Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:40
Nu de basisbeurs is afgeschaft, is los van de aanvullende beurs het enige concrete cadeautje dat studenten nog in handen krijgen hun OV-kaart. Hiermee mogen ze 5 jaar langs, mits ze studeren, vrij reizen in het weekend of doordeweeks. Daarna dienen ze hem zelf stop te zetten, en anders betalen ze 194,- per maand.

Verder kun je ook je reisproduct tijdelijk stopzetten tussentijds wanneer je voor je studie naar het buitenland gaat, waarbij je dan maandelijks een vergoeding krijgt van 89,07,-

Deze vergoeding krijg je dus echter alleen wanneer je voor je studie in het buitenland vertoeft. Wanneer je je reisproduct wil stopzetten omdat je er simpelweg geen gebruik van maakt, krijg je niets. Wat dat betreft is er dus geen enkele reden om je reisproduct stop te zetten wanneer je er nog recht op hebt.

En juist deze situatie vindt ik krom. Ik zelf heb op een gegeven moment een auto gekocht en maakte misschien max. 2x er jaar gebruik van mijn OV-kaart. Gezien er dus geen reden was om hem stop te zetten altijd vrolijk aan laten staan. De overheid betaalt echter wel gewoon leuk voor die ongebruikte kaart en dat lijkt me gewoon zonde.

Even aangenomen dat een OV-kaart de overheid 194,- per maand kost, gooien ze bijvoorbeeld in mijn situatie 2328,- per jaar weg/spekken de OV maatschappijen. Als je bedenkt dat D66 aan het pleiten is voor volledig gratis OV voor studenten, wordt dit bedrag nog veel hoger.

Ik kan me gewoon geen reden bedenken waarom er totaal geen incentive is om hierop te besparen. Al was het maar een tientje per maand aan vergoeding. Is er iemand die dit mij kan uitleggen? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30
Er zijn goede redenen waarom de overheid juist geen studenten op de weg wil: files, milieu, etc.

Een andere reden is natuurlijk dat de overheid door de bulk en door het gemiddelde (lage) gebruik typisch een goede prijs kan betalen. Als de krenten uit de pap gevist worden dan zal dat collectieve voordeel snel afnemen.

Overigens kon je 'vroeger' theoretisch ook een vergoeding krijgen wanneer er absoluut geen OV in de nabijheid beschikbaar was. In de praktijk kon bijna niemand daar een beroep op doen.

Je kunt de verhandelingen van de kamerdebatten, de memories van toelichting op wetsartikelen, etc. van de afgelopen jaren en decennia teruglezen voor meer achtergrond.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:31
Tsja, ik maak ook niet gebruik van ALLE bonusaanbiedingen, maar de AH blijft maar weigeren mij geld te geven... Die OV-kaart is er ook alleen om het jou mogelijk te maken ongeveer daar te kunnen studeren waar jij wilt (zodat afzien van een opleiding wegens reiskosten niet een reden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
Maar niet geven van een minimale vergoeding voor het stopzetten staat toch niet gelijk aan het promoten van studenten die een auto gaan kopen? Kan me niet voorstellen dat 10e per maand voor het stopzetten van je OV het dusdanig financieel aantrekkelijk maakt om een auto te kopen.

Verder zijn de systemen al op hun plaats om die krenten zichzelf uit de pap te laten vissen. Het lijkt me niet bijster ingewikkeld om een extra optie te maken bij het huidige systeem voor het aanvragen van de vergoeding in het geval van tijdelijk stopzetten voor een stage in het buitenland.

Ik kan totaal geen inschatting maken hoeveel studenten nu dan wel hun OV zouden stopzetten, maar kan me niet voorstellen dat ondanks de bulk inkoop dit niet financieel aantrekkelijker is dan de huidige situatie. Een onderzoek doen naar de financiele haalbaarheid lijkt me dan ook niet eens zo'n slecht idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:31
Tuttel schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:20:
Maar niet geven van een minimale vergoeding voor het stopzetten staat toch niet gelijk aan het promoten van studenten die een auto gaan kopen? Kan me niet voorstellen dat 10e per maand voor het stopzetten van je OV het dusdanig financieel aantrekkelijk maakt om een auto te kopen.

Verder zijn de systemen al op hun plaats om die krenten zichzelf uit de pap te laten vissen. Het lijkt me niet bijster ingewikkeld om een extra optie te maken bij het huidige systeem voor het aanvragen van de vergoeding in het geval van tijdelijk stopzetten voor een stage in het buitenland.

