Zit in de kou - snap mijn vloerverwarming niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reutemeteut
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-07 22:43
Goedemorgen beste Tweakers,

Sinds kort zit ik in een tijdelijk pand waar het gehele huis (op een badkamerradiator na) met vloerverwarming verwarmd wordt. Nu zijn de voorgaande bewoners vertrokken en hebben denk ik alle elementen van dit verwarmingssysteem uitgeschakeld.

Nu doen het warm water en de enkele radiator het wel, maar de vloerverwarming geeft geen kick. Deze staat al paar dagen aan en alle leidingen op open. De toevoer van het water is warm, maar er is denk ik geen circulatie waardoor de vloer koud blijft. Daarom lijkt het mij dat het een pomp-issue is.

Zelf heb ik geen enkele kennis op dit gebied, maar gezien dit systeem altijd heeft gewerkt tot op een paar dagen/weken lijkt het mij gewoon een knop o.i.d. die omgezet moet worden.

Informatie over de werking van de pomp was onvindbaar. Het enige wat ik kan bedenken is dat het messing dingetje in het midden van de pomp een kwartslag gedraaid moet worden, maar durf dit niet voor het geval dat dit voor de waterafvoer is.

Heeft iemand kennis met dit soort systemen? Uiteraard zal je hieronder plaatjes van de set-up vinden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m450X1x.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/hRE4N6v.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/hqnZ4lu.jpg

Alvast bedankt voor de tips!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 07:13
Is niet gewoon de stekker van de pomp er uitgetrokken OID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:37
Draait de pomp wel? Dat kan je meestal wel horen aan het geluid of voelen als je hem vastpakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reutemeteut
De pomp maakt niet echt een geluid. Weet niet hoe (hard) een draaiende pomp moet klinken. Stekker zit er in zoals te zien is op het laatste plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shakespeare2000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:17
Trek de stekker uit het stopcontact, en luister (en voel aan de pomp). Geen verschil merkbaar, dan draaide de pomp dus niet.

De messing 'schroef' is trouwens om de pomp harder of zachter te laten draaien. Zie ook het tabelletje met standen 1, 2 en 3. Stand corrected!

[ Voor 38% gewijzigd door Shakespeare2000 op 27-01-2017 10:41 ]

The whole thing is based on respect, respect to the music, respect to the DJ's,
respect to the crowd and respect to one another!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

het kan werkelijk vanalles zijn en het meeste is inderdaad simpel.

dat rode kastje. dat ding onder de draaischijf, is dat in te drukken ? dat is je max temp beveiliging, als die 'aan is' draait de pomp niet.

bovenop de pomp zit een 3 witte standen schakelaar. als je deze verzet zou hij harder en zachter moeten gaan draaien. merk je geen verschil , dan draait hij dus helemaal niet

DIE MESSING SCHROEF IS NIET VOOR DE SNELHEID MAAR OM EEN GEBLOKKEERDE POMP GANGS TE KRIJGEN. DRAAI DAAR NIET ZOMAAR AAN

@Schakepeare
De messing 'schroef' is trouwens om de pomp harder of zachter te laten draaien. Zie ook het tabelletje met standen 1, 2 en 3. > dus niet

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 27-01-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reutemeteut
Dank jullie allen voor de reacties.

Gisteren heb ik de stekker er opnieuw ingestopt en hoorde geen enkel (merkbaar) verschil. Ook is de vloer na 48 uur geen graad warmer geworden.

