Geluid 2e hands winterbanden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
Mijn 2e hands winterbanden (en 2e hands stalen velgen) maken een raar geluid.
Je voelt het licht door de auto maar het stuur trilt niet (banden zijn gebalanceerd).

ik kreeg het niet goed gefilmd, maar onderstaand filmpje lijkt er veel op:
YouTube: Strange Tire Noise
reacties in dit filmpje wisselen, dus ben benieuwd naar jullie mening.

Gaat om vredesteins van 5 jaar oud met goed profiel. Banden zijn gecheckt op cupping,maar dat is minimaal.

Mijn grootste vraag, kan ik hiermee op wintersport?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-06 16:49

GforceNL

Out of memory....

Wat zei de garage? Wellicht beter om daar de vraag te stellen dan op een computer forum?

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
ja heb je gelijk in. De garage zei... "ja niks mee aan de hand, gewoon de radio harder zetten"

Vandaar dat ik zoek naar evt gebruikerservaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Fijne garage. :D

Maar ik weet niet zo goed wat ik moet horen. Onbalans op achterwielen voel je niet in je stuur, maar winterbanden maken vaak sowieso wat meer geluid door het profiel.

Wat is er precies raar?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
het lijkst alsof je over de middenstrepen van de weg rijdt. frequentie en toon wordt hoger/lager naarmate de snelheid en bij remmen klinkt het nog wat zwaarder. In het filmpje hoor je het van 50 secs het beste als hij gaat afremmen.

Het is dus ook geen constante zoem die je idd bij winterbanden beter hoort. Volume verschilt ook per band. Heb geprobeerd in het midden van de auto te hangen (Standje Golf GTI) en het lijkt als of linksvoor het hardste klinkt. Dan linksachter, rechtsvoor en rechtsachter.

[ Voor 37% gewijzigd door Tusk op 26-01-2017 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gonadan schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:19:
Fijne garage. :D

Maar ik weet niet zo goed wat ik moet horen. Onbalans op achterwielen voel je niet in je stuur, maar winterbanden maken vaak sowieso wat meer geluid door het profiel.

Wat is er precies raar?
Wat is er verkeerd aan wat de garage zegt?

Geen garantie van mij natuurlijk maar ik had dit op wat oude banden ook. Toen ze van achter naar voren gingen hoorde je t sterker. Zit volgensmij gewoon in specifieke manier van slijtage ivm veel lawaai van winterbanden opzich. Zelf nog 2 jaar en 20k mee door gereden en toen ivm profieldiepte gewisseld.

Als het mijn auto/banden waren had ik me dus niet druk gemaakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik denk heel vaag zoiets te horen, maar het is dat jij het zegt. Oordelen op basis van het filmpje gaat mij niet lukken.

Banden moeten een een continu geluid produceren, anders is er een onregelmatigheid. Maar hoeveel heb je ze al gebruikt? Heb je ze al echt goed warm gereden en kijken wat ze dan doen? Vijf jaar is al best oud en misschien zijn ze wat stug geworden en een tijd niet gebruikt. Het kan alle kanten op.
GoldenSample schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:27:
Wat is er verkeerd aan wat de garage zegt?
Gewoon radio harder zetten is natuurlijk geen professioneel advies. Dat kan je bij een goede relatie met een knipoog doen maar daar houdt het ook op. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 26-01-2017 23:29 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
Hoeveel KM heb je ze er al onder zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 20:11

Twarp

just grin...

Stom wellicht, maar het kan geen kwaad om je profiel even na te lopen of er niets iets tussenin zit.

Meh ...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
Tweedehands winterbanden van 5 jaar oud... ik zou ze persoonlijk niet onder m'n auto willen.

Ik gok dat ze al wat harder geworden zijn door de leeftijd waardoor ze meer herrie maken en minder grip hebben. Verder heeft elke auto een eigen slijtagepatroon. Banden worden over het algemeen niet voor niks gemarkeerd met de oorspronkelijke positie bij opslag, als je ze onder een andere auto gooit of van as wisselt krijg je meer herrie.

Verder zijn de meeste winterbanden richtinggebonden. Klopt de draairichting op de band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-06 17:04
_JGC_ schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:39:
Tweedehands winterbanden van 5 jaar oud... ik zou ze persoonlijk niet onder m'n auto willen.

Ik gok dat ze al wat harder geworden zijn door de leeftijd waardoor ze meer herrie maken en minder grip hebben. Verder heeft elke auto een eigen slijtagepatroon. Banden worden over het algemeen niet voor niks gemarkeerd met de oorspronkelijke positie bij opslag, als je ze onder een andere auto gooit of van as wisselt krijg je meer herrie.

Verder zijn de meeste winterbanden richtinggebonden. Klopt de draairichting op de band?
Neem aan dat de garage de draairichting wel gecheckt heeft :P

Maargoed de ene band is de andere band niet.

Rijden op goedkope chinese bandjes of echt een goede band kan al een gigantisch verschil maken qua rolgeluid.

Verder als je band minimaal gecupt is, kun je dat geluid al krijgen.

Niks gevaarlijks aan, het geluid kan wel hinderlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
Ik heb het hier ook wel als ik nieuwe banden achter monteer en de iets gecupte banden naar voren verplaats, dan maakt het even kloteherrie, maar gaat uiteindelijk ook wel weer weg. Nu zijn Vredestein Snowtrac banden sowieso al niet de stilste banden overigens, maar qua grip zijn ze niet slecht.

Mijn ervaring met banden van >5 jaar zijn helaas niet zo super, vandaar dat ik ze niet onder m'n auto wil hebben. Vorige auto kocht ik met 120.000km op de teller, had nog z'n originele achterbanden met 6mm profiel, 4,5 jaar oud en knijterhard. Heb daarmee 1x andersom op een rotonde gestaan, snel genezen van die oude harde troep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:07
Als de banden zoveel herrie maken als in het filmpje, dan zijn het waardeloze banden of er is iets anders mis. Lagers wordt in de comments van die video al genoemd, dat klinkt vaak ook ongeveer gelijk. Maar dit klinkt bijna alsof je met een lekke band rijdt.

