Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neomeris
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-03-2023
Ik ben nu bezig met het afronden van mijn eerste half jaar aan de HBO-ICT en moet nu een keuze maken tussen Software Information Engineering en Technische Informatica. Ik heb mij natuurlijk al bekend gemaakt met beide opleidingen en ben dan ook wel bekend met de materie die beiden bevatten. Heb ook gesproken met leraren van beide opleidingen en hoewel die natuurlijk preken voor eigen parochie kwam bij mij wel het sentiment over dat TI de bredere, zwaardere opleiding is en waarmee je in principe ook altijd nog als Software Engineer mee aan de slag zal kunnen gaan.

Ik heb in eerste instantie gekozen voor de opleiding SIE, maar na deze gesprekken ben ik toch wel gaan twijfelen. Ten eerste omdat het lijkt alsof TI dus meer carrière perspectieven biedt (ondanks dat volgens de leraren er minder banen in de TI te vinden zijn dan binnen SIE) maar ook omdat het overkwam alsof je als een betere programmeur uit de opleiding komt bij TI. Beide nogal relevant voor mij omdat ik ten eerste al 28 ben en dus sowieso al moet afleggen qua werkervaring op de markt, maar ook omdat ik programmeren gewoon echt heel leuk vindt en toch wel graag daarbinnen veel meer zou willen leren en er flink beter in zou willen worden.

Ook kwam het op mij over alsof de aansluiting met WO vanuit TI makkelijk gaat dat vanuit SIE. En daar ik ook nog met het idee speel om voor een master te gaan na de opleiding speelt dit natuurlijk ook mee.

Je zal wel opgemerkt hebben dat ik mij dus redelijk heb laten omlullen door de TI leraren en ik nu dan ook neig om TI te gaan doen. Maar toch zou ik wel graag input hebben van mensen die beide opleidingen hebben doorlopen en binnen die velden werkzaam zijn. Dus in hoeverre is het bovenstaande waar? Plus hoe lastig zal het zijn voor iemand weinig voorkennis van elektrotechniek en embedded systemen om TI te doorlopen? Hoeveel verschilt het programmeren zelf ook tussen SIE en TI? Advies wordt zeer geapprecieerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Om het misschien nog wat moeilijker te maken eerst een vraag.

Hoe zie jij je droombaan / ideale leven voor je?
Je volgt extra opleiding met een doel, welk doel is dat?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neomeris
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-03-2023
3x3 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:16:
Om het misschien nog wat moeilijker te maken eerst een vraag.

Hoe zie jij je droombaan / ideale leven voor je?
Je volgt extra opleiding met een doel, welk doel is dat?
Een vraag waar ik helaas geen duidelijk antwoord op heb.Ik denk dat als ik daar een beter beeld van had ik de keuze voor mijzelf ook makkelijker had kunnen maken.
Maar goed als eerst: het is niet zo zeer een extra opleiding daar ik nog geen opleiding heb afgerond na mijn VMBO-T (dit overigens enkel en alleen door mijn motivatie en onvolwassenheid) dus ik heb tot nog toe enkel gewerkt als groenteboer, fitness trainer, tourguide, etc. Mijn voornaamste redenen voor het starten van deze opleiding waren dan ook: meer intellectuele uitdaging, meer voldoening uit mijn werk halen en ik vind met computers werken en programmeren heel leuk. Dus mijn doel zou dan zijn: werk doen dat ik leuk en uitdagend vindt (en dat ik er meer mee zal verdienen is natuurlijk heel mooi meegenomen ;) )

