Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 16:50
Ik ben voor een klant op zoek naar een apparaat waarmee via een analoog toestel gebeld kan worden via VoIP en analoge lijn. Er wordt veel naar het buitenland gebeld en VoIP is een goed alternatief voor de 16xy en 0900 diensten die steeds duurder in gebruik worden. Momenteel heb ik er een oudere Fritzbox geinstalleerd met een VoIP-in nummer, een VoIP-out account en de inkomende analoge lijn aangesloten. Helaas weigert deze steeds vaker dienst vanwege ouderdom en dan blijkt dat de klant via de duurdere analoge lijn naar het buitenland heeft gebeld in plaats van de goedkope VoIP lijn.
Ik heb zelf uiteraard wat gezocht, maar ik vind vooral VoIP toestellen en DECT basisstations die VoIP/Skype geschikt zijn, met ingebouwde routers en WiFi etc. De hindernis/eis is dat huidige analoge toestellen moeten blijven werken, er moet dus een rj11 aansluiting zijn voor het aansluiten van de analoge toestellen, UTP aansluiting voor IP communicatie en een rj11 aansluiting om de inkomende analoge lijn aan te sluiten.

Bestaan er zulke ATA's of apparaten waarmee dit mogelijk is? Kan iemand mij iets aanraden?
Ik zou een andere Fritzbox kunnen kopen en aansluiten, maar dat is zonde van het geld en het apparaat, aangezien het puur voor de VoIP gebruikt gaat worden.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

pricewatch: Cisco SPA112 ATA

Zo te zien heeft die geen inkomende lijn meer.
Misschien beter om gelijk het inkomende nummer om te zetten naar een voip provider?

[ Voor 39% gewijzigd door Jimbolino op 26-01-2017 21:42 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Jimbolino schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:41:
pricewatch: Cisco SPA112 ATA

Zo te zien heeft die geen inkomende lijn meer.
Misschien beter om gelijk het inkomende nummer om te zetten naar een voip provider?
Bedankt, deze heb ik inderdaad ook gevonden. Er is expliciet gezegd dat inkomende analoge nummer naar een VoIP provider omzetten geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
timmie1 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:44:
[...]

Bedankt, deze heb ik inderdaad ook gevonden. Er is expliciet gezegd dat inkomende analoge nummer naar een VoIP provider omzetten geen optie is.
Volgens mij kun je helemaal geen analoge lijn meer hebben... met een Experiabox ertussen heb je gewoon voip.
Voor Bellen Standaard heb je Telfort Internet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Er zijn nog genoeg mensen met een analoge lijn.
Een tijdje geleden ben ik op zoek gegaan naar voip adapters met een FXO poort (inkomende lijn)
Voor zover ik kon vinden worden die (voor consumenten) niet meer gemaakt.

Voorbeeld deze linksys/cisco:
pricewatch: Linksys SPA-3102
(op marktplaats nog te krijgen voor de hoofdprijs)

Uiteindelijk heb ik mijn klant geadviseerd om via VOIP op zijn smartphone te bellen. (meeste android smartphones kunnen dit native, of met een simpele app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
SPA3102 refurbished als het superbudget moet.
Met een dailplan kun je dan kiezen waar het gesprek heen moet: over voip of analoog.

Een degelijkere oplossing is een Patton te plaatsen.
https://www.patton.com/voip-gateway/sn4110/

Maar het is misschien verstandiger om de handel op IP over te gooien. Als je perse een analoge breakout wilt kan dat natuurlijk altijd nog via een ATA.

3cx of Asterisk ondersteunen gewoon kaarten of externe devices (digium, beronet) of een Patton. Dan kun je termineren op ISDN2/ISDN30 of PSTN, net wat je wilt.

Overigens: als een klant belt via een experiabox en allerlei antieke analoge troep heeft moet je je afvragen of dat een slimme keuze is. Iets investeren en het goed aanpakken is een stuk slimmer en stabieler dan aanklooien

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 26-01-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Whatson schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:51:
[...]