Enfin, als de garage zo'n bot antwoord geeft van "zet de radio maar harder" dan zou ik zelf een andere garage gaan zoeken. Mijn winterbanden zijn inmiddels ook 4 of 5 jaar oud (weet het niet meer zeker), de afgelopen 2 jaar weinig op gereden wegens zachte winters, maar de banden zijn nog altijd zeer stil.
In mijn optiek is er 1 punt van de auto waar je nooit op moet bezuinigen of halve maatregelen moet nemen en dat zijn je banden, met op plaats 2 de remmen. De motor mag haperen en uitvallen, de bumper mag eraf vallen of je hebt een enorme ster in de ruit, al die dingen zijn vele malen minder gevaarlijk dan slechte banden of slechte remmen. Goede banden kunnen een wereld van verschil maken en het zijn de enige delen van de auto die contact hebben met het wegdek.

Persoonlijk zou ik dan ook altijd goede, nieuwe (winter-)banden kopen. Als je de mogelijkheid hebt om de banden thuis ergens in de garage/schuur/kelder op te slaan en je 25k kilometer of meer per jaar rijdt zit er eigenlijk zowat geen financieel nadeel aan het hebben van winterbanden. Wanneer je de winterbanden gebruikt, slijten de zomerbanden niet en vice versa. Banden, en zeker winterbanden, moet je niet te oud laten worden en ook zeker niet tot op de laatste 1.6mm afrijden. 5 of 6 jaar gebruik is voor mij het maximum en minimaal 2.5-3mm profiel. Rijd je 25k kilometer per jaar totaal, zeg 10k ervan op winterbanden (november t/m maart) dan haal je dat wel binnen een jaartje of 4 a 5.

Voor informatie over welke banden goed zijn kijk ik altijd op tyrereviews.co.uk. Daarbij let ik dan met name op de gebruikersreviews. Daar staat namelijk vaak veel bruikbaardere informatie over hoe de banden zich verhouden onder echte omstandigheden, met vele verschillende auto's, landen (klimaten) en rijstijlen. Ook informatie over slijtage kan je veel beter uit gebruikersreviews halen, die mensen rijden b.v. 3 of 4 jaar en 40k kilometer op die banden, niet 1 weekje en 1000 kilometer (of nog minder) bij een test van b.v. de ANWB.
Banden die op dit moment erg goed aangeschreven staan zijn o.a. de Continental WinterContact TS 860. Zowel in de officiële tests als ook de gebruikers zijn uitermate te spreken over deze banden. Michelin Pilot Alpin 4 doen het ook erg goed. Volgend jaar ga ik hoogstwaarschijnlijk mijn huidige setje vervangen en deze 2 banden zijn tot nu toe mijn beste kandidaten.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
Thx voor jullie reacties. De banden liggen er nu 700km op liggen en alleen maar korte stukjes (20km) gereden.

Ik gebruik winterbanden alleen als ik op wintersport ga of een weekendje ardennen. Dus dat is max 1800km per jaar en ik ga niet elk jaar op wintersport :) Ik rij 15k per jaar. Daarom vind ik een nieuwe set wel prijzig.

En ik ben het overigens eens met de stelling van hierboven dat banden héél belangrijk zijn.

Stel dat het alleen de banden zijn. Is het ook te meten (zonder er een andere band op te leggen) dat de velgen niet krom zijn? Dat ik idd de Continentals nieuw aanschaf maar de velgen behoud. Ik ben namelijk bang dat het probleem een combi is van band/velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:44
Bas. schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:55:
[...]Rijden op goedkope chinese bandjes of echt een goede band kan al een gigantisch verschil maken qua rolgeluid.
Ja en nee :) Ik heb op het moment Michelin Alpine 5 banden erop zitten en die behoren tot de top mbt winterbanden en die zijn echt enorm luidruchtig... terwijl mijn vorige 'budget' Continental banden een heel stuk stiller waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-06 20:12
Stel dat het alleen de banden zijn. Is het ook te meten (zonder er een andere band op te leggen) dat de velgen niet krom zijn?
laat je wielen balanceren "aan de auto"
http://www.prins-techniek.nl/balanceren.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

2dehands banden gaan er bij mij echt niet meer in. Die 2dehands banden die jij lekker goedkoop koopt, zijn banden vaak afkomstig van schadeauto's of auto's die regelrecht de sloop opgegaan zijn. Qua profiel mag het allemaal mooi zijn, maar zo'n band kan een klap hebben gehad waardoor de structuur gewoon aangetast is. Wintersport zei je? Waarom die je zo gierig en koop je niet gewoon een set wat je ieder jaar terug in de schuur legt?

Dit is dus precies het probleem. Je hoort een geluid wat klinkt alsof je een zachte / lekke of kromme band hebt, en de garage verteld je doodleuk de radio maar harder te zetten.

Banden die meer geluid maken die moet je gezamelijk horen. Dit klinkt echt alsof er iets aanloopt of dat er iets niet goed zit / krom zit / noem maar op.

Teruggaan, geld terugvragen, koop gewoon nieuwe banden, en ga met een gerust hart op vakantie.

Edit: Ook zoiets. Banden ouder dan 5 jaar worden vaak al niet meer aanbevolen. Het rubber gaat namelijk uitdrogen. Dat hoef je niet eens van de buitenkant af te zien. En met uitdrogen kan je een klapband krijgen. Je kunt mischien al een soort prop uit hebben steken op de band. Levensgevaarlijk dit man. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 27-01-2017 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Ik heb een set Vredestein Snowtrac 5 er onder liggen en die maken ook beduidend meer geluid dan mijn andere banden, en dat is een setje goedkope meuk volgens mij. Hiervoor bij mijn andere auto was dat precies hetzelfde.

