Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobVeldman
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-07 18:45
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort graag een nieuwe televisie kopen. Mijn huidige is gekocht in 2009. In die tijd was er nogal serieus verschil tussen merken in beeldkwaliteit, kleurechtheid, etc. Nu begrijp ik heel goed dat elk model zijn eigen eigenschappen heeft die iets zeggen over de te verwachten beeldkwaliteit. Mijn vraag is: zijn er nog merken (Panasonic, LG, Sony, Samsung of Philips) die ver achter op anderen liggen in termen van beeldkwaliteit of kleurechtheid?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

PS4 BF3/BF4/BF1: Phunkeee

Beste antwoord (via RobVeldman op 27-01-2017 17:05)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

RobVeldman schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:56:
Er moet toch nog een kwaliteitsverschil bestaan tussen al die televisies als ik filter op het bovenstaande?
Er zit uiteraard wel degelijk verschil tussen een model van 500 of 10.000 euro. Vraag blijft, wat zoek je op dit moment? 4k b.v. is een semi nieuwe techniek met bijbehorend prijskaartje. Ga je hier direct gebruik van maken? Dan zeker doen. Kijkende naar jouw gebruik zou Netflix momenteel de enige bron zijn die jou daadwerkelijk 4k materiaal kan aanleveren.

Persoonlijk (maar that's just me) zou ik de keus voor een tv niet af laten hangen van een besturingssysteem. 1. Het is maar de vraag in hoeverre deze wordt onderhouden (zie Philips smart tv debacle) 2. Voor een paar tientjes heb je een oplossing a la Google Chromecast waarmee je feitelijk het hele smart-tv gebeuren "uitbesteed"

Anyway, ook tv's zijn hedendag een semi-wegwerpartikel geworden. Waar je nu nog een premium betaalt voor 4k zijn ze achter de schermen al druk bezig met 8k.
Zou liever nu (mits deze aan jouw eisen voldoet) een deftige FHD halen en deze desnoods over enkele jaren vervangen voor een 4k model voor een fractie van de huidige prijs

als ik zelf 1 ding geleerd heb op tv gebied is dat ik nooit meer ga betalen voor een nieuwe techniek die nog niet wijdverspreid is. Paar jaar geleden een aardige duit betaald voor een model met jaja 3d. Onnodig te zeggen dat het hele 3d gebeuren niet echt doorgebroken is in de huiskamer. Kijkende naar de rest van de specs koop ik anno 2017 waarschijnlijk een "beter" modelletje voor de helft van het geld

[ Voor 14% gewijzigd door Switchie op 26-01-2017 23:56 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

LG staat een beetje bekend als heer en meester in Oled tv's.

Maar ik zie jou b.v. 'kleurechtheid' benoemen.
In hoeverre is dit voor jou relevant in een tv?
Imho is tv emotie, beleving, sensatie etc. etc.
Het beeld moet 'mooi' zijn maar niet perse 100% natuurgetrouw.

Oke, zodra een beeld groene schapen en paarse koeien laat zien ga ik mijn vraagtekens zetten. Maar voor mij zou een theoretisch minder scherm mij best een betere beleving kunnen geven in films.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Lees ff de laatste pagina's van Prijsdiscussie Oled en Prijsdiscussie Samsung door. Dan weet je welke tv's populair zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

ago schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:01:
Lees ff de laatste pagina's van Prijsdiscussie Oled en Prijsdiscussie Samsung door. Dan weet je welke tv's populair zijn.
Dan houdt je alsnog het probleem dat deze modellen populair zijn bij anderen.
Natuurlijk zijn er op basis van hardware e.d. wel wat objectieve uitspraken te doen a la 100hz is beter dan 50hz en 4k is beter dan 1080p.

- Beeld (persoonlijk. Wat de een mooi vind, vind de ander verschrikkelijk. Ken helaas genoeg mensen die de helderheid naar 100% schroeven want, ooooh wat een helder scherm)
- Geluid (wederom persoonlijk, de een luistert het nieuws de ander hardcore en weer een ander luistert klassieke muziek.)
- Design (tja, deze behoeft geen uitleg)
- Usability (zie de hele Apple OS versus Windows discussie.... Ook dit is vrees ik vrij persoonlijk)

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraagstelling.
Ja, bepaalde merken steken op gebied van "beeldkwaliteit" uit boven de rest. Maar 1. zou het handig zijn om een (max) budget aan te geven. Een merk zal wellicht niet uitblinken in elke prijscategorie. Samsung kan b.v. de beste bang for buck bieden in de 500-600 euro range.
2. Wat versta je exact onder beeldkwaliteit? Als jij dit kunt kwantificeren kunnen wij op basis van specificaties/benchmarks een zinnig antwoord geven.
3. Is beeldkwaliteit je enige eis, of zijn er andere zaken waar een tv aan moet voldoen? We zouden je bij wijze van een model kunnen voorschotelen dat qua beeld boven de rest uittorent maar geen ethernetpoort biedt terwijl je deze wel graag zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobVeldman
Bedankt! Waar ik vooral naar refereer was bijvoorbeeld rond 2009 waren mensen nogal oranje op heel veel Samsung televisies.

Budget 600 tot 9000
Formaat 125 tot 140 cm
3D nee
UHD ja
Android geen harde eis, maar lijkt mij wel prettig.
Design graag dunne lijst. Hij komt te hangen dus looks van onderstel niet belangrijk.