Volgens mij kun je helemaal geen analoge lijn meer hebben... met een Experiabox ertussen heb je gewoon voip.

[...]
Zelfs met een Experiabox ertussen moet je over een analoge rj11 aansluiting beschikken om deze op de ATA aan te sluiten. KPN geeft de VoIP gegevens niet vrij en de interne SIP server van de Experiaboxen is er met de firmware updates uitgesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

DJSmiley schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:54:
SPA2102 refurbished als het superbudget moet.
SPA2102 heeft alleen FXS poorten, geen FXO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
Jimbolino schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:55:
[...]

SPA2102 heeft alleen FXS poorten, geen FXO
Scherp, ik bedoelde de SPA3102. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Fiber

Beaches are for storming.

Nieuwe Fritzbox kopen...?

https://fritzshop.nl/nl/z...search_query=analoog&n=12

En zonde van het geld? Ik neem aan dat dit voor zakelijk gebruik is, dus zichzelf zo weer terug verdient...

[ Voor 28% gewijzigd door Fiber op 26-01-2017 22:04 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
DJSmiley schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:57:
[...]

Scherp, ik bedoelde de SPA3102. |:(
DJSmiley schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:54:
SPA3102 refurbished als het superbudget moet.
Met een dailplan kun je dan kiezen waar het gesprek heen moet: over voip of analoog.

Een degelijkere oplossing is een Patton te plaatsen.
https://www.patton.com/voip-gateway/sn4110/

Maar het is misschien verstandiger om de handel op IP over te gooien. Als je perse een analoge breakout wilt kan dat natuurlijk altijd nog via een ATA.

3cx of Asterisk ondersteunen gewoon kaarten of externe devices (digium, beronet) of een Patton. Dan kun je termineren op ISDN2/ISDN30 of PSTN, net wat je wilt.

Overigens: als een klant belt via een experiabox en allerlei antieke analoge troep heeft moet je je afvragen of dat een slimme keuze is. Iets investeren en het goed aanpakken is een stuk slimmer en stabieler dan aanklooien
Jimbolino schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:53:
Een tijdje geleden ben ik op zoek gegaan naar voip adapters met een FXO poort (inkomende lijn)
Voor zover ik kon vinden worden die (voor consumenten) niet meer gemaakt.

Voorbeeld deze linksys/cisco:
pricewatch: Linksys SPA-3102
(op marktplaats nog te krijgen voor de hoofdprijs)

Uiteindelijk heb ik mijn klant geadviseerd om via VOIP op zijn smartphone te bellen. (meeste android smartphones kunnen dit native, of met een simpele app)
Linksys SPA-3102 zou een goed alternatief zijn. Echter, de levertijd vanuit China is een maand, dus te lang. De klant wil geen poespas of dure zakelijke oplossingen, maar een eenvoudige, lowcost oplossing zonder verandering van huidige inkomende aansluiting/ tariefplannen.

Zoals gezegd, er zijn inderdaad nog genoeg mensen met een analoge lijn. Deze wint het uiteindelijk van VoIP in betrouwbaarheid en bereikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:24

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Jimbolino schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:53:
Maar hoe lang zal dat nog duren? Volgens de cijfers van ACM verdwijnen er sinds het jaar 2009 vrij constant gemiddeld per werkdag 2000 analoge telefoonlijnen. Op dit tempo zijn er binnen 2 jaar geen analoge telefoonlijnen meer in Nederland.

Mijn suggestie voor OP is om een tweedehands FRITZ!Box van Marktplaats te halen. De laatste keer dat ik keek, stonden er daar genoeg die nauwelijks gebruikt waren met een vraagprijs van maar een paar tientjes.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik heb mogelijk een alternatief gevonden voor de SPA-3102(pricewatch: Cisco Multi-Line DECT ATA (SPA232D-G7). Wel iets duurder, maar zover ik kan zien een redelijk alternatief. Lijkt zowel ondersteuning voor VoIP als analoge telefonie te hebben. Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 530930278
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-09 21:30
Dit is inderdaad zo. Ik heb zelf de inkomende analoge op de fxo aangesloten. Werkt goed. Alleen het instellen van de software is lastig.