Ik beredeneer het als: De band is zachter, dus meer rolweerstand, dus meer geluid. Bij mij is het overigens wel een constant geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil_Inside
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:55
Kan het zijn dat je de banden tussen de voor en achterkant verwisselt hebt? Ik heb dit zelf ook al eens gehad met mijn wagen. Na 2 of 3 winters de achterbanden vanvoor gezet (omdat deze minder afgesleten waren). Aangezien de banden vanachter anders slijten als de voorste banden hoorde ik ze ook heel duidelijk. Het heeft toch zeker een kilometer of 2.000 geduurd tegen dat het geluid weg was.

Hoeveel verschil in slijtage zit er op de banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
ja minste profiel zit nu wel achter. 2mm verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:48
Ik had mijn winterbanden 5 jaar geleden nieuw gekocht; zelf in mn schuur opgeslagen. Deze winter erop gezet, er was nog genoeg mm voor één winter. Wissel voor & achter elk winter om.
Dit keer enorme last van resonantie (=herrie). Stuur trilde niet maar rond de 80-100km heel veel geluid wat niet merkbaar was in het stuur.
Afspraak gemaakt om de auto te laten uitlijnen, maar gelukkig even de reden aangegeven bij de garage want die gaf aan dat er op de voorbanden "blaas"vorming plaatsvond en het beter was afscheid te nemen van de banden. Gevaarlijk noemde hij het. Dit was overigens nauwelijks te zien aan de band zelf.
Ik heb er nu Crossclimates op zitten. Heerlijk; geen bandenwissels meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
constante herrie of in een bepaalde frequentie?

als ik 120+ rij is de frequentie namelijk zo hoog dat je het niet meer hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ligt het ook niet enorm aan het wegdek? Nieuwe wegdek bij gouda ringweg is mijn auto bizar stil, maar wegdek van utrecht naar amersfoort en lijkt alsof ik op kiezels rij.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

Hier Continental WinterContact TS840 en deze fluiten, zeker op die heerlijke betonnen wegen hier in België en vooral rond de 100km/h. Op asfalt een stuk stiller. En inderdaad de frequentie hangt af van de snelheid en heeft in mijn geval te maken met het profiel, niks problematisch.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:24

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tusk schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:15:
ja minste profiel zit nu wel achter. 2mm verschil
Andersom doen. Minste profiel altijd op de voorwielen, en dat heeft niets met de aangedreven wielen te maken.
Theorie erachter: Bij normale omstandigheden maakt het niets uit. Totdat je in bijzondere omstandigheden (aquaplaning, noodstop, gripverlies in een bocht om welke reden ook) terecht komt, dan wil je onderstuur. Namelijk, je voorkant begint dan te glijden. Dit kondigt zich vaak aan en is goed op te vangen. In het ergste geval schuif je vooruit ergens tegenaan. (waar kreukelzone van de auto op is gemaakt)
Als de achterkant als eerste begint te glijden word je verrast, en kun je niet veel meer uithalen. In het ergste geval schuif je dan zijwaarts of achterwaarts ergens tegenaan.

Als de voorbanden zijn versleten, verhuizen de achterbanden naar voren, en de nieuwe banden leg je achter. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
het geluid is niet constant, dus het is aan/uit/aan/uit. Dat bedoel ik met frequency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:06
Tusk schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:47:
het geluid is niet constant, dus het is aan/uit/aan/uit. Dat bedoel ik met frequency
Dat lijkt mij niet in orde. Winterbanden, zeker op stalen velgen i.p.v. aluminium, maken meer geluid.
Echter een aan/uit-geluidsbeeld klinkt als een beschadigd karkas. Als je de auto opkrikt en het wiel draait (of iemand laat draaien), kijk dan eens of de band rond is. Balanceren is niet alles, een ei krijg je ook in balans als het moet.

Als randopmerking nog, cupping of zaagtandprofiel kan als gauw voor extra geluid zorgen, terwijl het nauwelijks zichtbaar is. Misschien is er een iets vlakker stuk aan de band, ontstaan bij een noodstop.

[ Voor 5% gewijzigd door Hijdaar95 op 27-01-2017 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 18:13

Eraser127

Nijkerk

Misschien dat de banden op een andere positie zitten dan bij de vorige auto? Dat ze dus iets andere slijtage hebben dan dat ze er nu op zitten?

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zitten de velgen wel vast aan de auto? Het klinkt meer alsof er een minimale speling is tussen velg en as waardoor de band niet altijd recht onder de auto staat en dan een "slepende" beweging maakt ipv een rollende beweging.

Vergeet ook niet dat een andere maat band & velg direct gevolgd hoort te worden door een uitlijning; zeker als de ET-waarde "anders" is, al is het maar 2mm.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hijdaar95 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:37:
[...]

Dat lijkt mij niet in orde. Winterbanden, zeker op stalen velgen i.p.v. aluminium, maken meer geluid.
Echter een aan/uit-geluidsbeeld klinkt als een beschadigd karkas. Als je de auto opkrikt en het wiel draait (of iemand laat draaien), kijk dan eens of de band rond is. Balanceren is niet alles, een ei krijg je ook in balans als het moet.

Als randopmerking nog, cupping of zaagtandprofiel kan als gauw voor extra geluid zorgen, terwijl het nauwelijks zichtbaar is. Misschien is er een iets vlakker stuk aan de band, ontstaan bij een noodstop.
Ik zeg het je, tweedehands banden komen grotendeels van schadeauto's af. Auto's die betrokken zijn geweest bij een ongeluk. De enige inspectie die zulk soort banden krijgen is optisch of ze rond zijn, geen beschadigingen aan het oppervlak hebben en ze gaan standaard per zo groot mogelijk gevulde bus mee voor in de verkoop.

