Pc gooit harde schijven eruit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-01 18:23
Ik zit met een probleem.
Mijn pc gooit op willekeurige momenten 1 of 2 van de opslag harde schijven eruit. Als ik windows via device manager naar gewijzigde apparaten laat zoeken detecteert hij ze weer en da werken ze zo weer een poosje. Naar mijn idee gooit hij ze eruit als de pc zwaarder belast wordt dan bij enkel internet en tekstverwerken. De windows-schijf heeft geen problemen en alle schijven zijn al eens vervangen en grondig nagekeken. Heb geen probleem met die schijven in een andere pc.
...

Specificaties:
- Intel Core i5 3470 Quad-corem Socket 1155
- Asus P8Z77-M
- 8GB DDR3 1333 MHz.
- AMD Radeon HD 7850 2GB
- Samsung HD103UJ 1TB Sata II OPSLAG
- Seagate ST31000528AS 1TB Sata II OPSLAG
- Seagate ST1000DM003 1TB SataII WINDOWS
- Windows 7 Ultimate x64
- Specs uit AIDA64 Extreme
- Schijven getest met Minitool Partition Wizard en Seagate en Samsung eigen test software

...

Ik heb al geprobeerd om de schijven in een andere pc te doen en daar werken ze zonder problemen. Ik heb windows al opnieuw geïnstalleerd. De drivers zijn up-to-date.
...

Ik hoop dat iemand hiermee kan helpen en alvast bedankt.

Beste antwoord (via sander102 op 27-01-2017 21:40)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
anoniem102 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:07:
Ik kijk net en hij geeft bij alle schijven een waarschuwing bij reallocated sectors count.
Deze Seagate schijven staan er bekend om niet heel betrouwbaar te zijn. Die slechte sectoren zullen waarschijnlijk alleen niet de oorzaak van je probleem zijn.

Het beste post je even screenshots van de schijven zodat we wat meer info hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Is het niet een instelling in je energiebeheer die je schijven na een tijdje idle te zijn uitschakelt?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
FooLsKi schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:30:
Is het niet een instelling in je energiebeheer die je schijven na een tijdje idle te zijn uitschakelt?
Nee, dacht ik eerst ook aan, maar hij schakelt ze juist uit als ik bijvoorbeeld aan het gamen ben en die schijf gebruik. Toch bedankt voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbaar iets eens gehad met een defecte voeding. Door de voeding gingen de schijven af en toe uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou even de spanningen op de verschillende lijnen van de voeding meten als je de pc gaat belasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Kun je een screenshot posten van de SMART gegevens? Zie dit topic hoe dat moet: Check je SMART.

Wat zou kunnen is dat je stroomstekker niet goed contact maakt. Dat gebeurt vaker bij gebruik van een verloopstekker van Molex->SATA. In de SMART kun je uitlezen hoe vaak je een power cycle hebt gehad, en dat is waardevolle informatie om je probleem te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 08:52
Wat voor voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
CiPHER Heel erg bedankt. Helemaal niet aan gedacht. Ik kijk net en hij geeft bij alle schijven een waarschuwing bij reallocated sectors count.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
Ik heb overigens een cooler master v850

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
anoniem102 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:07:
Ik kijk net en hij geeft bij alle schijven een waarschuwing bij reallocated sectors count.
Deze Seagate schijven staan er bekend om niet heel betrouwbaar te zijn. Die slechte sectoren zullen waarschijnlijk alleen niet de oorzaak van je probleem zijn.

Het beste post je even screenshots van de schijven zodat we wat meer info hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
http://i64.tinypic.com/2imdmo.jpg

[ Voor 82% gewijzigd door sander102 op 27-01-2017 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
Wat een gedoe zeg om even een foto in te voegen, maar nu is hij goed. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:39

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je Seagate-schijf heeft 43 bad sectors...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
Ik zie het nu ja. Dat ik dat niet gezien heb is wel heel slecht. In ieder geval bedankt voor de hulp en ik zal de schijven vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
Ik heb even gekeken, maar hij geeft bij iedere schijf die ik heb dezelfde error. Zou dit aan de disk controller kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

anoniem102 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:45:
Ik heb even gekeken, maar hij geeft bij iedere schijf die ik heb dezelfde error. Zou dit aan de disk controller kunnen liggen?
Nope, dat kan niet door je controller komen. Die slechte sectoren worden door de firmware van je HDD zelf gedetecteerd.

Die Samsung-schijf heeft maar 1 bad sector. Dat kan gebeuren, en is niet meteen een reden om te schijf te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
Hoe zou het dan kunnen komen dat alle 12 schijven die ik heb hetzelfde probleem hebben. Enkel andere hoeveelheden bad-sectors. Zou dit puur pech zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ja het kan pech zijn.. :)

zal zelf binnenkort ook wel eens nieuwe disken moeten kopen.. mijn WD Greens draaien inmiddels ook al 4+ jaar continu rondjes :-) gelukkig nog steeds 0 fouten er op *klopt af*

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
Ach ja. Nieuwe schijven dan maar. In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
anoniem102 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 22:06:
Ach ja. Nieuwe schijven dan maar. In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp.
Wacht even hoor.

Het zijn weggeschreven slechte sectoren en het zijn er nog niet eens heel veel. Niets aan de hand dus, je kan de schijven gewoon blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

PilatuS schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 22:08:
[...]

Wacht even hoor.

Het zijn weggeschreven slechte sectoren en het zijn er nog niet eens heel veel. Niets aan de hand dus, je kan de schijven gewoon blijven gebruiken.
Het zijn reallocated bad sectors, dus ze zijn wel permanent. De "current pending sector count" geeft het aantal potentiële bad sectors weer.