Maar dit apparaat is kortgeleden uit de collectie genomen. Maar misschien is er nog ergens oude voorraad.

[ Voor 0% gewijzigd door 530930278 op 26-01-2017 23:09 . Reden: Type fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
530930278 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:08:
Dit is inderdaad zo. Ik heb zelf de inkomende analoge op de fxo aangesloten. Werkt goed. Alleen het instellen van de software is lastig.

Maar dit apparaat is kortgeleden uit de collectie genomen. Maar misschien is er nog ergens oude voorraad.
Ik heb weer wat rondgekeken en het apparaat is ondertussen ook amper meer te verkrijgen. Overal is het meer dan 30 dagen levertijd. Ondertussen heb ik een soortgelijk apparaat gevonden van het merk Grandstream, welke ik nu besteld heb. Levertijd binnen paar dagen. Reviews erover zijn niet erg lovend, maar ik heb toch recht op 14 dagen retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna iedere Fritzbox kan je als ATA inzetten, met analoge lijn. Je gebruikt gewoon het ADSL gedeelte niet. Dus een bestaande router met RJ45 (Ethernet) is een vereiste.

Je kan zelf een "dial plan" instellen.

Dus bv:
Alle tel. nummers met 00.... --> VoIP
Alle tel. nummers met 01 --> analoog
Alle tel. nummers met 02 --> analoog

etc....

Volledig transparant voor de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
Of anders deze:
http://www.cisco.com/c/en...ata_sheet_c78-504120.html

Heb niet alles doorgelezen of hij aan je specs voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:51:
Bijna iedere Fritzbox kan je als ATA inzetten, met analoge lijn. Je gebruikt gewoon het ADSL gedeelte niet. Dus een bestaande router met RJ45 (Ethernet) is een vereiste.

Je kan zelf een "dial plan" instellen.

Dus bv:
Alle tel. nummers met 00.... --> VoIP
Alle tel. nummers met 01 --> analoog
Alle tel. nummers met 02 --> analoog

etc....

Volledig transparant voor de gebruiker.
Dat is de huidige situatie ook. Fritzbox met doorlus naar analoog en dialplans. Zoals ik al zei, laat de Fritzbox het steeds vaker afweten waardoor standaard alles via de analoge lijn gaat en het allemaal erg duur wordt.
akatar schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:58:
Of anders deze:
http://www.cisco.com/c/en...ata_sheet_c78-504120.html

Heb niet alles doorgelezen of hij aan je specs voldoet.
Zover ik zie is die wel geschikt. Echter, er hangt ook een flink prijskaartje aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
Rond de 200 euro op ebay,
beter duur dan niet te koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Andere kant op denken,

Het moet super simpel zijn:

1x een gigaset n300a basis station met 3 handsets, in de n300a kun je de handsets inregelen, wie wat over welke lijn dingen mag doen.

En anders: je klant ervan overtuigen dat als ie zijn huidige analoge spullen persee wil gebruiken, dat er dan een kosten plaatje uitkomt, want ja analoog en digitaal (ip) mixen kosten gewoon geld.

Je klant is met bovenstaande oplosing het goedkoopst uit, zijn analoge toestellen zullen alleen vervangen worden door handsets.... Als dat al een probleem is ??

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 23:47
Zoek naar een fritzbox, zat op markplaats te vinden en werkt uitstekend..

Ik heb er hier ook nog wel een paar liggen als jij de verzendkosten betaald.

edit:

Lezen!.. je had al een Fritzbox...

Op de fritzbox zit toch een vinkje om de analoge lijn als backup te mogen gebruiken.
Vinkje uit en je wordt in ieder geval niet op extra kosten gejaagd..
En dan op zoek waarom het niet goed werkt.

[ Voor 46% gewijzigd door _root op 27-01-2017 02:42 ]

PVoutput 3250 WP

Pagina: 1