RAID configuratie vragen

Pagina: 1
Acties:

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-12 20:32

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Beste Tweakers.

Ik ga binnenkort mijn PC opnieuw installeren in verband met een grote schoonmaak (onder andere ook hardware schoonmaken et cetera). Ik heb rondgezocht op Youtube en dit subforum maar ben toch nog niet helemaal zeker van de zaak.

De volgend HDD's (en één SSD) zijn op dit moment geïnstalleerd:
  • 1x Samsung 830 pro series, 128GB
  • 2x Seagate Barracuda ST1000DM003 1TB
  • 2x Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB
  • 1x Samsung HD154UI 1.5TB
Misschien handig om te melden:
  • Windows 10 Pro x64
  • Gigabyte Z77X-D3H moederbord
Ik heb veel data op mijn PC staan, vandaar de opslaggrootte. Enkele schijven zijn voor backup, de andere voor videodata en dergelijke. Daarom had ik het idee om de backup HDD's in RAID-1 te draaien vanwege het belang van de data die erop staat. De 1TB HDD's gaan in RAID-0 vanwege de benodigde schrijfsnelheid (rawcap). Windows 10 wordt dus opnieuw geïnstalleerd en de harde schijven worden allen geformatteerd.

Mijn vraag:
  • Moet ik de RAID-instellingen in de BIOS doen, of in Windows? Op internet kwam ik gemengde meningen tegen.
  • Als ik het via de RAID-controller doe, heb ik hier dan extra drivers voor nodig vóór de Windows 10 installatie?
  • Moet de SSD ook op RAID mode ook al gaat deze niet mee in een RAID configuratie? Alles staat nu op AHCI.
  • Kan ik een RAID configuratie ongedaan maken zonder een Windows herinstallatie, mocht dit nodig zijn?
Alvast bedankt!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:37
Processorkoeler schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:22:
Beste Tweakers.

Mijn vraag:
  • Moet ik de RAID-instellingen in de BIOS doen, of in Windows? Op internet kwam ik gemengde meningen tegen.
  • Als ik het via de RAID-controller doe, heb ik hier dan extra drivers voor nodig vóór de Windows 10 installatie?
  • Moet de SSD ook op RAID mode ook al gaat deze niet mee in een RAID configuratie? Alles staat nu op AHCI.
  • Kan ik een RAID configuratie ongedaan maken zonder een Windows herinstallatie, mocht dit nodig zijn?
Alvast bedankt!
In het kort.

.Ja in de bios, dan inraid config gaan met speciale toets die dan op je scherm vermeld wordt( ctrl+s bijv)
.Met win 10 heb je geen extra drivers nodig (alleen die van je mbord raid, die win10 wel heeft wss)
.Alles staat op raid, en de ssd en andere hdd zal hij gewoon zien.
.Ongedaan maken dan ben je alles kwijt, dus maak een kloon van je os als je dat wil.

[ Voor 5% gewijzigd door Mel33 op 28-01-2017 15:36 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:03
Even de dooddoener:
Daarom had ik het idee om de backup HDD's in RAID-1 te draaien vanwege het belang van de data die erop staat.
RAID != backup. Al helemaal niet als je "backup" in dezelfde PC draait als de andere data. Dan maak je het cryptolockers wel heel makkelijk.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

-Ja, dat moet je in de BIOS instellen.
-Windows 10 heeft hoogstwaarschijnlijk al drivers aan boord. Bij mij werkte het in ieder geval zonder problemen op een Z77 board.
-Nee, de poort voor de SSD moet niet op RAID staan maar op AHCI. Niet alle RAID setups doen correct aan TRIM Passthrough, en dat is iets wat je wel wil, voor het behoud van de levensduur van je SSD. Gelukkig heeft de Intel RST Raid van een Z77 chipset de optie om per poort aan te geven wat wel en niet RAID moet zijn.
- Ja en Nee. Als Windows op de SSD staat kan dat zonder herinstallatie. Dat gezegd hebbende, als je belangrijke componenten op andere drives dan de SSD hebt, dan niet. Plus, RAID opheffen = data kwijt bij RAID0. Bij RAID1 heb je dan 2 disks met dezelfde data die je los kan uitlezen.
CurlyMo schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:36:
Even de dooddoener:

[...]

RAID != backup. Al helemaal niet als je "backup" in dezelfde PC draait als de andere data. Dan maak je het cryptolockers wel heel makkelijk.
Klopt. RAID is geen backup. Als de machine zelf geinfecteerd raakt met een virus of de voeding klapt en blaast alle disks op, dan ben je alsnog het haasje.
RAID1 is een beveiliging tegen uitval van één enkele drive.

