• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Geachte,

Ik wil binnenkort een nieuwe pc gaan samenstellen:
Op het moment wordt de samenstelling als volgt:
  • CPU: Intel I7 7700K
  • Geheugen G.Skill TridentZ 16GB DDR4-3866 CL18 kit
  • Koeler NZXT Kraken X62
  • Moederbord Asus Maximus IX Code (Z270)
  • SSD Samsung 960 Pro 512GB (NVME)
  • Behuizing Bequiet Dark base pro 900
De overige onderdelen komen uit mijn oude pc.
Ik heb echter een paar vragen over het geheugen:

Het moederbord heeft ondersteuning voor dual channel memory.
Ik zou graag in het begin werken met 16gb ram waarna ik eventueel na een paar jaar uitbreid naar 32gb.
Is het mogelijk om met de onderstaande set, het geheugen later uit te breiden door 2 geheugen sticks bij te steken ?
https://nl.hardware.info/...66-cl18-kit/specificaties

Alvast bedankt voor de feedback

Mvg.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als het geheugen werkt (het is behoorlijk hoog oc geheugen), dan zal een tweede kit ervan ook wel werken

Verwijderd

Zal over het algemeen wel moeten werken alleen als je vooral de pc hebt om mee te gamen zal 16 gig ddr4 genoeg zijn tot waarschijnlijk je een nieuwe cpu wilt halen :)

Je kunt zelfs nog uit met 8 gig ddr3 voor games als je niks doet onder de 1.5 gig in gebruik dus niet allemaal waardeloze aps aan hebt staan ( zoals start up taakbeheer en dus al aangaan terwijl je pc opstart hoewel je er meestal niet eens wat mee doet )

Maar 16 gig is wel aan te raden als je een nieuwe pc haalt 32 gig voor we dat gaan gebruiken voor gamen zijn we nog wel even verder ( teveel mensen die alleen voor gamen vaak het 2/3/4 keer het geheugen hebben dan nodig terwijl ze alleen maar gamen schiet je ''niks'' op in performance/fps behalve dat je dief van je porto bent en beter dat geld in een dikkere gpu kon steken :P )

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 06:37:
Maar 16 gig is wel aan te raden als je een nieuwe pc haalt 32 gig voor we dat gaan gebruiken voor gamen zijn we nog wel even verder ( teveel mensen die alleen voor gamen vaak het 2/3/4 keer het geheugen hebben dan nodig terwijl ze alleen maar gamen schiet je ''niks'' op in performance/fps behalve dat je dief van je porto bent en beter dat geld in een dikkere gpu kon steken :P )
Voor games is het systeem sowieso zwaar overdone. Voor een veel lagere prijs heb je dezelfde of een net iets mindere performance. Maar het is niet duidelijk wat de TS er mee gaat doen, dus daar is weinig concreets over te zeggen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:05
mijn ervaring met geheugen is,haal een type geheugen wat op de QVL lijst staat van het moederbord,zeker ook overclock geheugen, dan weet je in ieder geval zeker dat het werkt met het moederbord

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Hey,

Allemaal bedankt voor de tips.
Over de QVL lijst had ik nog nooit gehoord.
Ik heb deze even na gekeken mijn geheugen staat er nog niet tussen.
Ik ga de lijst in ieder geval in de gaten houden :)

Verwijderd

michelk31 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:50:

Ik ga de lijst in ieder geval in de gaten houden :)
Dat kan je gerust doen maar aan de lijst gaat niets meer veranderen. In bijna alle gevallen wordt een QVL opgesteld op het moment van de launch. Later biosupdates met een fix voor geheugencompatibiliteit worden daarin niet meer verwerkt. Die gegevens moet je uit de ervaring van mede tweakers halen. Daar kan je zelf een aandeel in zijn door die kit aan te schaffen en te proberen. Deel je ervaring met die kit op Tweakers zodat het in komende adviezen meegenomen kan worden.
Pagina: 1