Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
Sinds kort zijn wij verhuist naar een andere woning. Deze woning valt onder een VVE:
gedeeld pad tussen 2 huizenrijen en ook de daken van de woningen vallen hieronder.

Nou zouden wij heel graag PV panelen op 'ons' stuk dak willen. Dit al aangegeven bij de VVE tijdens de aankoop van de woning afgelopen jaar. In het verleden zijn er aanvragen geweest, die zijn afgekeurd. Voornamelijke reden was 'wat men niet kent, willen we niet', Bang voor veranderingen of dat het 'uitzicht' minder wordt. (Nu is het uitzicht al minimaal maargoed..)

Tegenwoordig liggen er op steeds meer daken panelen (zelfs in de straat, gelijke huizen, andere VVE) en zijn een aantel conservatieven mensen uit de VVE verhuist naar elders, dus willen wij het toch gaan proberen om een aanvraag voor komende vergadering in te dienen. Hier kan ik wel wat hulp gebruiken.
Misschien dat jullie tips hebben of ervaringen kunnen delen, hoe overtuig ik ze?!

Wat ik moet doen is een aanvraag indienen waarbij voldoende informatie aanwezig is om tot een mening te komen van de mede VVE leden:
  • Schetsen/Impressies van de dakdelen met daarop panelen. (aanzicht verandering)
  • Hoe veranderd het uitzicht?
  • Wat gebeurd er bij dakonderhoud vanuit de VVE met de panelen (mijn idee: eigenaar panelen is verantwoordelijk voor het eventueel verwijderen van panelen, als niet gebeurd VVE regelt het en stuurt rekening)
  • Wat zijn de voordelen (zullen voornamelijk voor ons zelf zijn niet zo zeer voor de VVE denk ik..)
  • Ideeen en tips welkom!
Kunnen deze aanzicht-tekeningen bijvoorbeeld gemaakt worden door de bedrijven bij wie ik offertes wil gaan opvragen of is dit niet gebruikelijk?

Situatieschets:
  • Woning heeft 2 stukken platte daken:
  • Hoog deel (ongeveer 4.5m * 5.0m) waarop een deel van de VVE uitkijkt.
  • Lager liggend deel (ongeveer 5.0m*5.0m) waar mijn directe buren een heel klein beetje zicht op hebben. (minimaal)
  • middenlijn over de twee dakdelen is ONO (voorkant, iets kleiner, hoger gelegen gedeelte) / WZW (achterkant, grotere lager gelegen gedeelte)
Op de afbeelding is een impressie van de 'overburen' die voor een deel op ons hoger gelegen stuk dak kunnen kijken.
Zowel onze linker als rechterburen kunnen een heel klein stuk zien van het lager liggende gedeelte. (ramen zijn relatief klein en beginnen pas op ~1.5m hoog)

Afbeeldingslocatie: http://home.enterz.nl/tmp/doorsnee.png

Mijn idee tot dusver:
  • liefst beiden dakdelen gebruiken. Nu nog niet zoveel elec nodig, maar op den duur willen/moeten we toch een keer van het gas af en willen we electrisch gaan rijden. Dan zal het elecverbruik toch wat omhoog gaan.
  • Mijn voorstel in 2 delen uitsplitsen. Lage gedeelte hebben minder mensen 'last' van, zo hoeft niet het hele idee afgekeurd te worden.
  • Orientatie van panelen vermoed ik het handigst in Oost/West opstelling. Meer panelen, minder uitzichtverlies voor buren (panelen liggen platter dan op Zuid).
Hoor het graag, of er nog tips zijn of andere ideeen!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 23:56

Rmg

Energielabel van je huis (kan) verbetert, misschien kun je dat ook nog als punt aandragen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

ericplan

5180 Wp PV

Als bewoner (en administrateur) van een VvE heb ik ervaring met zonnepanelen en het plaatsen ervan.

Allereerst het volgende:
Het dak is van de VvE, het is niet jouw dak. Dat betekent dat iedere eigenaar rechten kan doen gelden op een stukje dak, óók de bewoner van het appartement op de begane grond. Als tegenprestatie betalen alle bewoners ook mee aan het onderhoud van het dak.

Over dat principe moet je het eerst eens worden. Het gaf recent in onze VvE wat onrust, omdat een paar bewoners zich rijk rekenden en ook zonnepanelen wilden. Deze bewoners zijn alweer vertrokken en de rust is weergekeerd.

