Nieuwe gamingmonitor: IPS of TN?

Pagina: 1
Acties:

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-02 22:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik vind het wel weer eens tijd voor een nieuwe monitor, en zou daar wel wat advies bij kunnen gebruiken. Ik heb momenteel een pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart, maar ik wil graag een upgrade, vooral qua refreshrate.

Wat ik dus in feite zoek is een monitor met een hoge refreshrate (120Hz/144Hz) en FreeSync voor gaming. Ik wil echter niet erg achteruit gaan qua kleurreproductie/kijkhoek t.o.v. mijn huidige monitor. Ik zal mijn huidige monitor er natuurlijk gewoon bijhouden als tweede monitor voor het kleurgevoelige werk (zoals foto's bewerken) maar ik wil niet dat mijn nieuwe primaire monitor veel slechter is op dat gebied.

Het dilemma waar ik een beetje mee zit, is de keuze tussen TN en IPS. Ik heb momenteel een IPS-monitor, en ben een beetje bang dat een monitor met TN-paneel me tegen zal vallen. Ik weet dat niet alle TN-panelen gelijk zijn: je hebt goede panelen een goedkope prut. Het helpt niet bepaald dat al mijn ervaringen met TN-panelen die laatste categorie betreft: alle TN-panelen die ik heb (gezien) zijn een drama geweest. Ik weet dus niet zo goed wat ik kan verwachten van een goed high-end TN-paneel.

De enige monitor met IPS-paneel die voldoet aan mijn eisen (>100Hz, FreeSync) is de pricewatch: Asus MG279Q Zwart. De prijs hiervan vind ik echter wat te veel voor een monitor (€600). Ik heb geen hard budget, maar zoveel wil er er eigenlijk niet aan uitgeven.

Aan de andere kant heb je ook de pricewatch: Asus MG278Q Zwart, die bijna gelijk is aan de hierboven genoemde MG279Q, maar dan met TN-paneel. Deze is €100 goedkoper. Ik heb wat reviews gelezen over deze monitor die veelbelovend klinken: de kleuren doen niet zo heel veel onder voor de IPS-variant, alleen de kijkhoek is wat slechter, maar niet zo slecht dat je er last van hebt als je er recht voorzit. Althans, zo claimen de reviews.

Dat stelt me wel gerust, maar aan de andere kant heb ik ook mensen gehoord die me afraden om een TN-monitor te kopen als je IPS gewend bent, omdat zelfs als je er recht voor zit er kleur/tint-gradiënten zouden optreden door de slechte kijkhoek bij monitoren van deze grootte (27"). Ik weet dus niet zo goed wat ik moet, want dat is precies waar ik bang voor ben bij een TN-paneel en wat ik absoluut niet wil.

Qua resolutie lijkt 1440p me de sweet spot. Ik wil natuurlijk een upgrade t.o.v. mijn huidige resolutie (1080p) maar 4K kan mijn PC niet aan in nieuwere games ;) Bovendien zijn er nu nog geen 4K-monitoren met hoge refreshrate verkrijgbaar.

Een monitor die mogelijk ook interessant is, is de pricewatch: Acer XZ271 Zwart. Die heeft een VA-paneel, wat, zover ik hoor, in sommige opzichten zelfs beter is dan IPS. Ook de prijs valt erg mee vergeleken met bovenstaande monitoren van ASUS, maar hij is wel maar 1080p, wat ik dan weer jammer vind.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
ga een winkel binnen waar ze de monitors hebben opgestelt zodat je weet waar je naar kijkt. Online is dit niet te doen omdat je altijd maar aan het gissen bent.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Een TN paneel is eigenlijk alleen aan te raden bij games waarbij input lag en refresh rate de meeste relevante factoren zijn. Om goed advies te kunnen geven is het dus wel handig om te weten welke spellen je ermee wilt spelen.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
bluebear schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:45:
ga een winkel binnen waar ze de monitors hebben opgesteld zodat je weet waar je naar kijkt. Online is dit niet te doen omdat je altijd maar aan het gissen bent.
Dat is inderdaad misschien gewoon het beste. Zouden ze dergelijke gamingmonitoren hebben staan bij bijvoorbeeld de Media Markt? Ik kan me voorstellen dat ze het soort monitor dat ik zoek niet hebben. Ik koop hardware eigenlijk altijd online dus ik weet niet zo heel goed wat winkels in de showroom hebben staan ;)

lactaxative schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:27:
Een TN paneel is eigenlijk alleen aan te raden bij games waarbij input lag en refresh rate de meeste relevante factoren zijn. Om goed advies te kunnen geven is het dus wel handig om te weten welke spellen je ermee wilt spelen.
Ik speel allerlei soorten games, waaronder shooters. Dat ik een scherm met een hoge refreshrate (120Hz/144Hz) wil, heb ik eigenlijk al wel besloten, dat is juist de reden dat ik een nieuw scherm wil :)

Monitoren met IPS-paneel met dergelijke refreshrates bestaan ook gewoon, maar zijn wel veel duurder dan de TN-tegenhangers.

