Vraag

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-01 14:54
Hi,

Ik heb thuis een LG tv staan, met daarop een chromecast aangesloten. De chromecast krijgt stroom via de USB kabel die in de TV geplugd zit. Als ik de TV aan wil zetten terwijl die een tijdje (Minimaal 5 minuten) uit heeft gestaan dan start deze enorm traag op, dit duurt dan 30 seconden tot 1 minuut, normaal gesproken start de TV binnen een paar seconden al op.

Als ik de chromecast uit de TV haal (USB loskoppel) dan gebeurd dit niet en start de TV gewoon snel op. Als de TV maar heel kort heeft uitgestaan, gebeurd het ook niet.

Mijn vraag
Wat kan het probleem zijn? Waar moet ik beginnen met zoeken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
LG TV (Typenummer onbekend op dit moment)
Chromecast 1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een andere chromecast aangesloten -> geen effect
TV uitgezet en meteen weer aan -> TV start snel op
Zonder chromecast -> TV start snel op

Het gebeurd dus echt alleen als de chromecast stroom krijgt via de TV. Helaas is het niet mogelijk om de kabel in de adapter te doen, aangezien we te weinig stroomvoorzieningen hebben bij onze TV.

Beste antwoord (via Rik. op 31-01-2017 21:19)

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
USB Service wordt gebruikt om o.a. de firmware te updaten of voor diagnostische doeleinden. Als je dan een USB-device aansluit dan gaat je tv zoeken naar een firmware bestand (die er dus niet is) en probeert dat een aantal keer opnieuw totdat er een timeout is. Daarom duurt het opstarten telkens zo lang.

Wat je zou kunnen doen is de datalink blokkeren van de USB-kabel zodat alleen de stroom overblijft, meer heeft een chromecast (waarschijnlijk) niet nodig. Op die manier detecteert de televisie waaarschijnlijk niet dat er iets in de USB-poort zit. Je kan de kabel door tweeën knippen en dan enkel de rode en zwarte draad met elkaar verbinden met een kroonsteentje of nog beter, solderen + krimpkous. Er bestaan ook zogeheten 'USB charging only' kabels, maar die zijn lastig te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://nayakserver.com/images/USB%20Color%20Coded%20Cable.png

Je zou ook eerst de twee middelste pinnen even kunnen blokkeren met bijvoorbeeld een plakbandje, puur om te testen of het werkt.

Uiteraard op eigen risico :) Voor hetzelfde geld is de bijgeleverde kabel al 'charging only'

[ Voor 5% gewijzigd door Mick1990 op 28-01-2017 14:08 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Alle reacties

• Rik.
Up :)

Niemand die hier een mogelijke oplossing voor weet?

• Mick1990
  • Niet online
Traag opstarten in de zin van zwart beeld en onbestuurbare tv? Misschien komt dit door Hdmi CEC. Ik had ook mijn chromecast aangesloten via de USB-aansluiting van de tv en door CEC springt hij automatisch over op de Chromecast en is de tv vrijwel onbestuurbaar totdat de chromecast volledig is opgestart. Bij LG heet dit meestal SimpLink. Schakel dat eens uit en kijk of het helpt. Let op dat je dan niet meer je chromecast en andere apparaten via de afstandsbediening van je tv kunt bedienen totdat je dit weer hebt ingeschakeld.

En kun je niet zoiets gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://www.kabelsenmeer.nl/media/catalog/product/cache/2/image/500x500/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/3/-/3-weg_schuko_stroom_splitter_adapter_wit_-_1.png

• Rik.
Hij schakelt niet automatisch over naar de chromecast. De TV heeft gewoon nog zwart beeld, en je ziet de lampjes telkens blijven knipperen wat hij normaal met het opstarten 3x doet (3x rood en dan is de TV aan)

Zo'n ding zou ik kunnen gebruiken inderdaad... Bedankt voor je antwoord

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Wellicht dat de voeding van de televisie moeite heeft met de Chromecast en tv tegelijk booten.

• Rik.
frickY schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:26:
Wellicht dat de voeding van de televisie moeite heeft met de Chromecast en tv tegelijk booten.
Dat zou inderdaad kunnen... Dit ga ik zelf maar niet vervangen, dan heb ik liever dat hij wat trager opstart dan dat ik er zelf aan ga zitten en het misschien nog erger kapot maak...

