Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 19:36
nieuws: Privacywaakhond waarschuwt TP Vision over gepersonaliseerde tv-reclame

Kan iemand mij uitleggen waarom dit bedrijf een waarschuwing krijgt, maar Ziggo bijvoorbeeld hier mee weg lijkt te komen?

Is daar een verschil in :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Waar doet Ziggo dit dan? Ziggo laat toch gewoon reclames zien op TV? Het probleem is hier dat TP Vision gepersonaliseerd advertenties weergeeft door analyse van het kijkgedrag van mensen.

Wat ook mee kan tellen is dat Ziggo een TV aanbieder is en TP Vision (wat ik uit het artikel opmaak) Smart-TV menu's bouwt voor Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

rikpro schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:43:
Waar doet Ziggo dit dan? Ziggo laat toch gewoon reclames zien op TV? Het probleem is hier dat TP Vision gepersonaliseerd advertenties weergeeft door analyse van het kijkgedrag van mensen.

Wat ook mee kan tellen is dat Ziggo een TV aanbieder is en TP Vision (wat ik uit het artikel opmaak) Smart-TV menu's bouwt voor Philips.
Ik kan me voorstellen dat de Horizon-box hier en daar wat gepersonaliseerde reclame laat zien. Maar ik heb zelf (gelukkig) niet zo'n ding, dus ik kan dit niet verifiëren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
TommieW schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:45:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de Horizon-box hier en daar wat gepersonaliseerde reclame laat zien. Maar ik heb zelf (gelukkig) niet zo'n ding, dus ik kan dit niet verifiëren.
Ik gebruik die Horizon box weinig, maar ik heb er nog nooit extra reclame in gezien. Dus ik vraag het me af. Bovendien heb ik ook nog nooit gehoord van reclame activiteiten van Ziggo in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 13:24
TommieW schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:45:
[...]

Dat doet die box totaal niet.

Het enige gepersonaliseerde dat er is is dat de On demand store zich gedeeltelijk aanpast aan je kijk geschiedenis (net zoals bijvoorbeeld youtube), en daar moet je tijdens de installatie expliciet toestemming voor geven.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor persoonsgerichte reclame moet je data harvesten en naar een centraal punt sturen. Het laten zien van reclame (ziggo) is niet hetzelfde als dat je TV naar TP belt om je kijkgedrag te laten zien.

Als je geen probleem hebt met 'iets' dat je nauwgezet in kaart brengt dan zal het wellicht geen probleem zijn. Maar dat een privacy-waakhond hierbij aanslaat lijkt me logisch.
* Delerium zou zo'n TV niet willen.

TV moet zo dom mogelijk zijn, dan kan ik zelf bepalen welke data ik deel of niet (niets namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wutwutwhat
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12-2022

wutwutwhat

Lomperik.

SnowDude schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:39:
[...]

Dat doet die box totaal niet.

Het enige gepersonaliseerde dat er is is dat de On demand store zich gedeeltelijk aanpast aan je kijk geschiedenis (net zoals bijvoorbeeld youtube), en daar moet je tijdens de installatie expliciet toestemming voor geven.
Precies. Alleen als je die toestemming niet geeft dan mag je ook geen gebruik maken van de dienst. Je gaat akkoord met het feit dat Ziggo je kijkgedrag analyseert en dat (geanonimiseerd?) opslaat. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat ze ervoor in opspraak komen. Je kan in ieder geval niet zonder meer stellen dat Ziggo of diens Horizon mediabox enkel gebruikt maakt van deze toestemming om het aanbod binnen Ziggo's On Demand platform aan te passen. Ziggo noemt dit de "Persoonlijke Suggesties", die kan je ook uitzetten in het menu van de Horizon. Je gaat echter expliciet akkoord met de Algemene Voorwaarden m.b.t. het On Demand gedeelte. Die kan ik vooralsnog niet vinden op Ziggo.nl..

Edit: Gepersonaliseerde reclames doen ze (nog) niet aan. Zal wel gebeuren zodra ze er mee weg kunnen komen.

[ Voor 4% gewijzigd door wutwutwhat op 27-01-2017 13:57 ]

Liever in Gulden betalen? Dat kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
wutwutwhat schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:55:
[...]

Precies. Alleen als je die toestemming niet geeft dan mag je ook geen gebruik maken van de dienst. Je gaat akkoord met het feit dat Ziggo je kijkgedrag analyseert en dat (geanonimiseerd?) opslaat. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat ze ervoor in opspraak komen. Je kan in ieder geval niet zonder meer stellen dat Ziggo of diens Horizon mediabox enkel gebruikt maakt van deze toestemming om het aanbod binnen Ziggo's On Demand platform aan te passen. Ziggo noemt dit de "Persoonlijke Suggesties", die kan je ook uitzetten in het menu van de Horizon. Je gaat echter expliciet akkoord met de Algemene Voorwaarden m.b.t. het On Demand gedeelte. Die kan ik vooralsnog niet vinden op Ziggo.nl..