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 28-01-2017 15:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Mel33

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Oeps! Foute verwoording. Inderdaad bedoelde ik dat de RAID1 tegen diskuitval is. Echte cruciale data heb ik extern op een HDD staan.
Er wordt geen uitleg gegeven over de installatie. Bij mijn BIOS drivers staat onder 'storage':
"Marvell Preinstall Driver (Note) Windows setup to read from USB thumb drive."
Deze driver moet ik dan bij de installatie installeren neem ik aan? Of hoe zit dit precies?

• Mel33
Processorkoeler schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:43:
Oeps! Foute verwoording. Inderdaad bedoelde ik dat de RAID1 tegen diskuitval is. Echte cruciale data heb ik extern op een HDD staan.

[...]

Er wordt geen uitleg gegeven over de installatie. Bij mijn BIOS drivers staat onder 'storage':
Deze driver moet ik dan bij de installatie installeren neem ik aan? Of hoe zit dit precies?
Oei marvell staat nu niet echt bekend als stabiele controller, het zal wel goed werken hoor, maar je hoort er nogal wat problemen mee.
Win 10 zal het zelf wel kunnen maar idd deze moet je dan op usb zetten en windows als hij er naar vraagt dan naar verwijzen (wel de win 10 64bits nemen)
Maar je moet eerst zoals in de video de raid maken, en dan windows gewoon installeren op de raid schijf(en) tijdens de windows instal de raid-hdd kiezen
is dat al gelukt? (al je data gaat eraf)

Ps. was een oude video, er zijn wel meer recente

[ Voor 12% gewijzigd door Mel33 op 28-01-2017 15:54 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Processorkoeler schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:43:

[...]

Dat is totaal afhankelijk van de controller en of Windows daar drivers voor heeft.
Meestal heeft Windows 10 ze wel, dus vermoedelijk heb je niks nodig.
Maar het kan uiteraard geen kwaad om die driver even op een USB stick te zetten (wel uitpakken, als het een ZIP bestand is) en bij de hand te houden als Windows de harddives niet ziet.
Dat moment is vroeg genoeg om de stick in te steken en dan drivers te installeren.

Trouwens, het hele feit dat je noemt dat je de optie hebt om je SATA poorten per stuk in te stellen als RAID of AHCI, doet sterk vermoeden dat je geen Marvell controller hebt. Of in ieder geval niet als primaire controller. Dat is typisch een functie van Intel's RST, namelijk.
De primaire is gewoon Intel RST. Dat zijn maximaal 6 poorten (2x SATA600 en 4x SATA300), zo even uit m'n hoofd. Als je meer poorten hebt, zullen poorten 7 en hoger mogelijk wel aan een additionele controller vast zitten, zoals een Marvell.

Edit:
Oh en als je Windows op je SSD wil hebben, moet je tijdens de installatie uiteraard voor de SSD kiezen, niet voor een RAID volume.
Het maakt dan ook niet veel meer uit of je tijdens de installatie drivers mee laat installeren of dat je die installeert nadat je Windows hebt geinstalleerd. Windows hoeft tijdens boot niet te weten dat er een RAID setup aanwezig is. Dat is pas van belang op het moment dat je al in Windows bent.

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 28-01-2017 16:03 ]

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
mell33 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:47:
[...]

Oei marvell staat nu niet echt bekend als stabiele controller, het zal wel goed werken hoor, maar je hoort er nogal wat problemen mee.
Win 10 zal het zelf wel kunnen maar idd deze moet je dan op usb zetten en windows als hij er naar vraagt dan naar verwijzen (wel de win 10 64bits nemen)
Maar je moet eerst zoals in de video de raid maken, en dan windows gewoon installeren op de raid schijf(en) tijdens de windows instal de raid-hdd kiezen
is dat al gelukt? (al je data gaat eraf)

Ps. was een oude video, er zijn wel meer recente
Windows gaat dus op een niet RAID schijf, namelijk de SSD. De HDD's gaan in RAID.
Het is nog niet gelukt aangezien ik nog bezig ben met het overzetten van de data voor de herinstallatie (USB 3.0 is snel, maar duurt wel even met enkele terabytes).
McKaamos schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:56:
[...]

Dat is totaal afhankelijk van de controller en of Windows daar drivers voor heeft.
Meestal heeft Windows 10 ze wel, dus vermoedelijk heb je niks nodig.
Maar het kan uiteraard geen kwaad om die driver even op een USB stick te zetten (wel uitpakken, als het een ZIP bestand is) en bij de hand te houden als Windows de harddives niet ziet.
Dat moment is vroeg genoeg om de stick in te steken en dan drivers te installeren.