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:38
Rik. schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:53:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen... Dit ga ik zelf maar niet vervangen, dan heb ik liever dat hij wat trager opstart dan dat ik er zelf aan ga zitten en het misschien nog erger kapot maak...
USB-voedingskabel: voorziet de Chromecast van stroom. Sluit het ene uiteinde aan op de Chromecast en het andere uiteinde op de stroomadapter. Het is ook mogelijk een USB-poort op uw tv te gebruiken als voeding. Opmerking: Sluit de USB-kabel niet aan op een poort met het label Service. De poort moet het label USB hebben of er moet het USB-symbool bij worden weergegeven:

Het is opgelost door de Chromecast power uit de muur te laten halen ipv tv, de cast blijft dan ook aan, wat ook wel weer makkelijk is.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Rik.
De usb voedingskabel snap ik hoe ik die aan moet sluiten. Maar als het aan de voeding van de TV ligt, ga ik deze niet zelf vervangen.

Volgens mij staat erop: USB Service. Waarom mag hij daar niet in?

• Mel33
Rik. schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:35:
De usb voedingskabel snap ik hoe ik die aan moet sluiten. Maar als het aan de voeding van de TV ligt, ga ik deze niet zelf vervangen.

Volgens mij staat erop: USB Service. Waarom mag hij daar niet in?
Je hoeft de voeding in tv niet te vervangen, daar ligt het niet aan.
Ik denk dat de USBservice poort te weinig power levert, dus je zal een andere usb poort op de tv moeten pakken of de usb stopcontact lader die je erbij hebt gekregen, dat is het.

[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 28-01-2017 14:00 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • Beste antwoord

• Mick1990
  • Niet online
USB Service wordt gebruikt om o.a. de firmware te updaten of voor diagnostische doeleinden. Als je dan een USB-device aansluit dan gaat je tv zoeken naar een firmware bestand (die er dus niet is) en probeert dat een aantal keer opnieuw totdat er een timeout is. Daarom duurt het opstarten telkens zo lang.

Wat je zou kunnen doen is de datalink blokkeren van de USB-kabel zodat alleen de stroom overblijft, meer heeft een chromecast (waarschijnlijk) niet nodig. Op die manier detecteert de televisie waaarschijnlijk niet dat er iets in de USB-poort zit. Je kan de kabel door tweeën knippen en dan enkel de rode en zwarte draad met elkaar verbinden met een kroonsteentje of nog beter, solderen + krimpkous. Er bestaan ook zogeheten 'USB charging only' kabels, maar die zijn lastig te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://nayakserver.com/images/USB%20Color%20Coded%20Cable.png

Je zou ook eerst de twee middelste pinnen even kunnen blokkeren met bijvoorbeeld een plakbandje, puur om te testen of het werkt.

Uiteraard op eigen risico :) Voor hetzelfde geld is de bijgeleverde kabel al 'charging only'

[ Voor 5% gewijzigd door Mick1990 op 28-01-2017 14:08 ]

• Mel33
Mick1990 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 14:05:

[afbeelding]

Je bedoelt zwart aan zwart en rood aan rood dmv een kroonsteentje toch?
Maar TS pak gewoon de usb stroom stekker joh.

• Mick1990
  • Niet online
Correct, rood op rood en zwart op zwart!

• Rik.
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga morgen als ik weer thuis ben eens even kijken of er een andere USB poort op de TV zit en anders de stekker gebruiken. De kabel doorknippen en dan bepaalde draadjes niet meer aansluiten zie ik niet echt zitten.

• Rik.
Ik heb zojuist even gekeken en er zit helaas echt alleen een "service only" poort op de TV. Inmiddels toch een oplossing gevonden voor de stroom en het aangesloten rechtstreeks op een stopcontact. Het leuke van de chromecast via de TV aansluiten is dat het stroom bespaard, de chromecast gaat alleen aan als de TV aan staat... Oke, een chromecast gebruikt niet veel stroom, maar alle beetjes helpen ;)

• Rik.
Ik heb ervoor gekozen om uiteindelijk toch maar een kabel te gaan strippen en de 2 data draden niet meer aan te sluiten. Ik heb ze even tijdelijk met een plakbandje vast zitten zodat je niet per ongeluk de draden aanraakt maar morgen ga ik het vast zetten met een kroonsteentje en eventuele restanten die uitsteken afschermen met isolatietape.

