Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-08 20:23
Lieve leute,

Ik zoek een?
Router t.b.v. Betere (stabieler, sneller) draadloze verbinding. Het liefst enigzins toekomstproof met zo breed mogelijke dekking in huis.

Wat is je budget?
Maakt niet uit

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik beschouw momenteel als keuzes Ubiquiti (niet PnP genoeg als pseudo-leek), ASUS & Netgear. TP-Link is een bijzonder goed alternatief maar voor een paar tientjes meer lijken de grote jongens wil wat meerwaarde te hebben.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Woning: Eengezinswoning, appartement in het centrum (9m van meterkast naar verste muur, 1 tussenmuur, 2 verdiepingen).
Huidige setup: FritzBox in meterkast, zeer matig bereik & matige streamstabiliteit naar laptop & TV. Wel staat er in de woonkamer (7m verderop, door 1 muur) een switch, deze kamer is tevens onder de slaapkamer waar het bereik waardeloos is. In de toekomst (als hoofdrouter) gaat er ook DDWRT op. WiFi analyzer telt op elke channel 4-8 netwerken.

Ik ben dus waarschijnlijk het beste af als ik de router op de plek van mijn switch zet, deze als AccessPoint configureer. In de toekomst kan de router dan dienen als zowel hoofd-router of als A.P. mocht ik dan upgraden.

Draadloos Aangesloten: 2 laptops (1 met 5Ghz), 1 tablet (5Ghz), 3 mobieltjes (2 met 5Ghz), 3 speakers (5Ghz), 2 raspberry pi's, 1 chromecast (2.4ghz), receiver (5ghz), TV (5ghz), 1080p TV (2.4ghz), paar kleine domotica probeersels.
Bedraad Aangesloten: NAS, PS3, PS4, PC

In de toekomst: Gezinsuitbreiding & nieuwbouw, ik wil wel graag een jaar of 10 doen met mijn router (realistisch wordt ie bij ingrijpende nieuwe techniek vervangen, maar ik kan geen koffiedik kijken)

Uit eigen onderzoek blijkt tot op heden dat een TP-LINK C3200 (165€), R7800 X4S (160€), R8000 X6 (195€) van Netgear en de ASUS AC3200 (180€) & AC5300 (240€) met kop en schouders boven de rest uitsteken. De AC5300 is overkill, maar kan ik voor een prikkie krijgen (ZGAN, 240 euro), en voor dat geld doet ie mee wat mij betreft. Liefst zet ik de router in de meterkast, maar ik realiseer me dat ik de beste dekking heb als ik 'm als A.P. in de woonkamer zet. Ubiquiti lijkt me mooi, maar lastig te beheren (?) en vrij prijzig.

Welk product raad u mij aan te kopen? En in welke configuratie met mijn huidige stand van zaken?

Veel dank & liefs,

- TF

PS: CES presenteerde Mesh-routing, is dat iets om op te wachten terwijl ik nu een wat simpelere dual-band neem als tussenstation? Door de bomen het bos niet meer zien is hier op z'n plek haha

edit; Op basis van wedervragen uit andere topics:
- Oppervlakte woning is 72m2 BG, 40m2 1e verdieping.
- Vooralsnog (komende half tot heel jaar) fungeren als A.P. voor bedraad & draadloos internet, daarna het startpunt van ons netwerk
- A.P. 1e verdieping lijkt onnodig, Fritzbox redt 't prima naar de kamer boven zich, zelfde situatie kan ik in de woonkamer creëren, die de kamer respectievelijk daarboven prima zal bereiken. Voor in de toekomst is een centrale A.P. op de 1e verdieping nodig die ook balkon & 2e verdieping (geen muren, zolderruimte) bereikt.

[ Voor 14% gewijzigd door TerrorForceNL op 27-01-2017 04:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik zou de router laten voor wat het is en een accespoint achter je switch hangen. Ben je voor een paar tientjes klaar.
n de toekomst: Gezinsuitbreiding & nieuwbouw, ik wil wel graag een jaar of 10 doen met mijn router (realistisch wordt ie bij ingrijpende nieuwe techniek vervangen, maar ik kan geen koffiedik kijken)
Ik heb helaas ook geen glazen bol maar kan je desondanks voorspellen dat 10 jaar vrij onrealistisch is. Sowieso zal 1 accespoint niet volstaan in een nieuwbouwwoning. Reken snel op mintens 2 Ap's en zelfs dat is geen garantie voor succes. Woon zelf in een huis uit 2005 en heb al 2 deftige Ubiquity ap's nodig voor stabiel Wi-Fi.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
Switchie schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 02:23:
Ik zou de router laten voor wat het is en een accespoint achter je switch hangen. Ben je voor een paar tientjes klaar.