Het oranje kastje (de beveiliging) staat op 30 graden Celsius en temperatuurmeter boven de pomp op 16.5 graden Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
de pomp hoor/voel je nauwelijks, maar als hij niet warm aanvoelt is er geen circulatie.

naast de temp. meter zit zo te zien een thermostaatknop, staat die opengedraaid?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reutemeteut
Ray schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:27:

DIE MESSING SCHROEF IS NIET VOOR DE SNELHEID MAAR OM EEN GEBLOKKEERDE POMP GANGS TE KRIJGEN. DRAAI DAAR NIET ZOMAAR AAN
Zou dit een oplossing kunnen zijn?
Tens schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:35:
de pomp hoor/voel je nauwelijks, maar als hij niet warm aanvoelt is er geen circulatie.

naast de temp. meter zit zo te zien een thermostaatknop, staat die opengedraaid?
Staat op standje maximaal (9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien even verder zoeken naar een andere stekker, schakelaar, thermostaat etc.

Dat rode puntje, in je cvketel? Is dat wel normaal? Hoort daar niet een programma (getal) te staan? Je kan even de waterdruk controleren, een keer op reset duwen enzo.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 27-01-2017 10:39 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Je weet zeker dat het stopcontact waar de stekker van de pomp in zit werkt? Heb je dit getest met een ander apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:49
Marzman schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:38:
Misschien even verder zoeken naar een andere stekker, schakelaar, thermostaat etc.

Dat rode puntje, in je cvketel? Is dat wel normaal? Hoort daar niet een programma (getal) te staan? Je kan even de waterdruk controleren, een keer op reset duwen enzo.
Dan zou zijn radiator in de badkamer ook koud blijven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reutemeteut
Rhaelak schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:39:
Je weet zeker dat het stopcontact waar de stekker van de pomp in zit werkt? Heb je dit getest met een ander apparaat?

CV en stopcontact werken. CV als je op die knoppen drukt laat programma of waarde 5.3 zien. Het heetwater werkt, maar de druk op de kranen is niet hoog. Zodra je de warme kraan in de keuken aanzet en de douche dan komt er een pis-straaltje uit. Maar gezien ik maar drie uur per dag thuis ben, dan zou je wel een klein merkbaar verschil in de temperatuur van de vloer moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 17:27
Ik kan bij mij thuis echt wel het verschil horen of de pomp aan of uit staat. Zit er misschien nog een pompschakelaar tussen die uit staat? Of misschien is de pomp gewoon stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09 19:04

A13X

Dude

Ik zou methodisch de diverse opties doorlopen waarbij ik zou beginnen bij de pomp,
- staat er stroom op het stopcontact
- word de pomp geschakeld
- kan je de pomp rechtstreeks zonder die oranje schakelaar er tussen wel laten draaien
etc.
Op een gegeven moment vallen er vanzelf dingen af tot er 1 ding overblijft

Als de rest van de cv wel warm word is het niet je ketel, je warmwater druk word niet door je ketel bepaald die warmt hem alleen maar op.

Mijn best bet is de oranje pompschakelaar is defect, pompen gaan vaak niet stuk van de een op andere dag maar hoor je letterlijk langzaam falen.

[ Voor 31% gewijzigd door A13X op 27-01-2017 10:51 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Dat rode puntje hoort. Eén rood puntje is verwarmingsvraag, ander rood puntje is warmwatervraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
Als je geen verschil hoort en voelt aan je pomp met stekker erin, of er uit dan start je pomp dus niet.

Dus of je pomp zit vast omdat hij een tijdje stil staat, de max temp beveiliging is gaar en daardoor start je pomp niet. Of de pomp is kapot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-08 10:11
Draai die messing schroef op de pomp eraf, dan zie je de pompas. Als deze niet draait heb je of geen stroom op de pomp of de as zit vast.. Probeer deze te draaien met een schroevendraaier. Lukt dat, controleer dan de stroomaanvoer. En roep er een installateur bij er kan dan vannalles kapot zijn.

Is de aanvoerslang heet boven de pomp en onder de pomp niet dan is er geen stroming..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reutemeteut
Galaxis schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:49:
Als je geen verschil hoort en voelt aan je pomp met stekker erin, of er uit dan start je pomp dus niet.