Edit: Gepersonaliseerde reclames doen ze (nog) niet aan. Zal wel gebeuren zodra ze er mee weg kunnen komen.
Je link van het CPB gaat over het "oude" Ziggo van voor de overname door UPC. Het huidige Ziggo is het oude UPC maar dan met de naam Ziggo ;)

Een bedrijf als Ziggo zal voor de On demand dienst altijd data op moeten slaan wat betreft kijk gedrag. Ziggo wordt ook gewoon afgerekend op hoe vaak een bepaalde film wordt bekeken. Als ze ook nog een rekening naar de consument willen sturen dan is er dus ook een deel van de data niet geanonimiseerd want dan moeten ze een koppeling kunnen maken tussen het bekijken van een bepaalde film en de klant factuur.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wutwutwhat

wutwutwhat

Lomperik.

SnowDude schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:30:
[...]
Je link van het CPB AP gaat over het "oude" Ziggo van voor de overname door UPC. Het huidige Ziggo is het oude UPC maar dan met de naam Ziggo ;)

Een bedrijf als Ziggo zal voor de On demand dienst altijd data op moeten slaan wat betreft kijk gedrag. Ziggo wordt ook gewoon afgerekend op hoe vaak een bepaalde film wordt bekeken. Als ze ook nog een rekening naar de consument willen sturen dan is er dus ook een deel van de data niet geanonimiseerd want dan moeten ze een koppeling kunnen maken tussen het bekijken van een bepaalde film en de klant factuur.
Ik heb 4,5 jaar voor dat topbedrijf mogen arbeiten, de fusie met UPC kan ik me nog al te goed herinneren, verliep perfect! Helemaal niets mis mee.. :+

Punt dat ik wilde maken is dat ze eerder in opspraak kwamen. De overname door UPC (= Liberty Global, een Amerikaanse partij) wil niet per definitie zeggen dat dit nu niet meer gebeurt. Liberty Global heeft een mooie pagina ingericht waarop hun core-business staan omschreven. Onder andere "Content Delivery and Management" en "Advanced Advertising" zijn daar onderdelen van. Na de overname heeft Ziggo de Horizon Mediabox geadopteerd van UPC. Vanaf dat punt moesten klanten ook akkoord gaan met de eerder besproken voorwaarden. De combinatie tussen mijn werkervaring daar plus het niet kunnen vinden van de aanvullende voorwaarden smaken toch wat zuur naar mijn idee (waarbij ik de werkervaring liever in het midden laat, zonder bewijzen/links is het een ongefundeerde manier van discussieren).

Ik snap je punt, maar het lijkt mij toch allemaal wat dubieus. Vergaande informatievergaring hoeft nu misschien geen probleem te zijn, maar we hebben geen van beide een glazen bol.

Edit: typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
wutwutwhat schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:47:
[...]

Ik snap je punt, maar het lijkt mij toch allemaal wat dubieus. Vergaande informatievergaring hoeft nu misschien geen probleem te zijn, maar we hebben geen van beide een glazen bol.

Edit: typo's
Ik heb wel een glazen bol, maar ik kan helaas niet zeggen wat ik daar in zie. Ik ben namelijk architect bij Liberty Global dus ik weet wel degelijk waar ik over praat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ziggo/ Liberty Global is een contentboer. TPVision niet.
En dat maakt qua machtverhoudingen heel veel uit.

Zeker voor de Voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Want die is namelijk ook bezoldigd Voorzitter van de Rvt een de belangenclubjes van de contentboeren.

De mediaboeren willen het liefst een alleenrecht of monopolie op de inkomsten gerelateerd aan hun content.
Die zien liever geen concurrentie van technologische tussenplatforms die de levering van hun dure content mogelijk maken.

[ Voor 65% gewijzigd door 3x3 op 27-01-2017 15:50 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wutwutwhat

wutwutwhat

Lomperik.

SnowDude schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:14:
[...]

Ik heb wel een glazen bol, maar ik kan helaas niet zeggen wat ik daar in zie. Ik ben namelijk architect bij Liberty Global dus ik weet wel degelijk waar ik over praat. ;)
Je zult als Integration Engineer dergelijke details natuurlijk achterwege moeten laten. Ik geef enkel aan hier en daar (gezonde?) twijfels te hebben aan hoe men met dergelijke data omgaat.

Pagina: 1