[...]

Ik heb helaas ook geen glazen bol maar kan je desondanks voorspellen dat 10 jaar vrij onrealistisch is. Sowieso zal 1 accespoint niet volstaan in een nieuwbouwwoning. Reken snel op mintens 2 Ap's en zelfs dat is geen garantie voor succes. Woon zelf in een huis uit 2005 en heb al 2 deftige Ubiquity ap's nodig voor stabiel Wi-Fi.
Kabels in elke kamer, dus een AP meer of minder is tegen die tijd zo geregeld!

Heb je een suggestie voor een AP voor nu, achter de switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 00:29

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

TerrorForceNL schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 02:35:
[...]

Kabels in elke kamer, dus een AP meer of minder is tegen die tijd zo geregeld!

Heb je een suggestie voor een AP voor nu, achter de switch?
Ubiquiti Wireless AC Lite of pro, afhankelijk van je budget. De pro heeft betere POE features en een iets hogere throughput, en onder andere ondersteuning voor 3X3 MIMO.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

[ Voor 10% gewijzigd door TVH7 op 27-01-2017 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
Jullie inziens het hele plaatje met een router voorlopig dus in de ijskast zetten? Dan komen we er anno 2018 op terug... als men er anders over denkt, de discussie staat open.

Biedt de UniFi me een PnP (injector included? ik zie dat ie PoE werkt, maar mijn switch doet daar niet aan) 2.4+5ghz netwerk? Lees wel dat de controller haast overbodig is, hij doet out of the box al bijna alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TerrorForceNL schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 03:25:
Jullie inziens het hele plaatje met een router voorlopig dus in de ijskast zetten? Dan komen we er anno 2018 op terug... als men er anders over denkt, de discussie staat open.

Biedt de UniFi me een PnP (injector included? ik zie dat ie PoE werkt, maar mijn switch doet daar niet aan) 2.4+5ghz netwerk? Lees wel dat de controller haast overbodig is, hij doet out of the box al bijna alles.
Fritz is een prima router. Met een Unifi per verdieping gaat je draadloze internet als een speer. De singlepacks bevatten een injector en kunnen beide banden werken. Controller heb je wel nodig om ze in te stellen en hoeft niet continue aan te staan. Deze kun je dus eenvoudig op een pc installeren en starten als je de config zou willen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 07:11:
[...]

Fritz is een prima router. Met een Unifi per verdieping gaat je draadloze internet als een speer. De singlepacks bevatten een injector en kunnen beide banden werken. Controller heb je wel nodig om ze in te stellen en hoeft niet continue aan te staan. Deze kun je dus eenvoudig op een pc installeren en starten als je de config zou willen aanpassen.
Ik vind de FritzBox eigenlijk vies tegenvallen, één van mijn clienten heeft een model van XS4All met 400N & 867AC, de mijne heeft alleen 300N. Ik had nog liever een Experia Box gehad :X (edit; zojuist gebeld en ze willen me wel een experia box tegemoet komen... wederom 300N)!

[ Voor 6% gewijzigd door TerrorForceNL op 27-01-2017 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TerrorForceNL schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:21:
[...]

Ik vind de FritzBox eigenlijk vies tegenvallen, één van mijn clienten heeft een model van XS4All met 400N & 867AC, de mijne heeft alleen 300N. Ik had nog liever een Experia Box gehad :X !
Dan heb je het over het wireless deel. Dat dus uitzetten en vervangen door de Ubiquiti's.

Naast de soms matige specs van het wireless deel inrouters is de plaatsing ook vaak een probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2017 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
Dus voorlopig een Lite op de plaats van de Router van de provider, direct gekoppeld. WiFi van de router uit. Tevens een Pro in 't achterhuis, waar alle apparatuur (TV, server, spelcomputer, PC, AVR, 3 draadloze speakers) staat en direct onder de hoofd-slaapkamer (chromecast, 2 draadloze speakers, tablet). Daarmee moet dekking geen probleem zijn, geen interference omdat de UniFi's uitsluitend het WiFi netwerk vormen.

Mijn adresje raad dan 2x Lite aan, maar ben ook benieuwd naar het verschil tussen de Lite & de Pro dus zodoende sta ik op het punt om beide te bestellen.

