VOIP ports open met DMZ

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
ik ben sinds kort overgestapt naar Vodafone Thuis Glasvezel en heb daarvan een Draytek Vigor2132FVn gekregen. Deze kan ik helaas niet in Bridge modus draaien dus heb mij Asus RT-N66U in DMZ gezet:

Draytek (192.168.1.1) -> RT-N66U (192.168.1.10 WAN).

Na de RT-N66U heb ik een VOIP telefoon (192.168.2.126).

Bij mijn vorige provider had ik de modem wel in Bridge staan en op de Asus port 5060 geforward naar de VOIP telefoon.

Met die instelling krijg ik het helaas niet aan de praat.

Ik heb ook geprobeerd om port 5060 op de Draytek te forwarden naar de VOIP telefoon en geprobeert die poort te forwarden naar de Asus en op de Asus weer te forwarden naar de VOIP telefoon.

Met beide mogelijkheden krijg ik het niet aan de praat. De telefoon heeft wel gewoon een internet verbinding.

Voor de duidelijkheid (?) nog een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iCjHmCQYMams1cTH31elfLFK/full.png

Beste antwoord (via emnich op 26-02-2017 13:26)

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Volgens mij heeft een Voip telefoon niet perse open poorten nodig, de telefoon is een client en maakt verbinding met de server, daardoor opent NAT de poorten en wordt de verbinding in stand gehouden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Volgens mij heeft een Voip telefoon niet perse open poorten nodig, de telefoon is een client en maakt verbinding met de server, daardoor opent NAT de poorten en wordt de verbinding in stand gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Soldaatje schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:36:
Ik betwijfel dat. Ik denk niet dat de telefoon een constante verbinding heeft met de server.

Hoewel mij geheugen wat roestig is, heb ik in het verleden denk ik niet voor niets die poorten opengezet voor de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
emnich schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:51:
[...]

Ik betwijfel dat. Ik denk niet dat de telefoon een constante verbinding heeft met de server.

Hoewel mij geheugen wat roestig is, heb ik in het verleden denk ik niet voor niets die poorten opengezet voor de telefoon.
Weet ik ook niet 100% zeker.
Wat ik wel weet is dat je de eerste router in DMZ moet zetten naar je tweede router, niet de tweede router in DMZ dat heeft geen zin. Dan kan je in de tweede router de poorten doorsturen naar je telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:34
Heb je bij je VoIP provider ook alternatieve poorten? Probeer die es.

Verder houdt de SIP client volgensmij wel een constante verbinding met de server. Dit is waarom smartphones die SIP op basis van UDP doen zo snel leeg zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door RobinF op 28-01-2017 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:37
Je hoeft voor voip geen poorten te forwarden, de client heeft inderdaad altijd verbinding via poort 5060, kan de verbinding niet gemaakt worden dan kun je niet bellen of gebeld worden.

Wat voor jou misschien killing is dat is de dubbele nat. Waarom wil je dat eigenlijk?

Wel wordt soms poort 5060 geblokkeerd in de router als de provider zelf ook via voip telefonie aanbied. Dit staat dan ergens in de firewall rules. Ze willen dan dat mensen hun eigen voip diensten afnemen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
Even een gokje wagen: in de draytek de "sip alg" en andere "alg" dingen uitzetten,

En stel de dns op de telefoon eens in op de dns van google 8.8.8.8

Je telefoon houd idd wel een constante verbinding met de de centrale, zo laat ie weten dat ie bereikbaar is

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Ik heb de hele boel gereset en allemaal opnieuw ingesteld en nu werkt zowel de losse voip telefoon als mijn Linksys SPA.

De SPA gebruikt gewoon poort 5060 dus zelfs dat werkt en wordt niet door Vodafone geblokkeerd. Ik heb geen idee waarom het er mee gestopt was na het veranderen van het modem maar gelukkig heb ik alles weer werkend.

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1