Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:20
Op mijn raspberry pi ben ik bezig om pi-hol aan het instaleren. Nu ben ik aangekomen bij het aanpassen van de DNS settingen. Hier kom ik niet helemaal aan uit. Ik volg deze pi-hol installatie handleiding . Bij punt 7. Change your DNS settings aangekomen, staat er het volgende:
7. Change your DNS settings
Pi-hole won’t do anything, unless you modify the DNS settings on your (Windows) workstation(s).
If you have a DHCP server on your network, change the DNS settings in DHCP server setup.
The first DNS server should be <Your Raspberry pi’s IP address>. You’ll need to reboot your workstation for the new DNS setting to become active immediately.
If you’re using a local DNS configuration, you’ll have to change it on all the devices.
You’ll also need to flush or configure the DNS cache on your (Windows) workstation.
ipconfig /flushdns
Voor configure the DNS cache zegt de handleiding het volgende:

16. Windows DNS cache
Enable/Disable pi-hole, using the Pi-hole admin console, will not have an effect unless you change the windows DNS cache time permanently

To disable the Windows DNS cache:
Create a registry file with the following contents and add the info to the registry:
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\Dnscache\Parameters]"MaxCacheTtl"=dword:00000001
Double click the file to add the setting to the registry.

To enable the Windows DNS cache:
Create a registry file with the following contents and add the info to the registry:
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\Dnscache\Parameters]
"MaxCacheTtl"=-
Double click the file to add the setting to the registry.

Mijn vragen zijn:
  • Hoe weet ik dat ik een DNS server of een DHCP server heb?
  • Waar kan ik de Raspberry pi’s IP adders in vullen?
  • In eerste instantie dacht ik, dat er op de pc’s, telefoons en tablets niet verandert hoeft te worden maar hier staat: you’ll have to change it on all the devices.
Raspberry pi B met Raspbian Jessie Lite en Pi-hole
Mijn PC: Windows 10
Mijn router is een: Wireless Gigabit Router N300 X4 (WLR-4000 v1 001) Full Manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

post eens een ipconfig /all van je actieve netwerk adapter

Waarschijnlijk hoef je niets aan je windows pc te veranderen, alleen zorgen dat je DHCP server (meestal je router) als DNS server het ip van je pi-hole meegeeft.

[ Voor 58% gewijzigd door DukeBox op 26-01-2017 16:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Hoi, je hebt zowel een DNS als een DHCP server. Misschien (on)bewust bij je provider, maar omdat je kan internetten en hier kan posten heb je iig wat ingesteld dat ook werkt.
Je hebt al een DHCP server in je thuisnetwerk. De RPi hoeft deze functie niet ook nog te vervullen. Standaard staat die uit, dus dat is prima zo.
DNS heb je nodig om de domeinen die je wilt bezoeken om te zetten naar een ip-adres. Bijvoorbeeld tweakers.net heeft IP-adres ×××.×××.×××.××× (kan ik opzoeken, nu te lui voor). Wanneer je niets instelt kijkt je apparaat naar de settings op de router. Is er een lokale DNS server, wordt daar gekeken, wordt de DNS server van de provider gebruikt (meestal wel) dan wordt daar de omzetting gedaan. Nu wil je dat de pi-hole de omzetting gaat doen. Je kan dan ieder apparaat apart instellen en het IP-adres van je pi-hole invullen bij het veld 'Primaire DNS server'. Wanneer je router dat toelaat kan je ook de router naar de pi-hole laten wijzen, dan heb je voor je hele thuisnetwerk alles in één keer ingesteld. (Heb net even de zoekterm 'dns' in de handleiding losgelaten; nul hits. Ik denk dat je het per apparaat moet instellen. Zoeken op OS, versienummer, dns instellen).
Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:23
Damm waarom zoon grote handleiding als je Pi-Hole hebt draaien op je Pi geef je in windows je PC een static IP en vul je bij de DNS het adres van de PI in en klaar

Je ziet vervolgens je PC terug in het admin menu van Pi-Hole als je op internet bent geweest.