Ik kan totaal geen inschatting maken hoeveel studenten nu dan wel hun OV zouden stopzetten, maar kan me niet voorstellen dat ondanks de bulk inkoop dit niet financieel aantrekkelijker is dan de huidige situatie. Een onderzoek doen naar de financiele haalbaarheid lijkt me dan ook niet eens zo'n slecht idee.
Die vergoeding voor het buitenland krijg je nu juist ook niet omdat je hier niet meer gebruik maakt van het OV, maar omdat onze overheid er van uitgaat dat je in het buitenland vast ook wel wat reiskosten hebt, en daar graag aan meebetaalt.
Maar goed, speciaal voor jou willen we best de optie "OV-kaart inleveren" optuigen. Echter omdat jij blijkbaar nu al een auto kunt betalen zien we er niets in om jou dan maar extra geld te geven, en geven we dat liever aan mensen die dat wel nodig hebben. Of was dat niet de bedoeling? Dan toch maar die OV-kaart misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
Carnoustie schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:26:
[...]

Die vergoeding voor het buitenland krijg je nu juist ook niet omdat je hier niet meer gebruik maakt van het OV, maar omdat onze overheid er van uitgaat dat je in het buitenland vast ook wel wat reiskosten hebt, en daar graag aan meebetaalt.
Maar goed, speciaal voor jou willen we best de optie "OV-kaart inleveren" optuigen. Echter omdat jij blijkbaar nu al een auto kunt betalen zien we er niets in om jou dan maar extra geld te geven, en geven we dat liever aan mensen die dat wel nodig hebben. Of was dat niet de bedoeling? Dan toch maar die OV-kaart misschien?
Je hoeft het niet persoonlijk te maken, maar je dicteert wel mijn punt. In een dergelijke situatie zou de overheid/belastingbetaler blijven betalen voor een product wat niet gebruikt wordt. Ik heb natuurlijk geen weet van de uiteindelijke kosten die je zou terug kunnen herleiden naar een individuele student, maar ik betwijfel dat dat minder is dan die 10,- die ik als voorbeeld schets.

Jij schetst de situatie nu zo dat er een netto verlies is om die "uitzuig" student ook nog eens een vergoeding te geven. Ik bedoel juist dat die student nu nooit zijn ov zal stopzetten ook al gebruikt hij hem niet en er dus geld wordt weggegooid. Door een minimale vergoeding verwacht ik dat de student dat wel zou doen, en de staat netto dus minder kwijt is aan deze student. (Aangenomen dus dat dit op de bulk inderdaad een besparing zou opleveren)

*Voor je genoegdoening heb ik zelf overigens al jaren geen recht meer op het reisproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Rukapul in "Vergoeding bij stopzetten studentenreisproduct" geeft m.i. alle redenen om het niet te willen. Ook zijn er nog veel meer uitzonderingen: mensen wiens ouderlijk huis op fietsafstand ligt van de onderwijsinstelling. Mensen die vanwege afstand of lichamelijke problemen kosten maken voor zowel eigen vervoer als OV. Etc. Dan gaat al het geld op aan administratieve rompslomp en controle, en krijgt niemand behalve de controlerende ambtenaar meer iets :+
Tuttel schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:05:
Nu de basisbeurs is afgeschaft, is los van de aanvullende beurs het enige concrete cadeautje dat studenten nog in handen krijgen hun OV-kaart.
offtopic:
En de AFAIK erg voordelige leningvoorwaarden en vooral ook de vergoeding van de onkosten 'achterlangs': als alle kosten van universiteiten via collegegeld moesten worden vergoed dan zou dat collegegeld 1.000% stijgen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
F_J_K schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:56:
Rukapul in "Vergoeding bij stopzetten studentenreisproduct" geeft m.i. alle redenen om het niet te willen. Ook zijn er nog veel meer uitzonderingen: mensen wiens ouderlijk huis op fietsafstand ligt van de onderwijsinstelling. Mensen die vanwege afstand of lichamelijke problemen kosten maken voor zowel eigen vervoer als OV. Etc. Dan gaat al het geld op aan administratieve rompslomp en controle, en krijgt niemand behalve de controlerende ambtenaar meer iets :+
Maar er zou dan toch helemaal geen sprake zijn van meer controle? De student wil juist niet meer de gehele ov vergoeding, maar slechts die "10,-" om het ook daadwerkelijk de moeite waard te maken om hem stop te zetten. Daar komt toch niet meer controle bij kijken dan wanneer hij hem nu tijdelijk zou stopzetten, integendeel zelfs dunkt mij. Ook de administratieve rompslomp lijkt me beperkt, gezien de systemen al op hun plek zijn om bijvoorbeeld een tijdelijke stop aan te vragen of te switchen van week naar weekend bijvoorbeeld. Zo'n wijziging mag je ook maar één keer in de zoveel tijd aanvragen.