Trouwens, het hele feit dat je noemt dat je de optie hebt om je SATA poorten per stuk in te stellen als RAID of AHCI, doet sterk vermoeden dat je geen Marvell controller hebt. Of in ieder geval niet als primaire controller. Dat is typisch een functie van Intel's RST, namelijk.
De primaire is gewoon Intel RST. Dat zijn maximaal 6 poorten, zo even uit m'n hoofd. Als je meer poorten hebt, zullen poorten 7 en hoger mogelijk wel aan een additionele controller vast zitten, zoals een Marvell.
Op de Gigabyte pagina staat:

Chipset: Support for RAID 0, RAID 1, RAID 5 and RAID 10
Marvell 88SE9172 chip: Support for RAID 0 and RAID 1

Moet ik dan nog wat speciaals doen, nu ik hoor dat Intel RST en Marvell twee aparte instellingen zijn?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Processorkoeler schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:06:
[...]

Windows gaat dus op een niet RAID schijf, namelijk de SSD. De HDD's gaan in RAID.
Het is nog niet gelukt aangezien ik nog bezig ben met het overzetten van de data voor de herinstallatie (USB 3.0 is snel, maar duurt wel even met enkele terabytes).

[...]

Op de Gigabyte pagina staat:

Chipset: Support for RAID 0, RAID 1, RAID 5 and RAID 10
Marvell 88SE9172 chip: Support for RAID 0 and RAID 1

Moet ik dan nog wat speciaals doen, nu ik hoor dat Intel RST en Marvell twee aparte instellingen zijn?
Je quote het letterlijk: De Chipset (van Intel, namelijk Z77) kan RAID0,1, 5 en 10.
Additioneel is er een Marvell controller die RAID0 en 1 kan.
Afhankelijk van hoe en wat je aansluit, zal je dus inderdaad bij de verschillende controllers instellingen moeten doen.

Je zal dus even moeten kijken welke drives op welke controller aangesloten zijn.
Als alle drives die in RAID moeten werken zijn aangesloten op de Intel chipset, heb je verder geen dingen te doen aan de Marvell controller.
Maar stel dat je wel twee disks in RAID aan de Marvell controller wilt, dan zal je daar wel instellingen moeten doen.

Anyway, ik zou adviseren om je SSD aan de eerste SATA poort te hangen op de Intel chipset, en die in de BIOS op AHCI te zetten.
De rest kan je configureren zoals jij leuk vindt.

Omdat je Windows op de SSD wil gaan draaien, heb je niets te makken met drivers die je moet inladen tijdens het installeren van Windows. Dat kan prima achteraf zodra Windows is geinstalleerd op de SSD.
Als dat uberhaupt al nodig is, gezien Windows 10 zelf al veel snapt en de driversupport via Windows Update vrij goed is.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 28-01-2017 16:14 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12 15:53

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

CurlyMo schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:36:
Even de dooddoener:

[...]

Daarentegen helpen snapshots WEL tegen cryptolockers en andere ellende.
Die dingen zijn immutable en absoluut een goed idee te gebruiken, naast RAID dat tegen disk uitval beschermd.

Het is wel verstandig daarnaast ook nog, liefst offsite, automatisch backups te maken van je data.
Lukt offsite niet, dan op andere disks, liefst op een apart systeem. (Bijvoorbeeld op een servertje in de meterkast.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12 20:11
Over die Marvell controller:
Mijn moederbord heeft een Intel controller met dezelfde RID-mogelijkheden als die jouw moederbord heeft, met daanaast een JMicron controller die óók e.e.a. kan (zelfs meer dan jij opgeeft voor de Marvell controller).
Als ik dezelfde hardware aansluit op de JMicron controller met dezelfde instellingen als op de Intel controller, haal ik de HALVE snelheden van de Intel controller, ondanks dat de Jmicron op papier sneller moet zijn.
Gebruik dus bij voorkeur de Intel controller voor je RAID plannen.
Daarnaast zit bij mij de SSD gewoon óók op de Intel controller, naast het RAID systeem.
De SSD werkt dan gewoon ook onder de Intel controller-instelling "RAID".
Mijn op de praktijk gebaseerde advies is om eerst het RAID-systeem op te bouwen (en daarbij de eerste SATA-poort (poort 0) vrij te houden), waarbij je daarna de SSD erbij prikt op SATA-poort 0.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Oké, bedankt iedereen! Ik waardeer het advies en de gedetailleerde informatie erg.
Ik ga aan de slag en als er moeilijkheden zijn dan post ik het hier.
Pagina: 1