Verder kijken we af en toe tv. Regelmatig dvd voor kinderen. Netflix en gebruik ik ook een PS4. Ik heb verder niet echt een idee met al die types en modellen. Er moet toch nog een kwaliteitsverschil bestaan tussen al die televisies als ik filter op het bovenstaande? Overigens geen eigen merk voorkeur. Heb nu een Philips die het prima doet/deed :).

Alvast bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

RobVeldman schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:56:
Er moet toch nog een kwaliteitsverschil bestaan tussen al die televisies als ik filter op het bovenstaande?
Er zit uiteraard wel degelijk verschil tussen een model van 500 of 10.000 euro. Vraag blijft, wat zoek je op dit moment? 4k b.v. is een semi nieuwe techniek met bijbehorend prijskaartje. Ga je hier direct gebruik van maken? Dan zeker doen. Kijkende naar jouw gebruik zou Netflix momenteel de enige bron zijn die jou daadwerkelijk 4k materiaal kan aanleveren.

Persoonlijk (maar that's just me) zou ik de keus voor een tv niet af laten hangen van een besturingssysteem. 1. Het is maar de vraag in hoeverre deze wordt onderhouden (zie Philips smart tv debacle) 2. Voor een paar tientjes heb je een oplossing a la Google Chromecast waarmee je feitelijk het hele smart-tv gebeuren "uitbesteed"

Anyway, ook tv's zijn hedendag een semi-wegwerpartikel geworden. Waar je nu nog een premium betaalt voor 4k zijn ze achter de schermen al druk bezig met 8k.
Zou liever nu (mits deze aan jouw eisen voldoet) een deftige FHD halen en deze desnoods over enkele jaren vervangen voor een 4k model voor een fractie van de huidige prijs

als ik zelf 1 ding geleerd heb op tv gebied is dat ik nooit meer ga betalen voor een nieuwe techniek die nog niet wijdverspreid is. Paar jaar geleden een aardige duit betaald voor een model met jaja 3d. Onnodig te zeggen dat het hele 3d gebeuren niet echt doorgebroken is in de huiskamer. Kijkende naar de rest van de specs koop ik anno 2017 waarschijnlijk een "beter" modelletje voor de helft van het geld

[ Voor 14% gewijzigd door Switchie op 26-01-2017 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PK
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 13:16

PK

Lg Oled, Samsung 7000 en 8000
Nu goede aanbiedingen
Sony met Android.
Geen glossy scherm? LG uh850
Panasonic, Philips e.d spelen hier niet echt een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit is naar mijn mening een wat vaag topic. Maar het betreft in ieder geval een vraag naar aankoopadvies dus krijgt het topic een ieder geval een verhuizing naar Consumentenelektronica Aankoopadvies. Je kunt daar ontelbare soortgelijke topics vinden dus ga er eens een aantal doornemen, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 09:33

DirtyBird

Praktiserend denker

Een beetje los van je vraag wellicht, maar als je vaak op tweakers komt heb je wellicht meegekregen dat o.a. philips van plan is om reclames mee te leveren. Hier zou ik ook zeker even naar kijken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
PK schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 07:06:
Panasonic, Philips e.d spelen hier niet echt een rol.
Waarom spelen die geen echte rol? Maken beide ook prima televisies... sowieso hebben de Philips veelal Ambilight wat door velen als prettig word ervaren en draaien ze op Android. Plus dat Philips binnen niet al te lange tijd ook met OLED tv's gaat komen... De tv's van Panasonic staan er om bekend dat ze doorgaans een uitstekende beeldkwaliteit leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PK
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 13:16

PK

Philips heeft al een Oled. Echter de prijsstelling is niet concurrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobVeldman
Goed verhaal switchie. Ik struin regelmatig op Tweakers maar eigenlijk nooit in deze hoek. Dat van Philips reclame wist ik overigens ook niet. Zie overigens dat budget een tikfoutje bevat...moet 900 zijn.

Maar ik neig inmiddels naar Sony of LG. Mijn vraag of gevoel is daarmee in elk geval beantwoord. Ik heb een richting voor merkkeuze. Ik laat nog weten wat het is geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobVeldman
Ok, ik ben er uit. De keuze is gevallen voor Sony KDL-55W809C:
pricewatch: Sony Bravia KDL-55W809C Zwart
Ik heb gekozen voor het merk Sony, omdat ik vanuit meerdere hoeken enorm veel goede berichten zie over Sony. Daarnaast veel (alle?) modellen voorzien van Android.

Ik begon met het volgende eisenpakket: Merk Sony, 100hz, 4k, geen 3d, budget 600 / 900. Tijdens mijn zoektocht is gebleken dat Sony, 100hz en 4k simpelweg niet samengaan onder de 900 euro. Er is nog een model van Sony met 4k en ook HDR maar die was 50hz. Dat was Sony KD-55XD7005. (4k van Sony met 100hz beint boven 1200,-)

Doordat ik een PS4 gebruik was 100hz voor mij doorslaggevend, de 4K eis heb ik laten vallen omdat ik:
- geen PS4 PRO heb en ook niet ga halen
- geen 4k stream, 1080p is voor mij voldoende
- ik niet zie gebeuren dat de komende 2 jaar de digitale televisie op alle mainstream kanalen gaat uitzenden op 4k

Eerste indruk:
Ben enorm tevreden met de aankoop. 55 inch totaal geen overbodige luxe hoewel ik dat wel van tevoren dacht. Verder een mooi toestel die op het eerste gezicht perfect voldoet aan de verwachtingen!

[ Voor 7% gewijzigd door RobVeldman op 31-01-2017 21:47 ]

Pagina: 1