Kan u het daar mee eens zijn of raad u mij alsnog wat anders aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom op de plek vd huidige router?

Ik zou beginnen met 1 AP op de plek vd switch. Desnoods geef je de fritz een ander ssid als je roaming tussen twee fabrikanten niet vertrouwd..,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
FreakNL schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 00:03:
Waarom op de plek vd huidige router?

Ik zou beginnen met 1 AP op de plek vd switch. Desnoods geef je de fritz een ander ssid als je roaming tussen twee fabrikanten niet vertrouwd..,
Dank voor de vlotte feedback! Ik wil gewoon probleemloos kunnen roamen, in de toekomst redt een hele dikke router dat namelijk niet meer (nu waarschijnlijk wel). In de geest van "klaar voor de toekomst" laat ik de router zitten en heb ik toch 2 APs nodig (per advies van... iedereen zo'n beetje haha), 1tje per verdieping, die mij in staat stellen door het hele huis op 1 SSID probleemloos te roamen.

De tweede UAP (de Lite) kan ik skippen, maar koop ik op den duur waarschijnlijk toch, dus kan ik er nu mooi mee spelen naast een Pro en creëer ik gelijk goed 5Ghz bereik in het voorhuis & de logeerkamer.

Ik zie dat Mesh er nog niet klaar voor is, 1 router met groot bereik is vergelijkbaar qua prijs (& is niet/moeilijk uit te breiden als ik slechts 1 SSID wil hebben) dan 2x Ubiquiti UAPs, de plaatsing is ook centraal i.p.v. verdeeld.

Geef me er gerust van langs met kennis en argumenten, ik lees me grondig in maar blijf een leek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

Geen idee waar je het allemaal over hebt, je haalt er ook een hoop dingen bij die niet zo relevant zijn.

Gouden tip:
1 router met groot bereik is onzin. WiFi is bidirectioneel verkeer. Leuk dat je in de meterkast in een spreekwoordelijke megafoon loopt te roepen. Ja, dat hoor je op zolder. Maar als je dan op zolder terug gaat roepen hoor je dat nauwelijks in de meterkast. Het is niet alleen zenden (router) en ontvangen (WiFi device), het gaat er ook om dat de ontvanger (WiFi device) weer terug kan zenden...

Zorg dus voor voldoende dekking met een UTP verbinding als backbone. Hoe jouw huis eruit ziet en waar je voldoende dekking wil is aan jou en kunnen wij lastig inschatten. Welke devices je daarvoor gebruikt is daarna niet eens zo heel relevant meer, elk modern access point (of router in AP mode) gaat je daarbij helpen, dat hoeft niet eens perse Unifi te zijn.

Zoek gewoon 2 of 3 strategische punten in je huis, leg daar UTP vanaf je router naartoe en zet er een AP neer. Bij mij was dat de woonkamer en zolder bij het open trapgat. Mijn router staat gewoon in de meterkast (WiFi uit), er loopt een kabel naar de woonkamer naar een router (geconfigureerd als AP) en een kabel naar zolder waar een switch staat. Vanuit die switch loopt er een kabel die net boven het open trapgat uitkomt en daar hangt een AP. Met deze setup heb ik overal (BG, 1e verdieping, zolder en tuin) prima bereik...

Het is echt geen rocket science. Het wordt pas lastig als je met repeaters, powerlan, etc gaat werken, dan ga je allerlei factoren in het spel brengen die voor onzekerheid en onvoorspelbaarheid zorgen. Maar als je gewoon 2 kabels trekt en 2 AP's neerzet ben je klaar.... Zelfde SSID configureren en gaan met die banaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloodyus
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 11:35
Removed.

[ Voor 98% gewijzigd door bloodyus op 08-01-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorForceNL
Het speelgoed gehalte van UniFi sprak me wel aan, ik heb me aan de hand van FreakNL gekozen voor de goedkopere units, & dan eentje extra, van UniFi (UAP AC Lite). Allemaal achter een UTP kabel, net geïnstalleerd op 2-3 strategische punten (per instructie, FreakNL haha). 2 AP's per instructie van switchie, de Lite & de Pro zoals TVH7 aanraadt en de WiFi van de modem uit, volgens roys. Allemaal happy?