Door het verwijderen van de data draden start de TV ook gewoon snel op, de chromecast hoeft dus niet altijd aan te staan, maar gaat gewoon aan als de TV aan staat :).

Boven heb ik ook nog een LG TV waarbij de USB poort ook een service only poort is, mocht deze uiteindelijk ook traag gaan werken dan zal ik daar ook nog een kabel voor gaan aanpassen..

Het is wel een heel erg secuur werkje aangezien de mantels binnenin bijna niet te strippen zijn, deze zijn zo ontzettend dun, uiteindelijk is het wel gelukt, gelukkig heb ik veel USB kabels (Oke... niet de beste kwaliteit, ze komen uit china, maar eigenlijk komen bijna alle kabels daar vandaan dus zie ik zelf het probleem niet in)

• Rik.
Helaas... het probleem is hier uiteindelijk toch niet mee verholpen. De tv start weer traag op...

Iemand nog een andere oplossing? De data draden zijn dus doorgeknipt, die zijn dus niet de boosdoener

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01 21:22
Gewoon een adapter gebruiken, voordeel is dat je de tv aan kan schakelen als deze uit staat als je een filmpje wil kijken.
Je hoeft geen adapter te gebruiken met veel ampere dacht dat een 5v 0.7a adapter al genoeg was.
Ja je gebruikt wat meer stroom maar dat is met alle apparaten.
Ik heb mijn chromecast aangesloten op de usb poort van mijn router (die staat achter de tv) hierdoor hoef ik geen aparte adapter te gebruiken en kan ik toch snel schakelen.

• Rik.
De adapter die heb ik, maar onderandere om niet continue netwerkverkeer te hebben wil ik hem het liefst in de tv hebben.. mocht dat nou echt niet werken dan is natuurlijk de adapter de enigste optie..

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01 21:22
Maar helaas ondersteunt je tv dat niet, wat je al aangaf je hebt enkel een service poort deze zal niet voldoende stroom kunnen leveren.
Dan is een andere oplossing een klikaanklikuit adapter op je adapter van de chromecast zetten dan kan je hem uit zetten wanneer je hem niet gebruikt (eventueel samen met de tv).
Veel meer opties zijn er niet echt.

• Rik.
De TV levert wel genoeg spanning, de chromecast gaat namelijk ook aan maar doordat het een service only poort is verwacht de TV dat er een USB aangesloten zit met data voor bijvoorbeeld een update of fix o.i.d. Daarom was dus het idee om het op te lossen d.m.v. data kabels weg te halen, maar ook dit blijkt niet te helpen..

Denk dat het dan toch maar de adapter gaat worden :(. Mocht er iemand nog weten hoe ik die service only poort kan omzeilen maar wel aansluiten via de TV -> Laat het even weten

• hjvisser53
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-05-2022
Ik ben benieuwd of het probleem is opgelost.
Ik heb n.l. Hetzelfde probleem.
De usb pakt de stroom uit de wand en niet uit de tv.
Maar toch start niet meer zo vlot op.
Als de Chromecast uit de hdmi wordt gehaald, danstart de tv goed op.
Misschien toch maar overstappen naar Apple TV???

• Rik.
hjvisser53 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 18:07:
Ik ben benieuwd of het probleem is opgelost.
Ik heb n.l. Hetzelfde probleem.
De usb pakt de stroom uit de wand en niet uit de tv.
Maar toch start niet meer zo vlot op.
Als de Chromecast uit de hdmi wordt gehaald, danstart de tv goed op.
Misschien toch maar overstappen naar Apple TV???
Sinds ik de Chromecast USB kabel op de usb poort van onze decoder heb aangesloten werkt alles weer op normale snelheid.

Ik weet niet of Apple TV jouw probleem oplost...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Weet niet maar bij oudere LG LCDs kon je de service only usb poort toch echt wel nuttig gebruiken met een firmware hack.. kon je er ineens ook een USB stick met media in stoppen en afspelen :P

404 Signature not found

Pagina: 1