Wil je niet device afhankelijk zijn pas dan de dns op je sitecom aan naar die van de PI
http://setuprouter.com/ro...irelessgigabit-xr/dns.htm

[ Voor 23% gewijzigd door HKLM_ op 26-01-2017 16:18 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
DukeBox schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:04:
post eens een ipconfig /all van je actieve netwerk adapter

Waarschijnlijk hoef je niets aan je windows pc te veranderen, alleen zorgen dat je DHCP server (meestal je router) als DNS server het ip van je pi-hole meegeeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JLcv8HuGLJKN6An0pDS6jzwN/full.jpg
GEi schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:13:
Wanneer je router dat toelaat kan je ook de router naar de pi-hole laten wijzen, dan heb je voor je hele thuisnetwerk alles in één keer ingesteld. (Heb net even de zoekterm 'dns' in de handleiding losgelaten; nul hits. Ik denk dat je het per apparaat moet instellen. Zoeken op OS, versienummer, dns instellen).
Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.
dank je voor je uitleg. ik denk inderdaat dat ik het per apparaat moet instellen. Ik kan bij de routerinstellingen namelijk niets vinden.
Downloader_NL schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:17:

Wil je niet device afhankelijk zijn pas dan de dns op je sitecom aan naar die van de PI
http://setuprouter.com/ro...irelessgigabit-xr/dns.htm
ik ga de link ff door lezen, alvast bedankt

[ Voor 13% gewijzigd door mc_maarten op 26-01-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
mc_maarten schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:19:
[...]

[afbeelding]

[...]

dank je voor je uitleg. ik denk inderdaat dat ik het per apparaat moet instellen. Ik kan bij de routerinstellingen namelijk niets vinden.

[...]
Pagina 21 van de manual die je in je startingpost hebt :)
Nvm dat laat zien welke DNS server je nu gebruikt i.p.v te wijzigen, my bad :l

[ Voor 10% gewijzigd door iTeV op 26-01-2017 16:27 ]

Are you a one or a zero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 22:09
Let er wel even op wanneer je je PI als DNS in gaat stellen dat je deze een vast IP adres geeft in je router. Mocht dit om wat voor reden ooit veranderen, hoef je je DNS niet handmatig aan te gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
gastje01 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:41:
Let er wel even op wanneer je je PI als DNS in gaat stellen dat je deze een vast IP adres geeft in je router. Mocht dit om wat voor reden ooit veranderen, hoef je je DNS niet handmatig aan te gaan passen.
De pi heeft een vaste IP gekregen.

Ik heb op mijn Windows RT teblet de DNS aangepast, en het werkt. geen reclame voor YouTube filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
mc_maarten schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:56:
[...]

De pi heeft een vaste IP gekregen.

Ik heb op mijn Windows RT teblet de DNS aangepast, en het werkt. geen reclame voor YouTube filmpjes.
Voordeel van aanpassen in je router is dat al je apparaten nu gebruik maken van Pi Hole. Ieder apparaat dat verbinding maakt met je netwerk heeft nu geen/minder last van advertenties. Is dat nu ook gelukt of was dat je doel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
gastje01 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:10:
[...]

Voordeel van aanpassen in je router is dat al je apparaten nu gebruik maken van Pi Hole. Ieder apparaat dat verbinding maakt met je netwerk heeft nu geen/minder last van advertenties. Is dat nu ook gelukt of was dat je doel niet?
Het is wel mijn doel, maar ik weet niet of dat mogelijk is, met mijn router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ik kan het in de handleiding van je router ook niet vinden. Welk modem/provider heb je? Wellicht dat je hier nog iets kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:30
Ik heb sinds gisteren ook een Pi Hole draaien, op een RPI Zero. Werkt goed, echter kan ik deDNS niet aanpassen in mijn UPC router. Als ik dit invul, zegt de router dat dit een ongeldig adres is. 8.8.8.8 werkt bv weer wel. Ik verwacht dat de router via de WAN poort werkt met DNS.

Ik heb dus mijn apparaten handmatig ingesteld. Hoe kan ik dit het beste doen in OSX (macbook Air), want als ik de DNS aanpas, dan doet 'ie dat voor alle WIFI netwerken. Als ik buiten de deur ben, krijg ik geen verbinding aangezien DNS nog op mijn lokale RPI staat ingesteld.
Bij mijn Android telefoon is dit niet het geval, aangezien ik dit gewoon instel voor dat specifieke netwerk.