UniFi kan in de toekomst ook een soort van roaming dedicated 2.4 en/of 5ghz WLAN opzetten, vooralsnog lijkt een gemixed 2.4 & 5ghz WLAN met Band Steering het prima te doen. Alleen Heos & Chromecast & Heos doen moeilijk op de 5Ghz, kan zijn dat ze de bandbreedte niet aankunnen.

DD & OpenWRT zijn bewezen machtige toevoegingen aan een router. Was ik voor de router als AP gegaan had ik er sowieso DD WRT opgezet en als AP gekozen voor een AC1900 model.

Dus: [Opgelost]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloodyus
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 11:35
Removed.

[ Voor 98% gewijzigd door bloodyus op 08-01-2021 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerrorForceNL
[b][message=50103855,noline]Nou had ik nog wel een vraag over het roaming van WiFi:
Hoe krijgen jullie het voor elkaar dat (vooral op de smartphone) de WiFi automatisch overschakelt naar het sterkste signaal?
Bijvoorbeeld: Ik heb op de begane grond een router en op zolder een (sterkere) AP staan, beide met hetzelfde SSID.
En hier komt jouw reply gelijk aan bod haha, dit is namelijk mede de reden dat ik uiteindelijk voor een enkel-merk-oplossing heb gekozen! 10 jaar geleden was hier geen oplossing voor, toen had je ook nog niet zoveel mobiele devices als nu, het was vaak een kwestie van even je WiFi uit en aan zetten. In een traditioneel 2.4ghz netwerk zoals jij beschrijft, in recente jaren, zijn er oplossingen op je device om automatisch te swappen, daar zijn apps voor, maar ik vond het uit/aan zetten van WiFi nog altijd de makkelijkste optie, alleen vervelend met streamen (of gamen) want je wil niet even je verbinding kwijt! Je kan klooien met de zendsterkte van de router, die is 't slimst vaak en houdt je device langer vast. Minder zendsterkte = geeft automatisch het stokje eerder door.

Nu er een 5ghz netwerk naast loopt en het aantal streaming & mobiele devices blijft groeien wilde ik hier een permanente oplossing voor. Mesh-netwerk in z'n ware vorm staat nog in de kinderschoenen maar lijkt hierin wel de toekomst. Voorlopig kan je in de traditionele setup (router+AP) het beste apparaten nemen van één merk, die geven namelijk onderling makkerlijker een device over (van router naar AP), stel een RSSI waarde in (indien mogelijk) van -80dBm of -75dBm en als het signaal dan beneden dat peil zakt dan gaan ze je device overgeven naar de ander. Dit is een goed uitgewerkte functie op het Unifi platform, is mij verteld, en tot nu toe ben ik er zeer tevreden mee!

[ Voor 69% gewijzigd door TerrorForceNL op 04-02-2017 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
bloodyus schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:39:
Haha, en ik dan?? :P

In ieder geval goed dat je een oplossing gevonden hebt!

Nou had ik nog wel een vraag over het roaming van WiFi:
Hoe krijgen jullie het voor elkaar dat (vooral op de smartphone) de WiFi automatisch overschakelt naar het sterkste signaal?
Bijvoorbeeld: Ik heb op de begane grond een router en op zolder een (sterkere) AP staan, beide met hetzelfde SSID.
Op de eerste verdieping (slaapkamer) is het WiFi signaal van de begane grond eigenlijk te zwak, maar blijft daar op hangen, omdat mijn telefoon denk dat hij nog 2 streepjes (en dus genoeg signaal) heeft. Ik moet elke avond dus handmatig overschakelen naar het WiFi van zolder.
Is hier een truucje voor? Ik heb al WiFi+ geprobeerd (een optie op mijn Huawei die automatisch zou moeten schakelen tussen 4G en WiFi, maar dat kostte mij mijn volledige databundel, toen ik plots zonder WiFi Netflix zat te kijken).
En ik heb al gezocht naar een optie om het WiFi signaal van de router beneden naar een lager uitzend-percentage te zetten, maar dat is niet mogelijk in de Ziggo modems.

Ik hoor graag van u allen :D
Roamen is vrijwel volledig afhankelijk van je client, enige setting op je AP's die je kan proberen is de zendsterkte van elke AP lager zetten zodat ze minder overlappen.
De enige manier om dit makkelijk op te lossen is om een managed wifi netwerk te nemen waar een controller (of zoals Ubiquiti dat bij een aantal modellen doet met een primaire AP) bepaald wanneer een client overschakelt Consumentenspul heeft dat niet, geen idee welke AP's je hebt?

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1