Dus of je pomp zit vast omdat hij een tijdje stil staat, de max temp beveiliging is gaar en daardoor start je pomp niet. Of de pomp is kapot...
Ik zag in de badkamer wel zo'n radiatordraaiknop met een ijzeren draadje liggen. Kan misschien zijn dat er reeds aan gerommeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 22:06
Oli4dr schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:53:
[...]

Ik zag in de badkamer wel zo'n radiatordraaiknop met een ijzeren draadje liggen. Kan misschien zijn dat er reeds aan gerommeld is.
Is wss om te aarden.. (niet verstandig, maar komt vaker voor dan je denkt in oudere huizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
Oli4dr schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:53:
[...]

Of dat is om te aarden, of als een wat oudere thermostaatknop op zit kan het ook de temperatuurvoeler zijn van de knop. In dit geval is het niet relevant voor het pompprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:32
Vraag degene van wie je huurt/pand hebt overgenomen of ze de boel weer in orde willen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:47
xinix03 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:52:
Draai die messing schroef op de pomp eraf, dan zie je de pompas. Als deze niet draait heb je of geen stroom op de pomp of de as zit vast.. Probeer deze te draaien met een schroevendraaier.
Zou er wel even een handdoek onder leggen en/of een emmertje.

[YouTube: https://youtu.be/O4Z9Vu-kpJI]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-09 16:03
Verhuurder vragen? Voordat jij verantwoordelijk wordt gesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reutemeteut
holl schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:13:
Verhuurder vragen? Voordat jij verantwoordelijk wordt gesteld
ThinkPadd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:09:
Vraag degene van wie je huurt/pand hebt overgenomen of ze de boel weer in orde willen maken?
Zit er tijdelijk en gratis. Pand gaat binnenkort in de verkoop. Dacht het simpel op te lossen met een knop of schakelaar die ik over het hoofd zie. Iemand bellen voor, ogenschijnlijk, iets simpel en een maand leek mij iets te veel. Vandaar mijn post hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
Alle doppen van de groepafsluiters zijn er af, check voor de zekerheid of niet één of andere grapjas de afsluiters dicht heeft gedraaid.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

die maximaal knop mag zeker op 45 graden. wellicht dat ze hiermee de pomp uigezet hebben. Nu haalt hij dus de stroom vd pomp bij 30 graden en die zal dus waarschijnlijk daardoor niet gaan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tenzij het LTV is, dan wordt de vloer met max 30 graden verwarmd. Dat kan overigens zeker 24 uur duren voordat hij warm is.

Ik ben dan ook wel benieuwd: hoe warm is de vloer? Je zegt dat hij geen graad warmer is geworden, als de vloer circa >21 graden is dan doet de vloerverwarming het wel.

Wij hebben zelf een schakelaar zitten tussen de pomp en het stopcontact die voorkomt dat de pomp draait als er geen warm water is. Aangezien je dat niet hebt vermoed ik dat je LTV (lage temperatuur verwarming) hebt, ook omdat je hele huis wordt verwarmd met VV.
Je zou echt een trilling moeten voelen als de pomp draait, die van mij hoor je ook best (resonantie via muur) als hij aan staat. Ik vermoed dat er wel stroom op het stopcontact staat, maar de stroom zou er even af geweest kunnen zijn waardoor de pomp is stilgevallen. Als je je oor tegen de pomp houd zou je sowieso het water moeten kunnen horen stromen als het verder stil is in huis.