Het interesseert de handelaar niet dat je op banden rijdt die een risico vormen. Het enige wat hem interesseert is het verdienen van geld. Welnu als je op wintersport gaat en jezelf met je goedkope banden een risico wilt vormen, be my guest.

You get what you pay for, en ik vindt het een levensgevaarlijke ontwikkeling. Zo duur zijn goede banden niet meer tegenwoordig, en je kunt ze vaak voor meerdere winters blijven gebruiken ervanuitgaand dat je een auto langer dan een jaar houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-06 21:41
Mijn winterbanden maken ook veel geluid, veel harder als mijn zomerbanden :), als de garage ze heeft gecontroleerd en aangeeft dan zal er niks aan de hand zijn. Je kan het eventueel ook nog bij een bandenboer of een andere garage laten checken voor de zekerheid.

According to my calculations the problem doesn't exist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zonder het daadwerkelijke geluid gehoord te hebben, en dus afgaand op het filmpje en wat je schrijft, zijn er eigenlijk maar een paar mogelijkheden.

Het tikken/kloppen kan komen doordat er een steentje of iets anders ergens in het profiel vast zit. Check dus alle vier de banden daar op. Een tweede mogelijkheid, zeker bij 2de hands banden, is dat er een plat stukje in de band zit. Dat hoef je niet te zien, 1 mm kan al genoeg zijn om het te voelen of horen. Als ze van een auto komen die lange tijd stil heeft gestaan of als de banden verkeerd opgeslagen zijn geweest, kan dit vrij gemakkelijk ontstaan. Schadelijk is het niet, hinderlijk wel, want het verdwijnt zelden helemaal. Dit kan versterkt worden door de leeftijd van de band, hoe ouder hoe stugger en hoe minder makkelijk een flat spot kan herstellen.

Verder, als ze ook zoemen (zoals in het filmpje), dat hangt samen met het slijtagepatroon en profiel van de band. Iedere auto heeft een eigen slijtagepatroon (afhankelijk van merk, type, uitlijning, gebruik), en is van geen enkele auto gelijk. Wissel je tussen auto's, kan dat daardoor meer geluid geven dan voorheen. Bij winterbanden is dat effect nog wat sterker, omdat deze door de zachtere compound en grover profiel sneller een bepaald slijtage patroon aan zullen nemen.

Verder is 5 jaar al redelijk oud en normaal reden om ze vanwege ouderdom te gaan vervangen (daarom werden ze wellicht ook 2de hands aangeboden).

Uiteindelijk is het verstandigst om banden gewoon nieuw te kopen. Tenzij je een exotische maat hebt, zijn veel goede winterbanden in de meest gangbare maten maar tussen de €50 en € 70 per stuk.

Kromme velgen voel je trouwens vrijwel altijd in het stuur of auto in de vorm van een trilling.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:03:

Kromme velgen voel je trouwens vrijwel altijd in het stuur of auto in de vorm van een trilling.
Nee,

Als de velg fatsoenlijk met band uitgelijnd is (Loodjes plakken) dan merk je dat bijna niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NkHusKH7YOQxDQE7Zc5H5NpL/full.jpg

De rechter velg (de hele set eigenlijk) die ik niet meer heb had een 'ei' en was in onbalans als je 'm uit ging lijnen op een apparaat. Door het toevoegen van loodjes merk je dat verschil niet meer. Onder het rijden zelf merk je ook niets gewoon.

Pas als je loodje eraf is (Denk wasstraat, hoge druk spuit door je velgen heen bijv) dan ga je dat trillen wel merken.

Ik gooi het nooit meer op gebruikte banden, zomer of winter, het maakt niet uit. Voor mij was 1 noodstop ooit voldoende om te weten dat gebruikte banden prut zijn, en je gewoon niet kunt weten wat ermee is gebeurd.

Mijn auto heeft Y index banden nodig. Ik wil geen banden hebben die mogelijk bij een ongeval betrokken zijn geraakt en daardoor schade aan het karkas hebben bij snelheden tot 300kmph.

Ik raadt mensen het ook echt niet aan om gebruikte banden te gaan gebruiken. Je hoeft maar net 1 set te hebben dat niet deugt en daar ga je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 16:22
Het klinkt haast als het profiel van een terreinwagen. Raar is dat het niet constant is.

Het eerste waar ik aan moest denken: banden die niet op een spindel zijn opgeslagen, of op het loopvlak hebben gestaan en dus heel lichtjes eivormig zijn geworden. Een schade auto die een tijd nog stil heeft gestaan op de banden zou net zo goed kunnen. 5 jaar is zeker voor winterbanden best al oud. Je voldoet keurig aan de voorschriften in de wintersportlanden, maar heel veel veiligheidsvoordeel zou ik niet op rekenen als de rubbercompound al aan het verharden is. Door de extra lamellen zal het rijden op sneeuw nog duidelijk beter zijn. Je voordeel op ijzige ondergrond zal echter al minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 14:52
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:45:
[...]

Ik zeg het je, tweedehands banden komen grotendeels van schadeauto's af. Auto's die betrokken zijn geweest bij een ongeluk. De enige inspectie die zulk soort banden krijgen is optisch of ze rond zijn, geen beschadigingen aan het oppervlak hebben en ze gaan standaard per zo groot mogelijk gevulde bus mee voor in de verkoop.

Het interesseert de handelaar niet dat je op banden rijdt die een risico vormen. Het enige wat hem interesseert is het verdienen van geld. Welnu als je op wintersport gaat en jezelf met je goedkope banden een risico wilt vormen, be my guest.

You get what you pay for, en ik vindt het een levensgevaarlijke ontwikkeling. Zo duur zijn goede banden niet meer tegenwoordig, en je kunt ze vaak voor meerdere winters blijven gebruiken ervanuitgaand dat je een auto langer dan een jaar houdt.
Dit kun je niet onderbouwen. Dealers / garages / autohandelaars krijgen via de inruil auto's, waar de vorige eigenaar braaf ook zijn winterbanden bij geeft, "want ze passen niet op de nieuwe".