Aan de andere kant wil ik misschien teveel, en kan ik beter gaan voor een 1080p/144Hz monitor.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 29-01-2017 16:23 ]

• lactaxative
Compizfox schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:29:
Ik speel allerlei soorten games, waaronder shooters. Dat ik een scherm met een hoge refreshrate (120Hz/144Hz) wil, heb ik eigenlijk al wel besloten, dat is juist de reden dat ik een nieuw scherm wil :)

Monitoren met IPS-paneel met dergelijke refreshrates bestaan ook gewoon, maar zijn wel veel duurder dan de TN-tegenhangers.

Aan de andere kant wil ik misschien teveel, en kan ik beter gaan voor een 1080p/144Hz monitor.
Ik was misschien niet helemaal duidelijk. De reden om een monitor met hogere refresh rate te spelen zijn inderdaad vaak shooters. In dit geval is een reactietijd (responstijd, input lag) eveneens belangrijk. Bij een TN paneel liggen die vaak nog 2 keer zo laag als bij een IPS of VA paneel. Zie bijvoorbeeld deze vergelijkingstabel van een willekeurig VA, IPS en TN scherm. Onder het kopje 'Reactietijden en inputlag' is TN de duidelijke winnaar.

De kleuren zijn natuurlijk wel minder. Er is een reden dat alle 3 de schermen verkocht worden, ze zijn goed in verschillende situaties. Wat die situatie precies betreft, kun je alleen zelf definieren.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
lactaxative schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:35:
[...]

Ik was misschien niet helemaal duidelijk. De reden om een monitor met hogere refresh rate te spelen zijn inderdaad vaak shooters. In dit geval is een reactietijd (responstijd, input lag) eveneens belangrijk. Bij een TN paneel liggen die vaak nog 2 keer zo laag als bij een IPS of VA paneel. Zie bijvoorbeeld deze vergelijkingstabel van een willekeurig VA, IPS en TN scherm. Onder het kopje 'Reactietijden en inputlag' is TN de duidelijke winnaar.
Dat klopt, maar als ik voor een TN-paneel zou gaan in plaats van voor een IPS-paneel dan doe ik dat om het geld (IPS is gewoon veel duurder dan TN), niet om de lagere responstijd. Ik vind het voordeel van een wat lagere responstijd niet echt opwegen tegen de betere beeldkwaliteit (kleuren/contrast/kijkhoek) van IPS. Ik ben geen pro Counter-Strike-speler of iets dergelijks en heb ook met mijn huidige IPS-monitor niet het gevoel dat ik nadeel heb van de responstijd van 8ms.

Bovendien lees ik in reviews dat bijvoorbeeld tussen de MG279Q (IPS) en de MG278Q (TN) het verschil in responstijd niet eens meetbaar is.

• lactaxative
Compizfox schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:19:
[...]

Dat klopt, maar als ik voor een TN-paneel zou gaan in plaats van voor een IPS-paneel dan doe ik dat om het geld (IPS is gewoon veel duurder dan TN), niet om de lagere responstijd. Ik vind het voordeel van een wat lagere responstijd niet echt opwegen tegen de betere beeldkwaliteit (kleuren/contrast/kijkhoek) van IPS. Ik ben geen pro Counter-Strike-speler of iets dergelijks en heb ook met mijn huidige IPS-monitor niet het gevoel dat ik nadeel heb van de responstijd van 8ms.

Bovendien lees ik in reviews dat bijvoorbeeld tussen de MG279Q (IPS) en de MG278Q (TN) het verschil in responstijd niet eens meetbaar is.
Dat laatste is alvast niet waar. https://nl.hardware.info/...l/producten/293002-316430 Het grote probleem met monitor reviews is dat ze vaak subjectief zijn, waarmee ik bedoel 'vergeleken met de vorige monitor'.

