Computer start op en sluit steeds af na geheugenuitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ton37
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-11 09:54
Beste Tweakers,
mijn desktop (build met behulp van Desktop forum) draait prima. Ik had 8GB intern geheugen en wil dat uitbreiden. Ik heb gekozen om er 16GB bij te prikken.
Ik had er Ballistix Sport DDR3Dim inzitten en heb van hetzelfd Merk en Type DDR3 Kit (2x8) bijgekocht.
Het moederbord (Z97X-Gaming3 Gigabyte) heeft 4 sloten. Ik plaats 2 kaartjes van 4 GB in de zwarte sloten en 2 kaartjes van 8 in de grijze sloten. Vlg. de gebruiksaanwijzing moet dit zo?

De computer start korte tijd op, gaat weer uit, start op en gaat weer uit en blijft daar in hangen.
Als ik de 8 GB apart (2 modulen) en de 16 GB apart erin doe start hij wel op. Maar met de 4 geheugenplaatsen vol wil het niet.

WIe kan en wil mij svp. verder helpen?

gr.

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Test elke module apart met Memtest. Test ook, met een werkende module, elk memoryslot op het moederbord. Zo kun je uitsluiten aan welke hardware het ligt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Ton37
@Evanescent, dat had ik al gedaan. Ik heb 2 geheugens in zowel de zwarte sleuven als de grijze sleuven geplaatst. Met het 8 GB geheugen en met het 16GB geheugen. Alles doet het dan.
Maar niet als ik 8 MB in de zwarte gleuven plaats en 16 GB in de grijze of omgekeerd. Dan blijft hij op starten.
Ik weet niet of het kwaad kan als ik 4GB in zwart doe en 8 GB in grijs??

Op het MOBO zitten 1 zwarte, 1 grijze, 1 zwarte en 1 grijze sleuf.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Plaats eens 12GB per kanaal, dus een 4GB in een grijze, een 4GB in een zwarte, een 8GB in een grijze, een 8GB in een zwarte. Alleen zo kan je sowieso nog dual channel draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door nelizmastr op 27-01-2017 21:38 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ton37
Gedaan wat je voorstelde. Maar dan komt hij ook in een loop terecht.
Snap er niks van :? |:( Zoiets simpels, dacht ik :|

In de gebruiksaanwijzing van het MOBO staat voor Dual Chanel Mode gelijke geheugens in plaats 1 en 3 (in dit geval, de grijze) de voorkeur heeft.?
Over 4 modules wordt er verder niet uitgelegd?

Zou er dan alleen maar ook 16 GB moeten/kunnen worden bijgeplaatst? Dus 32 GB totaal. Lijkt mij niet, toch?

In het Bios zie ik dat beide(2 modules) zichtbaar zijn (8GB en daarna 16GB). Alleen alle 4 erin... problem :?

AANVULLING:
Lukt nog steeds niet :(
Ik maak een aanname:
A. het Gigabyte Mobo kan niet met Crucial Ballistix worden uitgebreid in alle 4 de slots?? Alleen de Dual Channel Mode werkt.
B. Is er iemand die een Gigabyte Z97x Gaming 3 mobo heeft met WEL 32 GB verdeeld over 4 slots? Zo ja, welk merk/type gebruik je dan?

[ Voor 33% gewijzigd door Ton37 op 28-01-2017 13:54 ]

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-11 12:58
Zit de 24 pin er nog goed in? Als die niet goed contact maakt start ie ook niet door. Hetzelfde geld als het ram er niet goed ingedrukt zit... even loshalen en opnieuw plaatsen :)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

• Ton37
check, zitten goed.
Op Toms Hardware site Las ik dat de combinatie z97x met i7 processor het gewoon niet doet in een andere modes dan de Dual Channel????
Misschien Gigabyte eens contacten??

voorlopig hou ik hem maar in de Dual Channel mode met 16GB. Blijft wel een onbevredigend gegeven, maar ik kan er mee leven ;-)

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:11
Vaak werkt het maar het is gewoon niet handig om verschillende soorten RAM te combineren.
Het probleem is namelijk dat ze verschillende timings en snelheden hebben, je moederbord gaat er mogelijk zelf mee aan de gang en zorgt ervoor dat alle ram stickjes op dezelfde snelheid werken.
Als jij langzamere met snellere stickjes mengt en je moederbord gaat alles op de snellere timings afstellen kunnen de langzamere het mogelijk niet aan en dan start je PC niet op.

Je zou kunnen proberen om nu dat je pc het doet, het geheugen in de bios in te stellen op iets laags zoals 1333MHz, daarna doe je het andere geheugen erbij en wie weet doet hij het dan wel!

En nog over Dual Channel, jouw processor ondersteunt alleen Dual channel of Single channel.
Dit betekend echter niet dat je er niet 4 stickjes in kunt doen, dit kan wel degelijk maar je behoud dan alsnog maximaal dual channel.

Ram stick 1 en 2 zullen samenwerken en ram stick 3 en 4 zullen samenwerken, ze werken echter niet alle 4 samen met elkaar
Als je het interessant vind, hier is nog meer uitleg: http://www.computerhope.com/jargon/d/dual-channel-memory.htm

In vino veritas, in aqua sanitas

• Ton37
Thnxs, ik heb bewust gekozen om identieke merk en type geheugen te hebben, met het enige verschil 2*4(8)GB en 2*8(16)GB, dus ze zijn beide even snel en hetzelfde Voltage.

Een enkel keer Las ik dat het Voltage verhoogd van huidig 1,5V naar bijv. 1,65V zou kunnen werken. Ik durf dit echter niet aan omdat ik de consequenties hiervan niet weet.

BTW mijn processor is een i7 4790K als dat helpt met een evt. oplossing

[ Voor 9% gewijzigd door Ton37 op 28-01-2017 20:35 ]

Pagina: 1