Die winterbanden gaan op marktplaats of naar de handel.

Ik ben inmiddels aan mijn derde set tweedehands winterbanden bezig. Niet omdat ze snel slijten, maar omdat ze de gebruiksduur van de auto met gemak overleven. Wij kopen toch elke 3 / 4 jaar een andere auto. Het laatst gekochte setje moest opnieuw gebalanceerd worden, maar dat zijn de kosten niet.

Als een band langdurig met te weinig luchtdruk/spanning wort gebruikt, gaan de wangen van de band inwendig slijten. Het rubber valt er aan de binnenkant vanaf door de enorme wrijving en warmteontwikkeling. Je kunt dit horen door de auto even op te krikken en de band langzaam rond te draaien. Hoor je gruis, weet je dat de band zo snel mogelijk vervangen moet worden. Dit gruis kan bij hogere snelheden rare geluiden geven als het op 1 plek opgehoopt blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De inruilbanden die jij bedoeld wegen niet op tegen de handelaren die op slopen lobby'en en daar zo groot mogelijke partijen van banden in proberen te kopen (vooral in wintertijden) en het hun geen reet interesseert of de band nu veilig is of niet, als er maar handel en marge gedreven kan worden.

Bij de sloop gaat zoveel mogelijk dat demonteerbaar en verkoopbaar is over de toonbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 14:52
Het gaat mij te ver om dan maar gelijk aan te nemen dat al die banden van de sloop en de hele handel niet te vertrouwen zijn. Zolang de velg niets mankeert, mag je er toch van uit gaan dat de band ook niets gek heeft. Een autoband is een flexibel ding, en kan prima een klap verdragen. Daar zijn ze tenslotte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Prop-er schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:28:
Het gaat mij te ver om dan maar gelijk aan te nemen dat al die banden van de sloop en de hele handel niet te vertrouwen zijn. Zolang de velg niets mankeert, mag je er toch van uit gaan dat de band ook niets gek heeft. Een autoband is een flexibel ding, en kan prima een klap verdragen. Daar zijn ze tenslotte voor.
Bovendien beland nog steeds het gros van de auto's op de sloop niet door een ongeval, maar omdat ze te verroest zijn of reparaties niet meer economisch rendabel waren (denk aan defecte motor of versnellingsbak).

Overigens kan een band maar in zekere mate klappen verdragen. Een stoeprand net verkeerd pakken, ook op lage snelheid, kan een band al beschadigen tot het punt dat hij gevaarlijk wordt. In het flexibele rubber zit namelijk een karkas van staal en kunststof draden en die geven maar deels mee en kunnen los komen van het rubber. Op dat moment is de integriteit van de band aangetast en is er verhoogd risico op een klapband. En dat is lang niet altijd aan de buitenkant te zien.

In het geval van Jism, die Y-rating banden wil hebben, zou ik sowieso nooit voor 2de hands gaan. Tot 180km/u vallen de krachten nog relatief mee, daarboven nemen ze rap toe. Het is ook niet voor niets dat tot 10 jaar terug er amper winterbanden te vinden waren waarmee je harder dan 180 mocht.

@Jism
Een echte slag in het wiel ga je altijd voelen, het wiel is niet meer rond en dat ga je met lood ook niet corrigeren. Vrij draaiend kan hij wellicht in balans zijn, maar onder het rijden wordt bij iedere rondgang het wiel een beetje opgetild en dat is de trilling die je voelt.
Ik had daar op een gegeven moment last van met de banden onder mijn cabrio. Als je goed naar het profiel keek, zag je dat het op de ene plek een halve mm hoger was dan daar recht tegenover. Het wiel was perfect in balans (zelf meerdere keren gebalanceerd), maar je bleef het altijd voelen in de auto.

En als het lood van het wiel af is, voel je dat altijd, domweg om een wiel + band zelden uit zichzelf in balans is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-06 11:30
Zit er niet gewoon een "vlakke kant" aan een van de banden? Misschien dat er een keer een noodstop mee gemaakt is of dat de vorige auto waar ze onder zaten heel lang heeft stilgestaan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-06 17:15
Hijdaar95 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:37:
[...]

Balanceren is niet alles, een ei krijg je ook in balans als het moet.
Sluit ik mij bij aan. Dit klinkt als dynamische onbalans in plaats van statische onbalans.
Zijn de banden wel rond en goed recht (het loopvlak) afgesleten? Geen beschadigingen in de velg?

[ Voor 13% gewijzigd door Gentry op 27-01-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prop-er schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:28:
Zie bovenstaand reactie van Deepbass, maar ik heb ze zeg maar van dichtbij gezien, en ik weet, de echt grote handelaren die bulk partijen inkopen, maakt het geen reet uit of de band beschadigd is ofniet. Het gaat puur om de handel en zoveel mogelijk marge maken.

Het enige naar waar de consument kijkt bij gebruikte banden is profieldikte en een enkele de leeftijd van de band. Daar houdt het mee op. Je kunt dus nooit weten of jouw banden specifiek een klap hebben gehad of niet.

En je hoeft niet eens snel te rijden wil het misgaan. Een keer goed de auto volstouwen met spullen en mensen en het kan ook mis gaan. Een klapband op de snelweg met 130 is een hele lastige om die nog te corrigeren hoor.

Ik koop mijn banden gewoon nieuw, omdat het een piece of mind geeft dat de banden die ik gekocht heb rechtstreeks vanuit de fabriek komen, en niet elders zijn gebruikt.