Als ik zo door de kleurafwijking van de TN scroll, vind ik het eigenlijk vrij acceptabel. Het uiteindelijke verschil in gemiddelde kleurafwijking is slechts 2.6 om 3.0, zo'n 15% dus. 100 euro is dan opeens wel een hoop geld.

Als ik nou niet zo koppig was en ze meteen naast elkaar had gezet...

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
lactaxative schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:55:
[...]

Dat laatste is alvast niet waar. https://nl.hardware.info/...l/producten/293002-316430 Het grote probleem met monitor reviews is dat ze vaak subjectief zijn, waarmee ik bedoel 'vergeleken met de vorige monitor'.
Ik ging af op reviews met eigen tests, niet op een vergelijkingstabel van specificaties die de fabrikant opgeeft ;)

Zie bijvoorbeeld deze: http://www.tomshardware.c...aming-monitor,4387-7.html
Even though TN is lauded for its speed, we're not seeing a clear advantage over IPS in our tests. 144Hz means a draw time between seven and nine milliseconds regardless of the manufacturer's claim or the panel's technology. And we can't see any difference in gameplay either. Once you're sustaining framerates over 80, there just isn't any motion blur or ghosting to speak of.

[ Voor 24% gewijzigd door Compizfox op 29-01-2017 23:04 ]

• lactaxative
Compizfox schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:03:
[...]

Ik ging af op reviews met eigen tests, niet op een vergelijkingstabel van specificaties die de fabrikant opgeeft ;)

Zie bijvoorbeeld deze: http://www.tomshardware.c...aming-monitor,4387-7.html

[...]
De testresultaten die ik link zijn geen specificaties van de fabrikant. Tom's hardware kan wel meer niet meten...

[ Voor 4% gewijzigd door lactaxative op 29-01-2017 23:05 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
lactaxative schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:04:
[...]

De testresultaten die ik link zijn geen specificaties van de fabrikant.
Jawel, toch? Misschien kijk ik verkeerd maar volgens mij is dat de productvergelijker van Hardware.info (zoiets heeft de Pricewatch hier ook).

• lactaxative
Compizfox schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:06:
[...]

Jawel, toch? Misschien kijk ik verkeerd maar volgens mij is dat de productvergelijker van Hardware.info (zoiets heeft de Pricewatch hier ook).
HWI heeft het zo goed geregeld dat ook de testresultaten in de vergelijkingstabel staan. Zeg maar onder het kopje 'testresultaten' ;)

edit: Ik zou willen dat fabrikanten zoveel specificaties gaven!

[ Voor 7% gewijzigd door lactaxative op 29-01-2017 23:08 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-02 21:37
Monitoren zijn vrij persoonlijk kwa wat je het mooiste vind.
Maar er zijn wel een paar kenmerken kwa type paneel.

TN paneel zijn de kleuren volgens velen minder accuraat maar er hebben meestal een lagere input lag en hogere refresh rate.
IPS paneel heeft betere kleuren volgens velen maar hogere input lag en lagere refresh rate.
VA zit daar een beetje tussenin.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
lactaxative schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:07:
[...]

HWI heeft het zo goed geregeld dat ook de testresultaten in de vergelijkingstabel staan. Zeg maar onder het kopje 'testresultaten' ;)

edit: Ik zou willen dat fabrikanten zoveel specificaties gaven!
Ah, ik zie het nu inderdaad. Ik had wat verder naar beneden moeten scrollen!

JohanNL schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:51:
Monitoren zijn vrij persoonlijk kwa wat je het mooiste vind.
Maar er zijn wel een paar kenmerken kwa type paneel.

TN paneel zijn de kleuren volgens velen minder accuraat maar er hebben meestal een lagere input lag en hogere refresh rate.
IPS paneel heeft betere kleuren volgens velen maar hogere input lag en lagere refresh rate.
VA zit daar een beetje tussenin.
Bedankt voor je reactie, maar dat is voor mij geen nieuwe informatie ;) Zoals gezegd in de TS en de reacties eronder bestaan er best wel IPS-monitoren met hoge refreshrates, maar deze zijn gewoon erg duur. Niet dat 1440p+144Hz TN-monitoren wel goedkoop zijn, trouwens...

Ik heb nog even nagedacht ben tot de conclusie gekomen dat een 1080p monitor misschien een slimmere keus is. Helaas hebben alle goedkope 1080p monitoren een TN-paneel. De eerste twee monitoren die dan interessant zijn zijn de eerdergenoemde Acer XZ271 en de Samsung C24FG70, beide VA-panelen. Die eerste is dan alleen wel 27", wat misschien een wat te lage pixeldichtheid oplevert met 1080p...

