Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
hallo allemaal,

ik had een klein vraagje wat gebeurt er als je 4.5V op een adc zet met een 4.096V referentie?
gaat de adc dan stuk of krijg je gewoon een maximale waarde? op internet kon ik het antwoord niet goed vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10 13:39

TMV

Verschilt waarschijnlijk per device. Zoek de datasheet op, daarin staan de absolute maximal values voor alle pinnen aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Verschilt ook per ADC. Begin maar eens met het vermelden over welke ADC we het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
heb op internet gevonden dat het maximaal de Vref spanning mag zijn dus heb een spanningsdeler gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
dan zou je je ingangen moeten beveiligen met een weerstand en een zener diode, dan blaas je ze nooit meer op

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Alleen klapt dan je spanning omlaag als je boven de spanning van je zener uitkomt, nietwaar? Dan kun je dus rare metingen gaan krijgen. De spanningsdeler is dan denk ik praktischer omdat je vrij eenvoudig terug kunt rekenen in je software wat de originele waarde was. Mits dat van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
_ferry_ schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:47:
Alleen klapt dan je spanning omlaag als je boven de spanning van je zener uitkomt, nietwaar? Dan kun je dus rare metingen gaan krijgen. De spanningsdeler is dan denk ik praktischer omdat je vrij eenvoudig terug kunt rekenen in je software wat de originele waarde was. Mits dat van belang is.
op het moment dat je spanning boven je zener spanning komt wil je ook dat je spanning in elkaar klapt, dus op maximale zener spanning blijft, dit geval een 3v9 of 4v2 zener geeft voldoende protectie om de volledige range met de adc te meten,

met een spannings deler ben je niet beveiligd tegen een te hoge spanning

rare metingen krijg je er niet van, we gebruiken dit op ons werk veelal in electrische voertuigen, op de aanstuurings printplaaten. om dat het een zeer hufter proof concept is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erazer33
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 14:49
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 01:07:
[...]

op het moment dat je spanning boven je zener spanning komt wil je ook dat je spanning in elkaar klapt, dus op maximale zener spanning blijft, dit geval een 3v9 of 4v2 zener geeft voldoende protectie om de volledige range met de adc te meten,

met een spannings deler ben je niet beveiligd tegen een te hoge spanning

rare metingen krijg je er niet van, we gebruiken dit op ons werk veelal in electrische voertuigen, op de aanstuurings printplaaten. om dat het een zeer hufter proof concept is
Her probleem van deze methode met een zener, is dat een zener al begint te geleiden onder de aangegeven zenerspanning.
Dat zorgt voor een spanningsval over je weerstand en dat beïnvloed de gemeten spanning op de ADC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
erazer33 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:50:
[...]

Her probleem van deze methode met een zener, is dat een zener al begint te geleiden onder de aangegeven zenerspanning.
Dat zorgt voor een spanningsval over je weerstand en dat beïnvloed de gemeten spanning op de ADC
een zener begint vlak voor zijn zenerspanning lichtjes te geleiden. dit staat allemaal aangegeven in de datasheet. het is aan de designer om zo een zener diode te kiezen zodat dit geen invloed geeft op de gemeten spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erazer33
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:06:
[...]

een zener begint vlak voor zijn zenerspanning lichtjes te geleiden. dit staat allemaal aangegeven in de datasheet. het is aan de designer om zo een zener diode te kiezen zodat dit geen invloed geeft op de gemeten spanning
Niet helemaal, een zenerdiode geleid altijd, alleen heb je t dan over enkele microamperes
Afhankelijk van t type/vermogen kan t kantelpunt al halverwege de zenerspanning zitten. Vooral bij de lagere zenerspanningen is dit van toepassing
Bv : de 3v9 die je eerder noemde, heeft bij de BZX85 serie het kantelpunt al rond de 2V zitten BZX85C3V9 (pag.5 fig.7)

Met andere woorden, is het niet verstandig om deze methode toe te passen icm een ADC, omdat er dan al voldoende geleiding is, waardoor de spanningsval over de weerstand niet te verwaarlozen is.

Edit: kleine nuance, in geval van digitale inputs werkt dit natuurlijk prima
Alleen bij analoge metingen zou k t wel afraden

[ Voor 6% gewijzigd door erazer33 op 17-02-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
erazer33 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:12:
[...]

Niet helemaal, een zenerdiode geleid altijd, alleen heb je t dan over enkele microamperes
Afhankelijk van t type/vermogen kan t kantelpunt al halverwege de zenerspanning zitten. Vooral bij de lagere zenerspanningen is dit van toepassing
Bv : de 3v9 die je eerder noemde, heeft bij de BZX85 serie het kantelpunt al rond de 2V zitten BZX85C3V9 (pag.5 fig.7)

Met andere woorden, is het niet verstandig om deze methode toe te passen icm een ADC, omdat er dan al voldoende geleiding is, waardoor de spanningsval over de weerstand niet te verwaarlozen is.

Edit: kleine nuance, in geval van digitale inputs werkt dit natuurlijk prima
Alleen bij analoge metingen zou k t wel afraden
daar heb je een Voltage buffer voor, dan maken die paar micro ampers niet meer uit, want dat resulteerd niet meer in een voltage drop.
mijn punt is meer dat met een voltage divider van 2 resistors, je niet beveiligd bent tegen een te hoge spanning, in verhouding 1:10 ben je dus niet beschermt tegen de spanningen boven 10x je max ADC spanning.
naast het feit dat je inlevert op resolutie van je ADC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erazer33
itcouldbeanyone schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:48:
[...]

daar heb je een Voltage buffer voor, dan maken die paar micro ampers niet meer uit, want dat resulteerd niet meer in een voltage drop.
mijn punt is meer dat met een voltage divider van 2 resistors, je niet beveiligd bent tegen een te hoge spanning, in verhouding 1:10 ben je dus niet beschermt tegen de spanningen boven 10x je max ADC spanning.
naast het feit dat je inlevert op resolutie van je ADC
Uit je reactie maak ik op dat je niet in de datasheet hebt gekeken die ik linkte, vanaf zo ongeveer 2,5V loopt er namelijk al zo n 10 ma
En dat loopt snel op naarmate de spanning oploopt.

Hoe dan ook, denk ik dat onze discussie nu zijn doel voorbij gaat.
De TS heeft meer dan voldoende opties en antwoorden gehad, en wij zullen denk ik van mening blijven verschillen :)
Pagina: 1