Maar wat ik als droombaan voor ogen had....? Tsja. Er zijn heel veel velden die mij wel interesseren. Van het ontwikkelen van AI met of zonder toepassing binnen robotica tot het ontwikkelen van programma's voor bedrijven en particulieren en van domotica tot het vinden van niet bestaande software oplossingen voor allerlei soorten problemen. Ik denk wel dat wat het ook zal zijn, het wel iets zal zijn waar ik echt bezig ben met ontwikkeling en waar ik creatief kan zijn. Maar zolang ik er geen daadwerkelijke ervaring mee heb kan ik niet zo zeggen wat voor mij nou een droombaan zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spare123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-05 16:53
Ik heb toevallig zelf ook deze keuze moeten maken aan het begin van mijn studie. Ik heb TI gedaan, omdat ik zelf echt groot fan ben van embedded systemen. Op de opleiding zelf was het ongeveer 40% elektro en 60% informatica, je kan dus inderdaad met beide uit de voeten. (Ik had geen elektro en informatica kennis :) ) na mijn afstuderen wilde ik iets met embedded gaan doen maar kon daar geen baan in vinden.. Inmiddels werk ik al 4,5 jaar met heel veel plezier bij hetzelfde software bedrijf. :) Ik hoop dat ik je zo enigszins heb kunnen helpen, als je nog meer vragen hebt, ik beantwoord ze graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:36

Rmg

Wil je in de Embedded/TI hoek gaan werken dan is regio wel een behoorlijke factor. In de regio Eindhoven {waar ik nu woon/werk) heb je binnen 2 weken een baan. In Amsterdam, waar ik afgestudeerd ben, is het meer 'standaard' sw development en veel van mijn klasgenoten,, zijn in de iets minder TI hoek gaan werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 276891

Ik ben zelf ooit begonnen met software engineering op HBO, maar steeds verder richting computer architectuur en TI gegaan. Ik ontwerp momenteel processoren bij ARM.
Voornamelijk omdat ik het zelf veel leuker vind om te doen.
Zou me minder druk maken over leeftijd, maar meer waar je plezier uit haalt om te doen, want je werk zit je nog wel even tot aan je pensioen. Vrienden die ik gemaakt heb tijdens de opleidingen; werken bij van alles, van Accenture, tot kleine robotica bedrijven. Het is maar net wat je zelf leuk vindt om te doen en waar je denkt de uitdagingen uit te halen.

Het is ook meer aan jezelf om aan te tonen dat je goed bent in de opleiding die je doet.
Een software engineer die kan aantonen met wat projecten of interessante stages is niet meer of minder dan een TI engineer die hetzelfde kan.
Met beiden kan je prima een baan vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 276891 op 30-01-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 858299

dikkie91 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:02:
Ik heb toevallig zelf ook deze keuze moeten maken aan het begin van mijn studie. Ik heb TI gedaan, omdat ik zelf echt groot fan ben van embedded systemen. Op de opleiding zelf was het ongeveer 40% elektro en 60% informatica, je kan dus inderdaad met beide uit de voeten. (Ik had geen elektro en informatica kennis :) ) na mijn afstuderen wilde ik iets met embedded gaan doen maar kon daar geen baan in vinden.. Inmiddels werk ik al 4,5 jaar met heel veel plezier bij hetzelfde software bedrijf. :) Ik hoop dat ik je zo enigszins heb kunnen helpen, als je nog meer vragen hebt, ik beantwoord ze graag
Je kon geen baan vinden met embedded soft engineering?

Zijn hier geen banen voor? Is het niet juist heel hot dat technische programmeer werk?

Ik wil namelijk de opleiding TI volgen. Nu doe ik app ontwikkeling MBO, lijkt meer op informatica.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 858299 op 31-01-2017 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 858299

Rmg schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:34:
Wil je in de Embedded/TI hoek gaan werken dan is regio wel een behoorlijke factor. In de regio Eindhoven {waar ik nu woon/werk) heb je binnen 2 weken een baan. In Amsterdam, waar ik afgestudeerd ben, is het meer 'standaard' sw development en veel van mijn klasgenoten,, zijn in de iets minder TI hoek gaan werken
Is regio belangrijk? Ik kom namelijk uit Zuid-Holland, vlakbij Rotterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:36

Rmg

Anoniem: 858299 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 05:33:
[...]

Is regio belangrijk? Ik kom namelijk uit Zuid-Holland, vlakbij Rotterdam.
Belangrijk is een een groot woord, het is wat gemakkelijker soms. Check gewoon vacature sites en kijk eens rond waar er in je omgeving meer om gevraagd word. Dat geeft in ieder geval een indicatie
Pagina: 1