Winterbanden zijn ook prima betaalbaar, en gaan meerdere seizoenen ook mee. Je kunt ze dus gerust de zomer stallen en later weer hergebruiken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Ik had 2 jaar geleden ook nog banden achter van de eerste eigenaar. Deze waren ook al een paar jaartjes oud en maakte ook een geluid alsof er een wiellager versleten was. Echter andere banden achter en het geluid was weg. Volgens de garage, die redelijk hoog inschat, kwam dit doordat het loopvlak niet helemaal evenredig was afgesleten door de jaren heen.
Het belangrijkste is dat er geen haarscheurtjes in de wangen zitten, dat je kanvas nog goed is en je nog genoeg profiel hebt (> 2.5..3mm). Het beste kan je even de auto achter opkrikken en de banden rond laten draaien. Als je een bult ziet dan zou ik de banden heel snel vervangen. Als je alleen een lichte onregelmatige slijtage ziet dan is het waarschijlijk wel veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 01:16
Gediplomeerd ex-autotechnicus: Banden zijn ingesleten op een andere auto, 5jaar oude banden (datum op wang van band gecheckt??), winterbanden.

Veel winterbanden maken zo'n soort geluid, niets mis mee.

(Ik ga er voor het gemak vanuit dat de banden goed zijn gecontroleerd, die garage heeft je op een ietwat botte manier met "radio harder zetten" weg gestuurd terwijl die je waarschijnlijk toch echt liever nieuwe banden had willen verkopen, klinkt als een eerlijke garage!)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn vader heeft een soortgelijk probleem. Hij heeft zijn banden meegenomen van zijn vorige auto. Destijds heeft 'ie ze nieuw gekocht. Na het perfect uitbalanceren, bleken de banden korte tijd later weer compleet uit balans te zijn. Verschillende garages hebben de banden meerdere keren uitgebalanceerd. Het probleem blijft. Ik kan je zo geen oplossing aandragen. Het lijkt toch iets te maken te hebben met de cobinatie van verschillende auo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:55
cupping is minimaal? waar baseer je dit op? Het geluid op het filmpje klinkt als behoorlijk gecupte bandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Goedkoop is duurkoop.

En 2mm is voor winterbanden gewoon te weinig. En inderdaad, volgens mijn informatie moeten banden met het meeste profiel achter maar weet niet zeker of dat ook voor winterbanden geldt.

Dat ze 5 jaar oud zijn, lijkt me niet een probleem als ze keurig elke zomer binnen gestald zijn geweest :)
Ik gok ook op gecupte banden.
Als het niet heel erg is dan zou dat door gebruikelijke slijtage door te rijden weer ongedaan kunnen worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686983

Toen ik mijn voorbanden naar achter bracht en andersom had ik dit geluid ook. Ik meen me te herinneren dat ik het ook in het stuur heel licht kon voelen (maar het was geen trillen) De ene soort asfalt maakte het erger dan het andere. Naarmate ik meer km's reed verdween het, het moet kennelijk inslijten.

Zelf heb ik geen moeite met tweedehands winterbanden. Hoeveel mensen hebben niet de auto in elkaar gereden of verkocht en realiseren zich later dat er nog winterbanden in de schuur liggen? Banden/velgen die niet op de nieuwe auto passen. Soms zelfs vrijwel nieuw.

Als het stuur of de auto niet echt trilt en de banden zien er goed uit (geen bulten enz.) zou ik er zorgeloos mee op wintersport gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wolly_a schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:24:
Mijn vader heeft een soortgelijk probleem. Hij heeft zijn banden meegenomen van zijn vorige auto. Destijds heeft 'ie ze nieuw gekocht. Na het perfect uitbalanceren, bleken de banden korte tijd later weer compleet uit balans te zijn. Verschillende garages hebben de banden meerdere keren uitgebalanceerd. Het probleem blijft. Ik kan je zo geen oplossing aandragen. Het lijkt toch iets te maken te hebben met de cobinatie van verschillende auo's.
Ik heb mijn auto 1 x laten uitlijnen door de Audi dealer, dat houdt in dat ze alle 4 de kanten uit gaan lijnen plus een gordelkrachtmeting. In het kort komt het erop neer:

Sporing van voorwielen
Wielvlucht van voorwielen
Sporing van achterwielen
Wielvlucht van achterwielen
Wagen voor en achterzijde uitlijning

Balanceren van wielen + gordelkrachtmeting.

Dit zou theoretisch het hele probleem moeten pletten van onverklaarbare slijtage aan banden. Het kan ook zijn dat de ophanging in de loop der jaren is gaan zakken. Denk bijv aan armpjes, rubbers, de hele mikmak wat aan slijtage onderheving kan zijn geweest.

Wat ik vooral heb gemerkt is dat generieke uitlijning wat ze normaal op auto's doen niet van toepassing is op mijn Audi RS4 en ik echt spul van de dealer hiervoor nodig heb om het voor altijd goed te krijgen. Nu is een audi niet alle auto's, en niet alle auto's hebben Quattro of vierwielaandrijving. Maar je kunt altijd even informeren bij je dealer of zoiets mogelijk is. Het zou je een hoop ellende kunnen besparen met banden die onevenredig blijven slijten.

Het leuke aan Quattro is dat ik de gehele winter gewoon met zomerbanden kan blijven rijden :D Altijd grip behouden. De remweg is zowiezo langer in verhouding met winterbanden maar het laat toch zien dat Quattro z'n voordeel in alle weersomstandheden blijft behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 13:45
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 08:18:
[...]

Ik heb mijn auto 1 x laten uitlijnen door de Audi dealer, dat houdt in dat ze alle 4 de kanten uit gaan lijnen plus een gordelkrachtmeting. In het kort komt het erop neer:

Sporing van voorwielen
Wielvlucht van voorwielen
Sporing van achterwielen
Wielvlucht van achterwielen
Wagen voor en achterzijde uitlijning

Balanceren van wielen + gordelkrachtmeting.

