WHT vloerverwaming slaat uit - te hoge aanvoertemp?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
Uhh tis een WTH...
Sinds kort slaat regelmatig de vloerverwarmingspomp (hoofdverwarming) uit.
Ik denk dat dit komt door een te hoge aanvoer temperatuur; als ik op de "witte resetknop" bovenop de warmtepomp druk, gaat deze weer aan en zie ik ook de temp op de meters weer dalen.
Heb de meter al keer op 80 graden zien staan (aanvoer).

Ik heb boven nog wel wat radiatoren (met thermostaatkranen) hangen, maar die staan eigenlijk altijd uit.
Ik gebruik alleen de vloerverwarming.

Hoe kan de aanvoertemp ineens veranderen en hoe zorg ik ervoor dat mn pomp niet meer uit slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Het uitslaan van de pomp is een beveiliging. Dat kun je niet zomaar aan passen of omzeilen. Kan je de keteltemp niet lager zetten? Als je toch alleen vloerverwarming gebruikt heb je geen 80 graden nodig. Ik heb hem hier thuis ook op slechts 45 graden staan.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:40
Roadrunnertoao schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:00:
Uhh tis een WTH...
Sinds kort slaat regelmatig de vloerverwarmingspomp (hoofdverwarming) uit.
Ik denk dat dit komt door een te hoge aanvoer temperatuur; als ik op de "witte resetknop" bovenop de warmtepomp druk, gaat deze weer aan en zie ik ook de temp op de meters weer dalen.
Heb de meter al keer op 80 graden zien staan (aanvoer).

Ik heb boven nog wel wat radiatoren (met thermostaatkranen) hangen, maar die staan eigenlijk altijd uit.
Ik gebruik alleen de vloerverwarming.

Hoe kan de aanvoertemp ineens veranderen en hoe zorg ik ervoor dat mn pomp niet meer uit slaat?
Het afslaan van de vloerverwarmingspomp is een beveiliging. Je wilt geen water van 80 graden in je vloer, want die kan daar niet tegen. Over het algemeen wordt een graad of 50 als maximum gezien.

Je post niet veel details dus het is een beetje gokken. Een foto van de situatie? Heeft de vloerverwarming jarenlang probleemloos gewerkt of heb je het huis pas een maand?
Ik ga ervan uit dat je warmtebron een gasketel is en geen warmtepomp, want een warmtepomp kan meestal geen water van 80 graden maken.

Je vloerverwarming verdeler (dat ding waar WTH op staat) zal het water van de aanvoer mengen met retourwater. Zo wordt i.h.a. een hoge aanvoertemperatuur (nodig voor ook aanwezige radiatoren?) verlaagd tot een voor de vloer aanvaardbare temperatuur. Hiertoe zit ook een thermostaatkraan op de verdeler. Die zou wel eens te hoog kunnen staan. Kun je die verlagen?

Een andere vraag is of je die 80 graden aanvoertemperatuur wel nodig hebt. Die aanvoertemperatuur is op de ketel in te stellen. Hoe staat in de handleiding van de ketel. Lees ook eens in dit topic: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Als het een combiketel is, kan een hoge aanvoertemperatuur in je verwarmingscircuit ook nog komen doordat de driewegklep defect is en de ketel warm tapwater in je verwarming stuurt. Doet je warmwatervoorziening het normaal? Als je denkt dat het probleem door de driewegklep veroorzaakt wordt, zou ik een installateur laten komen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
CV ketel (Intergas) zorgt idd voor de verwarming.
Ik had het topic waar Jaari naar verwijst idd ook al gelezen.
De aanvoertemp van de ketel heb ik reeds verlaagd, naar 60 graden, maar dit heeft niet het gewenste effect.
Dat de verdeler uitslaat is iets van de laatste weken, daarvoor altijd prima gefunctioneerd.
(Overigens doet ie het de laatste paar dagen weer zonder problemen....)

Misschien dan idd die drieweg klep, kan ik dat testen?

Ik zal vanmiddag eens wat fotootjes plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
Beetje lastig te zien, maar aanvoer temp ligt tussen 50 - 60 graden, retour op 30-40 graden
Ketel geeft op dat moment 57 graden

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/tppi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/eq8f2c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Op de foto is het inderdaad een beetje lastig te zien. Die 50-60 graden aanvoertemperatuur op de verdeler; is dat na het mengen? Maar dat is dan wel te hoog. Ik heb een andere verdeler, dus ik weet niet precies hoe er gemeten wordt bij jou. Maar de aanvoer van de ketel (hier op jouw ketel gemeten 57 graden) wordt in de verdeler gemengd met retourwater uit de vloer. De menging wordt geregeld met een thermostaatkraan op de verdeler. Het resultaat is dat het water wat de vloer ingaat met een temperatuur die in het algemeen onder de 50 graden moet zijn als beveiliging van je vloer.
Ik zou de thermostaatkraan op de verdeler iets dichter draaien zodat het water wat de vloer ingaat onder de 50 graden blijft.
Het is niet ondenkbaar dat in de afgelopen koude periode de keteltemperatuur hoger is geweest dan wat je nu ziet, en dat daarbij ook heter water je vloer in gestuurd werd, waardoor de beveiliging via afschakelen van de pomp ingreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
jaari schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:08:
Op de foto is het inderdaad een beetje lastig te zien. Die 50-60 graden aanvoertemperatuur op de verdeler; is dat na het mengen? Maar dat is dan wel te hoog. Ik heb een andere verdeler, dus ik weet niet precies hoe er gemeten wordt bij jou. Maar de aanvoer van de ketel (hier op jouw ketel gemeten 57 graden) wordt in de verdeler gemengd met retourwater uit de vloer. De menging wordt geregeld met een thermostaatkraan op de verdeler. Het resultaat is dat het water wat de vloer ingaat met een temperatuur die in het algemeen onder de 50 graden moet zijn als beveiliging van je vloer.
Ik zou de thermostaatkraan op de verdeler iets dichter draaien zodat het water wat de vloer ingaat onder de 50 graden blijft.
Het is niet ondenkbaar dat in de afgelopen koude periode de keteltemperatuur hoger is geweest dan wat je nu ziet, en dat daarbij ook heter water je vloer in gestuurd werd, waardoor de beveiliging via afschakelen van de pomp ingreep.
Maar is het niet zo dat er op de ketel een vaste waarde staat voor verwarming? Dan kan dit toch hoger worden als het bv kouder is buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Roadrunnertoao schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:12:
[...]