Als je dat messing schroefje losdraait (niet schrikken, er komt dan water uit) dan kan je vervolgens met een schroevendraaier de as van de pomp handmatig draaien. 't kan zijn dat er net een stukje kalk o.i.d. tussen zit waardoor hij niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Oli4dr schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:16:
[...]
Zit er tijdelijk en gratis. Pand gaat binnenkort in de verkoop. Dacht het simpel op te lossen met een knop of schakelaar die ik over het hoofd zie. Iemand bellen voor, ogenschijnlijk, iets simpel en een maand leek mij iets te veel. Vandaar mijn post hier. :)
Even de eigenaar bellen (ook iets simpels, kost een paar minuten) of een maand in de kou zitten is de afweging dan :p Als het kapot is hoef je er nog niet moeilijk over te doen als je er verder gratis zit. Dan zet je gewoon ergens een los kacheltje neer voor even.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-09 01:41
Kijk even of de thermostaat van de vloerverwarming niet boven een warmtebron hangt, indien dit het geval is, zal de thermostaat altijd aangeven dat het warm genoeg is en de vloerverwarming zal het dan uiteraard niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simpel truukje is luisteren met bv een schroevendraaier tegen de pomp en je oor. Dan hoor je wel of hij draait.

Wij hadden hetzelfde probleem en dat was simpel op te lossen door die oranje knop omhoog te jassen naar ongeveer 50 graden. Pomp ging gewoon uit bij aanvoerwater van 35 graden (net als jij ingesteld hebt staan) en dan krijg je dus geen warm water je systeem in.

Zorg ook dat de thermostaat niet te hoog staat, in ieder geval niet rond de 50 graden / stand 9. Liever wat lager. Anders gaat je pomp nog steeds afslaan als het te warm wordt.

Dat ijzerdraadje is overigens normaal, daarmee gaat op basis van de temperatuur de radiator kraan open en dicht (even geen idee hoe dat heet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reutemeteut
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:20:
Simpel truukje is luisteren met bv een schroevendraaier tegen de pomp en je oor. Dan hoor je wel of hij draait.

Wij hadden hetzelfde probleem en dat was simpel op te lossen door die oranje knop omhoog te jassen naar ongeveer 50 graden. Pomp ging gewoon uit bij aanvoerwater van 35 graden (net als jij ingesteld hebt staan) en dan krijg je dus geen warm water je systeem in.

Zorg ook dat de thermostaat niet te hoog staat, in ieder geval niet rond de 50 graden / stand 9. Liever wat lager. Anders gaat je pomp nog steeds afslaan als het te warm wordt.

Dat ijzerdraadje is overigens normaal, daarmee gaat op basis van de temperatuur de radiator kraan open en dicht (even geen idee hoe dat heet).
Tehh schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:44:
Tenzij het LTV is, dan wordt de vloer met max 30 graden verwarmd. Dat kan overigens zeker 24 uur duren voordat hij warm is.

Ik ben dan ook wel benieuwd: hoe warm is de vloer? Je zegt dat hij geen graad warmer is geworden, als de vloer circa >21 graden is dan doet de vloerverwarming het wel.

Wij hebben zelf een schakelaar zitten tussen de pomp en het stopcontact die voorkomt dat de pomp draait als er geen warm water is. Aangezien je dat niet hebt vermoed ik dat je LTV (lage temperatuur verwarming) hebt, ook omdat je hele huis wordt verwarmd met VV.
Je zou echt een trilling moeten voelen als de pomp draait, die van mij hoor je ook best (resonantie via muur) als hij aan staat. Ik vermoed dat er wel stroom op het stopcontact staat, maar de stroom zou er even af geweest kunnen zijn waardoor de pomp is stilgevallen. Als je je oor tegen de pomp houd zou je sowieso het water moeten kunnen horen stromen als het verder stil is in huis.