Dit zou theoretisch het hele probleem moeten pletten van onverklaarbare slijtage aan banden. Het kan ook zijn dat de ophanging in de loop der jaren is gaan zakken. Denk bijv aan armpjes, rubbers, de hele mikmak wat aan slijtage onderheving kan zijn geweest.

Wat ik vooral heb gemerkt is dat generieke uitlijning wat ze normaal op auto's doen niet van toepassing is op mijn Audi RS4 en ik echt spul van de dealer hiervoor nodig heb om het voor altijd goed te krijgen. Nu is een audi niet alle auto's, en niet alle auto's hebben Quattro of vierwielaandrijving. Maar je kunt altijd even informeren bij je dealer of zoiets mogelijk is. Het zou je een hoop ellende kunnen besparen met banden die onevenredig blijven slijten.

Het leuke aan Quattro is dat ik de gehele winter gewoon met zomerbanden kan blijven rijden :D Altijd grip behouden. De remweg is zowiezo langer in verhouding met winterbanden maar het laat toch zien dat Quattro z'n voordeel in alle weersomstandheden blijft behouden.
Hoe zorgt quattro voor grip in andere situaties dan accelereren? 100kg extra in de bocht lijkt me eerder onvoordelig tov achterwielaandrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Malt007 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:50:
[...]

Hoe zorgt quattro voor grip in andere situaties dan accelereren? 100kg extra in de bocht lijkt me eerder onvoordelig tov achterwielaandrijving?
Sneeuw, nat wegdek, als je voor grip verliest met bijv. een berg bladeren of ijs / sneeuw dan behou je dat door de grip achter.

Het komt nauwelijks voor dat ik uit een bocht uitbreek t.o.v een voor of achterwiel aangedreven auto. De ring was daar een mooi voorbeeld van met toen nat wegdek. Maar ik heb dan ook aanpassingen aan m'n auto zitten die het overstuur met een loodzware motor voorin moeten verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 08:18:
[...]

Ik begrijp de logica hier niet helemaal eigenlijk. Wat heeft Quattro met de zijdelingse grip te maken of met de remafstand? Je hebt alleen meer grip bij het accelereren t.o.v. een 2WD-auto, maar verder maakt het niks uit. En laat nu net de noodsituaties (noodstop maken, uitwijken) het verschil maken in de winter...

Wat betreft de TS: winterbanden maken sowieso meer lawaai dan zomerbanden. Mogelijk zit er iets in je profiel, maar ik denk dat de garage dat al wel heeft gecheckt en bovendien zou je dat waarschijnlijk hebben gevoeld als het lawaai maakt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:14
Ik heb al 4x 2e hands winterbanden gehaald en heb eigenlijk nooit problemen. Ja, ze maken een bak meer lawaai als de zomerbanden en het verbruikt wat meer (heb Vredestein Snowtrac 3's), maar dat is inherent aan het type band.

Ik koop ze wel altijd bij een particuliere koper, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:55:
[...]

Sneeuw, nat wegdek, als je voor grip verliest met bijv. een berg bladeren of ijs / sneeuw dan behou je dat door de grip achter.
De voorwielen sturen de auto, de achterwielen verliezen geen moment grip als je over de voorwielen een bocht uitglijdt..
Het komt nauwelijks voor dat ik uit een bocht uitbreek t.o.v een voor of achterwiel aangedreven auto. De ring was daar een mooi voorbeeld van met toen nat wegdek. Maar ik heb dan ook aanpassingen aan m'n auto zitten die het overstuur met een loodzware motor voorin moeten verminderen.
We zijn natuurlijk niet allemaal max verstappen maar je maakt hier nu wel echt een grove fout.
1. Banden zijn belangrijker dan de aandrijflijn als we het hebben over gripsverlies, dit is namelijk je contactpunt met de weg
2. Quattro helpt maar het is zeer zeker niet heilig, vaak krijg je dan mensen zoals jij die gevaarlijker gaan rijden, want ik heb Quattro. Ja meneer de agent ik kan dichter op de bumper rijden want ik heb keramische remmen dus ik sta toch eerder stil..
Maar ik heb dan ook aanpassingen aan m'n auto zitten die het overstuur met een loodzware motor voorin moeten verminderen.
Je zal geen engineer zijn, maar wist je dat juist door die aanpassingen de auto zwaarder op de grip van de banden gaat leunen aan? Er worden immers meer krachten op de banden uitgeoefend om hem in het gareel te houden.

En dan nog een oversturende en crashende Audi Quattor:
[YouTube: http://youtu.be/KLJggsQQJlk]

Verder ben ik het wel met je eens hoor dat tweedehands banden een slechte besparing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 19:00
Jouw RS4 kun je overal uit laten lijnen mits goede uitlijnapparatuur. Bij voorkeur 3D. Dat hele dealerverhaal is onzin.

Wat je hoort zijn 99% zeker gecupte banden. Ik weet niet in welke regio je zit maar ga eens maar een goede Bandenboer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

wolly_a schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:24:
Mijn vader heeft een soortgelijk probleem. Hij heeft zijn banden meegenomen van zijn vorige auto. Destijds heeft 'ie ze nieuw gekocht. Na het perfect uitbalanceren, bleken de banden korte tijd later weer compleet uit balans te zijn.
Dit gebeurt vaker. Soms omdat een loodje eraf valt, soms omdat de banden na gebruik met iets anders zetten en iets uit balans raken. Daarom doet een goede garage nooit moeilijk als het bij uitzondering toch niet in één keer goed blijkt te zijn.
Verschillende garages hebben de banden meerdere keren uitgebalanceerd. Het probleem blijft. Ik kan je zo geen oplossing aandragen. Het lijkt toch iets te maken te hebben met de cobinatie van verschillende auo's.
Dat is dan wel weer raar, want dat suggereert dat de balans van de wielen er niets mee te maken heeft. Misschien heeft hij zijn ophanging wel een keer krom gereden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brilsmurfffje schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:19:
[...]