[ Voor 23% gewijzigd door Compizfox op 30-01-2017 00:06 ]

• JohanNL
1080P zou ik niet doen op 27''
Je ziet als je goed kijkt alle pixel ( omranding ) wat niet zo mooi is.
24'' ligt net op de grens dat je het wel/niet ziet.

Dat het een TN paneel is is niet zo'n heel groot probleem, alleen IPS of zelfs VA zou wellicht mooier zijn.
Gebruik zelf ook een 4K TN monitor en vind hem kwa kleuren net zo mooi als mijn oude 1440P IPS monitor.

Ik heb zelf deze monitor nog gevonden: pricewatch: AOC G2460PF Rood, Zwart

Maar ik stel voor zoals anderen al zeiden dat je naar een winkel gaat waar showmodellen staan zodat je kunt bepalen welke monitor jij het mooiste vind.
Wat je ook kunt doen is een monitor bestellen via internet die jij denkt dat goed is, zodat je hem kunt uittesten en als hij bevalt kun je hem houden.
Je hebt namelijk 14 dagen retoursrecht op aankopen via internet, ook alle porto kosten krijg je terug als je de monitor retourneert.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Zelf heb ik http://www.tftcentral.co.uk/ gebruikt met de reviews om mijn monitor te kiezen, ze zijn ontzettend grondig en onderbouwen hun meningen goed.
Zoals JohanNL zegt, kun je altijd online bestellen en retourneren als hij niet bevalt. Maar krijg je echt porto kosten ook terug? Dus de bezorgkosten van bestelling + retour kosten? Dat is coulant!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Op 15 december heeft HWI een monitor gekeurd tot een ultimate award monitor: Benq Zowie XL2540 of de 2735.

Benq bewandelt met deze monitoren een vooralsnog unieke weg in gaming-monitoren-land, want het merk richt zich heel uitdrukkelijk op de meest veeleisende gebruikers. Het kiest expliciet voor tn-techniek omwille van de snelheid (ook al is moederbedrijf AUO hofleverancier van de door de concurrentie gebruikte snelle ahva-panelen op basis van ips-techniek), en richt de gekozen panelen zo af, dat ze niet eens als allersnelste uit tests komen. In plaats daarvan kiest het voor enerzijds innovatie om door een deel van de veeleisende doelgroep verafschuwde sample-and-hold motion blur tegen te gaan, anderzijds voor een state-of-the-art paneel met native 240Hz dat veel meer beelden per seconde kan weergeven dan andere schermen met op papier nog kortere responstijden.

Misschien is het een alternatief. De monitor is maar 25" maar als je kijkt wat de barrel te bieden heeft voor maar 500 euro, dat is wel uniek.Maar dan moet je uiteindelijk ook een goede videokaart hebben om 240Hz te kunnen produceren (staat in de review, je videosetup is je bottleneck en niet deze monitor).

[ Voor 10% gewijzigd door govie op 30-01-2017 06:55 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
JohanNL schreef op maandag 30 januari 2017 @ 00:32:
Dat het een TN paneel is is niet zo'n heel groot probleem, alleen IPS of zelfs VA zou wellicht mooier zijn.
Gebruik zelf ook een 4K TN monitor en vind hem kwa kleuren net zo mooi als mijn oude 1440P IPS monitor.
Nou ja, dat is dus het dilemma waar ik mee zit ;) Sommigen zijn niet zo veeleisend en vinden het geen probleem, andere mensen zijn hier kritischer over en maken een groter probleem van de slechtere kleuren/contrast/kijkhoek van TN. Dit zal uiteraard ook per monitor weer verschillen; niet elk TN-paneel is gelijk. Maar ik denk dat ik het inderdaad echt even in het echt moet zien om het te kunnen beoordelen.
Wat je ook kunt doen is een monitor bestellen via internet die jij denkt dat goed is, zodat je hem kunt uittesten en als hij bevalt kun je hem houden.
Je hebt namelijk 14 dagen retoursrecht op aankopen via internet, ook alle porto kosten krijg je terug als je de monitor retourneert.
Dat is een mogelijkheid, maar ik de praktijk komt het er (bij mij) altijd op neer dat ik zoiets niet doe. Als ik iets online koop en het bevalt net niet 100% dan weet ik dat ik het terug kan sturen, maar meestal vind ik dat het gedoe van het terugsturen en een andere bestellen niet waard en houd ik hem gewoon. Over het algemeen krijg je de verzendkosten niet terug, zover ik weet.

govie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 06:14:
Op 15 december heeft HWI een monitor gekeurd tot een ultimate award monitor: Benq Zowie XL2540 of de 2735.

