Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 09:06
Een paar weken geleden een nieuwe MSI laptop gekocht https://tweakers.net/pric...f-273nl-(apache-pro).html

Nu valt het me op dat tijdens gamen (BF1 op Ultra instellingen) de CPU (i7-7700HQ met 16GB geheugen) behoorlijk warm wordt, max 93gr. De GPU, (1060 3GB) wordt max 79.

Ik ben zelf een aardige noob op dit gebied, maar als ik een beetje zoek lees ik dat voor de CPU een temp in de 70gr tijdens het gamen normaal zou moeten zijn,

De laptop staat gewoon op de keukentafel, de fan settings staan op auto. Maar ook als ik de fan speed op cooler boost zet, heeft dit geen noemenswaardig effect.De fans doen het wel, ik hoor ze sneller gaan draaien als ik de fan snelheid aanpas, en ik kan het ook voelen bij de uitstroom openingen.

Terwijl ik nu dit zit te schrijven met alleen de browser open, geen andere toepassingen, blijft de CPU temperatuur op 49gr, fanspeed +/-2800rpm, CPU gebruik 3%, geheugen gebruik 21%, GPU op 0% / 45gr.

Is dit normaal of is die hogere temperatuur toch wel iets waar ik naar moet (laten) kijken?

Beste antwoord (via Twardt op 28-01-2017 18:22)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:51
Je kan de cpu iets terug laten klokken en vcore iets lager dat kan zo een aantal graden schelen. Maar wat hierboven gezegd is, helemaal mee eens.

Verder kan je de fps locken een stuk lager, dan gaat de cpu verbruik omlaag maar ook de temperatuur omlaag. Vooral de combinatie 120hz en hoger is in deze game funest voor het systeem, zeer zwaar.

[ Voor 40% gewijzigd door freaky35 op 28-01-2017 17:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Laptop cpu's zijn ander, doe mogen gemiddeld warmer worden en doen dat ook. Bf1 is erg hongerig qua cpu verbruik en ook grafisch gezien. Die combinatie zorgt er voor dat die eigenlijk niet goed speelbaar is op laptops ( hoge temperaturen ). Vandaar bij dit soort games, helaas echt een desktop.

Of die temperaturen normaal zijn, ik heb een g751 en die gaat ook richting de 88 c met deze game. Lijkt me dus vrij normaal.

Overgens mogen laptop cpu's meestal wel 100c worden of meer voordat er schade optreed, maar dan klokt de cpu wel terug voordat het geval is.

Of het bevordelijk is om langdurig deze games te spelen op de laptop, met deze temperaturen, dat os een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Tjunction van zo'n cpu is 100 graden. 93 is dus hoog maar zou geen problemen mogen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar PMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Er staat een review van een vergelijkbare MSI (zelfde CPU en GPU en ook 16Gb) waarbij tijdens het gamen veel lagere temperaturen gemeten worden.
https://tweakers.net/prod...-216nl-(stealth-pro).html

"Ik was Company of Heroes 2 aan het spelen (een van de zwaarste games in mijn steam bibliotheek)

CPU rpm ~1700-2000 en temperatuur bleef tussen 60 - 75 graden wat zeer netjes is
GPU rpm ~ 1700 -2000 en temperatuur bleef stabiel tussen 65-80 graden ook heel netjes."

Vind dat toch wel een groot verschil, die CPU wordt 20gr minder warm. Ok, voor die game zijn de requirements wel een stuk lager.

[ Voor 4% gewijzigd door Twardt op 28-01-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Heb je wel eens het cpu verbruik. Gezien ingame, ik wil wedden die dat zo goed als 90 tot100 % is, laptops zijn eigenlijk niet gemaakt dar cpu en ook gpu volledig belast worden. Die hitte afgevoerd moet worden is gewoon bijna te groot .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een spel uit 2013 dat is best wel een verschil :)

BF1 vraagt veel van je cpu en ook redelijk wat van de gpu, het is niet gek dat je een stuk hoger zit bij een zwaardere game die eind 2016 is uitgekomen.

Laptops blijven altijd een slechte keuze voor de echte zware games en meeste laptops willen de consumenten zo licht en dun mogenlijk wat dus problemen geeft voor de koeling :)

Maar typ maar even in google '' laptop koeling '' zijn meerdere mogenlijkheden om toch wat extra te koeling.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Je kan de cpu iets terug laten klokken en vcore iets lager dat kan zo een aantal graden schelen. Maar wat hierboven gezegd is, helemaal mee eens.

Verder kan je de fps locken een stuk lager, dan gaat de cpu verbruik omlaag maar ook de temperatuur omlaag. Vooral de combinatie 120hz en hoger is in deze game funest voor het systeem, zeer zwaar.

[ Voor 40% gewijzigd door freaky35 op 28-01-2017 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Ik heb het max aantal frames op 60 gezet, Normaal loopt die ergens tussen 70 en 80. En dat lijkt al wat te schelen (graad of 5 ).

[ Voor 5% gewijzigd door Twardt op 28-01-2017 19:01 ]

Pagina: 1