belasting die je in praktijk zelden tot nooit gaat bereiken. Gemeten data als temperaturen e.d. zijn dus weinig relevant.
Qua stabiliteit -waarvan ik kan snappen dat je dit graag wilt weten- zal normaal gebruik ook een representatief beeld geven.
Er vanuitgaande dat je componenten gekozen hebt om er het maximale uit te halen kun je stabiliteit van voeding en gpu bv prima testen tijdens een potje gamen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 23:37
Je moet niets, het kan wel.
Zou het zelf alleen doen als je nooit gamed of andere programmas start die je computer stressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
Als je het geduld en de tijd ervoor hebt is dat wel een goed idee. Mochten er dan issues zijn kan je direct terug naar de winkel, want nieuwe hardware hoort gewoon stabiel te zijn (uitgaande van juiste drives etc).

Toevoeging: ik moet bekennen dat ik het nog nooit gedaan heb.

[ Voor 13% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 28-01-2017 19:15 ]

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:12:
Als je het geduld en de tijd ervoor hebt is dat wel een goed idee. Mochten er dan issues zijn kan je direct terug naar de winkel, want nieuwe hardware hoort gewoon stabiel te zijn (uitgaande van juiste drives etc).
Hoe moet ik het op juiste manier gaan testen. Ik heb wel iets gevonden over prime95 en funmark maar niet veel. Kan iemand iets gedetailleerd kunnen uitleggen hoe ik dit programmas gebruik en tips kunnen geven zoals sluit alles behalve de programma zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
In het verleden heb ik wel OCCT gebruikt. Daar zijn ook wel handleidingen te vinden. Vaak richten die stability tests zich op overclocken, maar je kan ze net zo goed uitvoeren zonder overclock.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:22:
In het verleden heb ik wel OCCT gebruikt. Daar zijn ook wel handleidingen te vinden. Vaak richten die stability tests zich op overclocken, maar je kan ze net zo goed uitvoeren zonder overclock.
Ik ga toch voor de prime95. Ik heb het geinstalleerd en heb 3 opties small fft, large fft en blend. Wat betekend deze. En moet ik nog naast dit iets anders doen dat belangerijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er wordt hier op Tweakers wel verwacht dat je zelf eerst eigen onderzoek doet, voordat je een simpele vraag stelt.

Je moet dus gewoon even op internet opzoeken wat al die opties betekenen en welke verschillende stabiliteits-programma's er zijn. Er is echt waar genoeg te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:10:
Er wordt hier op Tweakers wel verwacht dat je zelf eerst eigen onderzoek doet, voordat je een simpele vraag stelt.

Je moet dus gewoon even op internet opzoeken wat al die opties betekenen en welke verschillende stabiliteits-programma's er zijn. Er is echt waar genoeg te vinden!
Natuurlijk heb ik onderzoek naar gedaan maar de informatie in het nederlands is beperkt vandaar dat ik het hier vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Het testen van een niet overklokte pc is voor mij alleen nuttig als er belangrijke processen op gaan draaien. Voor de gemiddelde gebruiker niet echt nodig, maar je weet maar nooit.

Voor het testen van een oc gebruik ik al jaren prime95, iets wat de meeste ervaren overklokkers zullen aanraden. Versie 27.7 welteverstaan..

Met oc stabiliteit testen gebruik je eerst small FFT (CPU only), daarna blend om ook je geheugen en controller te testen. Ik denk dat 8u blend volstaat zonder oc.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 10:57
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:31:
[...]

Ik ga toch voor de prime95. Ik heb het geinstalleerd en heb 3 opties small fft, large fft en blend. Wat betekend deze. En moet ik nog naast dit iets anders doen dat belangerijk is.
Als je Prime even een kwartiertje op Blend laat draaien, dan kun je er vrijwel zeker vanuit gaan dat je systeem stabiel is onder zware belasting en dat je cpu en RAM goed zijn. Vaak ik het interessant om tegelijkertijd even de CPU temperatuur in de gaten te houden.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Grenco schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:55:
[...]

Als je Prime even een kwartiertje op Blend laat draaien, dan kun je er vrijwel zeker vanuit gaan dat je systeem stabiel is onder zware belasting en dat je cpu en RAM goed zijn. Vaak ik het interessant om tegelijkertijd even de CPU temperatuur in de gaten te houden.
moet ik ook de priority op 10 zetten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:07:
Beste tweakers,

Met vriendelijke groet
Wat als we deze simpele vraag omdraaien?Wat zou voor jou een reden zijn om dergelijke testen los te laten op een nieuw systeem?
Als je deze invult heb je direct een antwoord op je eigen vraag ;)

Persoonlijk vind ik het onzinnig.
Je koopt/bouwt een systeem op basis van bepaalde behoeften. Gamen, Office, Netflixen, wat dan ook. Zolang het systeem onder deze bezigheden naar behoren functioneert, voldoet het aan jouw eisen en is iedereen tevreden.

Met stresstests e.d. creëer je een kunstmatige belasting die je in praktijk zelden tot nooit gaat bereiken. Gemeten data als temperaturen e.d. zijn dus weinig relevant.
Qua stabiliteit -waarvan ik kan snappen dat je dit graag wilt weten- zal normaal gebruik ook een representatief beeld geven.
Er vanuitgaande dat je componenten gekozen hebt om er het maximale uit te halen kun je stabiliteit van voeding en gpu bv prima testen tijdens een potje gamen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Wat had je gedacht van garantie!
Bijv geheugen kan defect zijn, en en het kan zijn dat je dit niet merkt, omdat je pc dit nooit gebruikt.
Door memtest86 te gebruiken kom je tenminste sneller achter.
Harde schijf smart uitlezen en in bijv linux een uitgebreide test doen zodat alle sectoren getest zijn, en je misschien de nu al slechte hd eruit kan halen, ipv over een jaar als de hd gevuld is.

Ja het is dus wel nodig voor garantie.
Hetzelfde geld voor je andere hardware.

Een kennis van mij heeft tijdens wisselen naar een andere windows opeens problemen, geheugen niet goed, bij oude windows nooit problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 29-01-2017 09:29 ]

Pagina: 1