• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-11 13:36
Het is al bijna zo oud als het internet zelf: stomme e-cards versturen. De zender geeft het emailadres aan een site, maakt een lelijke foto aan, en de ontvanger krijgt een mail van de site met een link. Daar ziet hij dan reclame en de digitale wenskaart. Ooit moest je zelf nog moeite doen om je emailadres vrij te houden van spam, en moest je je emailadres dus niet online plaatsen ivm crawlers.

Uit die tijd kom ik, en nu word ik, zelfs door de universiteit, regelmatig opgegeven bij datumprikker.nl. Ik heb dan zoiets van: hoezo moet mijn emailadres zonder overleg bij een commerciele derde worden opgegeven? Levert dat geen spam op? Geen enkele dienst is toch gratis?

Weet iemand hoe dat zit met datumprikker?

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:26
Heb je hun privacybeleid wel eens door genomen ?

https://datumprikker.nl/algemeen/privacy

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-11 13:36
Daar staat dat ze nooit welke gegevens dan ook aan wie dan ook doorgeven. Deze wij-van-wc-eend informatie - ik weet niet goed in hoeverre je ervan op aan kunt. Ik heb zoiets wel vaker gehad en dan ben je later toch weer opgegeven voor de nieuwsbrief van een of ander bureautje waar ze dan onderuit kruipen door te zeggen dat het een afiliate is oid.

Ik bedoel, is de business van die website niet werkende en actief bekeken emailadressen verzamelen? Da's toch niet ongewoon in internet-land in ruil voor zgn 'gratis' diensten?

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ik krijg al jaren dat soort uitnodigingen. Nog nooit spam of andere merkwaardige berichten gehad waar ik niet om gevraagd heb. Dus het lijkt erop dat ze zich er wel prima aan houden.

Si vis pacem, para bellum

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:39
Znorkus schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:42:
Daar staat dat ze nooit welke gegevens dan ook aan wie dan ook doorgeven. Deze wij-van-wc-eend informatie - ik weet niet goed in hoeverre je ervan op aan kunt.
Kom nou. Het is (zo op 't oog) gewoon een keurig Nederlands bedrijf dat zich aan de geldende wetten en regelgeving houdt door een privacyverklaring te publiceren. Roepen dat die niet betrouwbaar zijn omdat ze 'm zelf moeten schrijven is niet heel productief.
Ik bedoel, is de business van die website niet werkende en actief bekeken emailadressen verzamelen? Da's toch niet ongewoon in internet-land in ruil voor zgn 'gratis' diensten?
Nee. Advertenties tonen en plusabonnementen verkopen. Je mailadres verkopen is een veel duisterdere tak van sport (en als je verklaart dat niet te doen dan wordt het echt een niche).
Ik heb zoiets wel vaker gehad en dan ben je later toch weer opgegeven voor de nieuwsbrief van een of ander bureautje waar ze dan onderuit kruipen door te zeggen dat het een afiliate is oid.
Dat gebeurt echt zelden imo, maar het excuus ken ik helaas. Gegevens mogen absoluut niet worden doorgegeven zonder expliciete toestemming, dus iedere overtreding zou ik netjes melden bij de ACM - wie weet helpt het ooit.

In dit geval heeft het bedrijf gewoon een legitieme reden om je mailadres (eenmalig) te gebruiken, dat mag ook gewoon volgens de 'tell a friend'-uitzondering van de regelgeving.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Zo, even mijn account afstoffen... :O

Ik weet hoe het zit met datumprikker, maar ik ben dan ook al 12 jaar betrokken bij de ontwikkeling ervan O-). Of je mijn wc-eend reactie dan wel vertrouwen geeft, mag je lekker zelf bepalen :P.

We hebben nog nooit in ons bestaan e-mailadressen verkocht of weggegeven aan derden. Zodra wij dat gaan doen kunnen we er net zo goed mee stoppen, want geen hond die ons dan meer zal vertrouwen. Los daarvan willen we ook geen ruzie met de ACM ;).

We verdienen inderdaad aan advertenties tonen, abonnementen, API koppelingen, White Labels (eigen versies, met evt. maatwerk) en het tonen van content van partners. Het verkopen of weggeven van persoonsgegevens (waaronder e-mailadressen) doen we dus niet :>.

System specs

Pagina: 1