Ten tweede is het handig om te informeren naar het MJOP (Meerjarenonderhoudsplan). Zonnepanelen op een plat dak zijn niet handig als de dakbedekking vervangen moet worden. Staat dat binnenkort op het programma, dan kan je beter nog even geduld hebben.

Ten derde is het zinnig om te kijken naar combinaties met een groen dak. Oost-west-PV blijft laag en in combinatie met een groen dak kan dat er best goed uit zien. Dat kan voor buren een reden zijn om in te stemmen. In veel gemeentes kan je bovendien subsidie krijgen voor een groen dak.

A'dam PVOutput

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
Thanks voor de tips. Klopt inderdaad dat het niet 'ons' dak is, zijn we ons terdege bewust van. Nu is het in dit geval iets makkelijker dan een flatgebouw. We hebben geen onder- of bovenburen. Wat wel zo is, is dat de overburen een ander type dak hebben en dat dit voor onenigheid kan zorgen.

Er is op dit moment wel iemand bezig om een VVE breed idee op te zetten voor PV op alle daken. Maar dit gaat nog wel even duren is ons verteld. (Waarschijnlijk pas een stemming over 2-3 jaar en uitvoering kan nog wat langer op zich laten wachten.) Vandaar ook dat ons is aangeraden toch individueel een verzoek in te dienen. Wil sowieso even gaan praten met deze persoon.

In mijn ogen juist op dit moment een mooi instapmoment: Spaargeld levert niets meer op en verwachting dat de energieprijzen de komende tijd wat omhoog zullen gaan en ook in de regering inziet dat we binnen x jaar van 't aardgas af moeten stappen. Mooie investering dus!

Het MJOP inderdaad gehad bij aanschaf woning en de gehele dakbedekking is enkele jaren geleden compleet vervangen. Zou geen issue moeten zijn komende ~20 jaar.

Groene daken is opzich een goed idee om VVE breed zeker mee te nemen! Individueel is het lastiger uitvoerbaar denk ik. (weinig meerwaarde vermoed ik)

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 07:40
Omdat er bij dakonderhoud extra kosten zullen zijn voor het tijdelijk verwijderen van de panelen, moet dit ergens worden vastgelegd. Mogelijk betekent dat een aanpassing in de splitsingsakte, je wilt immers aanspraak maken op een stukje dak wat van de gezamenlijke bewoners is (je kunt nu medestemmers hebben maar een toekomstige bewoner kan aanspraak maken op zijn eigendomsdeel en erg veel problemen gaan opleveren wanneer hij de meerderheid mee krijgt... dan kun je je panelen op marktplaats gaan aanbieden, dit voorkom je door aanpassen van de akte). Ook kun je mensen tegenkomen die dan ook panelen willen, wat als de ruimte op het dak vol is, je hebt immers maar een x procent?

Conclusie: mocht de splitsingsakte aangepast moeten worden en je krijgt daarvoor toestemming van genoeg stemmers (ik denk 75%) dan moet je even kijken of je de panelen ooit terugverdient. Ik schat in dat je ze niet terugverdient in de 15-20 jaar dat de panelen meegaan omdat het wijzigen van de akte ook nog wat kost.

Toestemming in de vergadering van 50% van de stemmen van de ALV is NIET voldoende voor de aanpassing aan de akte mocht je die willen aanvragen.

Mijn advies: probeer als vereniging iets gezamenlijks te doen, waradoor het onderhoud van de panelen in de MJOP kan gooien.

[ Voor 8% gewijzigd door Gadgeteer op 30-01-2017 09:29 ]

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54
Mogelijk dat dit iets is, zodat iedereen ervan kan profiteren (en misschien dat de VVE het kan bekostigen).

http://lens-energie.nl/herman-de-zonnestroomverdeler/

• stokkom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:33
Sinds kort bieden netbeheerder Enexis en VvE Belang een coach aan voor VvE's die zonnepanelen willen. De VvE Zonnecoach is gratis beschikbaar voor VvE's in Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg . De VvE Zonnecoach helpt VvE's met de besluitvorming en de keuze van een leverancier. Kijk op vvezonnecoach.nl voor meer informatie en een online intake.
Pagina: 1