Bij OSX en IOS is dit anders heb ik het idee.Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Kun je niet de DHCP server van PiHole gaan gebruiken?
In plaats van de DHCP op je router, dus daar moet je het dan uitzetten.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Dat lijkt inderdaad de beste optie. Dus:

1. Op de pi-hole de dhcp server aanzetten
2. In de router dhcp (bij LAN setttings) uitzetten

Dat zou m moeten worden, qua principe.

Offtopic: Sitecom, Sitecom. Niet eens een andere DNS server kunnen opgeven voor je interne netwerk is wel heel basaal.

Update: die Sitecom cloud security feature, is dat niet iets voor je? Scheelt een hoop gedoe voor 20 EUR per jaar en dan kun je de Pi voor andere zaken inzetten. Ben je nog beschermd tegen van alles en nog wat qua malware en phishing.

https://www.sitecom.com/nl/sitecom-cloud-security/347

[ Voor 33% gewijzigd door garp op 10-03-2017 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Gruijters schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:21:
Als ik dit invul, zegt de router dat dit een ongeldig adres is. 8.8.8.8 werkt bv weer wel. Ik verwacht dat de router via de WAN poort werkt met DNS.
Dan wil je de externe DNS aanpassen, niet die van je DHCP scope.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:30
Thanks! Ik heb DHCP uitgeschakeld in de router en in de Pi Hole aangezet. Werkt nu inderdaad goed.
Zijn er nog nadelen verbonden aan DHCP via de Pi laten te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Gruijters schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:29:
Thanks! Ik heb DHCP uitgeschakeld in de router en in de Pi Hole aangezet. Werkt nu inderdaad goed.
Zijn er nog nadelen verbonden aan DHCP via de Pi laten te regelen?
Een extra afhankelijkheid ;) Ligt je Pi eruit, dan gaan je machines verder zoeken bij de volgende DNS server, maar een netwerk zonder DHCP server is vervelend.

Dat gezegd hebbende; mijn Pi is al driekwart jaar up, maar je weet nooit wanneer het sd kaartje de geest geeft.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Die van mij draaien al sinds het uitkomen van type B. Nooit issues gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Ik heb ook Pi-hole draaien op een Pi Zero W. Alles werkt goed in mijn interne netwerk, alleen lukt het helaas niet via VPN.

Situatie: Pi-Hole heeft een intern statisch IP adres buiten mijn DHCP pool. Ik heb in mijn router dit adres als DNS opgegeven. Voor secundair heb ik de Google DNS ingevuld.

Op mijn Synology heb ik VPN server geïnstalleerd, om zo op 4G of een ander Wifi netwerk gebruik te kunnen maken Pi-Hole.
Volgens mij zou dit gewoon moeten werken, aangezien ik verbinding heb met mijn eigen netwerk.
Helaas heb ik op mijn Android telefoon advertenties op webpagina's als ik via VPN (over 4G of ander Wifi netwerk) verbonden ben.
Op mijn eigen Wifi netwerk gaat het dus wel goed.
Ik kan bijvoorbeeld via VPN wel mijn router en zo benaderen.

Zie ik iets over het hoofd?

Edit: Ik gebruik een Fritzbox 7360.Onder 'Online monitor' Wordt eerst de provider DNS vermeld, dan die van Google, en de DNS van Pi-Hole. Maakt die volgorde uit?
Ik vind het wel vreemd dat de provider DNS ook vermeld wordt. Deze heb ik nergens opgegeven, en waar de DNS ingesteld kan worden, is dat IP ook niet te zien.

Onder Internet --> Account information --> DNS server staat nu de Pi-hole DNS als 'Preferred' en Google als 'Alternative'.

Onder Home network --> Home network overview --> Network settings --> IPv4 adresses heb ik bij Local DNS server weer het Pi-hole Ip adres opgegeven.

[ Voor 27% gewijzigd door Buffalo op 17-04-2017 12:52 ]

Pagina: 1