Maar inderdaad, een schijf met een enkele bad sector kun je nog prima gebruiken. 43 is echter een ander verhaal, ben ik bang. Zeker als het er meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 22:22:
[...]

Het zijn reallocated bad sectors, dus ze zijn wel permanent. De "current pending sector count" geeft het aantal potentiële bad sectors weer.

Maar inderdaad, een schijf met een enkele bad sector kun je nog prima gebruiken. 43 is echter een ander verhaal, ben ik bang. Zeker als het er meer worden.
Ze zijn netjes weggeschreven en dus geen probleem meer. Een pending sector geeft problemen een reallocated niet.

43 is wel wat aan de hoge kant, maar als het niet snel oploopt is er niets aan de hand. Tot iets van 100 is een schijf opzich nog prima. Pas boven de 250 is het einde verhaal want dan mag je er ook vanuit gaan dat het er snel meer worden. Dan kom je constant met pending sectoren te zitten en dat is wel echt een probleem.

Ik zou de schijf met 43 gewoon goed in te gaten houden. Stel er komen de komende weken geen nieuwe bij of het is er maar 1 dan is die schijf gewoon te gebruiken.

Gewoon even in de gaten houden dus, gelijk vervangen is echt niet nodig. Verder is het voor grote schijven ook normaal dat er wat slechte sectoren komen na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
Doe ik, maar dan blijft het probleem van de schijven die eruit gegooid worden nog wel staan.
Zou daar nog iets aan te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 23:29
Als de schijven in een andere pc geen problemen vertonen zou ik het probleem niet in de schijven zoeken maar in de voeding. Zet de voeding uit de pc waarin de schijven geen problemen vertonen eens over naar de probleemcomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

PilatuS schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 22:26:
[...]

Ze zijn netjes weggeschreven en dus geen probleem meer. Een pending sector geeft problemen een reallocated niet.
Wat versta je onder 'weggeschreven'? De sectors zijn kapot, daar kan nooit iets meer naar weggeschreven worden.

Ze zijn reallocated naar goede sectoren. Dus nee, in dat opzicht geeft het geen problemen, maar een schijf die zoveel bad sectors heeft houdt het meestal niet veel langer uit.
43 is wel wat aan de hoge kant, maar als het niet snel oploopt is er niets aan de hand. Tot iets van 100 is een schijf opzich nog prima. Pas boven de 250 is het einde verhaal want dan mag je er ook vanuit gaan dat het er snel meer worden. Dan kom je constant met pending sectoren te zitten en dat is wel echt een probleem.

Ik zou de schijf met 43 gewoon goed in te gaten houden. Stel er komen de komende weken geen nieuwe bij of het is er maar 1 dan is die schijf gewoon te gebruiken.
OK, goed. We leggen de richtlijnen net iets anders :) Ik zou het inderdaad goed in de gaten houden. Als het er meer worden, zou ik de schijf toch wel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander102
Maar als het aan de voeding zou liggen dan zou da niet verklaren waarom de windows-schijf geen problemen vertoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:31:
[...]

Wat versta je onder 'weggeschreven'? De sectors zijn kapot, daar kan nooit iets meer naar weggeschreven worden.

Ze zijn reallocated naar goede sectoren. Dus nee, in dat opzicht geeft het geen problemen, maar een schijf die zoveel bad sectors heeft houdt het meestal niet veel langer uit.

[...]

OK, goed. We leggen de richtlijnen net iets anders :) Ik zou het inderdaad goed in de gaten houden. Als het er meer worden, zou ik de schijf toch wel vervangen.
Met weggeschreven bedoel ik van pending naar reallocated. Dus van probleem naar probleem opgelost :)

43 is natuurlijk niet weinig, maar de schijf gelijk vervangen is ook weer zoiets. In de gaten houden vind ik nog wel even genoeg. Als ie nog garantie zou hebben zou ik die wel claimen natuurlijk.
anoniem102 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 00:02:
Maar als het aan de voeding zou liggen dan zou da niet verklaren waarom de windows-schijf geen problemen vertoond.
Toen ik dit probleem had was het iedere keer alleen de Windows schijf. Ook met de voedingslijn van een andere schijf.

Het hoeft de voeding natuurlijk niet te zijn maar het is wel een grote kanshebber. Verder is het vrij makkelijk te testen dus zou ik daar beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

PilatuS schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 01:04:
[...]

Met weggeschreven bedoel ik van pending naar reallocated. Dus van probleem naar probleem opgelost :)
Dat vind ik niet helemaal accuraat. Een pending sector is een sector waarvan de HDD denkt "deze sector kon ik niet lezen, dus zou potentieel defect kunnen zijn". Bij de eerstvolgende keer dat de HDD naar die sector schrijft wordt vanzelf duidelijk of het inderdaad een bad sector is. Als dat het geval is, wordt hij reallocated naar een goede 'reservesector'. Als het toch geen bad sector bleek te zijn, dan gaat de pending sector count gewoon naar beneden.

Nee, reallocated sectoren vormen niet direct een probleem omdat ze reallocated zijn, maar pending sectoren ook niet. Het enige verschil is dat van reallocated sectoren bevestigd is dat ze defect zijn, en van pending sectoren (nog) niet.

Het gevaar van een hoop bad sectos zijn niet de sectoren zelf, maar de kans dat het er nog meer worden. Als je veel bad sectors hebt dan blijft het daar zelden bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:55:
[...]
Nee, reallocated sectoren vormen niet direct een probleem omdat ze reallocated zijn, maar pending sectoren ook niet.
Pending sectoren geven vaak wel problemen. Windows blijft er op hangen waardoor de complete machine zo goed als vastloopt en enorm langzaam is. Daar heb je bij een reallocated sector geen last van.
Pagina: 1