Zoals je zelf al zegt is de groep eigenlijk nog groter. Dus het is aannemelijk dat er voor een significante groep een OV product wordt aangekocht, welke niet gebruikt wordt. Ik begrijp kosten besparing door bulk inkoop, maar alsnog moet die besparing toch niet opwegen als je de kosten terug leid naar een individuele ov-kaart?

Zit ik er echt naast dat het de overheid minder geld kost om een student gewoon een volledige ov-kaart te geven dan een vergoeding van pak hem beet 10,- ?

Ik kan me dat gewoon niet voorstellen als je ziet dat je 194,- per maand zou betalen wanneer je hem niet (ook zelf!) stop zet na 5 jaar.
offtopic:
En de AFAIK erg voordelige leningvoorwaarden en vooral ook de vergoeding van de onkosten 'achterlangs': als alle kosten van universiteiten via collegegeld moesten worden vergoed dan zou dat collegegeld 1.000% stijgen.
Daarom zei ik ook "concreet in handen krijgen" ;) Verder helemaal mee eens hoor, de overheid helpt nog zat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:14
Tuttel schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:13:
Maar er zou dan toch helemaal geen sprake zijn van meer controle? De student wil juist niet meer de gehele ov vergoeding, maar slechts die "10,-" om het ook daadwerkelijk de moeite waard te maken om hem stop te zetten. Daar komt toch niet meer controle bij kijken dan wanneer hij hem nu tijdelijk zou stopzetten, integendeel zelfs dunkt mij. Ook de administratieve rompslomp lijkt me beperkt, gezien de systemen al op hun plek zijn om bijvoorbeeld een tijdelijke stop aan te vragen of te switchen van week naar weekend bijvoorbeeld. Zo'n wijziging mag je ook maar één keer in de zoveel tijd aanvragen.

Zoals je zelf al zegt is de groep eigenlijk nog groter. Dus het is aannemelijk dat er voor een significante groep een OV product wordt aangekocht, welke niet gebruikt wordt. Ik begrijp kosten besparing door bulk inkoop, maar alsnog moet die besparing toch niet opwegen als je de kosten terug leid naar een individuele ov-kaart?

Zit ik er echt naast dat het de overheid minder geld kost om een student gewoon een volledige ov-kaart te geven dan een vergoeding van pak hem beet 10,- ?

Ik kan me dat gewoon niet voorstellen als je ziet dat je 194,- per maand zou betalen wanneer je hem niet (ook zelf!) stop zet na 5 jaar.
Het kost de overheid misschien minder geld, maar het gaat tegen het idee in waarom ze deze kosten ooit hebben vergoed.

Dat is namelijk niet om de studenten gratis geld te geven, maar om ervoor te zorgen dat vervoer niet de reden is dat je niet je favoriete studie kan doen.

Ga je dus een vergoeding geven voor het niet gebruiken van de kaart, dan is het in feite geen hulpmiddel meer, maar een onkostenvergoeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Hogader op 27-01-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
Hogader schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:35:
[...]

Het kost de overheid misschien minder geld, maar het gaat tegen het idee in waarom ze deze kosten ooit hebben vergoed.

Dat is namelijk niet om de studenten gratis geld te geven, maar om ervoor te zorgen dat vervoer niet de reden is dat je niet je favoriete studie kan doen.

Ga je dus een vergoeding geven voor het niet gebruiken van de kaart, dan is het in feite geen hulpmiddel meer, maar een onkostenvergoeding.
Goed punt, zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Zo wordt dan niet bespaart omwille van het behoudt van een principe, wat financieel wellicht niet wenselijk is, maar ik begrijp de verantwoording wel op deze manier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
vanuit de overheid kan ik begrijpen dat ze studenten niet willen stimuleren om met de auto naar school te gaan. Het ov is een prima alternatief reismiddel. Een vergoeding als je het niet gebruikt zou helemaal apart zijn.

ga je voor studie doeleinden naar het buitenland dan snap ik de vergoeding. De kosten om in het buitenland te studeren zijn al hoog genoeg.

...

Pagina: 1