Maar is het niet zo dat er op de ketel een vaste waarde staat voor verwarming? Dan kan dit toch hoger worden als het bv kouder is buiten?
Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt, volgens mij klopt die zin niet.
Je kunt op de ketel een maximum aanvoertemperatuur instellen maar dat wil niet zeggen dat de ketel daar altijd aan toe komt. Met name als het niet koud is, zal hij over het algemeen niet de maximaal ingestelde temperatuur nodig hebben. Maar in een koude periode (zoals vorige week) gaat hij ineens wél op een hogere temperatuur branden dan je normaal gewend bent. Als je ook een modulerende circulatiepomp in de ketel hebt, gaat die ook nog eens harder pompen.
Als de beveiliging van de vloerverwarming-pomp dan ingrijpt, wil dat zeggen dat er onvoldoende retourwater wordt bijgemengd en er te heet water je vloer in dreigt te gaan. Dus ik zou de thermostaatkraan van de verdeler iets dichter draaien.

De beveiliging dat de vv-pomp uitgeschakeld wordt, staat meestal op ca. 50 graden. Jouw foto laat een behoorlijk verschil zien van aanvoer en retour in de verdeler. Je had het over een aanvoertemperatuur in de verdeler van een graad of 50-60 en een temperatuurverschil naar de retour van een graad of 20 maar dat lijkt me veel voor een vloerverwarming. Dus ik vermoed dat de metertjes niet zo nauwkeurig zijn. Misschien heb je een IR-thermometer om een beter gevoel te krijgen welke temperatuur er in je vloer gaat.

Overigens; het bovenstaande is speculatief omdat het probleem nu weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
jaari schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:25:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt, volgens mij klopt die zin niet.
Je kunt op de ketel een maximum aanvoertemperatuur instellen maar dat wil niet zeggen dat de ketel daar altijd aan toe komt. Met name als het niet koud is, zal hij over het algemeen niet de maximaal ingestelde temperatuur nodig hebben. Maar in een koude periode (zoals vorige week) gaat hij ineens wél op een hogere temperatuur branden dan je normaal gewend bent. Als je ook een modulerende circulatiepomp in de ketel hebt, gaat die ook nog eens harder pompen.
Als de beveiliging van de vloerverwarming-pomp dan ingrijpt, wil dat zeggen dat er onvoldoende retourwater wordt bijgemengd en er te heet water je vloer in dreigt te gaan. Dus ik zou de thermostaatkraan van de verdeler iets dichter draaien.

De beveiliging dat de vv-pomp uitgeschakeld wordt, staat meestal op ca. 50 graden. Jouw foto laat een behoorlijk verschil zien van aanvoer en retour in de verdeler. Je had het over een aanvoertemperatuur in de verdeler van een graad of 50-60 en een temperatuurverschil naar de retour van een graad of 20 maar dat lijkt me veel voor een vloerverwarming. Dus ik vermoed dat de metertjes niet zo nauwkeurig zijn. Misschien heb je een IR-thermometer om een beter gevoel te krijgen welke temperatuur er in je vloer gaat.

Overigens; het bovenstaande is speculatief omdat het probleem nu weg is.
toon volledige bericht
Zin klopte idd niet; moet nog "niet" tussen staan.
Dus " Dan kan dit toch "niet " hoger worden als het bv kouder is buiten?

Je hebt het erover dat het verschil tussen aanvoer en retour "te" groot is. Wat zou ideaal zijn en hoe kan ik dit bereiken? Thermostaat kraan van verdeler iets lager zetten? Of andere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Roadrunnertoao schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:21:
[...]

Je hebt het erover dat het verschil tussen aanvoer en retour "te" groot is. Wat zou ideaal zijn en hoe kan ik dit bereiken? Thermostaat kraan van verdeler iets lager zetten? Of andere oplossingen?
Het verschil in temperatuur gecombineerd met 50-60 graden in de aanvoerbalk doet mij eerder vermoeden dat de meter niet nauwkeurig aanwijst. Vandaar mijn opmerking over een controle d.m.v. IR-handmeting.

Ik zou de thermostaatkraan van de verdeler iets lager zetten. Maar of dit de echte oplossing is, kan ik niet zeggen want het probleem doet zich niet meer voor.

Pagina: 1