Als je dat messing schroefje losdraait (niet schrikken, er komt dan water uit) dan kan je vervolgens met een schroevendraaier de as van de pomp handmatig draaien. 't kan zijn dat er net een stukje kalk o.i.d. tussen zit waardoor hij niet draait.
Thanks both! Ik ga het vanavond bij thuiskomst nogmaals proberen en deze tips uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:13
Vloer verwarming is een "Lage temperatuur verwarming" afgekort LTV. Dit wil zeggen dat het systeem werkt op een temperatuur van 25 to 55 graden maximaal. Gebruikelijk voor voeren is rond de 35 to 40 graden. Warmer is meestal niet aangenaam voor de bewoner, dan krijg je van die opgezwollen voeten van. Dan is er nog een verhaal over rendement maar dat geldt alleen voor een volledig LTV systeem, het lijkt erop dat jouw vloerverwarming is aangesloten op een conventionele VR/HR ketel. Voor een net nieuw aangelegd systeem geldt dat je deze pakweg de eerste maand heel langzaam moet opstoken en vooral niet te hoog omdat er ander scheuren in de cementvloer kunnen ontstaan. Dit is bij jou niet van toepassing omdat het reeds een bestaande installatie betreft.

Er zijn twee regelknoppen en een beveiliging.

De witte thermostatische knop zet je bijvoorbeeld op 35 graden Celsius. Soms zit er geen graden aanduiding op maar getallen van 1 tot 7 uit m'n hoofd. Stand 3 is 20 of 22 graden, en 35 graden is uit m'n hoofd standje 7.

De pomp snelheid regelknop, is het kleine witte plastic draaiknopje bovenop de pomp. Zet deze op standje 2 of 3 afhankelijk van de stroomsnelheid die je wilt hebben. Stand 1 gebruik je doorgaans niet in de winter. De grote messing schroef aan de voorkant van de pomp heeft volgens mij iets te maken met het aandraaien van binnenwerk en de lagers. Weet dit niet helemaal zeker.

Het plastic oranje kastje is de overtemperatuurbeveiliging. Dat is een noodstop die ervoor zorgt dat de pomp afslaat op het moment dat er te warm water het systeem in dreigt te gaan. Te warm water, bijvoorbeeld 70 graden zullen de buizen van de vloerverwarming slopen en daartegen is deze beveiliging. Stel deze in op bijvoorbeeld 40 graden. Als het goed is moet je de pomp dan horen aanslaan.

Mocht dit allemaal niet werken dan zit er waarschijnlijk een elektrisch defect in het syeteem. Bij een heel oud systeem, bijvoorbeeld 25 jaar of meer is het mogelijk dat de aanloopcondensator in de pomp is versleten. Doorgaans heeft het dan geen zin om de condensator te vervangen omdat de defecte condensator mogelijk ook een van de wikkelingen heeft meegenomen bij diens levenseinde. Als de wikkelingen goed beveiligd zijn dan is het soms wel mogelijk op alleen de condensator te vervangen maar dit is voor mijn gevoel een zeldzaamheid. In alle andere gevallen, niet condensator gerelateerd zou ik zeggen, bekabel de boel opnieuw. Wanneer er ergens een draadje los zit dan kun je die weer vastzetten maar ben er in dat geval voorstander van om de volledige kabel van contactdoos naar overtemperatuurbeveiliging naar pomp te vervangen.

Hopelijk helpt dit. Mochten alle punten reeds benoemd zijn door andere posters dan is dat heel goed mogelijk, ik heb namelijk niet de moeite genomen om alle posts te lezen. Mijn verontschuldigingen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-09 22:37
Tens schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:22:
Alle doppen van de groepafsluiters zijn er af, check voor de zekerheid of niet één of andere grapjas de afsluiters dicht heeft gedraaid.
Als ik zo naar de foto kijk dan is dit het geval, pak een inbussleutel die er in past en draai tegen de klok in tot je niet ver kan of gelijk zit met de voorkant.
Verder zou ik de radiatorknop wat lager zetten, rond de 7
da_PSI schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:54:
[...]

Is wss om te aarden.. (niet verstandig, maar komt vaker voor dan je denkt in oudere huizen)
Dit is geen aarden, dit is een buis naar de externe voeler.
Deze voeler meet de watertemperatuur en de knop reageert hier op zodat het water wat de vloer in gaat niet boven een bepaalde temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Oli4dr schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:31:
Gisteren heb ik de stekker er opnieuw ingestopt en hoorde geen enkel (merkbaar) verschil.
Doe er eens een Wattmeter tussen, kun je meteen meten of er wel stroom wordt getrokken. Wanneer er geen stroom wordt getrokken krijg je ook geen verbruik, en dus zal de pomp stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 22:06
VIPmaster schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:03:
[...]