Benq bewandelt met deze monitoren een vooralsnog unieke weg in gaming-monitoren-land, want het merk richt zich heel uitdrukkelijk op de meest veeleisende gebruikers. Het kiest expliciet voor tn-techniek omwille van de snelheid (ook al is moederbedrijf AUO hofleverancier van de door de concurrentie gebruikte snelle ahva-panelen op basis van ips-techniek), en richt de gekozen panelen zo af, dat ze niet eens als allersnelste uit tests komen. In plaats daarvan kiest het voor enerzijds innovatie om door een deel van de veeleisende doelgroep verafschuwde sample-and-hold motion blur tegen te gaan, anderzijds voor een state-of-the-art paneel met native 240Hz dat veel meer beelden per seconde kan weergeven dan andere schermen met op papier nog kortere responstijden.

Misschien is het een alternatief. De monitor is maar 25" maar als je kijkt wat de barrel te bieden heeft voor maar 500 euro, dat is wel uniek.Maar dan moet je uiteindelijk ook een goede videokaart hebben om 240Hz te kunnen produceren (staat in de review, je videosetup is je bottleneck en niet deze monitor).
Bedankt voor de tip, maar voor €500 ga ik denk ik toch liever voor de Asus MG278Q, die is 1440p ipv 1080p ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 30-01-2017 12:39 ]

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Je hebt groot gelijk, 240hz is ook wel erg veel en je moet daarnaast de hardware hebben om het te halen: cpu-, memory- en gpu-wise. een 1080 haalt nog niet 240hz in de meeste games volgens HWI. Maar het is wel het beste van het beste monitor, waar het framerate betreft. Ik had zelf ook eerder voor een 1440p gekozen.

• JohanNL
Compizfox schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:37:
[...]

Dat is een mogelijkheid, maar ik de praktijk komt het er (bij mij) altijd op neer dat ik zoiets niet doe. Als ik iets online koop en het bevalt net niet 100% dan weet ik dat ik het terug kan sturen, maar meestal vind ik dat het gedoe van het terugsturen en een andere bestellen niet waard en houd ik hem gewoon. Over het algemeen krijg je de verzendkosten niet terug, zover ik weet.

[...]
Ze zijn volgens de wet verplicht om alle porto kosten te vergoeden / betalen.
Maar recht hebben en recht krijgen zit soms nog wel eens verschil in, algeheel is het inderdaad veel gedoe om te retourneren.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
JohanNL schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Ze zijn volgens de wet verplicht om alle porto kosten te vergoeden / betalen.
Maar recht hebben en recht krijgen zit soms nog wel eens verschil in, algeheel is het inderdaad veel gedoe om te retourneren.
De winkel is verplicht om het volledige aankoopbedrag terug te storten, dus inclusief (eventuele) verzendkosten die zij gerekend hebben.

Maar de verzendkosten die jij hebt door het terugsturen van het product naar de winkel mag je meestal zelf betalen. Soms zijn webshops coulant en betalen ze dit ook, maar dat is niet verplicht.

https://www.thuiswinkel.o...-een-artikel-retour-stuur
https://www.consuwijzer.n...-ik-verzendkosten-betalen

Maar goed, back on topic. Ik heb gisteren de Asus MG278Q bezichtigd in een winkel. Helaas stond de MG279Q er niet naast. Ik vind het moeilijk om er objectief over te oordelen, want in de winkel staat zo'n monitor niet op ooghoogte en afwijkingen bij grote kijkhoeken zijn bij TN natuurlijk wel te verwachten. Het is gewoon lastig om een representatieve indruk te krijgen van een monitor zonder er recht voor te zitten, aan een bureau.

Maar op basis van wat ik gezien heb, neig ik toch meer naar een IPS- of VA-monitor. Het ziet er gewoon beter uit, vanaf welke kijkhoek dan ook. Ik ga nog even wat reviews lezen en er verder over nadenken :)

Waar ik nu dus vooral over aarzel is 1440p (bv. Asus MG279Q) of 1080p (bv. Samsung C24FG70). Aan de ene kant voelt het 'verkeerd' om geen upgrade te hebben qua resolutie t.o.v. mijn huidige monitor, aan de andere kant is 1440p (+ de rest van m'n eisenpakket) erg duur.