De voorwielen sturen de auto, de achterwielen verliezen geen moment grip als je over de voorwielen een bocht uitglijdt..

[...]

We zijn natuurlijk niet allemaal max verstappen maar je maakt hier nu wel echt een grove fout.
1. Banden zijn belangrijker dan de aandrijflijn als we het hebben over gripsverlies, dit is namelijk je contactpunt met de weg
2. Quattro helpt maar het is zeer zeker niet heilig, vaak krijg je dan mensen zoals jij die gevaarlijker gaan rijden, want ik heb Quattro. Ja meneer de agent ik kan dichter op de bumper rijden want ik heb keramische remmen dus ik sta toch eerder stil..

[...]

Je zal geen engineer zijn, maar wist je dat juist door die aanpassingen de auto zwaarder op de grip van de banden gaat leunen aan? Er worden immers meer krachten op de banden uitgeoefend om hem in het gareel te houden.

En dan nog een oversturende en crashende Audi Quattor:
[video]

Verder ben ik het wel met je eens hoor dat tweedehands banden een slechte besparing is
Kijk eens heel goed hoe die bestuurder de bocht in komt? Dat is niet aan de hand van een overstuur, maar het stuur een tik geven zodat de auto als het ware de bocht in komt zweven. De tik aan het stuur was dermate hard dat bij landen de auto gewoon uitbreekt. Vermoedelijk lag z'n snelheid ook op minstens 160 tot 200kmph. Dit soort situaties heb je niet op normaal nederlands wegdek.

Ik ken de ring, bin there done that. ;) laat enorm weinig ruimte voor foutcorrectie Maar als je een voorbeeld aanhaalt over Audi quattro doe het dan goed:

Het bochtwerk, de straight forward en vooral op nat / glad / sneeuw wegdek heb je gewoon voordeel, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 13:45
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:48:
[...]

Kijk eens heel goed hoe die bestuurder de bocht in komt? Dat is niet aan de hand van een overstuur, maar het stuur een tik geven zodat de auto als het ware de bocht in komt zweven. De tik aan het stuur was dermate hard dat bij landen de auto gewoon uitbreekt. Vermoedelijk lag z'n snelheid ook op minstens 160 tot 200kmph. Dit soort situaties heb je niet op normaal nederlands wegdek.

Ik ken de ring, bin there done that. ;) laat enorm weinig ruimte voor foutcorrectie Maar als je een voorbeeld aanhaalt over Audi quattro doe het dan goed:

[video]

Het bochtwerk, de straight forward en vooral op nat / glad / sneeuw wegdek heb je gewoon voordeel, punt.
Je banden krijgen meer grip van quattro?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ah de RS4-quattro-grip-discussie, die hadden we in dit topic natuurlijk nog niet gehad. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

[video]

Een reclame filmpje van Audi zelf ? Er zitten zeker voordelen aan dat ontken ik niet kijk maar naar de successen destijds tijdens de GroupB rally maar om het nou zo de hemel in te prijzen en dat het oh zo bijzonder en levensreddend is nah dat gaat een beetje ver. Goede banden zijn zoals eerder gezegd vele malen belangrijker dan de manier van aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 03-06 15:39
Ik koop mn bandjes ook nieuw. Netto maakt het kwa kosten weinig uit tov allseason banden. Of ik nu 2 jaar met een enkel setje doe of bijna 4 jaar met winter/zomerbanden maakt netto weinig uit.

Prijsverschil tussen geen winterbanden of 2ehands is voor mij persoonljik te klein om het risico te nemen. Ik vind goede banden belangrijker dan een radio of deukje. Daarmee kom je wel weg, risico met een brakke band is groter.

Het scheelt wel waar je de banden koopt, en welke bandenmaat. Met domme 195/65/15 bandjes zit ik in zo'n beetje de goedkoopste klasse.
Net voor de kerst nog 2 nieuwe bandjes moeten halen (1 was lek op een k*tplek), was 54 eur per band kwijt (De hier al eerder aangehaalde Continental WinterContact TS860)

Het verschil in verbruik tussen zomer/winterbanden is groter dan het prijsverschil tussen nieuwe of gebruikte bandjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

Jammer dat je mijn post waarin ik je dit probeer uit te leggen compleet negeert. Quattro geeft je NIET meer grip tijdens remmen of sturen. Sterker nog: je auto wordt er zwaarder van een zal met verder alles hetzelfde (banden, remmen) later stilstaan en meer grip vereisen om een bocht te halen. Dat is simpelweg natuurkunde...

Je bent overduidelijk voor het Audi-reclameplaatje gevallen, getuige het reclamefilmpje waarmee je ons probeert te overtuigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 19:45

iichel

Gazoooo

Ik zit wel te grinniken om de quattro discussie, maar zullen we ontopic blijven?

Aan de TS:
- winterbanden maken nu eenmaal wat meer geluid als zomerbanden
- banden kunnen ongelijk afgesleten zijn (bv slechte opslag, slechte uitlijning, cuppen)
- je auto zou een keer uitgelijnd kunnen worden
- de banden kunnen (relatief) oud zijn met 5 jaar en daardoor is het rubber hard geworden. dit kan geluid tot gevolg hebben.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wrong:

[ Voor 12% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-01-2017 11:51 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
LOL, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik dacht: 2x zoveel aangedreven wielen telt vast zwaarder dan verschil winter-/zomerbanden, maar niet dus. Dat was het enige punt waarop ik had verwacht dat 4x4 op zomerbanden een verschil zou maken t.o.v. 2wd met winterbanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686983

iichel schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:26:
- je auto zou een keer uitgelijnd kunnen worden
Lijkt me pas aan de orde als de vorige set banden een abnormaal slijtagepatroon vertoont.
Zijn die normaal afgesleten dan is er geen reden met de winterbanden te gaan uitlijnen.
Pagina: 1