Als ik zo naar de foto kijk dan is dit het geval, pak een inbussleutel die er in past en draai tegen de klok in tot je niet ver kan of gelijk zit met de voorkant.
Verder zou ik de radiatorknop wat lager zetten, rond de 7

[...]

Dit is geen aarden, dit is een buis naar de externe voeler.
Deze voeler meet de watertemperatuur en de knop reageert hier op zodat het water wat de vloer in gaat niet boven een bepaalde temperatuur komt.
Hij zegt een draad, ik zie er verder ook geen foto van. Maar toch wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:00
Ik brainstorm even mee (heb zelf ook geen verstand van vloerverwarming).
Heb je ook andere standen geprobeerd? Als dat oranje/rode kastje ervoor zorgt dat de pomp niets doet als de aanvoertemperatuur te hoog is, en de thermostaatknop staat maximaal, komt er dan niet gewoon te veel / te heet water door? Voel ook eens aan de zwarte U-buis tussen oranje/rode kastje en de pomp, is dat warm?

Ik zie ook een voetventiel boven de thermometer. Zou deze dicht kunnen staan?

Edit:
Pagina 2 niet gezien |:(

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 27-01-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
orf schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:48:
[...]

Dat rode puntje hoort. Eén rood puntje is verwarmingsvraag, ander rood puntje is warmwatervraag.
En als de ww regelaar hoger staat dan de CV regelaar dan heeft ww steeds voorrang. Geeft dit problemen? Ja, als de ketel de gevraagde (te) hoge ww temp niet kan halen en zal hij nooit overschakelen op CV..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als ik zo kijk is die maximaal thermostaat kapot, dat "draadje" zit aan elkaar gerommeld en eindigt op niets.
Die zal dan ook niet de pomp laten draaien maar wel uitschakelen.

2 manieren voor een tijdelijke oplossing:

1) Trek de grijze stekker uit het stopcontact en hang die ergens op met een labeltje "niet gebruiken"
Haal het pompdekseltje open en haal de 3 draadjes los, onthoud even waar welke zat of schrijf het op.
Pak, koop, of knip van een apparaat een stekker met een stuk kabel er aan en monteer deze direct op de pomp, fase (bruin) nul (blauw) en aarde (geel groen) weer op dezelfde plek.
Steek de stekker in het stopcontact en voila..... Pomp loopt.

2) trek de grijze stekker uit het stopcontact en knip die zo kort mogelijk bij dat oranje kastje af, strip de buitenmantel een cm of 5 af en monteer die net als hier boven staat direct op de pomp, de oude pompaansluitkabel vervalt.

Als hij lang niet gedraaid heeft kan het zijn dat hij "plakt" en je hem even een klap moet geven of het koperen dekseltje aan de achterkant er af schroeven, dan kan je het asje voelen en een duwtje geven.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 07:42:

1) Pak, koop, of knip van een apparaat een stekker met een stuk kabel er aan en monteer deze direct op de pomp, fase (bruin) nul (blauw) en aarde (geel groen) weer op dezelfde plek.

2) strip de buitenmantel een cm of 5 af en monteer die net als hier boven staat
Vergeet de adereindhulzen niet, is ook voor je eigen veiligheid wanneer je met 230V werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

sypie schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 07:48:
[...]
Vergeet de adereindhulzen niet, is ook voor je eigen veiligheid wanneer je met 230V werkt.
De meeste pompjes hebben klem verbinding met hendeltjes, die moet je niet met adereind hulzen doen, de schroefverbinding wel als je ze hebt maar zonder kan ook prima voor nood.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1