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 31-01-2017 02:48 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik was dus te laat, want dat wilde ik al schrijven na het lezen van de eerdere posts: Kijken in een winkel ben ik vaak voorstander van. Maar bij een monitor zegt het toch niet heel veel. Die staat compleet verkeerd afgesteld (maximale helderheid bijvoorbeeld) in een omgeving. En dan ga jij je hoofd bewegen, en zie je de kijkhoeken bagger worden, met natuurlijk de vraag of dat in de praktijk ook gebeurd.

Qua kleurechtheid is de MG278Q gewoon prima. Maar wel als je er recht voor zit, onder hoeken wordt dat minder. Hoe erg dat is kan ik je ook niet mee helpen. Ik heb zelf een MG279Q, en ben daar geheel tevreden mee. Zelf heb ik ook in een soortgelijk dubio gezeten, ik wil 144Hz, maar ik wilde niet erop achteruit gaan tov mijn oude Ultrasharp IPS. Dus uiteindelijk maar de MG279Q gekocht. (4Launch zit op een paar km afstand, dus kon ik als het nodig was gewoon terugbrengen. Bleek ook nodig te zijn want ze hadden wat verkeerds gestuurd, maar dat is een ander verhaal).

Persoonlijk zou bij mij als je moet kiezen het C24 < MG278 < MG279 zijn. Waarbij ik ook maar beperkt kan oordelen gezien ik alleen die laatste heb. Maar ondanks dat het een moeilijke keuze is, zou ik eerder voor 1440p @ 27" gaan dan IPS op 1080p @ 24".

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-01 02:14

MiliaanR

Just for fans.

VA technologie heeft wel mooie voordelen ten opzichte van IPS, geen BB, veel betere contrast waardes, zelfde lagg. Nadeel is dat je zit met kijkhoeken en ik vraag me af of een curve nou helpt dat je kijkhoeken daar beter of juist slechter van worden.
Maar als je altijd recht voor je beeldscherm zit en geen Ultra Wide wil dan vind ik VA een mooie techniek!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Sissors schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:08:
Ik was dus te laat, want dat wilde ik al schrijven na het lezen van de eerdere posts: Kijken in een winkel ben ik vaak voorstander van. Maar bij een monitor zegt het toch niet heel veel. Die staat compleet verkeerd afgesteld (maximale helderheid bijvoorbeeld) in een omgeving. En dan ga jij je hoofd bewegen, en zie je de kijkhoeken bagger worden, met natuurlijk de vraag of dat in de praktijk ook gebeurd.
Precies. Het is lastig om in een winkel een indruk te krijgen van een monitor die representatief is van als je er recht voorzit aan een bureau. Je gaat dan inderdaad met je hoofd bewegen, en bij TN-panelen wordt je niet zo blij van het resultaat.

MiliaanR schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:51:
VA technologie heeft wel mooie voordelen ten opzichte van IPS, geen BB, veel betere contrast waardes, zelfde lagg. Nadeel is dat je zit met kijkhoeken en ik vraag me af of een curve nou helpt dat je kijkhoeken daar beter of juist slechter van worden.
Maar als je altijd recht voor je beeldscherm zit en geen Ultra Wide wil dan vind ik VA een mooie techniek!
Volgens mij zijn de kijkhoeken van VA wel prima (vergelijkbaar met IPS). Het contrast is ook vaak hoger dan bij IPS. De nadelen zijn de hogere responstijden en in sommige gevallen 'streaking' bij sommige moeilijke transities (zwart<->wit).

Een curve is gunstig moeten voor kijkhoeken, zeker bij grote/brede monitoren, aangezien je dan rechter op de zijkanten kijkt. Maar in de praktijk is het allemaal wel te verwaarlozen denk ik, de curve is zo licht dat het niet echt een groot effect kan hebben.

Ik was bijna overtuigd van de pricewatch: Samsung C24FG70FQU Zwart, totdat ik zag dat de FreeSync-range maar 70-144 Hz is. Volgens mij staat dit verkeerd in de Pricewatch: daar staat aangegeven dat het onderste limiet 48 Hz is.

De reviews die ik heb gelezen gaan over de C24FG70, maar zover ik heb begrepen betreft dat "FQU" een zogenaamd regionaal achtervoegsel. Ik denk dus dat het fout in de Pricewatch staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 02-02-2017 15:41 ]

Pagina: 1